Tweetakt 1000 v4

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
Lid geworden
24 okt 2009
Berichten
599
Waarderingsscore
4
Locatie
Delden (Overijssel)
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?
 
Zeg nooit nooit, Evinrude doet alleen maar 2taktmotoren tegenwoordig om dat zijn eigenlijk in alles beter zijn dan 4takten dus wie weet......en trouwens Suzuki en Yamaha hebben het al gedaan met de RG500 en RD500, tis alleen zo de Japanners moeten er wel een markt voor zien en die is er wel maar waarschijnlijk niet groot genoeg voor ze.
 
Laatst bewerkt:
Tja prachtig ding om te zien natuurlijk, maar zoiets gaat er never nooit niet komen. Japaners zullen heus wel gezien hebben wat er met bimota gebeurd is. Ken iemand die zo V-due nieuw had gekocht, maar hij ruilde hem al weer in toen er nog 500 km op de teller stond en krap 2 maanden oud was. Wat een drama van een motor. :X

bij suzuki zullen ze een motor ook niet op de markt zetten als hij niet werkt... Bimota moest wel omdat er geen geld meer in kas was.
 
Inderdaad de Vdue is gewoon niet goed doorontwikkeld, in Duitsland is bijvoorbeeld iemand die ze nu zelfs met injectie goed en betrouwbaar aan het lopen heeft gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Hier kon, of misschien nog wel kan, je ze kopen
http://www.vdue.it/eng/intro.htm


:9~
mag_10.jpg


mag_15.jpg


mag_13.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zeg nooit nooit, Evinrude doet alleen maar 2taktmotoren tegenwoordig om dat zijn eigenlijk in alles beter zijn dan 4takten dus wie weet......en trouwens Suzuki en Yamaha hebben het al gedaan met de RG500 en RD500, tis alleen zo de Japanners moeten er wel een markt voor zien en die is er wel maar waarschijnlijk niet groot genoeg voor ze.
Je hebt Evinrude al vaker aangehaald. Begrijp me goed, ik sta echt niet onsympatiek tgenover 2takten (ik heb er zelf de nodige gehad) maar die Evinrudes zijn allesbehalve probleemloos, en ik weet waarover ik praat, ik werk in de watersportbranche als monteur.
 
Welke motor is wel probleemloos......feit blijft dat Evinrude alleen maar 2takt doet in een tijd dat nagenoeg iedereen 4takten gebruikt en dat ze door de strengste Californische mileueisen komen.
 
Mijn boot wordt voortgestuwd door een mercury 2-takt(maar meestal door wind) uit midden jaren 80 vorige eeuw. Ding is niet te wurgen en start/loopt altijd met standaard onderhoud. Wordt/is regelmatig flink mishandeld. De gewicht/pk verhouding ligt bij boot motoren overigens wel wat anders dan bij motorfietsen. Als zo laag mogelijk gewicht en zoveel mogelijk power niet de doestelling is; is het ook makkelijker een betrouwbaar en duurzaam blok te bouwen, lijkt mij, dus de vergelijking gaat niet helemaal op.
 
wbt de vdue, die is ontwikkeld in de tijd dat directe benzine-injectie nog geen gemeengoed was, tegenwoordig is er wel beschikking over betrouwbare injectors en aansturing. op youtube zijn al diverse lopende tweetakten te vinden met injectie ook directe.
bimota heeft het wegens gebrek aan fondsen niet kunnen door ontwikkelen, maar het idee erachter is goed het ontwerp van de motor zelf ook. een groot deel van de geproduceerde vdue's is omgebouwd naar carburateur, niet zuinig en milieuvriendelijk (zoals oorspronkelijk bedoeld) maar wel sterk!!105~130pk uit een 500cc tweepitter...........
ze mogen mij er wel een in de garage zetten }) *D
 
Mijn boot wordt voortgestuwd door een mercury 2-takt(maar meestal door wind) uit midden jaren 80 vorige eeuw. Ding is niet te wurgen en start/loopt altijd met standaard onderhoud. Wordt/is regelmatig flink mishandeld. De gewicht/pk verhouding ligt bij boot motoren overigens wel wat anders dan bij motorfietsen. Als zo laag mogelijk gewicht en zoveel mogelijk power niet de doestelling is; is het ook makkelijker een betrouwbaar en duurzaam blok te bouwen, lijkt mij, dus de vergelijking gaat niet helemaal op.

Klopt maar ze maken bv ook 300 pk sterke V6 motor, daar kan je toch wel wat leuks mee doen })
 
De originele ontwerper heeft bij mijn weten destijds een hele hoop zooi Vdue's opgekocht en heeft toen (na het faillissement van Bimota) zelf de kinderziektes verholpen.
Zoiets ook gehoord.. maar de fabriek heeft blijkbaar niet helemaal stilgezeten. :)
(van link Teamheronsuzuki)
Even though the Bimota factory closed, in the last years tests on the new carburettor-based engine have been carried on. Bikes have run more than 30.000 km (4000 km on racing track) without problems. After an auction sale by Tribunal of Rimini, in January 2003 the factory has been reopened, and the new 500 Vdue bikes, in assembly stage before the breakdown, have been finished and sold.
Ze mogen mij er wel een in de garage zetten }) *D
Op M-F had Gobert er eentje maar die liep er toch aardig op leeg. ;)
 
Laatst bewerkt:
Komend weekend houden ze in Grolloo weer hun speedshow.
Daar zal in een zaal speciaal aandacht zijn voor de zijspannen. En aangezien Egbert Streuer ook in Grolloo woont en zijn medewerking aan de show heeft toegezegd zou het mij niet verwonderen als daar ook weer aandacht zal zijn voor het Stredor blok.
Bij een voorgaande editie lagen er meerdere onderdelen uit de diverse stadia van de produktie

http://speedshow.weebly.com/

EgbertO
 
Jan Maas reed sprints en dragraces in de 70-er jaren met een (diep uit mijn herinnering) 8 cilinder Mercury inboard motor. Mijn grote favoriet in die tijd. Wat wil je, als Kawa 400 S3 piloot... Als hij startte moest er een grote bak onder, anders werd de baan vet _O- :) Wat een geluid, wat een heerlijke geuren. 8-)
Zou best wat zijn.... Een 1000 V4..... :Y
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Puch heeft ook een 250cc crosser gehad met 2 carburateurs, een op de cilinder andere roterend inlaat.
De 2de carburateur ging open nadat de eerste voor 3/4 open was, het grootste probleem van deze motor was het afstellen, blijft natuurlijk wel gaaf om te zien :9~

http://www.vintage-racing.it/_img/_photomoto/_puch/puch_250_bicarburatore_1.gif

http://nachtflug.smugmug.com/Vintage-Motocross-1/bikes/DSC6312/1168108364_wz8LG-X2.jpg

vroeger probeerde men nog wel eens iets,tegenwoordig laten ze de computer eerst alles uitrekenen.
Henk Spaan zat vroeger in zijn schuur ook de motorblokken zelf te maken ,in het nieuwe seizoen moest uitkomen of hij het goed gedaan had.
 
vroeger probeerde men nog wel eens iets,tegenwoordig laten ze de computer eerst alles uitrekenen.
Henk Spaan zat vroeger in zijn schuur ook de motorblokken zelf te maken ,in het nieuwe seizoen moest uitkomen of hij het goed gedaan had.
Henk deed tv. Hans is de coureur/tuner. Hij maakte overigens geen motorblokken zelf, kan wel heel goed bestaande blokken nog sneller maken. Een van de mannen die echt zelf motoren bouwden is bijvoorbeeld Jan Thiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan