de foto's die jij plaatst zijn 'gewone' roterende systemen (dus axiaal op de krukas)Dat wilde ik net posten, bepaalde Kreidler raceblokjes (de echt oude) hadden zo'n roterende inlaat. Later hadden ze radiaal geplaatste inlaat.
Overigens, wat in Duitsland bijzonder was, was in Japan standaardDe Yamaha FS1 heeft van '69 t/m '72 roterende inlaat gehad, daarna membraan (op het carter), alletwee 'radiaal'. Vanaf '86 kregen ze weer roterende inlaat (2RU blokjes)
[afbeelding]
Nummer 20 is het schijfhuis
[afbeelding]
Nummer 13 de schijf. De schijven van de 1e type's waren van volgens mij bakeliet, de latere versie's van een soort wit kunststof (soort van POM achtig iets ofzo). Aftermarket/imitatie-versies van een soort geperste vezel shit
Tegenwoordig stappen de buitenboordmotor fabrikanten weer terug op 2-takt, ook voor de hogere vermogens. Met de komst van (directe) injectie is er veel meer mogelijk.
Maar zoals hier, in dit topic, is het meer dromen en fantaseren dan doen. Leuker is om b.v. een bestaande V4 (RD500 o.i.d.) de moderniseren. Modern rijwielgedeelte, injectie bouwen, dat soort geintjes.
Een 1000cc V4 2-takt gaat nergens over
Als je iets aparts wilt, bouw dan een sneeuwscooter blok in een motorfiets ofzo, van die Polaris blokken, 3-cilinder 800/900cc o.i.d., 2-takt
volgens mij heeft ene mr Konig het ooit bedacht, en heeft steuer het overgenomen (correct me if I'm wrong)
Ernst Degner, die na zijn vlucht uit de DDR onderdak vond bij Suzuki
axiaal <--> radiaal omgewisseld, my bad. Het is alletwee hetzelfde soort roterende inlaatde foto's die jij plaatst zijn 'gewone' roterende systemen (dus axiaal op de krukas)
of bedoel je dat '69-'72 radiaal is, en het blokje op de foto's een later type is, waarbij het weer axiaal is?
Nederland doet wel eenbeetje meein de twee takt wereld zo met Jan Thiel met Jamathi en bij Aprilia enzo
Boek,film.. hier in de buurt woont Noud vd Aa,in zijn bedrijf heeft hij heel wat motorenstaan oa een zijspan met konigmotor,hij rijd er nog elke zomer wedstrijden mee,en moet altijd achteraan starten,schitterend om te zien hoe de een na de ander ingehaald word,en een geluid heerlijk,als je dat een keer gehoord hebt vergeet je het nooit meer.
Volgens mij reed hij al vrij snel (of zelfs gelijk) met remschijven, en nu voor de classic demo's is het ding weer op trommels gezet. Geschiedenisvervalsing.
Oeps te snel gelezen, ik dacht dat het over een solomotor met Konig blok ging.??? Voor zover ik weet zitten er nog gewoon schijfremmen onder dit span?
Ja ja, Thanks Kenny!
Die dingen blijven toch tot de verbeelding spreken, studiemodelletje van een paar jaar geleden.
Suzuki RGV600
[afbeelding]