Ik vind dat de premium helmen wel erg de hemel in geprezen worden. Zelf rijdt ik al ruim 20 jaar ca 25000 woon-werk en vakantie kilometers per jaar. Tot voor kort altijd met helmen in de 200-300 prijsklasse. Kortgeleden een uitstapje gemaakt naar een Shoei GT-AIR 3. Da's behoorlijk premium naar mijn idee, en het prijskaartje zeker. Gewoon omdat ik het zelf wel eens wilde ervaren, zo'n kwaliteitsproduct.
De helm is stiller dan de voorgangers, het scheelt niet heel veel, en ik rijdt altijd met oordopjes, dus dat is voor mij niet zo heel interessant. Pascomfort is prima, dat mag je ook wel verwachten met de personal fit service.
Aan de andere kant....
Met kinflap erin is de helm potdicht en beslaat het zonnevizier direct, de pinlock bij koud en nat weer na een minuut of 5. Ik vind dat gewoon gevaarlijk.
Het vizier vergrendeld als het helemaal gesloten wordt, en is lastig los te krijgen, zeker met dikke winterhandschoenen.
Het zonnevizier zelf is veel te licht, ik neig alsnog naar een zonnebril.
Het argument dat ze veel langer meegaan moet ik nog zien, bij dagelijks gebruik raakt het interieur versleten en zal vervangen moeten worden, wat bij de forse aanschaf prijs opgeteld mag worden.
Bovenstaande is mijn mening op dit moment, misschien dat ik er na wat langer gebruik anders over ga denken. Maar de verhalen over hoe dramatisch de minder dure botsmutsen zijn, en hoe geweldig de dure, vind ik nogal flauwekul.
Maar goed, zoals gezegd, dat is slechts mijn mening