Burgman AN 250 start koud moeizaam

Paul66

MF'er
29 mei 2022
53
19
Veenendaal
Goedemorgen,

Sinds vorige zomer heb ik een Burgman 250 gekocht en ben de tweede eigenaar. De scooter had 18000 km gereden daar heb ik er zelf vorig jaar 3000 km bijgezet.

De scooter rijd erg fijn maar er is een ding. Toen het kouder werd ging de koude start erg moeilijk. Ik dacht het komt vast omdat hij de laatste jaren erg weinig tot niet had gereden. Dus besloot te beginnen met een revisie van de carburateur, dit heb ik uitbesteed. Toen ik de carburateur op ging halen werd mij verteld dat er op wat verstopte kanaaltjes na de carburateur als nieuw was. Dus ik dacht die verstopping was vast de reden van de startproblemen bij koude start. Helaas!
HIj start uiteindelijk wel maar moet na dat de benzinepomp is uit gepompt en ik drie keer het gas heb open gedraaid en hem dan start, dit zeker drie keer herhalen en dan blijft hij net aan lopen.

Het is een type E4 en is in 2002 geïmporteerd uit Frankrijk met een Keihin CVK 30 mm carburateur alle afstellingen zijn volgens het WPH.

Verder heb ik het volgende gedaan;
Elektrische choke vervangen
Kleppen gesteld volgens WPH
Bougie vonkt goed
Vacuum gedeelte (milieuklep) gecontroleerd
Inlaatspruitstuk gecontroleerd op schuurtjes
Lektest gedaan rondom Carb en luchtfilter.
Benzineslangen vervangen incl nieuw filter. (oude was brandschoon)

Heb zelf altijd best veel gesleuteld maar heb het gevoel dat ik iets vergeet te checken, of is het gewoon zo dat een wat oudere motorscooter qua techniek. Met koud weer slechter start. Want als hij warm is rijd hij heerlijk. Een ding heb ik nog niet aangepakt er zit een 7A accu in dit zou een 9A moeten zijn.

Tips zijn van harte welkom!
 
hoe hoor jij dat ?
wil je hem testen moet je eens de motor wat warmer is de stekken van de choke los trekken. dan duurt het even voordat het wassen element weer afkoelt en de choke weer open gaat
Ik heb de choke voor het monteren doorgemeten 15 Ohm, en met 12volt getest. Dan zie je hem na een paar minuten verder uit de behuizing komen. En je hoort als de motor eenmaal loopt na een paar minuten het toerental van de motor langzaam zakken naar stationair.
 
Heb het gisteravond gevonden!
Toen ik de aanzuigbuis van het luchtfilter zo goed als dicht hield. Starte hij en vanochtend weer!

Dus nu de juiste Main of Pilot sproeier vinden en dan moet het volgens mij gefixt zijn.
 
Heb het gisteravond gevonden!
Toen ik de aanzuigbuis van het luchtfilter zo goed als dicht hield. Starte hij en vanochtend weer!

Dus nu de juiste Main of Pilot sproeier vinden en dan moet het volgens mij gefixt zijn.

waar denk je dat de choke voor dient ?
hoofdsproeier doet niks bij het starten
de benzine die via stationnair komt is "te verwaarlozen" tov wat je choke zou moeten geven.
en vooral : als hij ervoor startte en goed reed met de huidige sproeiers is er GEEN reden om er nu andere in te gaan steken.

kuis die carbu nog maar eens zelf en controleer of alles open is.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
waar denk je dat de choke voor dient ?
hoofdsproeier doet niks bij het starten
de benzine die via stationnair komt is "te verwaarlozen" tov wat je choke zou moeten geven.
en vooral : als hij ervoor startte en goed reed met de huidige sproeiers is er GEEN reden om er nu andere in te gaan steken.

kuis die carbu nog maar eens zelf en controleer of alles open is.
De Carb is ultrasone gereinigd en alles is open. Zoals ik al eerder aangaf rijd hij prima maar is het starten alleen met koud weer zoals nu. Een probleem. De choke werkt ook
 
De Carb is ultrasone gereinigd en alles is open. Zoals ik al eerder aangaf rijd hij prima maar is het starten alleen met koud weer zoals nu. Een probleem. De choke werkt ook
dat is wat jij denkt doet er niet toe want daar klopt niets van. als hij warm goed rijdt zijn alle sproeiers juist.
als hij dan koud niet/slecht start krijgt hij te weinig benzine (teveel lucht kan niet want hij rijdt goed), wat je bewijst met je hand ervoor.

dus de choke werkt niet : de kanalen in de carbu verstopt of de choke staat niet open koud. en ultrasoon is GEEN garantie dat alles proper en open is, CONTROLEREN wel
 
dat is wat jij denkt doet er niet toe want daar klopt niets van. als hij warm goed rijdt zijn alle sproeiers juist.
als hij dan koud niet/slecht start krijgt hij te weinig benzine (teveel lucht kan niet want hij rijdt goed), wat je bewijst met je hand ervoor.

dus de choke werkt niet : de kanalen in de carbu verstopt of de choke staat niet open koud. en ultrasoon is GEEN garantie dat alles proper en open is, CONTROLEREN wel
Wat heb jij een vervelende toon van reageren. Ik denk niet dat alles open is dit heb ik gisteren allemaal gecontroleerd!

De choke werkt dat hoor je aan het lopen van de motor. Of hij juist werkt met de koude start weet ik inderdaad niet.
 
Je hebt de choke zelf gecontroleerd en vervangen. Maar (en dit is echt brainstormen) word de choke wel aangestuurd? Zitten de originele sproeiers nog in de carb? Heb je de bougie al vervangen?

Het kan ook simpelweg een van de karaktertrekken zijn van de scooter. Ik zag regelmatig verwarmen carbs voorbijkomen. Al heb ik er zelf nooit een verwarmde carb gehad en ging starten meestal gewoon prima. Deze lijkt niet verwarmd dus wie weet dat de carb gewoon te koud is?

Houd er wel rekening mee dat een 1 cilinder met carb starten in koud weer bijna altijd gewoon kut gaat zijn.


Nogmaals, gewoon brainstormsessie want de meest voor de hand liggende dingen heb je al opgepakt.
 
Je hebt de choke zelf gecontroleerd en vervangen. Maar (en dit is echt brainstormen) word de choke wel aangestuurd? Zitten de originele sproeiers nog in de carb? Heb je de bougie al vervangen?

Het kan ook simpelweg een van de karaktertrekken zijn van de scooter. Ik zag regelmatig verwarmen carbs voorbijkomen. Al heb ik er zelf nooit een verwarmde carb gehad en ging starten meestal gewoon prima. Deze lijkt niet verwarmd dus wie weet dat de carb gewoon te koud is?

Houd er wel rekening mee dat een 1 cilinder met carb starten in koud weer bijna altijd gewoon kut gaat zijn.


Nogmaals, gewoon brainstormsessie want de meest voor de hand liggende dingen heb je al opgepakt.
Zover mij bekend begint de choke pas te werken na een paar minuten. Voor die tijd zit hij hoog waardoor er een rijk mengsel vrij komt. Als hij gaat werken zakt de naald en sluit hij het extra benzine kanaal af. Verder is de Carb en sproeiers origineel.
Als hij eenmaal warm is start en loopt hij goed.
 
Zover mij bekend begint de choke pas te werken na een paar minuten. Voor die tijd zit hij hoog waardoor er een rijk mengsel vrij komt. Als hij gaat werken zakt de naald en sluit hij het extra benzine kanaal af. Verder is de Carb en sproeiers origineel.
Als hij eenmaal warm is start en loopt hij goed.
klopt

dus carbu kuisen met concentratie op de choke kanaaltjes
 
Je hebt de choke zelf gecontroleerd en vervangen. Maar (en dit is echt brainstormen) word de choke wel aangestuurd? Zitten de originele sproeiers nog in de carb? Heb je de bougie al vervangen?

Het kan ook simpelweg een van de karaktertrekken zijn van de scooter. Ik zag regelmatig verwarmen carbs voorbijkomen. Al heb ik er zelf nooit een verwarmde carb gehad en ging starten meestal gewoon prima. Deze lijkt niet verwarmd dus wie weet dat de carb gewoon te koud is?

Houd er wel rekening mee dat een 1 cilinder met carb starten in koud weer bijna altijd gewoon kut gaat zijn.


Nogmaals, gewoon brainstormsessie want de meest voor de hand liggende dingen heb je al opgepakt.

Waarom zou een 1 cilinder met carb altijd slecht starten in koud weer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan