starten CBR1000rr 2005 gaat erg moeizaam na korte stop

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
Hallo medeforummers :W
ik heb een technisch probleempje,
ik rij op een Honda fireblade van 2005 (met 130.000 km op de teller),
compleet blok is 3 jaar geleden vervangen bij 100.000 km
Kleppen zijn toen perfect afgesteld.

motor start altijd perfect de eerste keer,
ongeacht of deze nu 1 dag, 1 week of 1 maand stilgestaan heeft.

Maar als ik wat gereden heb (en de temperatuur is hoger dan 75°) en ga bv tanken wilt de moto niet starten :N
Als ik kort na het starten (binnen 3 minuten) de motor uitzet, start deze weer onmiddellijk.

Startmotor draait goed rond, maar er gebeurd niets (startmotor draait wel wat moeizamer rond)
en zou zonder probleem de accu leegtrekken... (soms slaat hij wel aan, maar meestal niet)
Als ik hem dan aanloop en in zijn 2de versnelling zet, start hij onmiddelijk.

Bij langere stops (bv met een koffie en een taartje) start de motor onmiddelijk,
het zijn echt de korte stops (minder dan 15 minuten) wanneer de problemen er zijn.

Wat zou dit kunnen zijn...???
andere accu heb ik al geprobeerd :Y
Vapor lock :?

of moet ik me erbij neerleggen, en minimaal elke stop een koffie met een taartje eten :+


wat er inmiddels al vervangen is:
accu
brandstofpomp
startmotor
verse K&N luchtfilters
startrelais
temperatuursensor luchtinlaat
temperatuursensor koelwater
demontage powercommander
Bougies
Bobines

Apart gecontroleerd:
kabels/zekeringen gecontroleerd op corrosie/breuk/beschadigingen
Extra massa gelegd voor startmotor
gescheiden spanningsbronnen (motoraccu voor ontsteking, autoaccu rechtstreeks op startmotor)
Motordeksels opengemaakt voor mechanische blokkering.




wat nog een oorzaak kan zijn:
bougies
bobines (slechte/geen ontsteking natslaan bougies)

lekkende injectoren (verlies systeemdruk, geen benzine)

Het vreemde is dat een volledige opgeladen autobatterij de startmotor ook niet rondgedraaid krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Met dat vapor lock verhaal op Google kom ik op het volgende:
Benzineleiding verliest druk,
hierdoor krijg je op een lagere temperatuur gasvorming,
deze gasvorming is niet comprimeerbaar door bv de benzinepomp,
Injectors krijgen geen brandstof.

Eenmaal alles afgekoeld is, verdwijnt de gasvorming,
en benzinepomp kan weer druk opbouwen....

Klinkt logisch, maar klopt dit ook (vertrouw Google niet meteen :+ )
 
google-ami.gif
;)
 
laadspanning te hoog?
Wat gebeurt er dan? Accu over de zeik maar die hersteld wel weer. Maar ik las dat de startmotor er wel lustig op draait. Maar dat de motor dan niet aan slaat.
Dit sluit denk ik ook vapourlock uit omdat hij wel direct aanslaat bij aanduwen.
Ik vind het echt een vreemd probleem. Ik dacht dat een motor die slecht start met de startmotor ook slecht start met aanduwen.
Of gebeurt er iets met starten met startmotor met de ontsteking dat niet gebeurt met aanduwen. Of schiet er dan een automatische choke aan met electrisch starten oid?
 
Wat gebeurt er dan? Accu over de zeik maar die hersteld wel weer. Maar ik las dat de startmotor er wel lustig op draait. Maar dat de motor dan niet aan slaat.
Dit sluit denk ik ook vapourlock uit omdat hij wel direct aanslaat bij aanduwen.
Ik vind het echt een vreemd probleem. Ik dacht dat een motor die slecht start met de startmotor ook slecht start met aanduwen.
Of gebeurt er iets met starten met startmotor met de ontsteking dat niet gebeurt met aanduwen. Of schiet er dan een automatische choke aan met electrisch starten oid?

dat weet ik dus ook niet :N

heb ook geen idee of de motor wel te starten is met een vaporlock :N

daarom dit ik het hier neer zet, omdat ik het niet kan oplossen ;)

gisteren vanuit het werk nog eens geprobeerd,
start op mijn werk, rij ongeveer 20 min zonder probleem.
Kom thuis, zet de motor stil voor de garage,
wil opnieuw starten...... na 15 sec aanslingeren met de startmotor gebeurd er niets.

ga op mijn gemak douchen en eten, kom terug in de garage,
1 druk op de knop......

en alles werkt weer *O*
 
Laatst bewerkt:
Heb je de startmotor, startrelais en bedrading al gecontroleerd?

Het kan zijn dat er ergens een overgangsweerstand zit of dat de koolborstels/anker versleten of ernstig vervuild zijn. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de weerstand. Als je dan start gaat het meeste vermogen verloren om de weerstanden te overwinnen en hou je te weinig vonkspanning over.

Als het allemaal wat afgekoeld is en de weerstand daardoor wat afgenomen kan het zo maar zijn dat hij wel weer prima start.
 
Wat gebeurt er dan? Accu over de zeik maar die hersteld wel weer. Maar ik las dat de startmotor er wel lustig op draait. Maar dat de motor dan niet aan slaat.
Honda maakt te makkelijk startende motorfietsen (startmotor draait ook bij lage spanning nog) Daarom overlijden er zoveel regelaars. De accu is al stuk, maar dat ding start nog, dus gewoon doorrijden.

kan ook iets heel anders zijn hoor, maar controle hiervan kost weinig
 
Laatst bewerkt:
Honda maakt te makkelijk startende motorfietsen (startmotor draait ook bij lage spanning nog) Daarom overlijden er zoveel regelaars. De accu is al stuk, maar dat ding start nog, dus gewoon doorrijden.

kan ook iets heel anders zijn hoor, maar controle hiervan kost weinig
Dat is inderdaad goed te controleren maar ik begrijp dan eigenlijk nog niet waarom de motor niet aanslaat als de startmotor draait maar dan wel direct als je hem aanduwt. Ik begrijp dan niet wat de laadspanning er mee te maken heeft.
Of is het zo dat de ontsteking wat spanning nodig heeft die er op het moment dat de startmotor draait net niet voldoende aanwezig is? Dat hij daarom wel start met aanduwen?

ik verdenk inderdaad dan ook aansluitingen met overgangsweerstand die na afkoelen minder weerstand hebben.
 
Heb je de startmotor, startrelais en bedrading al gecontroleerd?

Het kan zijn dat er ergens een overgangsweerstand zit of dat de koolborstels/anker versleten of ernstig vervuild zijn. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de weerstand. Als je dan start gaat het meeste vermogen verloren om de weerstanden te overwinnen en hou je te weinig vonkspanning over.

Als het allemaal wat afgekoeld is en de weerstand daardoor wat afgenomen kan het zo maar zijn dat hij wel weer prima start.

hoe hoger de elektrische weerstand (Ohm), hoe lager het gebruikte vermogen (Watt)
 
newsflash:
nieuwe accu: check
nieuwe brandstofpomp: check
nieuwe startmotor: check
verse K&N luchtfilters: check
nieuwe startrelais: check

connectors zijn schoon, geen oxidatie aanwezig

start wederom bij elke druk op de knop,
maar als de motor boven de 80°C is, start deze niet meer.

10 minuten afkoelen tot onder de 75°C en hij start weer *O*

momenteel gaat de "oude" radiator er ook vanonder,

Zo happy ben ik momenteel niet van Honda |( |(
 
Laatst bewerkt:
Als het al een injectiefiets is zou ik de temperatuursensor eens vervangen, heb dit probleem ooit met een auto gehad, ding is 4-5 keer in de garage geweest en uitgelezen ook de importeur is erbij betrokken geweest, en na het vervangen van de KVS sensor was dit weg, misschien een probeertest van een paar euro

Oh en even waarom, de temp sensor kijkt hoeveel hij moet injecteren bij starten
 
Laatst bewerkt:
heeft de brandstofpomp ook een relais? zo ja, heb je die al gecheckt?
Van auto's weet ik dat deze relais nog wel eens problemen geven op soldeerlassen (niet goed doorgevloeid, haarscheurtjes in de soldeerlas) Vaak voelt het relais dan heet aan vanwege de overgangsweerstand op die rotte soldeer lasjes.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan