starten CBR1000rr 2005 gaat erg moeizaam na korte stop

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
Hallo medeforummers :W
ik heb een technisch probleempje,
ik rij op een Honda fireblade van 2005 (met 130.000 km op de teller),
compleet blok is 3 jaar geleden vervangen bij 100.000 km
Kleppen zijn toen perfect afgesteld.

motor start altijd perfect de eerste keer,
ongeacht of deze nu 1 dag, 1 week of 1 maand stilgestaan heeft.

Maar als ik wat gereden heb (en de temperatuur is hoger dan 75°) en ga bv tanken wilt de moto niet starten :N
Als ik kort na het starten (binnen 3 minuten) de motor uitzet, start deze weer onmiddellijk.

Startmotor draait goed rond, maar er gebeurd niets (startmotor draait wel wat moeizamer rond)
en zou zonder probleem de accu leegtrekken... (soms slaat hij wel aan, maar meestal niet)
Als ik hem dan aanloop en in zijn 2de versnelling zet, start hij onmiddelijk.

Bij langere stops (bv met een koffie en een taartje) start de motor onmiddelijk,
het zijn echt de korte stops (minder dan 15 minuten) wanneer de problemen er zijn.

Wat zou dit kunnen zijn...???
andere accu heb ik al geprobeerd :Y
Vapor lock :?

of moet ik me erbij neerleggen, en minimaal elke stop een koffie met een taartje eten :+


wat er inmiddels al vervangen is:
accu
brandstofpomp
startmotor
verse K&N luchtfilters
startrelais
temperatuursensor luchtinlaat
temperatuursensor koelwater
demontage powercommander
Bougies
Bobines

Apart gecontroleerd:
kabels/zekeringen gecontroleerd op corrosie/breuk/beschadigingen
Extra massa gelegd voor startmotor
gescheiden spanningsbronnen (motoraccu voor ontsteking, autoaccu rechtstreeks op startmotor)
Motordeksels opengemaakt voor mechanische blokkering.




wat nog een oorzaak kan zijn:
bougies
bobines (slechte/geen ontsteking natslaan bougies)

lekkende injectoren (verlies systeemdruk, geen benzine)

Het vreemde is dat een volledige opgeladen autobatterij de startmotor ook niet rondgedraaid krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Een motor kan niet opeens meer compressie krijgen.

Ik denk toch dat je het moet zoeken in de stroomvoorziening ...
14.8volt bij 4500tpm is erg hoog, ik kan me voorstellen dat hij nog hoger is bij hogere toerentallen.

Wat je zou kunnen doen als hij niet wil starten is, er even een starthulp aan de accu hangen.

Het zijn pieken van 14,8 volt,
Gemiddeld ligt dit rond de 14.3 volt.

Als ik het gas opendraai naar bv 7000 toeren,
veranderd niets aan de voltage :N

Ga nog eens proberen als de startmotor weer langzaam draait,
De accukabels op een andere accu te zetten.
Dan is de accu ook meteen uitgesloten.
 
Niet dat ik het weet maar die pulsgever, kan die misschien tijdens het rijden net genoeg warmte kwijt om te blijven functioneren?
Zodra je gaat tanken loopt de temperatuur toch nog een beetje wat op zodat hij net storing gaat veroorzaken?

Misschien dat er toch een antwoord zit in deze vragen?

Zodra ik de pulsgever loskoppel, krijgt ik de motor niet gestart,
en brandt het FI lichtje
 
Het zijn pieken van 14,8 volt,
Gemiddeld ligt dit rond de 14.3 volt.

Als ik het gas opendraai naar bv 7000 toeren,
veranderd niets aan de voltage :N

Ga nog eens proberen als de startmotor weer langzaam draait,
De accukabels op een andere accu te zetten.
Dan is de accu ook meteen uitgesloten.

Gewoon even een auto met de motor aan ernaast zetten en met een paar startkabels. echt parallel een extra accu erop dus, zoals ik eerder zei.
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg ik ook niet, het enige wat ik zeg is dat mij er iets van bij staat dat de compressie gemeten moet worden bij een warme motor en ik gok erop dat dat niet voor niets is ;)

Het verschil in compressie zal misschien niet heel groot zijn, maar ik kan me voorstellen dat als er een probleem is met de startmotor/bekabeling deze met koude motor de boel wel goed rond kan krijgen maar dat het met een warme motor net te veel wordt.

@Sheldon: heb je ook al eens gemeten welke accuspanning er wordt gemeten als je de motor wilt proberen te starten als de motor warm is en dan niet aan wil slaan?

Dit verschil is juist aanzienlijk. Met een slechte accu kan hij prima starten als de motor koud is, maar na 15 km gaat hij hem echt niet meer door de compressie krijgen.
 
:Y
Binnen de minuut start deze meteen, na 3 minuten is de kans groot dat hij langzamer draait.
Na 5 minuten is het onmogelijk om te starten.

Blijven starten tot de startmotor niet eens meer ronddraait,
Daarna wachten tot temp rond de 65 graden is,
en hij start (startmotor draait volle bak) meteen
Tijdens dat niet starten, ruik je dan wel of geen brandstoflucht?
 
tijdje terug een gelijk soort verhaal van iemand ergengs in abu dabi die de vraag hier stelde over een 2004 r1 , klonk ook een beetje wat die van mij vaal doet, slecht warm starten.andere startmotor en klaar.
 
is je startmotor niet gewoon slecht aan het worden en merk je dat alleen als de motor warm is?

TS geeft aan dat hij de startmotor heeft vervangen, net als het startrelais.

Je zou nog kunnen denken aan een omvalsensor, zijstandaardsensor o.i.d
Maar ook dat verklaard het langzame draaien van de startmotor niet.

Dat is het eerste probleem wat je moet oplossen :Y

Ik wacht rustig af wat hij doet als je hem aan de starthulp hangt, tijdens zo moment.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon even een auto met de motor aan ernaast zetten en met een paar startkabels. echt parallel een extra accu erop dus, zoals ik eerder zei.

grappenmaker..... B|
Heb dus met startkabels gewerkt, en jumpstart van auto naar motor,
na een tiental seconden aandringen, startte de motor wel
maar begon de startmotorkabel te roken, kabel was gloeiendheet.

doe het wel met een 2de motor-accu, lijkt me wat veiliger :Y

deze middag een filmpje gemaakt zodat jullie nu precies zien wat er fout gaat.
Ben hem aan het uploaden....
 
is je startmotor niet gewoon slecht aan het worden en merk je dat alleen als de motor warm is?


is de startmotor vervangen voor een nieuwe of een 2e hands?
ik zit zelf te denken aan de lagertjes in de startmotor.

startmotor is 2de hands van MF,
deze draait wel beter als de vorige,
de "oude" die eruit kwam was niet echt versleten, koolborstels waren nog zeker niet op :N

lijkt me ook niet logisch dat dit toevallig hetzelfde probleem geeft
 
grappenmaker..... B|
Heb dus met startkabels gewerkt, en jumpstart van auto naar motor,
na een tiental seconden aandringen, startte de motor wel
maar begon de startmotorkabel te roken, kabel was gloeiendheet.

doe het wel met een 2de motor-accu, lijkt me wat veiliger :Y

deze middag een filmpje gemaakt zodat jullie nu precies zien wat er fout gaat.
Ben hem aan het uploaden....


dan kan het toch haast niet anders dat daar, tussen accu/startrelais en/of startmotor, iets fout zit.
inwendige sluiting of zo, die na voldoende afkoelen niet meer opvalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet lopen zeiken maar ik lees steeds dat de startmotor niet start maar dan wel langzaam rond draait :Y (of ik heb ergens over heen gelezen :+ )

Om even wat misverstanden uit de wereld te helpen en om zo een duidelijke klachtomschrijving te geven om zo naar de juiste oplossing te zoeken, zodra een startmotor ronddraait dan is deze aan het starten. Een startmotor start en een motorblok slaat aan.

Slecht starten = langzaam draaien van startmotor
Snel / normaal/ goed starten = normaal draaien van startmotor

Dus als de startmotor laaaaaaaangzaaaaaaaam draait dan start hij wel maar hij start niet goed en slaat het motorblok dus niet aan.

En nee ik zeg dit niet om te zeiken maar er is wel een degelijk verschil en als men dit niet goed onderscheid dan kan je verkeerd naar het probleem zoeken O-)

Dus mijn vraag nu over dit probleem.

1- Als de startmotor goed en normaal draait, slaat de motor dan direct aan?
2- Heb je de stekker van je H.I.S.S al eens doorverbonden? (ik weet niet of je de H.I.S.S. op die manier kan manipuleren maar je kan het eens proberen, wellicht zit het probleem in je H.I.S.S.
 
Laatst bewerkt:
grappenmaker..... B|
Heb dus met startkabels gewerkt, en jumpstart van auto naar motor,
na een tiental seconden aandringen, startte de motor wel
maar begon de startmotorkabel te roken, kabel was gloeiendheet.

doe het wel met een 2de motor-accu, lijkt me wat veiliger :Y

deze middag een filmpje gemaakt zodat jullie nu precies zien wat er fout gaat.
Ben hem aan het uploaden....

Dan heb je behoorlijke weerstand op je bekabeling naar de startmotor.
 
Ik wil niet lopen zeiken maar ik lees steeds dat de startmotor niet start maar dan wel langzaam rond draait :Y (of ik heb ergens over heen gelezen :+ )

Om even wat misverstanden uit de wereld te helpen en om zo een duidelijke klachtomschrijving te geven om zo naar de juiste oplossing te zoeken, zodra een startmotor ronddraait dan is deze aan het starten. Een startmotor start en een motorblok slaat aan.

Slecht starten = langzaam draaien van startmotor
Snel / normaal/ goed starten = normaal draaien van startmotor

Dus als de startmotor laaaaaaaangzaaaaaaaam draait dan start hij wel maar hij start niet goed en slaat het motorblok dus niet aan.

En nee ik zeg dit niet om te zeiken maar er is wel een degelijk verschil en als men dit niet goed onderscheid dan kan je verkeerd naar het probleem zoeken O-)

Dus mijn vraag nu over dit probleem.

1- Als de startmotor goed en normaal draait, slaat de motor dan direct aan?
2- Heb je de stekker van je H.I.S.S al eens doorverbonden? (ik weet niet of je de H.I.S.S. op die manier kan manipuleren maar je kan het eens proberen, wellicht zit het probleem in je H.I.S.S.

heb geen HISS op deze moto, is een invoer uit de States :Y
 
Ik zou toch alle kabels en aansluitingen nog eens checken, lijkt er op dat er ergens veel weerstand zit.
Ook wanneer de motor wel aanslaat klinkt het alsof de startmotor moeilijk rond komt.

Dus of er zit ergens weerstand in de kabels/aansluitingen, of de motor draait mechanisch zwaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan