starten CBR1000rr 2005 gaat erg moeizaam na korte stop

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
Hallo medeforummers :W
ik heb een technisch probleempje,
ik rij op een Honda fireblade van 2005 (met 130.000 km op de teller),
compleet blok is 3 jaar geleden vervangen bij 100.000 km
Kleppen zijn toen perfect afgesteld.

motor start altijd perfect de eerste keer,
ongeacht of deze nu 1 dag, 1 week of 1 maand stilgestaan heeft.

Maar als ik wat gereden heb (en de temperatuur is hoger dan 75°) en ga bv tanken wilt de moto niet starten :N
Als ik kort na het starten (binnen 3 minuten) de motor uitzet, start deze weer onmiddellijk.

Startmotor draait goed rond, maar er gebeurd niets (startmotor draait wel wat moeizamer rond)
en zou zonder probleem de accu leegtrekken... (soms slaat hij wel aan, maar meestal niet)
Als ik hem dan aanloop en in zijn 2de versnelling zet, start hij onmiddelijk.

Bij langere stops (bv met een koffie en een taartje) start de motor onmiddelijk,
het zijn echt de korte stops (minder dan 15 minuten) wanneer de problemen er zijn.

Wat zou dit kunnen zijn...???
andere accu heb ik al geprobeerd :Y
Vapor lock :?

of moet ik me erbij neerleggen, en minimaal elke stop een koffie met een taartje eten :+


wat er inmiddels al vervangen is:
accu
brandstofpomp
startmotor
verse K&N luchtfilters
startrelais
temperatuursensor luchtinlaat
temperatuursensor koelwater
demontage powercommander
Bougies
Bobines

Apart gecontroleerd:
kabels/zekeringen gecontroleerd op corrosie/breuk/beschadigingen
Extra massa gelegd voor startmotor
gescheiden spanningsbronnen (motoraccu voor ontsteking, autoaccu rechtstreeks op startmotor)
Motordeksels opengemaakt voor mechanische blokkering.




wat nog een oorzaak kan zijn:
bougies
bobines (slechte/geen ontsteking natslaan bougies)

lekkende injectoren (verlies systeemdruk, geen benzine)

Het vreemde is dat een volledige opgeladen autobatterij de startmotor ook niet rondgedraaid krijgt.
 
Laatst bewerkt:
het verhaal gaat verder helaas,
dacht dat ik het 2 weken geleden gevonden had,
heb toen de powercommander eraf gehaald, en dat bleek de oplossing.

na 2 dagen was het probleem er weer, heb dan gezocht op wat K@W@ hier zei over de KWS.
Afgelopen woensdag kreeg ik de koelwatersensor toegestuurd,
maar ook met dit te vervangen start het kreng niet als de temperatuur boven de 70°C is

Nu zegt mijn gevoel :bobines
dit omdat ze tijdens het warm worden een hogere weerstand hebben, en dan geen/slechte vonk maakt.
Maar het is een 4-cilinder, dan moeten er toch meerdere bobines defect zijn?
Bougies zijn 24.000km geleden vervangen (irridium)

Dit is ook de reden waarom ik iets van de ontsteking verdenk nu,
irridium bougies hebben niet graag als ze nat staan.
Bij geen/slechte ontsteking slaan de bougies nat en start de motor niet (al ruik ik geen benzinegeur uit de uitlaat).

moet dus nog steeds de motor laten afkoelen naar ongeveer 65°C alvorens deze weer vlekkeloos start met 1 druk op de knop.

Compressie en klepspeling is nog niet nagemeten.

Wat er inmiddels al vervangen is:
accu
brandstofpomp
startmotor
verse K&N luchtfilters
startrelais
temperatuursensor luchtinlaat
temperatuursensor koelwater
demontage powercommander
kabels/zekeringen zijn gecontroleerd op corrosie/breuk/beschadigingen

wat nog een oorzaak kan zijn:
bougies
bobines (slechte/geen ontsteking natslaan bougies)
lekkende injectoren (verlies systeemdruk, geen benzine)


of zijn er nog andere denkpistes :?
 
Laatst bewerkt:
14.7 laadspanning bij stationair?

Dat is vrij hoog, wat doet hij op toeren?

Ik denk dat je het moet zoeken in die regio gezien je symptomen.
Als hij langzaam rondgaat dan wil hij idd niet starten, ook je ecu raakt over de zeik.
 
het verhaal gaat verder helaas,
dacht dat ik het 2 weken geleden gevonden had,
heb toen de powercommander eraf gehaald, en dat bleek de oplossing.

na 2 dagen was het probleem er weer, heb dan gezocht op wat K@W@ hier zei over de KWS.
Afgelopen woensdag kreeg ik de koelwatersensor toegestuurd,
maar ook met dit te vervangen start het kreng niet als de temperatuur boven de 70°C is

Nu zegt mijn gevoel :bobines
dit omdat ze tijdens het warm worden een hogere weerstand hebben, en dan geen/slechte vonk maakt.
Maar het is een 4-cilinder, dan moeten er toch meerdere bobines defect zijn?
Bougies zijn 24.000km geleden vervangen (irridium)

Dit is ook de reden waarom ik iets van de ontsteking verdenk nu,
irridium bougies hebben niet graag als ze nat staan.
Bij geen/slechte ontsteking slaan de bougies nat en start de motor niet (al ruik ik geen benzinegeur uit de uitlaat).

moet dus nog steeds de motor laten afkoelen naar ongeveer 65°C alvorens deze weer vlekkeloos start met 1 druk op de knop.

Compressie en klepspeling is nog niet nagemeten.

Wat er inmiddels al vervangen is:
accu
brandstofpomp
startmotor
verse K&N luchtfilters
startrelais
temperatuursensor luchtinlaat
temperatuursensor koelwater
demontage powercommander
kabels/zekeringen zijn gecontroleerd op corrosie/breuk/beschadigingen

wat nog een oorzaak kan zijn:
bougies
bobines (slechte/geen ontsteking natslaan bougies)
lekkende injectoren (verlies systeemdruk, geen benzine)


of zijn er nog andere denkpistes :?

Misschien de pulsgever ?

Ik heb het met de motor van mijn vriendin meegemaakt (cbr 600f) dat tijdens het rijden de motor op na een tijdje begon te stotteren en vrijwel daarna uitviel.
De motor was daarna ook niet meer te starten.

In bovenstaand geval was de pulsgever niet goed meer, zodra deze warm was werd de weerstand te hoog waardoor de motor ermee ophield.
Ondanks dat jouw motor tijdens het rijden dit probleem niet heeft is het misschien wel een optie om deze even door te meten, de waardes die gemeten moeten worden zullen vast wel in het WPHB staan.
 
Je zegt dat je bougies er 24.000 km inzitten. Die had ik als eerste vervangen.
Ik laat ze nooit zo lang zitten.

Bobines kunnen ook verneukeratieve dingen zijn, maarja dat is wel even een uitgaven als je die wilt vervangen. Misschien een tweedehands setje op de kop tikken.

Injectoren kan je relatief simpel laten reinigen en testen.


Persoonlijk zou ik eerst de bougies wisselen, had ik persoonlijk al gedaan voor al het andere.
Daarna de injectoren reinigen en testen en als laatst de bobines. Waarom deze volgorde, omdat dit oplopend in kosten is en het spul allemaal heel wat kilometers oud is.
 
Laatst bewerkt:
eerst eens de laadspanning meten. ook als hij warm wordt

dit gisteravond gedaan bij stationair:
13,76 volt bij 2000 toeren temperatuur 40°
14,17 volt bij 2000 toeren temperatuur 72°
14,2 volt bij 2000 toeren temperatuur 94°

14,8 volt bij 4500 toeren temperatuur 94°

motor uitgezet, 10min gewacht (70°C) startmotor draait terug moeizaam rond, en start niet.
nieuwe accu wordt op zijn gat getrokken tot 9 volt.

na een 6-tal keren starten houdt de accu het voor gezien :(
dan na 15 min wachten, contact aan, temp onder de 60°,
1 druk op de startknop en startmotor draait op volle toeren rond en start.
kan dit dan meermaals herhalen en blijft starten (terwijl ik de accu 15 min geleden op zijn gat getrokken had).

zou het ook iets mechanisch kunnen zijn, starterkrans :?
 
Misschien de pulsgever ?

Ik heb het met de motor van mijn vriendin meegemaakt (cbr 600f) dat tijdens het rijden de motor op na een tijdje begon te stotteren en vrijwel daarna uitviel.
De motor was daarna ook niet meer te starten.

In bovenstaand geval was de pulsgever niet goed meer, zodra deze warm was werd de weerstand te hoog waardoor de motor ermee ophield.
Ondanks dat jouw motor tijdens het rijden dit probleem niet heeft is het misschien wel een optie om deze even door te meten, de waardes die gemeten moeten worden zullen vast wel in het WPHB staan.

heb ik ook ergens gelezen, maar dan zou de motor ook slecht lopen tijdens het rijden.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het rijden,
kan makkelijk zonder moeite nog naar de Ardennen of de Eifel,
maar kan gewoon niet tussendoor tanken :+
 
Heb je al met een extra startbatterij geprobeerd parallel erbij?. Lijkt wel alsof hij moeite heeft om dor de compressie te komen als hij zoveel moeite moet doen.
 
Voor mij is het allemaal nog niet heel erg duidelijk.
Als de motor niet wil starten, krijgt de startmotor de motor dan even snel rondgedraaid als wanneer de motor wel wil starten?
Indien dat niet het geval is is het overduidelijk een elektrisch probleem lijkt mij.
Indien dat wel het geval is lijkt het me dat je het probleem moet gaan zoeken in de brandstoftoevoer of de ontsteking.
 
Voor mij is het allemaal nog niet heel erg duidelijk.
Als de motor niet wil starten, krijgt de startmotor de motor dan even snel rondgedraaid als wanneer de motor wel wil starten?
Indien dat niet het geval is is het overduidelijk een elektrisch probleem lijkt mij.
Indien dat wel het geval is lijkt het me dat je het probleem moet gaan zoeken in de brandstoftoevoer of de ontsteking.


Startmotor gaat niet evensnel rond als de motor warm is,
geeft mij idd het gevoel of er meer compressie aanwezig is.

Vind het ook vreemd dat de nieuwe accu ook zo snel leeg is tijdens het warm starten.
Na afkoelen meteen weer full power :Y
 
Startmotor gaat niet evensnel rond als de motor warm is,
geeft mij idd het gevoel of er meer compressie aanwezig is.

Vind het ook vreemd dat de nieuwe accu ook zo snel leeg is tijdens het warm starten.
Na afkoelen meteen weer full power :Y

Een motor kan niet opeens meer compressie krijgen.

Ik denk toch dat je het moet zoeken in de stroomvoorziening ...
14.8volt bij 4500tpm is erg hoog, ik kan me voorstellen dat hij nog hoger is bij hogere toerentallen.

Wat je zou kunnen doen als hij niet wil starten is, er even een starthulp aan de accu hangen.
 
Een motor kan niet opeens meer compressie krijgen.

Ik denk toch dat je het moet zoeken in de stroomvoorziening ...
14.8volt bij 4500tpm is erg hoog, ik kan me voorstellen dat hij nog hoger is bij hogere toerentallen.

Wat je zou kunnen doen als hij niet wil starten is, er even een starthulp aan de accu hangen.

Correct me if I'm wrong, maar als je de compressie wil meten moet dit toch bij een warme motor gedaan worden :?
 
Een motor kan niet opeens zoveel compressie meer hebben dat de startmotor bijna niet meer rond wil draaien.
Tenzij je de cilinders vult met olie of water, maar dan krijg je hem helemaal niet meer rond.

Dat zeg ik ook niet, het enige wat ik zeg is dat mij er iets van bij staat dat de compressie gemeten moet worden bij een warme motor en ik gok erop dat dat niet voor niets is ;)

Het verschil in compressie zal misschien niet heel groot zijn, maar ik kan me voorstellen dat als er een probleem is met de startmotor/bekabeling deze met koude motor de boel wel goed rond kan krijgen maar dat het met een warme motor net te veel wordt.

@Sheldon: heb je ook al eens gemeten welke accuspanning er wordt gemeten als je de motor wilt proberen te starten als de motor warm is en dan niet aan wil slaan?
 
Niet dat ik het weet maar die pulsgever, kan die misschien tijdens het rijden net genoeg warmte kwijt om te blijven functioneren?
Zodra je gaat tanken loopt de temperatuur toch nog een beetje wat op zodat hij net storing gaat veroorzaken?

Misschien dat er toch een antwoord zit in deze vragen?
 
Niet dat ik het weet maar die pulsgever, kan die misschien tijdens het rijden net genoeg warmte kwijt om te blijven functioneren?
Zodra je gaat tanken loopt de temperatuur toch nog een beetje wat op zodat hij net storing gaat veroorzaken?

Misschien dat er toch een antwoord zit in deze vragen?

Dat verklaard niet waarom de startmotor bij een warme start langzaam rond gaat ...
 
Laatst bewerkt:
Dat is waar.
Het lijkt er wel op dat er iets net te warm word vlak na het stoppen.


Wat doet een start poging meteen na het uitzetten? Start hij dan wel?

:Y
Binnen de minuut start deze meteen, na 3 minuten is de kans groot dat hij langzamer draait.
Na 5 minuten is het onmogelijk om te starten.

Blijven starten tot de startmotor niet eens meer ronddraait,
Daarna wachten tot temp rond de 65 graden is,
en hij start (startmotor draait volle bak) meteen
 
Dat zeg ik ook niet, het enige wat ik zeg is dat mij er iets van bij staat dat de compressie gemeten moet worden bij een warme motor en ik gok erop dat dat niet voor niets is ;)

Het verschil in compressie zal misschien niet heel groot zijn, maar ik kan me voorstellen dat als er een probleem is met de startmotor/bekabeling deze met koude motor de boel wel goed rond kan krijgen maar dat het met een warme motor net te veel wordt.

@Sheldon: heb je ook al eens gemeten welke accuspanning er wordt gemeten als je de motor wilt proberen te starten als de motor warm is en dan niet aan wil slaan?

Gisteren bijvoorbeeld heb ik de motor op een temperatuur van 85 graden gezet, motor uitgezet voor 10 min. Daarna willen starten en startmotor draait op halve kracht, en trekt de accuspanning naar 7 volt. totdat bijna de accu leeg was.
Af laten koelen tot 60 graden, startmotor draait volle bak, en start in 1x
 
Terug
Bovenaan Onderaan