Is accu de verdachte?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.118
8.244
Assen
Sorry mensen ik kan het niet laten.. het blijft in mijn hoofd pingpongen... :$

-Ori-zachte claxon van de 1988 xj900f uitgewisseld voor een FIAMM-twin set van de autosloop.
Met wat stunteldingen op de yammie gebouwd,. Yammie heeft 14aH accu want heeft startmotor die rond moet gaan..

Fiamm's doen niets behalve 'prrt'..-O-

Als ik de draden aansluit- dus zoals ze nu op de yammie zitten, niets veranderd/geen plus/min wissel- op de accu van de enfield (5aH) komt er rotherrie uit..
Ik vind het niet logisch?

Accu van de xj900f is een heuse Motobatt ca. 2 jaar oud, rustspanning 12,7V, laadspanning i.o.

Hij kan wel de startmotor rondslingeren maar geen claxon aansturen?
Is dit verklaarbaar?
 
Die Fiamm dingen werden ook op Guzzi's en BMW's gebruikt. Motoren met formaat auto-accu's. Ik vermoed dat de spanning instort op het moment dat je het claxon knopje indrukt. Waarschijnlijk door dunne draden. Met een relais en een dikke draad naar de accu moet dat op te lossen zijn. Heb je de set al eens rechtstreeks op de accu gehangen?
 
Sorry mensen ik kan het niet laten.. het blijft in mijn hoofd pingpongen... :$

-Ori-zachte claxon van de 1988 xj900f uitgewisseld voor een FIAMM-twin set van de autosloop.
Met wat stunteldingen op de yammie gebouwd,. Yammie heeft 14aH accu want heeft startmotor die rond moet gaan..

Fiamm's doen niets behalve 'prrt'..-O-

Als ik de draden aansluit- dus zoals ze nu op de yammie zitten, niets veranderd/geen plus/min wissel- op de accu van de enfield (5aH) komt er rotherrie uit..
Ik vind het niet logisch?

Accu van de xj900f is een heuse Motobatt ca. 2 jaar oud, rustspanning 12,7V, laadspanning i.o.

Hij kan wel de startmotor rondslingeren maar geen claxon aansturen?
Is dit verklaarbaar?
Omdat je ze van de sloop had, heb je natuurlijk geen handleiding. In de handleiding bij een nieuwe set staat ook dat je ze via een relais aan moet sluiten. Je originele schakelaar/bedrading is te licht voor deze zware jongens.
 
Mensen, er wordt te dunne bedrading genoemd, maar hoe kan het dan dat hij wel werkt met dezelfde bedrading op een kleinere accu?

Een 5aH accu krijgt geen startmotor rond, maar wel deze claxon aan de praat.
De 14aH accu draait de startmotor met gemak rond, maar krijgt de claxon niet aan de praat?
Met dezelfde bedrading dus! ik heb de ori-bedrading op en van-naar claxon behouden, die op de motor is dikker.

De bedrading wordt niet op magische wijze dikker als hij wordt aangesloten op een kleinere accu?

Ik zal de claxonknop eens nakijken, goede tip! En zal eens andere dingen proberen..
Iedereen dank voor het meedenken!
Via een relais wellicht een idee.. is wel weer 'gedoe'met meer draden trekken..

Overweeg evt om nog..
 
Mensen, ik ga er vandaag wat mee doen.. Claxon krijgt de volle accuspanning.
Maar omdat de navigatie soms (bij gas los/stoplicht) zegt dat de voeding is onderbroken ga ik vandaag met de voeding van de navi direct op de accu broez'n.. Tegelijk de tank die nu nokvol leger maken met excuus deze er makkelijker af te halen is om een nwe draad vanaf de accu te leggen..:]
Vandaar dat ik ook de accu een tikje verdacht vind..
 
Ja was ik ook van plan! (toch gemeld of niet?)Ik heb nog wel een 2,5mm draad liggen voor het doel..
Maar wil sws testrit doen kijken wat navi zegt en.. blijf het raar vinden dat hij 't op de 5aH accu wel doet, met zelfde bedrading en knop direct op massa, en met deze 14aH accu niet?
DAT blijft pingpongen in m'n hoofd.. Dus ga idd ook de claxonknop nakijken op weerstand/vervuiling..
 
Je zou dan haast zeggen dat die 14Ah accu niet helemaal gezond meer is. Het kan zijn dat die accu meer interne weerstand heeft dan zou moeten en daardoor, bij flinke belasting, een lagere spanning levert. Het is niet onmogelijk.
 
Spanningmeter aansluiten op de claxon aansluiting. Dan op de toeterknop drukken. Waarde hier meedelen.
Spanningmeter op de accu aansluiten. Op de toeterknop drukken. Waarde hier meedelen.
Spanningsmeter op accu plus en claxon plus aansluiten. Op toeterknop drukken. Waarde hier meedelen.
Spanningsmeter op accu min pool en claxon min aansluiten. Op toeterknop drukken. Waarde hier meedelen.

Alle andere discussie is speculatie zolang deze 4 waarden niet bekend zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan