Tweetakt 1000 v4

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
Lid geworden
24 okt 2009
Berichten
599
Waarderingsscore
4
Locatie
Delden (Overijssel)
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?
 
eindelijk komt er wat serieuze reactie. :D
een eigen carter ontwerpen, dat word een prijzig geintje ik denk dat ik eerst 24 prototypes moet weggooien om tot een redelijk resultaat te komen :P maar maakt niet uit;) alles voor het einddoel
het is op zijn minst 'ambitieus' te noemen ja, maar dan heb je ook wat als je klaar bent :P
 
en @ de rest, kunnen we dat 2 takt vs 4 takt misschien niet beter naar een ander topic verhuizen? denk dat jullie mening over dit onderwerp nu wel duidelijk is

TS heeft misschien wel een overambitieus en wellicht onhaalbaar doel, maar zit volgens mij op antwoorden / uitleg en interessante discussies te wachten ipv een verbale 3e wereldoorlog over 2 takt vs 4 takt
 
Laatst bewerkt:
eindelijk komt er wat serieuze reactie. :D
een eigen carter ontwerpen, dat word een prijzig geintje ik denk dat ik eerst 24 prototypes moet weggooien om tot een redelijk resultaat te komen :P maar maakt niet uit;) alles voor het einddoel

Er zijn wel alternatieven voor een carter ontwerpen en (laten) maken.

Je zou het algehele onderblok nagenoeg onaangepast kunnen hergebruiken als je leibaankoppelingen toepast, zie onderstaande afbeelding:

leibanen.jpg


Hierbij heb je dus twee zuigerstangen, waarbij de drijfstang direct onder de zuiger enkel een zuivere verticale slag maakt (en dat is redelijk af te dichten en dus voor carterspoeling te gebruiken).

Het nadeel is dat de drijfstang (en zuiger) van een kruk/drijfmechanisme bij iedere rotatie moeten accelereren tot de max. snelheid en decelereren tot 0 (en dat tweemaal iedere rotatie). Het grote probleem hierbij is dat het eigen gewicht van de drijfstang en zuiger bepalend zijn voor de belasting op de lagers en dat neemt exponentieel toe met de snelheid (en het gewicht is stukken hoger met gebruik van een leibaankoppeling). Dit word daarom veel toegepast in laagtoerige toepassingen (stoommachines en dubbelwerkende zuigercompressoren bijv.) maar is minder geschikt voor het >15000rpm geweld van tegenwoordig.

Dan ook weer, als ik kijk dat de meeste 2 takt DDR motoren amper de 5000rpm halen, en als ik kijk wat een pak slaag een 125 kan geven in de juiste versnelling dan zou een laagtoerige 2takt 1000 toch ook wel enigsinds van de plek moeten komen :P
 
Laatst bewerkt:
Dat wou ik ook zeggen! Weleens een FTF-vrachtwagen - jaa, opa vertelt uit eigen werk...da's Nederlands fabrikaat ;-) - met tweetakt Detroit Diesel voorbij horen komen?
Oh zo mooi!


Nee, maar die Detroit Diesels zaten ook in de M113 die door het Nederlandse leger werd gebruikt. 13 ton pantserwagen wil best wel vooruit met een automatische bak en 450 wilde paarden en een geluid :9~

Alleen jammer dat dat geluid niet helemaal bij het verkenners motto "stil en stiekem" paste _O- _O-
 
@ TS, kende je deze al? :)



Opzich niet een onrealistisch plan hoor. Een 800 cc parallel twin uit een Polaris sneeuwscooter. Een erg mooi machientje dit. T frame is er niet dat is de motor met een aantal schets-platen een beetje als Britten of een BMW. Nadeel hiervan is wel dat al je vullingen uit je kanus rammelen. Er is volgens de meeste test piloten dan ook slecht mee te rijden, hij is te sterk, op top lijkt t als of er een ritssluiting op je rug opgetrokken wordt. MAAR idd wel erg gaaf om in je schuur te hebben staan en er af en toe een stukkie mee te knallen. +/- 200 pk en rond de 100 kilo :9~ :}

De bouwer van dit moois is echter niet de eerste de beste nl: Rob Tullie al jaren werkzaam als technicus in de F1.

Maar hier in Nederland hebben we ook zn kunstenaar. Die heeft een Zabel 700cc 1 cilinder (zijspan-cros) blok in een Suzuki RGV 250 gebouwd. Valt volgens de heren van de Kicxstart ook niet mee te rijden, maar is wel leuk. :Y Al was t alleen maar om weer te hebben en af en toe naar te kijken he? ;)

Oja als basis voor je rijwielgedeelte misschien een Cagiva mito 125? Frames zijn er solide en voor een paar centen te vinden. Misschien toch eens iets verder durven gaan dan dromen?! *D *D
 
Er is vast wel iemand met een cnc machine die je wil helpen om een carter te maken.
Je moet alleen geen haast hebben denk ik.

Pak een paar 250 cc cilinders,krukassen en een bestaande versnellingsbak en je komt al een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
Ja die had ik zelf ook al een paar x voorbij zien komen als ik weer eens op youtube zat te struinen. En idd moet ik ook toegeven dat dit een mooie fiets is, ondanks dat ik erg aan de kant van House sta tov 2T. (maar daar mogen we t niet meer over hebben _O- ;) ). De coureur die hier er op rijd weet ook wel om te gaan met een 2T, dit itt tot mijzelf. Ben door ervaring er achter gekomen dat een 2T en ik niet aan elkaar besteed zijn. Echter de racers opzich, dus rijwiel-gedeelte en kuip end. vind ik meestal wel erg interessant. :Y :9~



Er is vast wel iemand met een cnc machine die je wil helpen om een carter te maken.
Je moet alleen geen haast hebben denk ik.

Pak een paar 250 cc cilinders,krukassen en een bestaande versnellingsbak en je komt al een heel eind.

Ooh? Vertel eens :? _O- _O- ;)


@ house, net t hele topic een beetje terug zitten lezen maar de naam ""house"" heb jij niet toevallig uitgekozen he? _O- ;)
 
Iedereen die zegt dat een 2 takt geen bruikbare powerband heeft, heeft nog nooit op een oost europesche 2 takt gereden!

Het zou mij niet verbazen dat als de constructeurs zich met 2 takten bezig gaan houden dat er heel wat leuks kan komen...
Precies, vanavond nog. *O*

DSC_0772.jpg
 
Als jij dat nou doet, dan hoor ik graag hoe het gegaan is _O-Waar zeg ik dat ik van choppers houd? Slome kutdingen _O-

Iemand moet die mensen duidelijk maken dat ze achterlopen, had ik al gezegd. Dat jij je met je 16 posts een hele piet voelt door mee te lullen met de rest doet me weinig hoor :+

Wat een BS, hoe oud is de 4 takt ook al weer?
Jij hebt zeker een electro motor in je motor? Oh nee, daar reed men voor 1900 ook al mee...
 
Ik heb inmiddels aardig wat voorbeelden voorbij zien komen, als ik er een beetje over doordenk zou ik gaan voor de v opstelling met twee cilinders op twee uur en twee op 4 uur. Dan de injectie tussen de cilinders bouwen of carburateurs.. carburateurs is natuurlijk wel makkelijker maar injectie is weer compacter..
Als ik het zou doen zou ik alles zelf gaan ontwerpen rn idd bij mensen die dezelfde passie voor tweetakt hebben laten frezen en draaien en bakken.
Ik zie het als een uitdaging, eerst even de handleiding erbij pakken en dan ga ik beginnen haha
 
Ik heb inmiddels aardig wat voorbeelden voorbij zien komen, als ik er een beetje over doordenk zou ik gaan voor de v opstelling met twee cilinders op twee uur en twee op 4 uur. Dan de injectie tussen de cilinders bouwen of carburateurs.. carburateurs is natuurlijk wel makkelijker maar injectie is weer compacter..
Als ik het zou doen zou ik alles zelf gaan ontwerpen rn idd bij mensen die dezelfde passie voor tweetakt hebben laten frezen en draaien en bakken.
Ik zie het als een uitdaging, eerst even de handleiding erbij pakken en dan ga ik beginnen haha

Met een cilinderrij op twee uur en de tweede rij op vier uur heb je een blokhoek van 16 graden. Dan heb je geen ruimte tussen beide cilinderrijen om wat te plaatsen. Kijk maar eens hoe dicht de cilinders van de nieuwe Horex VR6 bij elkaar zitten. Die heeft een hoek van 15 graden tussen beide cilinderrijen. Het is een viertakt, maar voor de koppen wordt gebruik gemaakt van een cilinderkop want dat gaat met zo'n kleine hoek nog goed. Die heeft helemaal geen ruimte tussen beide cilinderrijen.

EgbertO
 
Met een cilinderrij op twee uur en de tweede rij op vier uur heb je een blokhoek van 16 graden. Dan heb je geen ruimte tussen beide cilinderrijen om wat te plaatsen. Kijk maar eens hoe dicht de cilinders van de nieuwe Horex VR6 bij elkaar zitten. Die heeft een hoek van 15 graden tussen beide cilinderrijen. Het is een viertakt, maar voor de koppen wordt gebruik gemaakt van een cilinderkop want dat gaat met zo'n kleine hoek nog goed. Die heeft helemaal geen ruimte tussen beide cilinderrijen.

EgbertO

Hoe kom je bij die onzin :?

((4-2)/12)*360 graden=60 graden
 
Terug
Bovenaan Onderaan