Tweetakt 1000 v4

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
Lid geworden
24 okt 2009
Berichten
599
Waarderingsscore
4
Locatie
Delden (Overijssel)
Ik ben een enorme fan van tweetakt motoren(wie niet).
Nu is de V4 motor natuurlijk weer een beetje in opkomst en ik zat een beetje te fantaseren of het mogelijk was van bijvoorbeeld een honda vf1000 of vfr750 of 800 een 1000cc tweetakt motor te maken.. :9~

misschien is het mogelijk om alleen de kop en cilinder aan te pakken en misschien de krukas met drijfstang etc. of kun je dan net zo goed een heel nieuw blok bouwen?
iemand die hier verstand van heeft?
 
En soms heb je gewoon geen zin om je rot te schakelen en moet ie gewoon sleuren. Als 'extraatje' puur om mee te blazen kun je met die karakteristiek nog wel leven, maar als eerste motor :? En nogmaals, als die karakteristiek nou het enige was waar ik bezwaar tegen had :+

Ik ben in m'n jeugd helemaal gestoord geraakt door die idiote 2-takt scooters en sindsdien haat ik het geluid en de geur. Dat zit net zo diep als positieve gevoelens omtrent die dingen omdat je helden er op reden. Later, toen ik objectief leerde redeneren besloot ik ook nog eens dat 2-takt daadwerkelijk 'slechter' is, nou toen was het helemaal klaar :+ Dus dat het om emotie gaat geloof ik, maar dat is bij mij net zo goed. Alleen is die emotie bij mij pure afkeer _O-
Nee, als 'primaire' fiets zou ik ook een beetje moe worden van zo'n RD350 :+ Soms wordt ik al moe van de GSX400X, en heel heel soms van de GSXR600 :P
En geur, dat ligt voornamelijk aan de gebruikte olie. Een 2-takt gesmeerd met Castrol TTS of A747 (of iig iets met minerale ricinus olie) ruikt echt heel erg prettig (al zeg ik het zelf :P).
En het geluid, ja dat is puur persoonlijk :P ik hou er wel van, alhoewel enigszins gedempt moet zijn, dus geen expansiepijpen zonder dempers
 
Milieu... schijt daaraan zou ik bijna zeggen. In Duitsland mag je met een 'vuile' auto niet meer in stadscentra komen, terwijl er voorbij Kleve één en al schoorstenen rotzooi uitspugen. Die hele omgeving daar is ook vies/vuil/zwart.

Persoonlijk: ik ben geen anti-milieu, maar ook geen bomenknuffelaar. Je moet het wel realistisch bekijken.
 
Milieu eisen klinkt leuk, maar om de schuld van de vervuiling bij de 2 taktjes te leggen is onzin.
De schuld ligt net zo goed bij de 4-takten. Maar die zijn 'het mindere kwaad' in de ogen van (tegenwoordig) héél veel mensen. Daar kan een inferieur stukje ouderwetse nostalgie niet meer tegenop blijven boksen. Ik zeg ook niet dat milieu is waarom ik een hekel heb aan 2-takten, dat is zo ongeveer de enige reden die me weinig interesseert.
De Kyoto eisen en voorstellen worden al tientallen jaren met voeten getreden, het land waar de 2 takten het eerst verbannen werden (de U.S. en met name Californië) is ook het land waar nog steeds met gietijzeren V8 van "tig" liter (4 takten) en 1 op 4 benzine verbruik, gereden wordt. Er is eerder het voorbeeld van de 2 takt diesels aangehaald etc.. er is nog voldoende te doen, we borduren al meer dan een eeuw verder op dezelfde principes. Waarom geen vrije concurrentie van verschillende type motoren, zoals voor 2000?
Omdat de 2-takt een doodlopende weg is. 4-takt wordt nog steeds schoner en efficiënter. Dat die V8 bakken niet erg milieuvriendelijk zijn weet ik ook wel, zoals ik al zei is milieu niet mijn argument om ze in de ban te doen.
Honda heeft wel zeker het regelement naar hun hand gezet. Er wordt geluld over loodvrije benzines voor het milieu en dan stoppen ze er additives in die nog slechter zijn, bio-diesel etc.. die er voor zorgt dat voedingsmiddelen grondstofprijzen in de hoogte schieten en de bevolking van ontwikkelingslanden dat niet meer kunnen betalen... het milieu is gewoon een van de excuses die wordt gebruikt.
Dat is een compleet andere discussie.
 
Laatst bewerkt:
Zie mijn vorige reactie, mij persoonlijk zal het aan m'n anus oxideren wat ze met het milieu doen. Ik heb m'n eigen redenen om ze te verachten :)

en is die verachting zo erg dat je iemand zijn topic moet kapen om er een House haat 2t topic van te maken?
 
Het scooterrijden heeft volgens mij ook niet veel goeds gebracht voor het beeld van de 2 takt. Toen je nog schakelbrommers had, had je nog wat variatie in toerental en dus ook in het geluid. Maar met de komst van de scooters met hun CVT is het geluid van een scooter wel heel erg monotoon geworden. Het toerental is vrijwel constant en het geluid dus ook.
 
Overigens praat ik ook serieus mee over wat de moderne mogelijkheden zijn, maar als mijn eerdere berichten gequoteerd worden ga ik daar weer op in, inderdaad.
 
Het scooterrijden heeft volgens mij ook niet veel goeds gebracht voor het beeld van de 2 takt. Toen je nog schakelbrommers had, had je nog wat variatie in toerental en dus ook in het geluid. Maar met de komst van de scooters met hun CVT is het geluid van een scooter wel heel erg monotoon geworden. Het toerental is vrijwel constant en het geluid dus ook.
Daar heb je best een punt.
 
Dat ziet er al veel beter uit :)

Het is nog wel een concept en het zal mij benieuwen wat ze daadwerkelijk aan bruikbaar vermogen kunnen halen in vergelijking met 4t, dat staat nergens vermeld. Ik hoop ook dat gebruikte systemen als variabele compressie en uitlaattiming het geluid wat veranderen :+

Wel geinig om hier even mee te spelen:

http://www.lotuscars.com/gb/omnivore-interactive-animation
 
Is dat retorisch? Ik namelijk. Stinkende, onderhoudsgevoelige huilebalken zonder bruikbaar vermogen zijn het.

En voor de duidelijkheid: dit is niet sarcastisch. Het is écht een verouderd concept.Succes daarmee, maar volgens mij weet je er niet zo veel van of wel?

tot je een keer op een moderne 300 met noppen hebt gereden.

verder is het concept prima, het spoelen met mengsel is misschien wat minder
 
En om House te pesten, foto van weer zo'n vieze grote maar o zo geweldige tweetakt. :)
Geweldig die dingen. House zal ook wel een hekel aan wankelmotoren hebben.....

Izax_Two_stroke.jpg


Hier een fillempie van een hoog getunede wankel( ik denk dat ie aan de milieueisen voldoet)

 
Laatst bewerkt:
Nee, wankel is gaaf. Hoezo?


Mijn haat is echt specifiek gereserveerd voor 2-takt benzinemotoren. Als jij bovenstaande mooi vindt moet je dat lekker vinden, ik zie het niet. Begrijp niet helemaal hoe het pesten is alleen.
 
Laatst bewerkt:
@House: Pesten slaat op het laten zien van een tweetakt die jij verafschuwt ;)

Dat je wankel gaaf vind vind ik opzienbarend want die is toch wel sinds de enige overwinning in de 24 hrs Le Mans afgeserveerd. Hoog verbruik en de problemen met de rotor afdichtingen. Wel moedig van Mazda die toch weer een nieuwe lichting wankelmotoren heeft ontwikkeld.

Ik vind zelf alle soorten motoren interessant. En om over een tweetakt motor te oordelen moet je er zelf 1 gehad hebben :P
 
Laatst bewerkt:
Kijk als meneer Honda met 4 takten wil racen dan is dat geen enkle bezwaar. moeten ze maar proberen om die net zxo effectief te krijgen als een 2 takt. Maar om dan maar te verzinnen dat een 2 takt de halve cilinderinhoud moet hebben is de zaak belazeren. 2 takten zijn geen verouderd concept, echter wordt er al jaren geen geld meer gestoken in de ontwikkeling.
Het is nog steeds het beste concept voor de motorsport.

Dat hebben ze eind jaren '70 al geprobeerd met de NR500, en daarin hebben ze hopeloos gefaald :) (hoewel het wel een fraaie fiets was de NR, dát wel :Y)
 
@House: Pesten slaat op het laten zien van een tweetakt die jij verafschuwt ;)
En, lucht het op? :?
Dat je wankel gaaf vind vind ik opzienbarend want die is toch wel sinds de enige overwinning in de 24 hrs Le Mans afgeserveerd. Hoog verbruik en de problemen met de rotor afdichtingen. Wel moedig van Mazda die toch weer een nieuwe lichting wankelmotoren heeft ontwikkeld.
Maar geen kutgeluid en stank. Dat zijn letterlijk de twee dingen die het hem doen. Het geluid van Wankels is gaaf in plaats van oorverscheurend en de motorkarakteristiek is juist heel mooi. Mazda moest schakellampjes inbouwen, anders had je niet door dat je tegen de redline aan kwam. Onderhoudsgevoeligheid en verbruik zijn puntjes waarvan ik begrijp dat mensen het een flink nadeel vinden, maar lig ik persoonlijk niet wakker van (zou ik ook bij een 2-takt niet liggen).

Ik wil trouwens wel benadrukken dat het geluid van meercilinderige tweetakten al beter te pruimen is.
Ik vind zelf alle soorten motoren interessant. En om over een tweetakt motor te oordelen moet je er zelf 1 gehad hebben :P
Liever niet. Op 3 van die dingen gereden, was erg genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Als het ik het me goed herinner veranderden de regels waardoor ze niet meer mee mochten doen. Wat precies zou ik even op moeten zoeken.

't Is wel zo dat ze wat betrouwbaarheidsissues hadden.
 
Laatst bewerkt:
The Sigma MC74 powered by a Mazda 12A engine was the first engine and only team from outside Western Europe or the United States to finish the entire 24 hours of the 24 Hours of Le Mans race, in 1974. Mazda is the only team from outside Western Europe or the United States to have won Le Mans outright and the only non-piston engine ever to win Le Mans, which the company accomplished in 1991 with their four-rotor 787B (2,622 cc/160 cu in—actual displacement, rated by FIA formula at 4,708 cc/287 cu in). The following year, a planned rule change at Le Mans made the Mazda 787B ineligible to race due to weight advantages.

Gewicht dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan