Is accu de verdachte?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.118
8.244
Assen
Sorry mensen ik kan het niet laten.. het blijft in mijn hoofd pingpongen... :$

-Ori-zachte claxon van de 1988 xj900f uitgewisseld voor een FIAMM-twin set van de autosloop.
Met wat stunteldingen op de yammie gebouwd,. Yammie heeft 14aH accu want heeft startmotor die rond moet gaan..

Fiamm's doen niets behalve 'prrt'..-O-

Als ik de draden aansluit- dus zoals ze nu op de yammie zitten, niets veranderd/geen plus/min wissel- op de accu van de enfield (5aH) komt er rotherrie uit..
Ik vind het niet logisch?

Accu van de xj900f is een heuse Motobatt ca. 2 jaar oud, rustspanning 12,7V, laadspanning i.o.

Hij kan wel de startmotor rondslingeren maar geen claxon aansturen?
Is dit verklaarbaar?
 
Mensen, er wordt te dunne bedrading genoemd, maar hoe kan het dan dat hij wel werkt met dezelfde bedrading op een kleinere accu?

Een 5aH accu krijgt geen startmotor rond, maar wel deze claxon aan de praat.
De 14aH accu draait de startmotor met gemak rond, maar krijgt de claxon niet aan de praat?
Met dezelfde bedrading dus! ik heb de ori-bedrading op en van-naar claxon behouden, die op de motor is dikker.

De bedrading wordt niet op magische wijze dikker als hij wordt aangesloten op een kleinere accu?

Ik zal de claxonknop eens nakijken, goede tip! En zal eens andere dingen proberen..
Iedereen dank voor het meedenken!
Via een relais wellicht een idee.. is wel weer 'gedoe'met meer draden trekken..

Overweeg evt om nog..
Bedrading op de motor komt er qua lengte bij. Zoals genoemd, weerstand bedrading zorgt ervoor dat er te weinig vermogen bij de claxon komt. Resultaat: prrt ipv PWAAAAAP
 
Mensen ik ga eerst een nw batterijtje voor de multimeter scoren- of een andere multimeter- want ik vertrouw 'm nu niet voor een nauwkeurige V4 meting.
Startknop werk goed zonder meetbare(..)weerstand.
Speciaal voor @Worldbeater. :Y
Kijk, hier de claxon van de bullet met 5aH accu. Ik kan de draden er af trekken en zetten op de 2 draden van de Fiamm's. Dit deed ik ter test na aankoop. Ze werkten!:Y
DSCF0002.JPG

Toen bouwde ik de Fiamm's op de yamaha en sloot ze aan op de 2 draden van de oude claxon. Er gebeurde niets, ook niet na verwisseling van de draden..
Toen.. let op!
Dit is de accu van de enfield, die kun je er uit pakken.... is secondenwerk.

DSCF0005.JPG


Om dan de beide draden van de op de yammie gemonteerde Fiamms op deze accu te zetten.. En weer herrie!:Y*O*
Goed, op de yammie werkt het niet...
Dit is de claxonknop van de bullet.. kennelijk een goede..
DSCF0001 - kopie.JPG


In het zonnetje de claxon voorzien van een relais.. was leuk knutselen.. Maar geen effect. De ori-claxon doet het er wel op... Ook met lopende motor/verhoogd rpm geen herrie.. alleen een verlegen prrth..

Toen ik de draad van plus-accu aanlegde merkte ik wel dat de pool op de accu gewoon los zat (..) ik heb 'm voorzichtig weer vast gedraaid.. Dit kan serieus niet goed zijn?
DSCF0001.JPG


Toen moest ik weg en besloot deze motor te pakken..Navi ter experiment rechtsreeks op de accu aangesloten -omdat de navi soms melding maakt 'voeding onderbroken' bij stoplichten, (weerstand ergens tussen accu-contact of accu zelf?) maar de navi deed zo raar dat ik er nix van kan zeggen.
Wel leek het onboard voltmetertje wat meer aan te geven sinds ik de accupool vast heb gedraaid, doch bij stoplichten geeft hij 11,9V aan en als dat de werkelijke accuspanning is, gaat er wat mis.
Tijdens rijden met licht aan is vlgs datzelfde metertje de accuspanning 13,9-14V.

Er zijn accu';s van 20 euro voor dit barrel.. proberen waard maar ik wil eerst serieus kunnen meten..
 
Waarom meet je gewoon niet het amperage, die kan bij de 5 Ah accu nog goed zijn en bij de 14 Ah in elkaar zakken, denk dat ook van het voltage niet veel overblijft.
Dat wellicht, zou ook verklaren waarom de navi 'stoort' bij stoplicht? Maar starten gaat prima (startmotor).. Ik kan me niet voorstellen dat een claxon meer 'pakt' dan een startmotor? Dan zou hij op de 5aH accu ook niet werken?
V4 meting wordt hierboven uitgelegd. :}:t Heren dank daarvoor!
 
Trouwens wat is een V4 meting ?
dit :
Spanningmeter aansluiten op de claxon aansluiting. Dan op de toeterknop drukken. Waarde hier meedelen.
Spanningmeter op de accu aansluiten. Op de toeterknop drukken. Waarde hier meedelen.
Spanningsmeter op accu plus en claxon plus aansluiten. Op toeterknop drukken. Waarde hier meedelen.
Spanningsmeter op accu min pool en claxon min aansluiten. Op toeterknop drukken. Waarde hier meedelen.
 
Als ik een zware claxon aansluit dan trek ik een + kabel van de accu en sluit die op een standaard relaitje aan en en om het relay te schakelen gebruik ik de originele bedrading van de claxon, de - pak ik wel ergens van de massa (frame of zo) af, dean weet je altijd dat je het volle vermogen krijgt maar als ik het zo lees is die 14 Ah accu gewoon op, zeker als ie al wat ouder is, trouwens een vervangende accu is niet zo duur en ik heb liever een 14 Ah dan een 5 Ah, ik werk al 35 jaar als techneut maar een V4 meting kon ik nog niet, voor Ah te meten gebruik ik een ampere tang, weet je meteen wat de waarde is. Maar nooit te oud om te leren :)
 
Zo heb ik het hier ook gedaan.
Accu is ca. 2 jaar oud en de motor start prima, daarom mijn verwondering... Wel raar en lijkt me niet goed dat de +pool best los zat?
Ik wil sws eens met de multimeter op pad of er verschil is tussen wat ik over de accu meet en wat onderweg het onboard-metertje zegt, zoals o.a. spanning van 11,7V voor een stoplicht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan