-de oude man-
tja...
- 12 nov 2018
- 80
- 202
Wat was van alle motoren die je ooit bezat de motor waar je het meest aan gehecht was (of bent)? Vertel wat je hebt beleefd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De Norton in mijn avatar, die ik kocht in 1966 en weer verkocht in 1970. Maar ik vond het meeste ervan terug in 2014, gedemonteerd en ik kocht hem voor de tweede keer en restaureerde hem.
Nu staat hij in de woonkamer en als het straks mooi weer wordt ga ik er mee rijden en in gedachten zit mijn lieve freule dan bij me achterop.
Hij gaat nooit meer weg, is niet te koop, ook niet voor een ton en straks als ik er niet meer ben blijft hij in dit huis bij mijn zoon.
Ik vond dit eigenlijk best ontroerend om te lezen. Echt bijzonder dat zo'n oude motor zo veel waarde voor je kan hebben. Prachtig.
Als je zo'n geschiedenis hebt met een motor kan ik me voorstellen dat deze je erg dierbaar is. Bijna een museumstuk man! Veel plezier nog ermee, en heel veel mooie en veilige kilometers gewenst!Hmm... Moeilijke keuze..
Ik denk dat ik van alle motoren dan toch kies voor mijn KMZ K750:
In 2010 kocht ik een volkomen onrijdbaar wrak ( Inclusief een kapot motorblok en een vaststaande versnellingsbak) als knutselproject/technische uitdaging/om iets te doen te hebben en met het vaste voornemen om er weer een rijdbaar geheel van te maken. Bij nadere beschouwing bleek het te gaan om een vroeg type K750. Gebouwd bij KMZ (later: Dnepr) in de voormalige Sovjetunie in 1958.
Omdat beeld meer zegt dan 100 woorden: filmpje van de "transformatie".
Dat "iets te doen hebben" hield me uiteindelijk niet alleen tot 2016 van de straat, maar bleek ook een motor op te leveren die ik onverwachts heel lekker vond rijden en op een bepaalde manier mijn kijk op motorrijden (en ook een paar zaken er buiten) heel erg veranderde. Twee jaar lang/13.000 kilometer lang heeft íe het braaf volgehouden. Helaas heb ik bij het herbouwen van het motorblok de staat van het (een wat mishandeld)vliegwiel niet goed ingeschat en maakte een deugdelijke scheur daarin tijdelijk een einde aan de lol en iets definitiever een einde aan het leven van de krukas....
Voorzien van o.a. een vers vliegwiel en een andere krukas rijdt 'ie nu sinds twee weken weer rond.