Wat is de druk van een bransdtofpomp

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.741
113.392
Rèswèk
En dan gaat het om zo'n standaardpompje dat zorgt dat de benzine in de hoger gelegen vlotterkamers komt. Die info wil ik gebruiken om pas gerepareerde of gereviserde carbs op lekkage te controleren. Met een kolom wil ik die druk simuleren

Effe terzijde maar al vanaf de LTS vind ik het onbegrijpelijk dat er open electrische delen in de tank hangen. Zoals een brandstofpomp of vlottert
 
Oplossing
Dat begrijp ik. Niks met overcapaciteit? 10 cm, dat is 0,008 bar, zo weinig kan een pomp niet eens pompen. Dat het 0,08 is, een kolm van een meter neem ik graag aan. Een brandstofpomp pomt ook door het afsluitmechanisme van een vacuumkraan heen. Dus het gaat me echt om de reeele druk omdat ik daarmee mijn testopstellling wil maken


Dat is nogal afhankelijk van de soort en staat van de pomp.
Als je het echt goed wil doen maak je een kolom die je van onder af laat vullen door de pomp tot hij niet meer hoger stijgt.
quasi nul, zo'n pomp moet ook helemaal geen druk leveren, enkel debiet.
kolom van 10cm is meer dan genoeg (+/- afstand van vlotterkamer tot onderkant tank.)
Wat Jan zegt.
Dat begrijp ik. Niks met overcapaciteit? 10 cm, dat is 0,008 bar, zo weinig kan een pomp niet eens pompen. Dat het 0,08 is, een kolm van een meter neem ik graag aan. Een brandstofpomp pomt ook door het afsluitmechanisme van een vacuumkraan heen. Dus het gaat me echt om de reeele druk omdat ik daarmee mijn testopstellling wil maken
 
Effe terzijde maar al vanaf de LTS vind ik het onbegrijpelijk dat er open electrische delen in de tank hangen. Zoals een brandstofpomp of vlottert
Wat vind jij daar onbegrijpelijk aan?
Je bent bang dat de boel explodeert?
Voor vuur (explosie) zijn drie dingen nodig, nl brandstof, een ontstekingsbron en zuurstof, en die laatste is niet in je tank aanwezig.
 
Dat begrijp ik. Niks met overcapaciteit? 10 cm, dat is 0,008 bar, zo weinig kan een pomp niet eens pompen. Dat het 0,08 is, een kolm van een meter neem ik graag aan. Een brandstofpomp pomt ook door het afsluitmechanisme van een vacuumkraan heen. Dus het gaat me echt om de reeele druk omdat ik daarmee mijn testopstellling wil maken


Dat is nogal afhankelijk van de soort en staat van de pomp.
Als je het echt goed wil doen maak je een kolom die je van onder af laat vullen door de pomp tot hij niet meer hoger stijgt.
 
Oplossing
Pak een colafles gevuld met benzine , schroef er zo’n dop op.
Een kant aan een fietsventiel, andere kant aan je carburateur.
Even een paar bar in pompen en klaar.
E4E3DD55-2AB5-4143-AD6E-AFBDD75A1732.jpeg
 
En dan gaat het om zo'n standaardpompje dat zorgt dat de benzine in de hoger gelegen vlotterkamers komt. Die info wil ik gebruiken om pas gerepareerde of gereviserde carbs op lekkage te controleren. Met een kolom wil ik die druk simuleren

Effe terzijde maar al vanaf de LTS vind ik het onbegrijpelijk dat er open electrische delen in de tank hangen. Zoals een brandstofpomp of vlottert
Hey rob rd,

Er zijn diverse soorten en modellen.

Sommige met automatische afslag bij tegendruk, meeste weer niet.

Soms met veel druk danwel debiet, omwille van injectie en voordruk.

Druk is niet voornaam bij deze pompjes, debiet wel.

Ik werk veel aan diesel blokken, kubota, lombardini, perkins.... kleine, grote... een standaard pompje voldoet. Enkel bij de echte grotere blokken (4 liter en..) grotere pomp.

Druk niet van belang, dat doet de injectie wel. Opbrengst is voornaam.

Bij moto's idem. En omdat moto's relatief kleine blokken hebben, is ern simpel eenvoudig pompje voldoende.

Gr L
 
Manne bedankt allemaal, ik heb het, na het boek van voor tot achter doorgebladderd te hebben, van Alie gevonden

0,014 mPa, da's 0,14 bar ofwel een kplom van ruim een meter

1713627566180.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Met een lange slang en een benzine tankje (scooter ofzo) kun je de boel aansluiten en optillen tot de vlotters open gaan. Of je slang te kort komt. Of tegen je plafond zit :P
 
Hey rob rd,

Er zijn diverse soorten en modellen.

Sommige met automatische afslag bij tegendruk, meeste weer niet.

Soms met veel druk danwel debiet, omwille van injectie en voordruk.

Druk is niet voornaam bij deze pompjes, debiet wel.

Ik werk veel aan diesel blokken, kubota, lombardini, perkins.... kleine, grote... een standaard pompje voldoet. Enkel bij de echte grotere blokken (4 liter en..) grotere pomp.

Druk niet van belang, dat doet de injectie wel. Opbrengst is voornaam.

Bij moto's idem. En omdat moto's relatief kleine blokken hebben, is ern simpel eenvoudig pompje voldoende.

Gr L
je slaagt vanalles door mekaar.
 
0,014 mPa, da's 0,14 bar ofwel een kplom van ruim een meter
10 cm of 1 meter, maakt niks uit. je hebt geen "andere carbu's" of "andere vlotter(naalden)" als er met zo'n membraanpompje gewerkt wordt, en bij geen enkele motorfiets zonder pomp bevindt de tank zich 1m boven de vlotters.
maar als jij dat wil maken om zeker te zijn moet je dat vooral doen.
 
Effe terzijde maar al vanaf de LTS vind ik het onbegrijpelijk dat er open electrische delen in de tank hangen. Zoals een brandstofpomp of vlottert
Gelukkig hebben de makers hier goed over nagedacht. Er zijn meerdere redenen waarom dit goed gaat.
  • In een brandstoftank is er bijna geen zuurstof waardoor de verhouding brandbare stof/ zuurstof niet ideaal is om tot ontbranding te komen. Link
  • De elektrische items die in de tank zitten verbruiken weinig tot geen energie. Hierdoor is er ook geen warmteontwikkeling in het item die als ontstekingsbron kan dienen.
  • De temperatuur van een vonk kan met gemak boven de 1000 °C uitkomen waardoor de brandstof kan gaan branden. Dan pas wordt elektriciteit een ontstekingsbron die een brand kan veroorzaken. Wat niet direct opvalt is dat de elektrische sensoren elektronische componenten hebben die vonkvorming tegen moeten gaan. Hierdoor wordt de kans kleiner dat er een vonk optreedt.
  • Voor de pomp geldt dat alle elektrische componenten buiten de tank zitten of compleet zijn ingegoten waardoor een mogelijke vonk niet tot gevaar kan leiden.
Het gaat te ver om in een reactie uit te leggen welke veiligheidseisen er allemaal zijn om elektriciteit veilig te kunnen gebruiken in brandgevaarlijke omgevingen. Mocht je meer willen weten, zoek maar eens op ATEX
Tijdens mijn opleiding tot elektromonteur enkele maanden bij een bedrijf gewerkt die gespecialiseerd is in zulke installaties. Het is een aparte studie om alle regeltjes die hiermee gemoeid zijn te begrijpen.
 
10 cm of 1 meter, maakt niks uit. je hebt geen "andere carbu's" of "andere vlotter(naalden)" als er met zo'n membraanpompje gewerkt wordt, en bij geen enkele motorfiets zonder pomp bevindt de tank zich 1m boven de vlotters.
maar als jij dat wil maken om zeker te zijn moet je dat vooral doen.
Als je mijn startpost nog es goed leest wil ik weten wat de pompdruk is, om met dat gegeven een statische opstelling te maken en daarmee te bereiken dat ik carburateurtjes kan testen op lekken met de druk die ze voor hun kiezen krijgen, niet met de druk die ze nodig hebben. Ik durf het met al mijn 20 motoren aan om de eerste 100 km zonder pomp te rijden...

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet
 
"een paar bar" -> je hebt geen idee waarover het hier gaat. en als je dat niet weet kan je ook niet serieus reageren.
Je vult teveel voor een ander in.
En met die zelf verzonnen informatie maak je een verhaal wat behoorlijk ver van het oorspronkelijke idee vandaan ligt.

Een paar bar is inderdaad iets aan de hoge kant.
Maar 500mbar lijkt me een prima uitgangspunt.

Dan kan je een tankje op 5 meter boven je werkbank aan de muur hangen, maar dat lijkt me erg onpraktisch.
Dus een tankje op druk zetten lijkt me dan makkelijker.
 
Ik was trouwens van een SG van 0.8 uitgegaan dus iedere 0,1 bar is 1.25 meter kolom, kom ik geschat voor die 0,14 op een meter of 2
 
Ik zie iets voor me met een kleine tank formaat colafles met daaraan gekoppeld een manometer en de brandstofpomp. Zorgen dat de tank luchtdicht is en je kan een relatief simpele manometer gebruiken omdat je hem droog kunt houden.

Lama hangen, dr zat wat tijd tussen lezen en reageren. Ik heb gereageerd alsof je de pomp wilt testen.

........
Poging 2
Is het dan niet het simpelste om simpelweg een nieuwe losse gooi in een jerrycan pomp op een 12 volt voeding te nemen?

db
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan