Tweetakt 1000 v4

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
Lid geworden
24 okt 2009
Berichten
599
Waarderingsscore
4
Locatie
Delden (Overijssel)
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?
 
http://www.flickr.com/photos/davydutchy/5464513312/lightbox/ :9
Zo`n origineel idee was het dus niet.

Maar wat een wijs ding zeg :}
Mooi span ook :9~
5463913043_6de1784674_z.jpg
 
Zelfs een Yamaha RD350 YPVS had hele bruikbare power onderin. Jarenlang deze fiets als pekelfiets gehad. Zolang je onder de 7000 rpm bleef was het een zeer voorspelbare machine. Heel erg veel lol van gehad en heel veel km's op gereden (elke dag heen en weer tussen huizen en IJmuiden, 4 jaar lang). Een van de beste motoren (karakter) ooit gereden, altijd bruikbaar, zowel als toerfiets als sport fiets. Onder de 7000 toeren = toerfiets, boven 7000 toeren = sport fiets. Ongeveer 60 pk uit 350 cc, en smeuïg. Helaas Yamaha RD350 weggedaan, en een Kawasaki Kr1-s gehouden (moest kiezen), deze heeft ook 60 pk, maar erg piekerig en onrustig, maar wel 100 cc minder (en dat merk je).

Ik begrijp niet dat mensen zo kunnen afgeven op 2-takten, het blijven fantastische machines, en zeker niet achterhaald. Tegenstanders hebben zich laten hersenspoelen door forenzende milieu freaks, die zorgeloos eerst hun kinderen naar school brengen in hun SUV met 2 vervuilende kinders die elke dag zich zitten vol te stoppen met in verweggistan geproduceerd en gisteren ingevlogen kant en klaar voedsel, alvorens zich in de file te voegen om stapvoets 20 km naar het werk te rijden met een 2,5 liter inefficiënt draaiende "schone" 4-takt verbrandingsmotor.

Natuurlijk moet niet iedereen 2-takt gaan rijden, maar om er nou zo op af te geven :N

Een 1000 cc tweetakt, lijkt me een mooi project. Maar ook hier kan je kiezen tussen een hoogtoerige machine met een enorme thermische belasting, of een laag toerige koppelbak. Hoeveel cylinders had je in gedachte ? Je zou twee Suzuki 500T blokken aan elkaar kunnen zetten, dat levert denk ik een leuk en toch compact blok op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En het rijdt gewoon rond in Nederland dus. :Y :9


:') zucht.... iemand soms een bak met knikkers op de wasmachine laten staan? :') . Sorry maar ik vind t echt niets dat geluid, kan er niet aan wenen.

Maar ga mij dus ff geen milieu-freak noemen, :( omdat ik dat geluid niet mooi vind. Ik rij juist iedere dag een rondje extra om, om zo t broeikas effect te bevorderen. Hebben we tenminste s'winters ook lekkere temperaturen. :Y :Y
 
of deze :

Een tweetakt moet je ook niet onbelast beluisteren, gewoon belasten dan is het geluid veel mooier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ borrol daar hou ik ook van, en dicht in de buurt komt het geluid van mijn jankplank. Veel mooier dan die moderne viercilinder geluiden, en nog legaal ook.

full


full


De KR1/s en de CB400F maken, allebei op hun eigen manier, een fantastisch mooi geluid. De één klinkt voor mij niet mooier dan de ander, wel anders.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelfs een Yamaha RD350 YPVS had hele bruikbare power onderin. Jarenlang deze fiets als pekelfiets gehad. Zolang je onder de 7000 rpm bleef was het een zeer voorspelbare machine. Heel erg veel lol van gehad en heel veel km's op gereden (elke dag heen en weer tussen huizen en IJmuiden, 4 jaar lang). Een van de beste motoren (karakter) ooit gereden, altijd bruikbaar, zowel als toerfiets als sport fiets. Onder de 7000 toeren = toerfiets, boven 7000 toeren = sport fiets. Ongeveer 60 pk uit 350 cc, en smeuïg. Helaas Yamaha RD350 weggedaan, en een Kawasaki Kr1-s gehouden (moest kiezen), deze heeft ook 60 pk, maar erg piekerig en onrustig, maar wel 100 cc minder (en dat merk je).

Ik begrijp niet dat mensen zo kunnen afgeven op 2-takten, het blijven fantastische machines, en zeker niet achterhaald. Tegenstanders hebben zich laten hersenspoelen door forenzende milieu freaks, die zorgeloos eerst hun kinderen naar school brengen in hun SUV met 2 vervuilende kinders die elke dag zich zitten vol te stoppen met in verweggistan geproduceerd en gisteren ingevlogen kant en klaar voedsel, alvorens zich in de file te voegen om stapvoets 20 km naar het werk te rijden met een 2,5 liter inefficiënt draaiende "schone" 4-takt verbrandingsmotor.

Natuurlijk moet niet iedereen 2-takt gaan rijden, maar om er nou zo op af te geven :N

Een 1000 cc tweetakt, lijkt me een mooi project. Maar ook hier kan je kiezen tussen een hoogtoerige machine met een enorme thermische belasting, of een laag toerige koppelbak. Hoeveel cylinders had je in gedachte ? Je zou twee Suzuki 500T blokken aan elkaar kunnen zetten, dat levert denk ik een leuk en toch compact blok op.

Ik zat te denken aan een V4 dus vier cilinders in v formatie, het liefst zou ik ook het idee gebruiken van de omgedraaide cilinders waarbij de carburateur aan de voorkant van het voertuig zit en de uitlaat achteraan.. zoals je hier ziet moet het ongeveer worden..
precies, dan heb ik hier een mooi plaatje van hoe het er uit zou kunnen komen te zien.


[afbeelding]
 
Je zou ook 2 Saab 96 motoren kunnen gebruiken, dan heb je een 1700cc 2takt V6 met 115pk en iets van 160Nm standaard.

Zijn volgens mij niet eens hele grote blokjes en standaard vloeistofgekoeld (ook handig), 2 van die dingen in een frame hangen en dan net als een Harley gewoon met droge aandrijving naar een seperaat gemonteerde (motor)versnellingsbak. Waterpomp ertussen, dynamotje klaar.

Dan ben je qua gewicht wel weer terug bij af (gewicht van een 4t fiets) maar heb je wel een leuke 2takt fiets :+

MonteCarlo7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom zo moeilijk doen als je ook Jetski's hebt met 1100 cc 3 cilinder 2 takt motoren?
Is nog automaat ook nog, draai aan het gas en GOAN!!!
Werken met cardan aandrijving dus gewoon een oude bmw scoren en daar heb blok inbouwen met verschillende koppelstukken voor de overbrenging ofzo?
 
Laatst bewerkt:
De schuld ligt net zo goed bij de 4-takten. Maar die zijn 'het mindere kwaad' in de ogen van (tegenwoordig) héél veel mensen. Daar kan een inferieur stukje ouderwetse nostalgie niet meer tegenop blijven boksen. Ik zeg ook niet dat milieu is waarom ik een hekel heb aan 2-takten, dat is zo ongeveer de enige reden die me weinig interesseert.Omdat de 2-takt een doodlopende weg is. 4-takt wordt nog steeds schoner en efficiënter. Dat die V8 bakken niet erg milieuvriendelijk zijn weet ik ook wel, zoals ik al zei is milieu niet mijn argument om ze in de ban te doen.Dat is een compleet andere discussie.


Speedbootmotoren fabrikant Evinrude heeft alleen nog maar 2takten in haar programma en weet je waarom, omdat ze goedkoper, sneller, schoner, zuiniger en minder onderhoud nodig hebben dan 4takten.
 
Laatst bewerkt:
Ha nog een RG500 eigenaar, is het een originele fiets of omgebouwd? Heppie ook ploaties dr van?

nu nog grotendeels origineel, wel andere voorvork geplaatst omdat standaard remmerij helemaal niets meer deed.

heb wel (grotendeels)alles in huis om hem om te bouwen

voorvork met remmerij van Ducati SS900
Achterbrug van RGV 250

moet nog wel uitlaten hebben die passen onder de bananenbrug
voorwiel voor in de nieuwe voorvork.
nieuw kuipwerk ( want origineel valt vanzelf in stukjes uiteen als je genoeg geduld hebt)

Maar nog geen tijd voor, dus staat in niet displaystaat achter in de schuur
 
Terug
Bovenaan Onderaan