Tips helm kiezen?

Heuvellander

Rookie
16 dec 2022
24
12
Zuid Limburg
Ik ben op zoek naar mijn eerste helm. Maar er zijn zo veel keuzes / dingen om op te letten...
Belangrijkste vind ik gewoon de veiligheid, maar in hoeverre maakt prijs hierin iets uit?
Het hoeft van mij niet duurder te worden dan nodig is, als ik maar niet inlever op veiligheid.
Met andere woorden, ik wil niet te veel betalen voor alleen maar een merk wat er op staat.
Tegelijkertijd moet het wel een beetje fatsoenlijk uitzien natuurlijk.
En het lijkt me fijn om vooral een stille helm te hebben.

Zit dus te zoeken. Een van de eerste helmen die mijn aandacht trekken qua eigenschappen/voorzieningen is bijvoorbeeld deze:
LS2 FF800 Storm Single Mono Matt Black - Voordeelhelmen.nl
Vizier krasbestendig (niks speciaals eigenlijk?), pinlock (hebben ze bijna allemaal?) ingebouwd zonnevizier (lijkt me wel fijn).

Welke ervaringen hebben jullie met het kopen van een integraalhelm?
Wat moet ik absoluut niet kopen?
Welke prijsklasse zou ik minimaal aan moeten denken om iets fatsoenlijks te kopen?
Bij ons in de omgeving zit niet echt een motorzaak die ook kleding en helmen verkoopt.
 
Een helm koop je niet via internet. Het is te persoonlijk. De perfecte helm voor mij kan een onding voor jou zijn. Heeft te maken met de vorm en maat van je hoofd. Je zou er een heleboel moeten passen met iemand die er verstand van heeft, een eerlijke verkoper.
 
Oke ergens had ik het wel verwacht... Toch maar eens een dagje tijd vrijmaken om naar motorzaken te rijden en te passen.
Maar dan hebben we het dus over het passen van de helm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Passen, passen, passen. Liefst ook mee proefrijden. Pas dan weet je hoe stil die is. En niet om je af te schrikken: goedkope helmen zijn vaak niet de stilsten. Investeer ook in een paar goede oordoppen.
 
Eens met bovenstaande opmerkingen. Een helm moet je echt passen. Ik heb een moeilijke maar hoofd dus veel helmen passen bij mij niet. Kan die ook niet zomaar via internet bestellen. Zit er een Motorkledingstore bij jou in de buurt? Heb bij een vestiging mijn helm daar laten aanmeten.
Pinlock zeg ik altijd doen. Zonvisier is ideaal voor straks de zomermaanden met laagstaande zon. Is naar mijn mening fijner dan een zonnebril.
Veel cross helmen hebben een kap boven de helm. Deze zijn vaak veel minder stil door die kap.
 
2 grote groepen helmen: met of zonder opklapbare voorkant.... zonder opklap is veiliger, omdat alles 1 geheel is, maar nadeel is, dat het gebruiksgemak ietsjes slechter is. Tanken, helm af. Is beter. Met een systeem helm, klap je de voorkant omhoog en dat vinden meeste tankstations wel ok. Heel soms kom j er eentje tegen die vraagt je helm af te doen...

Praten met iemand die bijv. loopt, helm af of die persoon hoort je niet zo geweldig, tenzij je gaat scheeuwen.
 
Nu ik dit zo lees, ga ik dus maar geen helm kopen via internet.
Speciale oordoppen heb ik overigens al en kan inderdaad ook niet ontbreken.

Maar wat qua prijs?
 
Idd veel passen. En in de winkel gewoon gaan zitten met 10 min op je hoofd. Wanneer je in omgeving Tilburg bent kan je ook bij Louis Shop eens kijken. Daar hebben ze ook een motor in een windturbine staan (120km/h) dan hoor je ook het gewapper van kleding en ruis in je helm. Zelf gebruik ik altijd oordoppen. Icm Sena communicatie is het heerlijk rijden.
Qua budget tja ergens tussen 300-600 euro voor een helm is niks geks.

Succes met het uitzoeken
 
Tsja, prijs is een moeilijke. We kunnen niet in je portemonnee kijken. Ik heb zelf een ruim budget en kan riante keuzes maken maar dat is niet iedereen gegeven. Ik rij ook 20-25k per jaar. Speelt ook mee in de keuze.
Ook kan flink rondkijken en je laten adviseren helpen. Mogelijk moet je je prijsverwachting bijstellen, of je wensen.
 
Een helm koop je niet via internet. Het is te persoonlijk. De perfecte helm voor mij kan een onding voor jou zijn. Heeft te maken met de vorm en maat van je hoofd. Je zou er een heleboel moeten passen met iemand die er verstand van heeft, een eerlijke verkoper.
Je hoofd is niet zo mooi rond als de binnenkant van de helm.
Een nieuwe helm zit bij mij altijd erg strak, heel soms heb ik weleens wat schuim uit de binnenhelm gehaald op een drukpunt, met een lus van koperdraad aan een soldeerpistool.
Maar zo'n pijnlijk drukpunt merk je pas als je de helm een flinke tijd op hebt, niet in de winkel.
In ieder geval je hoofd opmeten met een kleermakersmeetlint.

Hoe bepaal ik mijn maat motorhelm?​

Met een meetlint meet je net boven je wenkbrauwen het breedste gedeelte van je hoofd op. Vervolgens kijk je in de maattabel welke maat daarmee correspondeert. Zit je tussen twee maten in? Kies dan in eerste instantie voor de kleinste maat alvorens je voor een maat groter kiest.

Welke maat motorhelm heb ik, en hoe meet ik dat op?​

Om erachter te komen welke maat helm je nodig hebt is het belangrijk om je hoofd op de juiste manier op te meten. Dit doe je door een meetlint net boven je wenkbrauwen te plaatsen en vervolgens helemaal rondom, tot net boven je oren te meten. Het is belangrijk om op zoek te gaan naar het breedste gedeelte van je hoofd. Om ervoor te zorgen dat je niet scheef meet raden we aan om deze meting een paar keer te herhalen. Hierdoor zal je meting preciezer worden.

Van hoofdomtrek naar maat​

Als je erachter bent gekomen wat de omtrek van je hoofd is dan kan je in de tabel hieronder zien welke maat je nodig hebt. Deze tabel laat standaard helmmaten zien, dit kan afwijken van de helm die jij wilt hebben. Check daarom ook nog even de aparte maattabel van de helm die je zoekt.
Hoofdmaat.png
 
Idd veel passen. En in de winkel gewoon gaan zitten met 10 min op je hoofd. Wanneer je in omgeving Tilburg bent kan je ook bij Louis Shop eens kijken. Daar hebben ze ook een motor in een windturbine staan (120km/h) dan hoor je ook het gewapper van kleding en ruis in je helm. Zelf gebruik ik altijd oordoppen. Icm Sena communicatie is het heerlijk rijden.
Qua budget tja ergens tussen 300-600 euro voor een helm is niks geks.

Succes met het uitzoeken
Die windtunnel bij Louis is een goed idee, ik vind hem echter niet echt representatief voor de werkelijkheid. Ik heb er met mijn eigen helm in gezeten en het leek helemaal niet op hoe ik de helm in de buitenlucht ervaar, hoe ik ook ging zitten. Deze tunnel geeft veel minder herrie en turbulentie aan de helm dan in (mijn) werkelijkheid. Het beste is op je eigen motor buiten te gaan rijden maar ja, ik denk niet dat een motorzaak daarmee akkoord gaat.
 
Ga naar een winkel met motorkleding en ga passen. Vraag advies, dan kunnen zij met je meekijken wat goed zit.
Een helm is ontzettend persoonlijk, dat ga je niet via internet kunnen vinden.
Pinlock en zonnevizier kan ik je echt aanraden!

In welke regio woon je (voor mogelijke suggesties qua winkels)?
 
De enige goede manier is passen....... een helm met ingebouwd zonnevizier is minder veilig dan vergelijkbare een helm zonder ingebouwd zonnevizier. Waar het vizier zit (en het bedieningsmechanisme) zit namelijk geen beschermend materiaal.

Een goede/top integraal helm zal in extreme gevallen veiliger zijn dan een goede/top systeemhelm, omdat het kinstuk niet open kan klappen bij extreme belastingen.

Maar wat je ook kiest, de helm moet vooral strak en comfortabel zitten en op jouw hele hoofd steunen. Anders kan deze nooit maximale bescherming bieden.
 
Als je veiligheid belangrijk vindt, dan is het voldoen aan de nieuwe standaard 22.06 een goed idee. Voor zover ik kan vinden, heb je de Shoei Neotec 2, Shark Evo, Schubert C5, AGV Tourmodular en Sportmodular, Nolan N100 en Shoei VFX EVO die voldoen daaraan. Maar dat moet je dubbelchecken. Edit: m'n oude lijstje is zinloos, je kunt tegenwoordig specifiek er op filteren bij Chromeburner:

Pasvorm en geluid is al genoemd, ik vind ook zelf belangrijk dat eventuele communicatie kan worden ingebouwd (en dat het oplaadbaar is via USB-C), dat hij een ingebouwde zonnevizier heeft, dat de beste Pinlock (110 geloof ik) er bij zit (of op z'n minst compatibel is), en dat het vizier een goede kierstand heeft.
 
Laatst bewerkt:
En Shoei heeft ook een meekleurend vizier. Photgronic-nogwat-ish
Ideaal voor alle weeromstandigheden.

Dit is een meekleurend vizier.
Zonlicht = donker
Avond = helder
En alles er tussen is, past het vizier zich keurig aan.

Verder wat al vele malen gezegd is, keuze is eigen smaak.
En komt er ook bij wat je voor sluiting prettig vindt.

Zo wil ik bv alleen maar de Dubbel D sluiting hebben (eigen voorkeur)
 
Die windtunnel bij Louis is een goed idee, ik vind hem echter niet echt representatief voor de werkelijkheid. Ik heb er met mijn eigen helm in gezeten en het leek helemaal niet op hoe ik de helm in de buitenlucht ervaar, hoe ik ook ging zitten. Deze tunnel geeft veel minder herrie en turbulentie aan de helm dan in (mijn) werkelijkheid. Het beste is op je eigen motor buiten te gaan rijden maar ja, ik denk niet dat een motorzaak daarmee akkoord gaat.

De "in werkelijkheid" is ook afhankelijk van de motor waar je op rijd...
Zo uit mijn hoofd is dat een naked bij Louis....

Nou dan kan ik je zo al zeggen dat het anders is voor mij, gezien mijn NC750X wel een ruitje heeft.... (die overigens voor extra turbulentie lawaai bij mij zorgt, terwijl er anderen zijn met een NC750X die daar geen last van hebben.)

En het is (zogenaamd) een 'simulatie' van de rij-wind bij snelheid X... maar is dat ook als je bijvoorbeeld zij of tegen-wind hebt?
 
Het meeste is al gezegd. Nog een paar goedbedoelde adviezen van mij:
- op een naked werkt een andere helm prettig dan op een toermotor,
- er zijn grote verschillen in zicht dat een een helm biedt: kijk opzij, omhoog, omlaag,
- als je brildragend bent: zijn er helmen met uitsparingen,
- i.d. voor communicatie,
- neem geen getint vizier (tenzij je altijd stopt zodra de zon verdwijnt),
- de meeste hebben een ratelsluiting, maar sommige dubbel D (probeer de kinband goed uit),
- een dure is niet per se de beste, en schrijft veel af (levensduur is net zo kort),
- pinlock is overgewaardeerd (mijn persoonlijke mening),
- zonnevizier is handig (i.d.).
 
Op deze site staan de testresultaten van de Britse helmentest.
 
Ik had een Shark Evo maar na inbouw headset kreeg ik toch pijn vanwege de druk. Ik heb nu een Shoei Neotec II en dat is duidelijk een andere kwaliteitsklasse (ook prijsklasse helaas)
- Pasvorm: Dat is natuurlijk persoonlijk
- Geluid: hij is véél stiller dan de Shark, merk wel meer turbulentie bij draaien vh hoofd maar dat komt misschien omdat hij zoveel stiller/strakker zit in de wind
- Openen kinstuk. Dat was bij de Shark echt plastig troep en gefriemel, is bij Shoei echt veel degelijker. Je kunt de Shoei niet open rijden daarentegen maar dat deed ik bij de Shark ook al niet.
- De inbouw Sena vind ik eigenlijk tegenvallen maar is wel strak gemonteerd natuurlijk
 
Op deze site staan de testresultaten van de Britse helmentest.
Deze inderdaad raadplegen. En daarnaast zou ik zeker kijken naar een helm met ECE 22.06 keur. Dat is de opvolger van de (zwaar verouderde) ECE 22.05 standaard. Die laatste mogen nog tot 2024 verkocht worden, dus zullen aantrekkelijk geprijsd zijn. Maar de nieuwe keur is echt een stuk moeilijker door te komen voor een fabrikant, mag je dus vanuit gaan dat die ook beter beschermen.

Leesvoer.
 
topic 300 over helmen 🤣 🤣
Ja, klopt. En het is en blijft zo dat in de praktijk passen de enigste remedie is. Onveilige helmen heb je vandaag de dag niet meer. En of een helm past weet je eigenlijk pas na een uur of langer. Krijg je geen schrijnende / brandende of jeukende drukplekken, dan kan je er vanuit gaan dat hij past. Dus TS moet op zijn gemak helmen gaan passen en uit proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan