Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Zenuwlijer

MF veteraan
Donateur
26 mei 2015
5.424
3.640
Infernum
Gloeiende gloeiende...:(

Ben ik eerst 30 pogingen verder om de boel op tijd te zetten (millimeter werk, terwijl je kracht moet zetten) en heb ik een schema gemaakt...

IMG_20190112_105553.jpg

Kom ik er achter dat de voelermaten die ik al had van zowel de mm als de inch versie ...

IMG_20190112_105618.jpg

... te groot zijn in de tussenstappen.

Het werk ligt dus stil totdat mevrouw Zenuwlijer thuis komt en ik van huis weg kan om op zoek te gaan naar de juiste voelermaat. |(
 

Sjefman

Die hard MF'er
22 mei 2017
875
443
Bergen op Zoom
Bezoek site
Hoezo ze zijn toch goed genoeg?

Tussen 0,11 en 0,15 kun je meten. Als 0.10 er tussen past en 0.15 niet meer is hij goed. Als 0.10 er tussen past dan is je speling te klein. Als ze allebei makkelijk passen te groot.

0,26 en 0,30 idem dito. Als 0,25 past is hij zeker weten groter dan 0,25 en als 0,30 niet meer past is hij kleiner dan 0,30.. Dus zit je tussen de 0,25 en 0,30.
 

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
25.472
304
tussen maas en waal
www.magnamaniac.com
Jij wil ze graag precies in het midden van de marge hebben staan? Dus in op 0.13 en uit op 0.28? Zelf ga ik altijd uit van de ruimste speling (liever iets te ruime kleppen als te strak, is minder/niet schadelijk) en stel dan tot ze "zwaar zuigend" er tussen kunnen en de voelermaat eronder gewoon soepeltjes. Da's voor mij persoonlijk nauwkeurig genoeg.
 

CDA441

MF veteraan
26 feb 2014
2.411
191
24
Belgiek
www.cda441.wordpress.com
Ligt het aan mij of zit de boel best wel scheef?
hoort dat zo scheef te zitten :?
Nee, toen zaten ze nog los omdat ik bezig was met de gratis nummerplaathouder :')
Ze stonden ook wel al scheef in het begin maar niet zoveel. Ligt denk ik aan de constructie van die uitlaat aangezien de montagepunten hetzelfde zijn, maar de buizen scheef zitten.
 

Zenuwlijer

MF veteraan
Donateur
26 mei 2015
5.424
3.640
Infernum
Hoezo ze zijn toch goed genoeg?

Tussen 0,11 en 0,15 kun je meten. Als 0.10 er tussen past en 0.15 niet meer is hij goed. Als 0.10 er tussen past dan is je speling te klein. Als ze allebei makkelijk passen te groot.

0,26 en 0,30 idem dito. Als 0,25 past is hij zeker weten groter dan 0,25 en als 0,30 niet meer past is hij kleiner dan 0,30.. Dus zit je tussen de 0,25 en 0,30.
Jij wil ze graag precies in het midden van de marge hebben staan? Dus in op 0.13 en uit op 0.28? Zelf ga ik altijd uit van de ruimste speling (liever iets te ruime kleppen als te strak, is minder/niet schadelijk) en stel dan tot ze "zwaar zuigend" er tussen kunnen en de voelermaat eronder gewoon soepeltjes. Da's voor mij persoonlijk nauwkeurig genoeg.
0.10 past en 0.15 niet. Ze vallen dus waarschijnlijk binnen de marges. Ik kan dus alleen niet meten of de minimale waarde van 0.11 ook past. Of 0.12 bijvoorbeeld. De vraag blijft dan hoe krap ze staan.

Of denk ik nu verkeerd? Dit is de eerste keer dat ik kleppen ga stellen, dus hou daar ff rekening mee. :+
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.093
937
56
Den Haag
Gloeiende gloeiende...:(

Ben ik eerst 30 pogingen verder om de boel op tijd te zetten (millimeter werk, terwijl je kracht moet zetten) en heb ik een schema gemaakt...

Bekijk bijlage 1347440

Kom ik er achter dat de voelermaten die ik al had van zowel de mm als de inch versie ...

Bekijk bijlage 1347441

... te groot zijn in de tussenstappen.

Het werk ligt dus stil totdat mevrouw Zenuwlijer thuis komt en ik van huis weg kan om op zoek te gaan naar de juiste voelermaat. |(
Had je wel de bougies verwijderd? Dit ivm het kracht zetten.
 

Zenuwlijer

MF veteraan
Donateur
26 mei 2015
5.424
3.640
Infernum
Ja. Netjes Haynes gevolgd.

Het draaien gaat uiteraard lichter als de nokken de shims niet aanraken, maar dat is dan ook gelijk véél lichter. Het is dus allemaal een beetje moeilijk aan te voelen en vooral ondertussen te bekijken.

Het gat om de TDC te bekijken is erg klein én je moet het in een hoek bekijken. De markering van de TDC is dus ook zo weer weg als je de nokkenassen ook maar enigszins draait.

IMG_20190112_173442.jpg

Een donker gat zoals je kunt zien. Ik kan dus alleen met een hoofdlampje werken.

Gelukkig zit aan de rechterkant wel een markering, maar die kan ik natuurlijk niet zien als ik aan de linkerkant de motor aan het draaien ben.

IMG_20190112_173802.jpg
 

Sjefman

Die hard MF'er
22 mei 2017
875
443
Bergen op Zoom
Bezoek site
Of denk ik nu verkeerd? Dit is de eerste keer dat ik kleppen ga stellen, dus hou daar ff rekening mee. :+
Ik heb nog nooit kleppen gesteld maar als ze maar binnen de waardes vallen is het toch goed? Ze geven niet voor niks aan: tussen 0,11 en 0,15. Of het nu 0,12 of 0,14 is maakt dus niet uit.

Als het groter is dan 0,10 betekent dat dat je waarde minimaal 0,11 is en kleiner dan 0,15 omdat die niet past. Je valt dus binnen de tolerantie, en alles binnen de tolerantie is goed.
 
  • Like
Waarderingen: rzwanink

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.225
274
31
Voorhout
Zo had ik het niet bekeken. Ik dacht dat je het echt per stap moest meten (meten = weten principe). Aan de andere kant, we praten over een honderdste mm. Zal wel loslopen dus idd.
Dat doet het zeker. De nokken moeten ontlast zijn, maar die tdc... Dat loopt ook wel los hoor ;)

Alleen even opletten welke nokken daadwerkelijk niet onder veerdruk staan.
 
  • Like
Waarderingen: Zenuwlijer

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.225
274
31
Voorhout
Vandaag bij de versys van de vrouw de GPS, handvat verwarming en USB lader middels een eigenbouw draadboompje op contact geschakeld aangesloten, toch altijd weer een middagje werk om even netjes te doen :)

En bij iedere motor opnieuw uitdokteren hoe je dat het mooiste in het origineel opneemt :')
 
  • Like
Waarderingen: Zenuwlijer

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.161
485
47
Zuid-Holland
Vanmiddag een dikke klus gedaan. Ik moest even diep gaan. _O- _O-




1" ball voor mijn navigatie/videocamera/GPS laptimer.

Bij de andere motor de ketting gespannen.
Ik had wel drie keer de olie ververst sinds de aankoop en nu totaal 1.500 kilometer op de teller.
Ketting spannen en smeren vind ik niet leuk. :+
 

Willem

ᏔᎥᏝᏝ€M
Donateur
22 aug 2005
7.354
4.337
48
Kampen (Overijssel)
Vanmiddag een dikke klus gedaan. Ik moest even diep gaan. _O- _O-




1" ball voor mijn navigatie/videocamera/GPS laptimer.

Bij de andere motor de ketting gespannen.
Ik had wel drie keer de olie ververst sinds de aankoop en nu totaal 1.500 kilometer op de teller.
Ketting spannen en smeren vind ik niet leuk. :+
Je zult er haast overspannen van geraakt zijn..
 

Ghetto Bassie

MF veteraan
Donateur
28 okt 2008
37.544
863
39
Bezoek site
Sp even naar buiten gereden om het aantal tanden te checken op het achtertandwiel, kan ik die gaan bestellen. Voortandwiel moet ik nog checken, maar had ik geen zin meer in.

Verder een ringetje tussen de bevestiging van de remset gedaan zodat het remvloeistofreservoir niet meer tegen de bochtenset aan zit (is rechtstreeks op de remcilinder bevestigd). Zo ook de klem van de remleiding achter wat versteld zodat de remleiding ook volledig vrij kan bewegen.