Tweetakt 1000 v4

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
Lid geworden
24 okt 2009
Berichten
599
Waarderingsscore
4
Locatie
Delden (Overijssel)
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?
 
grappige oplossing voor een roterende inlaat, onder en bovenste cilinder moeten dan wel tegengestled afvuren ;) ( of zouden er twee gaten inzitten)


Hier heb je er wat beter zicht op

344141899_c17efa0164_o.jpg

344136838_210bf952fa_o.jpg


344136840_5d186c479b_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zie toch een (wel dikke) schijf op de eerste foto rechts met twee gaten. :?

Stukje huisvlijt. 7-cilinder 2-takt.


dat is de schijf die voor de cilinders vast zit. vlakke kant is geen goed punt als het moet roteren en de roterende schijf is vaak flinterdun om zo min mogelijk lucht weg te duwen die door de opening moet stromen en voorkomt daarmee wervelingen die je niet kunt berekenen en zeker niet wil hebben.
 
dit is overigens wel een apart ontwerp aangezien de roterende inlaat hier radiaal op de krukas staat, meestal staat een roterende inlaat axiaal op de krukas wat als nadeel heeft dat je een asymetrische spoeling krijgt
 
Een van de weinige, wezenlijk afwijkende constructieve uitvoeringen van de tweetaktmotor is die volgens het König patent: een roterende inlaatschijf, niet rechtstreeks op de krukas geplaatst maar haaks daarop, waarbij een opening naar het carter vrijgemaakt wordt voor de toevoer van het gasmengsel. Met deze door hen gepatenteerde constructie bereiken de op buitenboordmotoren gespecialiseerde gebroeders Konig (Berlijn) frappante resultaten. Een litervermogen van 150 pk wordt bij hun motoren (500 cc viercilinders) met opvallend gemak en met in verhouding kinderachtige poortentiming bereikt. Verscheidene "bitzabouwers" hebben hun oog dan ook al op deze Konig motor laten vallen; ook grotere fabrieken schijnen dat gedaan te hebben, maar de prijs voor het patent is tot nog toe afschrikwekkend geweest.

Maarten's Kreidler Club! • Toon onderwerp - König roterende inlaat op Kreidler (1969)
 
Een van de weinige, wezenlijk afwijkende constructieve uitvoeringen van de tweetaktmotor is die volgens het König patent: een roterende inlaatschijf, niet rechtstreeks op de krukas geplaatst maar haaks daarop, waarbij een opening naar het carter vrijgemaakt wordt voor de toevoer van het gasmengsel. Met deze door hen gepatenteerde constructie bereiken de op buitenboordmotoren gespecialiseerde gebroeders Konig (Berlijn) frappante resultaten. Een litervermogen van 150 pk wordt bij hun motoren (500 cc viercilinders) met opvallend gemak en met in verhouding kinderachtige poortentiming bereikt. Verscheidene "bitzabouwers" hebben hun oog dan ook al op deze Konig motor laten vallen; ook grotere fabrieken schijnen dat gedaan te hebben, maar de prijs voor het patent is tot nog toe afschrikwekkend geweest.

Maarten's Kreidler Club! • Toon onderwerp - König roterende inlaat op Kreidler (1969)

zo te lezen heb je het goed en ik denk dat het patent er ondertussen af is.
 
Een van de weinige, wezenlijk afwijkende constructieve uitvoeringen van de tweetaktmotor is die volgens het König patent: een roterende inlaatschijf, niet rechtstreeks op de krukas geplaatst maar haaks daarop, waarbij een opening naar het carter vrijgemaakt wordt voor de toevoer van het gasmengsel. Met deze door hen gepatenteerde constructie bereiken de op buitenboordmotoren gespecialiseerde gebroeders Konig (Berlijn) frappante resultaten. Een litervermogen van 150 pk wordt bij hun motoren (500 cc viercilinders) met opvallend gemak en met in verhouding kinderachtige poortentiming bereikt. Verscheidene "bitzabouwers" hebben hun oog dan ook al op deze Konig motor laten vallen; ook grotere fabrieken schijnen dat gedaan te hebben, maar de prijs voor het patent is tot nog toe afschrikwekkend geweest.

Maarten's Kreidler Club! • Toon onderwerp - König roterende inlaat op Kreidler (1969)
Dat wilde ik net posten, bepaalde Kreidler raceblokjes (de echt oude) hadden zo'n roterende inlaat. Later hadden ze radiaal geplaatste inlaat.
Overigens, wat in Duitsland bijzonder was, was in Japan standaard ;) De Yamaha FS1 heeft van '69 t/m '72 roterende inlaat gehad, daarna membraan (op het carter), alletwee 'radiaal'. Vanaf '86 kregen ze weer roterende inlaat (2RU blokjes)
Pagina%201.jpg

Nummer 20 is het schijfhuis

Pagina%205.jpg

Nummer 13 de schijf. De schijven van de 1e type's waren van volgens mij bakeliet, de latere versie's van een soort wit kunststof (soort van POM achtig iets ofzo). Aftermarket/imitatie-versies van een soort geperste vezel shit
 
Overigens, wat in Duitsland bijzonder was, was in Japan standaard ;) De Yamaha FS1 heeft van '69 t/m '72 roterende inlaat gehad
Oost Duitsland liep in de racerij wel degelijk voor op Japan.
Een overgelopen rijder van MZ verkocht de geheimen aan een Italiaans merk nadat Van Veen Kreidler had bedankt voor de eer. Later dook het e.a. bij Suzuki op.
Nederland had een sleutelrol kunnen spelen. :+ :+
 
Oost Duitsland liep in de racerij wel degelijk voor op Japan.
Een overgelopen rijder van MZ verkocht de geheimen aan een Italiaans merk nadat Van Veen Kreidler had bedankt voor de eer. Later dook het e.a. bij Suzuki op.
Nederland had een sleutelrol kunnen spelen. :+ :+


Ernst Degner, die na zijn vlucht uit de DDR onderdak vond bij Suzuki
 
Ik gok dat dat meer te maken had met het feit dat de winst t.o.v. een zuigergestuurde inlaat met poorttiming voor de straat destijds minimaal was, zeker in verhouding tot de hogere productiekosten.
De Europese bromfietsmarkt had er die tijd bij mijn weten al een flinke kluif aan om qua prijs te kunnen concurreren met de Jappen die tegen flink lager uurtarief werkten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan