Snelheid

Vliegtuigen zijn ook gewoon zuiniger dan vroeger.
Scheepsmotoren moeten ook strikt aan uitstootwaarden voldoen.
Steeds meer SECA gebieden waar schepen dus geen zware olie of hoog zwavelhoudende brandstof mogen verstoken.
Het is echt onzin dat alleen Jan met de pet de schuld krijgt van uitstoot.
 
Volgens mij is dit ook wel achterhaald.
Moderne schepen zijn echt al een stuk minder vervuilend dan de oude, ook daar wordt de boel echt wel aangepakt.
Gelukkig word daar wat aan gedaan ja. Maar het zal niet zo zijn dat nu in een keer de verhouding volledig omgedraaid is tussen autos en scheepvaart.

<Edit> M'n conclusie is gebaseerd op achterhaalde claims en onjuist.
 
Laatst bewerkt:
M'n motor is euro 3, m'n brommer euro 5
Foei, schavuit! :+

Even los hiervan. Kan wel zijn dat onzin persoonlijke vervuiling niet opweegt tegen de industrie, maar een beter milieu begint tenslotte bij jezelf
 
een beter milieu begint tenslotte bij jezelf
Klopt, maar om bij het eufemisme van die druppel water op de hete plaat te blijven, het blijft frustrerend om rond te kijken naar hoe complete zwembaden op die plaat gekiept worden terwijl mij een schuldgevoel aangepraat word voor m'n kleine druppeltje.
 
Ook jouw bananen en ali-spulletjes zitten toch in die schepen en industrie?
En jouw eventuele vliegvakanties en cruisevakantie?
 
Gelukkig word daar wat aan gedaan ja. Maar het zal niet zo zijn dat nu in een keer de verhouding volledig omgedraaid is tussen autos en scheepvaart.
Gelukkig weet ik er niets van na 30 jaar wereldwijd varen. :P
 
Gelukkig weet ik er niets van na 30 jaar wereldwijd varen. :P
De implicatie die ik lees in jouw berichten is dat de scheepvaart nu schoner zou zijn dan persoonlijk vervoer? Dat lijkt me stug.

<Edit> m'n conclusie is gebaseerd op achterhaalde claims en onjuist.
 
Laatst bewerkt:
De implicatie die ik lees in jouw berichten is dat de scheepvaart nu schoner zou zijn dan persoonlijk vervoer? Dat lijkt me stug.
Wat levert meer vervuiling op: 300 pizza's met een Volkswagen Caddy van A naar B vervoeren, of 300 pizza's met een scooter?
 
Wat levert meer vervuiling op: 300 pizza's met een Volkswagen Caddy van A naar B vervoeren, of 300 pizza's met een scooter?
1) Ik heb het nooit gehad over vervuiling per hoeveelheid goederen
2) Ik heb het wel over persoonlijk vervoer gehad, wat over het algemeen grotendeels niet gebruikt word voor het vervoer van pizzas
3) ik zou de scooter wel willen zien die 300 pizzas kan vervoeren (wat een punt voor scheepvaart is)

Mijn punt was dat scheepvaart meer vervuiling uitstoot dan persoonlijk vervoer, op een dagelijkse basis.

<Edit> m'n conclusie is gebaseerd op achterhaalde claims en onjuist.
 
Laatst bewerkt:
Dan is de conclusie dus dat onze gezamenlijke consumptie van per schip aangeleverde goederen een grotere impact heeft dan ons woon-werkverkeer en overige ritjes.
 
Dan is de conclusie dus dat onze gezamenlijke consumptie van per schip aangeleverde goederen een grotere impact heeft dan ons woon-werkverkeer en overige ritjes.
Globaal, ja. Lokaal, nee.

<Edit> m'n conclusie is gebaseerd op achterhaalde claims en onjuist.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het in een ander topic ook al gezegd. Ik rij voornamelijk snelweg kilometers. Als ik de cruisecontrol op 135 zet ipv 105 dan kom ik 100 km minder ver met een tank benzine.
Dus ja, Max 130 op de snelweg verbruikt meer benzine dan Max 100 op de snelweg. (Is ook logisch natuurlijk)
Dat is een bekend probleem met al die amechtige motorblokjes tegenwoordig. Op de motor merk ik het niet, bijv. Het effectieve verschil tussen 115 en 145 kmh in mijn auto (geen amechtig geblazen 3 cilinder 1 liter blokje) is zo'n 600 tegen 550 km op een tank. Ok, dat kreng zuipt sowieso :)
Hetzelfde gezien met verschillende Volvo's. De 5 cilinder diesel en later de zogenaamd even krachtige 4 cilinder. Weinig verschil in verbruik bij 100 kmh. Maar ga door Duitsland en rijdt 170, of met een trailer, en plotseling is die zogenaamd vervuilende 5 cilinder _veel_ zuiniger.
 
1) Ik heb het nooit gehad over vervuiling per hoeveelheid goederen
2) Ik heb het wel over persoonlijk vervoer gehad, wat over het algemeen grotendeels niet gebruikt word voor het vervoer van pizzas
3) ik zou de scooter wel willen zien die 300 pizzas kan vervoeren (wat een punt voor scheepvaart is)
Het gaat erom dat de scooter een aantal keren heen en weer moet rijden en de bestelwagen maar een keer.
De lage prijs van buitenlandse producten is een gevolg van de schaalvergroting, leidt tot minder uitstoot per unit van het vervoerde product.
Jouw woonwerk verkeer kost misschien maar een paar liter brandstof per dag, maar dat is al meer dan de brandstof die het vervoer van overzeese producten met zich meebrengt.
 
Het gaat erom dat de scooter een aantal keren heen en weer moet rijden en de bestelwagen maar een keer.
De lage prijs van buitenlandse producten is een gevolg van de schaalvergroting, leidt tot minder uitstoot per unit van het vervoerde product.
Jouw woonwerk verkeer kost misschien maar een paar liter brandstof per dag, maar dat is al meer dan de brandstof die het vervoer van overzeese producten met zich meebrengt.
We zijn verschillende dingen aan het zeggen, en we hebben allebei gelijk. Ik heb het over totalen per tijds eenheid, jij hebt het over relatieve verbruiken per vervoerde goederen.

<Edit> m'n conclusie is gebaseerd op achterhaalde claims en onjuist.
 
Laatst bewerkt:
Dat we allemaal meningen hebben. 👍
:^

i9YAxL.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[censuur], je hebt de inhoud van het onderzoek niet gelezen, wat jij aanhaalt zijn de beweringen die worden weerlegd in het artikel.
Je taalgebruik daargelaten, heb je wel gelijk, en geef ik fout toe. Het verrast me wel, trouwens. Maar goed, aldoende leert men, en zal ik m'n mening herzien. Goed gevangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan