Gelukkig word daar wat aan gedaan ja. Maar het zal niet zo zijn dat nu in een keer de verhouding volledig omgedraaid is tussen autos en scheepvaart.Volgens mij is dit ook wel achterhaald.
Moderne schepen zijn echt al een stuk minder vervuilend dan de oude, ook daar wordt de boel echt wel aangepakt.
Foei, schavuit!M'n motor is euro 3, m'n brommer euro 5
Klopt, maar om bij het eufemisme van die druppel water op de hete plaat te blijven, het blijft frustrerend om rond te kijken naar hoe complete zwembaden op die plaat gekiept worden terwijl mij een schuldgevoel aangepraat word voor m'n kleine druppeltje.een beter milieu begint tenslotte bij jezelf
Gelukkig weet ik er niets van na 30 jaar wereldwijd varen.Gelukkig word daar wat aan gedaan ja. Maar het zal niet zo zijn dat nu in een keer de verhouding volledig omgedraaid is tussen autos en scheepvaart.
De implicatie die ik lees in jouw berichten is dat de scheepvaart nu schoner zou zijn dan persoonlijk vervoer? Dat lijkt me stug.Gelukkig weet ik er niets van na 30 jaar wereldwijd varen.
Wat levert meer vervuiling op: 300 pizza's met een Volkswagen Caddy van A naar B vervoeren, of 300 pizza's met een scooter?De implicatie die ik lees in jouw berichten is dat de scheepvaart nu schoner zou zijn dan persoonlijk vervoer? Dat lijkt me stug.
1) Ik heb het nooit gehad over vervuiling per hoeveelheid goederenWat levert meer vervuiling op: 300 pizza's met een Volkswagen Caddy van A naar B vervoeren, of 300 pizza's met een scooter?
Globaal, ja. Lokaal, nee.Dan is de conclusie dus dat onze gezamenlijke consumptie van per schip aangeleverde goederen een grotere impact heeft dan ons woon-werkverkeer en overige ritjes.
gewoon een lees- en spraakgebrek dusHet is "snlejied". Althans, in de Friese spelling.
Ach, Fries is toch gewoon een keelziekte ....gewoon een lees- en spraakgebrek dus
Dat is een bekend probleem met al die amechtige motorblokjes tegenwoordig. Op de motor merk ik het niet, bijv. Het effectieve verschil tussen 115 en 145 kmh in mijn auto (geen amechtig geblazen 3 cilinder 1 liter blokje) is zo'n 600 tegen 550 km op een tank. Ok, dat kreng zuipt sowiesoIk heb het in een ander topic ook al gezegd. Ik rij voornamelijk snelweg kilometers. Als ik de cruisecontrol op 135 zet ipv 105 dan kom ik 100 km minder ver met een tank benzine.
Dus ja, Max 130 op de snelweg verbruikt meer benzine dan Max 100 op de snelweg. (Is ook logisch natuurlijk)
Het gaat erom dat de scooter een aantal keren heen en weer moet rijden en de bestelwagen maar een keer.1) Ik heb het nooit gehad over vervuiling per hoeveelheid goederen
2) Ik heb het wel over persoonlijk vervoer gehad, wat over het algemeen grotendeels niet gebruikt word voor het vervoer van pizzas
3) ik zou de scooter wel willen zien die 300 pizzas kan vervoeren (wat een punt voor scheepvaart is)
We zijn verschillende dingen aan het zeggen, en we hebben allebei gelijk. Ik heb het over totalen per tijds eenheid, jij hebt het over relatieve verbruiken per vervoerde goederen.Het gaat erom dat de scooter een aantal keren heen en weer moet rijden en de bestelwagen maar een keer.
De lage prijs van buitenlandse producten is een gevolg van de schaalvergroting, leidt tot minder uitstoot per unit van het vervoerde product.
Jouw woonwerk verkeer kost misschien maar een paar liter brandstof per dag, maar dat is al meer dan de brandstof die het vervoer van overzeese producten met zich meebrengt.
Best leuk en aardig: wie wie maar ik ga nu ‘wat’ benzine verbranden…….
Mijn Ali-spulletjes komen gewoon met het vliegtuigOok jouw bananen en ali-spulletjes zitten toch in die schepen en industrie
Dat we allemaal meningen hebben.Ok en wat is nu de conclusie?
Ben onderweg, en heel veel vakantieverkeer op de A31 in Dld…dus onderweg op de cc met 100-110…Tenminste nog 1 zinnige opmerking in dit topic op pagina 5, Have Fun
.
[censuur] je hebt de inhoud van het onderzoek niet gelezen, wat jij aanhaalt zijn de beweringen die worden weerlegd in het artikel.Scheepvaart vervuild vele malen meer dan autos doen. En dan willen ze ons doen geloven dat wij 10% zuiniger moeten gaan rijden met ons fiat pandaatje omdat het 'zo vervuild'.
Je taalgebruik daargelaten, heb je wel gelijk, en geef ik fout toe. Het verrast me wel, trouwens. Maar goed, aldoende leert men, en zal ik m'n mening herzien. Goed gevangen.[censuur], je hebt de inhoud van het onderzoek niet gelezen, wat jij aanhaalt zijn de beweringen die worden weerlegd in het artikel.