Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Uitlaatpijpen omgewisseld:
Voor:
YRx47nPh.jpg


Na:
MOJB6aKh.jpg


Kleine dempers nu onderaan en grote bovenaan :)

hoort dat zo scheef te zitten :?
 
Gloeiende gloeiende...:(

Ben ik eerst 30 pogingen verder om de boel op tijd te zetten (millimeter werk, terwijl je kracht moet zetten) en heb ik een schema gemaakt...

IMG_20190112_105553.jpg


Kom ik er achter dat de voelermaten die ik al had van zowel de mm als de inch versie ...

IMG_20190112_105618.jpg


... te groot zijn in de tussenstappen.

Het werk ligt dus stil totdat mevrouw Zenuwlijer thuis komt en ik van huis weg kan om op zoek te gaan naar de juiste voelermaat. |(
 
Hoezo ze zijn toch goed genoeg?

Tussen 0,11 en 0,15 kun je meten. Als 0.10 er tussen past en 0.15 niet meer is hij goed. Als 0.10 er tussen past dan is je speling te klein. Als ze allebei makkelijk passen te groot.

0,26 en 0,30 idem dito. Als 0,25 past is hij zeker weten groter dan 0,25 en als 0,30 niet meer past is hij kleiner dan 0,30.. Dus zit je tussen de 0,25 en 0,30.
 
Jij wil ze graag precies in het midden van de marge hebben staan? Dus in op 0.13 en uit op 0.28? Zelf ga ik altijd uit van de ruimste speling (liever iets te ruime kleppen als te strak, is minder/niet schadelijk) en stel dan tot ze "zwaar zuigend" er tussen kunnen en de voelermaat eronder gewoon soepeltjes. Da's voor mij persoonlijk nauwkeurig genoeg.
 
Hoezo ze zijn toch goed genoeg?

Tussen 0,11 en 0,15 kun je meten. Als 0.10 er tussen past en 0.15 niet meer is hij goed. Als 0.10 er tussen past dan is je speling te klein. Als ze allebei makkelijk passen te groot.

0,26 en 0,30 idem dito. Als 0,25 past is hij zeker weten groter dan 0,25 en als 0,30 niet meer past is hij kleiner dan 0,30.. Dus zit je tussen de 0,25 en 0,30.

Jij wil ze graag precies in het midden van de marge hebben staan? Dus in op 0.13 en uit op 0.28? Zelf ga ik altijd uit van de ruimste speling (liever iets te ruime kleppen als te strak, is minder/niet schadelijk) en stel dan tot ze "zwaar zuigend" er tussen kunnen en de voelermaat eronder gewoon soepeltjes. Da's voor mij persoonlijk nauwkeurig genoeg.

0.10 past en 0.15 niet. Ze vallen dus waarschijnlijk binnen de marges. Ik kan dus alleen niet meten of de minimale waarde van 0.11 ook past. Of 0.12 bijvoorbeeld. De vraag blijft dan hoe krap ze staan.

Of denk ik nu verkeerd? Dit is de eerste keer dat ik kleppen ga stellen, dus hou daar ff rekening mee. :+
 
Gloeiende gloeiende...:(

Ben ik eerst 30 pogingen verder om de boel op tijd te zetten (millimeter werk, terwijl je kracht moet zetten) en heb ik een schema gemaakt...

Bekijk bijlage 1347440

Kom ik er achter dat de voelermaten die ik al had van zowel de mm als de inch versie ...

Bekijk bijlage 1347441

... te groot zijn in de tussenstappen.

Het werk ligt dus stil totdat mevrouw Zenuwlijer thuis komt en ik van huis weg kan om op zoek te gaan naar de juiste voelermaat. |(
Had je wel de bougies verwijderd? Dit ivm het kracht zetten.
 
Ja. Netjes Haynes gevolgd.

Het draaien gaat uiteraard lichter als de nokken de shims niet aanraken, maar dat is dan ook gelijk véél lichter. Het is dus allemaal een beetje moeilijk aan te voelen en vooral ondertussen te bekijken.

Het gat om de TDC te bekijken is erg klein én je moet het in een hoek bekijken. De markering van de TDC is dus ook zo weer weg als je de nokkenassen ook maar enigszins draait.

IMG_20190112_173442.jpg


Een donker gat zoals je kunt zien. Ik kan dus alleen met een hoofdlampje werken.

Gelukkig zit aan de rechterkant wel een markering, maar die kan ik natuurlijk niet zien als ik aan de linkerkant de motor aan het draaien ben.

IMG_20190112_173802.jpg
 
Of denk ik nu verkeerd? Dit is de eerste keer dat ik kleppen ga stellen, dus hou daar ff rekening mee. :+

Ik heb nog nooit kleppen gesteld maar als ze maar binnen de waardes vallen is het toch goed? Ze geven niet voor niks aan: tussen 0,11 en 0,15. Of het nu 0,12 of 0,14 is maakt dus niet uit.

Als het groter is dan 0,10 betekent dat dat je waarde minimaal 0,11 is en kleiner dan 0,15 omdat die niet past. Je valt dus binnen de tolerantie, en alles binnen de tolerantie is goed.
 
Als het groter is dan 0,10 betekent dat dat je waarde minimaal 0,11 is ..

Zo had ik het niet bekeken. Ik dacht dat je het echt per stap moest meten (meten = weten principe). Aan de andere kant, we praten over een honderdste mm. Zal wel loslopen dus idd.
 
Zo had ik het niet bekeken. Ik dacht dat je het echt per stap moest meten (meten = weten principe). Aan de andere kant, we praten over een honderdste mm. Zal wel loslopen dus idd.
Dat doet het zeker. De nokken moeten ontlast zijn, maar die tdc... Dat loopt ook wel los hoor ;)

Alleen even opletten welke nokken daadwerkelijk niet onder veerdruk staan.
 
Vandaag bij de versys van de vrouw de GPS, handvat verwarming en USB lader middels een eigenbouw draadboompje op contact geschakeld aangesloten, toch altijd weer een middagje werk om even netjes te doen :)

En bij iedere motor opnieuw uitdokteren hoe je dat het mooiste in het origineel opneemt :')
 
Vanmiddag een dikke klus gedaan. Ik moest even diep gaan. _O- _O-




1" ball voor mijn navigatie/videocamera/GPS laptimer.

Bij de andere motor de ketting gespannen.
Ik had wel drie keer de olie ververst sinds de aankoop en nu totaal 1.500 kilometer op de teller.
Ketting spannen en smeren vind ik niet leuk. :+
 
Vanmiddag een dikke klus gedaan. Ik moest even diep gaan. _O- _O-




1" ball voor mijn navigatie/videocamera/GPS laptimer.

Bij de andere motor de ketting gespannen.
Ik had wel drie keer de olie ververst sinds de aankoop en nu totaal 1.500 kilometer op de teller.
Ketting spannen en smeren vind ik niet leuk. :+
Je zult er haast overspannen van geraakt zijn..
 
Sp even naar buiten gereden om het aantal tanden te checken op het achtertandwiel, kan ik die gaan bestellen. Voortandwiel moet ik nog checken, maar had ik geen zin meer in.

Verder een ringetje tussen de bevestiging van de remset gedaan zodat het remvloeistofreservoir niet meer tegen de bochtenset aan zit (is rechtstreeks op de remcilinder bevestigd). Zo ook de klem van de remleiding achter wat versteld zodat de remleiding ook volledig vrij kan bewegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan