eddy0497
MF veteraan
~
LOOK WHO'S BACK!!
...
Heb vorige week mijn nieuwe oliefilter en olie binnen gekregen,
denk alleen dat ik die pas volgend voorjaar ga monteren.
Of denken de mensen hier daar anders over en kan ik hem beter
dit jaar nog monteren? Ik ga namelijk niet in de wintermaanden rijden
helaas
...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Niet dat het echt zondigen tegen de regels is maar olie en filter vervang je best voor de winterstop.
Na de laatste rit met warm gelopen motor, olie eraf, filter eraf en vervangen.
Staat hij netjes gedurende de winterstop op verse olie en filter klaar om te starten in 't voorjaar.
Oudere gebruikte olie verzuurd en dan staat je motor een x aantal maanden stil in verzuurde gebruikte olie.
Maar zoals ik al zei, 't is maar een detail waar je niet veel verkeerd mee doet als je 't niet zo doet.
Ik stal die van mij altijd op de volgende manier :
- Een goede wasbeurt en droog maken
- Een laatste kleine rustige rit om niet teveel nieuwe lijken te verzamelen en 't laatste
water waar je niet bij kan eruit te krijgen.
- Thuisgekomen nogmaals met een zeemvel erover
- Olie en filter verversen
- Accu eruit
- Benzinetank tot aan de vulrand vol
- Beide wielen van de grond (indien niet mogelijk, extra druk op ~0.5bar)
- ketting goed ingevet
- Volledig inspuiten met siliconspray. Goed tegen ‘t vuil (stof) houd de rubbers en leidingen soepel (minder snel gekrakeleerde of gescheurde leidingen) beschermlaag tegen vocht op de electr. Contacten en stekkers
- En niet te vergeten een slaapwelzoen
- De accu hang ik eens in de maand een dag of twee aan de druppelaar
Ik doe er zelf geen ademend doek over, want beide motoren staan in mijn werkhuis gestald dat enkel verwarmd is als ik er aanwezig ben.
Elke keer als ik de koude werkplaats verwarm heb je in ‘t begin altijd wel wat condens van die koude lucht die opnieuw verwarmd wordt en dat kruipt uiteindelijk toch maar onder dat doek en de siliconspray geeft voor mij meer voordelen dan een doek.
‘T is allemaal wel een beetje werk en voor velen teveel van ‘t goede maar mijn X11 is ondertussen al 13 jaar oud en dat is enkel te zien op de papieren.
Voor de rest kan die best naast de gsr gaan staan, dewelke maar 4 jaar oud is en geen mens die kan zien welke de oudste is.