Show je gereedschappen IX "Dat zeg ik"

Status
Niet open voor verdere reacties.

king-roy

MF veteraan
Lid geworden
9 sep 2006
Waarderingsscore
0
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​

Gereedschap gerelateerde Links:

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:

screwdriver-and-wrench-icon-hi.png

d25314k.jpg

gereedschap.gif

Als hobby'ist heb je genoeg aan de 1.5/1.3amp accu's.

Ik heb zelf een 18v Makita met een 1.3amp accu (2x), doe er nu al ruim een jaar een hele flinke verbouwing mee en het gaat prima.

Accu's zijn ook lekker snel vol, binnen een kwartier, en in een kwartier tijd moet je heel erg je best doen om een volle accu leeg te trekken.

Het is me tot nu toe 1x gelukt dat ik even moest wachten, ik was een flinke partij 30mm gaten aan het boren in hout.

Voor de rest, zie ik echt niet in waarom je als hobby'ist 3.0ah accu's nodig zou hebben.

Maar ik heb dan wel weer een 18v ding, maar al om al maakt het denk niet zo veel uit :)

Als hobby'ist heb je genoeg aan de 1.5/1.3amp accu's.

Ik heb zelf een 18v Makita met een 1.3amp accu (2x), doe er nu al ruim een jaar een hele flinke verbouwing mee en het gaat prima.

Accu's zijn ook lekker snel vol, binnen een kwartier, en in een kwartier tijd moet je heel erg je best doen om een volle accu leeg te trekken.

Het is me tot nu toe 1x gelukt dat ik even moest wachten, ik was een flinke partij 30mm gaten aan het boren in hout.

Voor de rest, zie ik echt niet in waarom je als hobby'ist 3.0ah accu's nodig zou hebben.

Maar ik heb dan wel weer een 18v ding, maar al om al maakt het denk niet zo veel uit :)

Ach dat zal wel , maar toen ik de mijne kocht zat er 30€ verschil in tussen de machine met 2,0 of 3,0ah en dan is de keuze snel gemaakt ook al omdat de totale prijs iets van 500€ was

1,5A is net genoeg voor de veeleisende klussert :Y
Overigens...ben opzoek naar lange imbusdoppen/stiften voor in den ratel.
Voor voorpoten uit elkaar te halen ed.

iemand een leuke link?

Ik merkte ook alleen maar op dat je als hobby'ist (meer dan) genoeg hebt aan een 1.5amp accu'tje :)

Ik merkte ook alleen maar op dat je als hobby'ist (meer dan) genoeg hebt aan een 1.5amp accu'tje :)

Ik ben blij dat ik de 18v 3.0ah heb :Y , dit omdat ik er ook een slagschroevendraaier en een haakse slijper erbij heb. Zeker bij de haakse slijper kan je niet met een 1.5ah uit de voeten die is namelijk heel snel leeg en de 3.0ah doet het niet langer dan 20 min.

Ah maakt niets uit klopt, 3.0ah moet je zien als een grotere tankinhoud.......sorry niet goed gelezen :$

Hitachi heeft tegenwoordig li-ion accu's met 4.0ah, nadeel is wel dat deze een veel langere laad tijd hebben dan een 3.0ah, 3 kwartier (is een beetje te lang).

dus past het wel bij makita?
Ik heb bij mijn 18v 1,3ah een accu kapot en was van plan een setje 3,0 ah te kopen. (imitatie)
Ik wil wel zeker weten dat het past eigenlijk, of dat het met kleine aanpassing te maken is.

wat zou constructief de reden zijn om dat niet toe te staan? Ik bedoel het is zoals je zelf zegt 'een grotere tank'.
Wat zou er kapot kunnen gaan als ik de accu's er pas op maak?

1,5A is net genoeg voor de veeleisende klussert :Y
Overigens...ben opzoek naar lange imbusdoppen/stiften voor in den ratel.
Voor voorpoten uit elkaar te halen ed.

iemand een leuke link?
Denk er wel om dat de lange inbusstiften in de ratel veel meer torderen. Als ik hiermee iets niet los krijg en overstap op de korte stift, dan is het vrijwel altijd meteen los. Je verliest dus veel slagkracht met de langere stiften.

Laatst bewerkt:
Denk er wel om dat de lange inbusstiften in de ratel veel meer torderen. Als ik hiermee iets niet loskrijg en overstap op de korte stift, dan is het vrijwel altijd meteen los. Je verliest dus veel slagkracht met de langere stiften.

Ja, maar met een korte stift kom je niet bij die bout die onderin je vorkpoot zit :+

Vraagje aan de kenners.

HBM 5 Delige 1/2

HBM 5 Delige 1/2

Bovenstaande momentsleutels, goedkoop = duurkoop?
Of toch leuke sleutels voor het geld?
Lijken op de Aldi sleutels en die waren niet fout. Of dit dezelfde zijn? Maar goed genoeg wss om je wielen vast te zetten. 28-210Nm start zo ongeveer vanaf een M8 bout/moer en hoger

wat zou constructief de reden zijn om dat niet toe te staan? Ik bedoel het is zoals je zelf zegt 'een grotere tank'.
Wat zou er kapot kunnen gaan als ik de accu's er pas op maak?

Volgens makita leveren de 3.0ah accu's een hoger amperage en dat zou de machine met 1.5ah accu's kunnen beschadigen. Machientje doet het wel even maar niet lang (schijnen wat dingen te verbranden). Nogmaals dit is wat mij verteld is, heb het nog niet geprobeerd (de baas houd er niet zo van dat we met nieuwe machines gaan expirimenteren -O-

Maar als jij het voor elkaar krijgt om de boel dusdanig aan te passen......ben benieuwd of het lukt en wat je bevindingen zijn met de imitatie accu's (daar hoor ik namelijk verschillende berichten over, zowel positief als negatief).

Laatst bewerkt:
Volgens makita leveren de 3.0ah accu's een hoger amperage en dat zou de machine met 1.5ah accu's kunnen beschadigen. Machientje doet het wel even maar niet lang (schijnen wat dingen te verbranden). Nogmaals dit is wat mij verteld is, heb het nog niet geprobeerd (de baas houd er niet zo van dat we met nieuwe machines gaan expirimenteren -O-

Maar als jij het voor elkaar krijgt om de boel dusdanig aan te passen......ben benieuwd of het lukt en wat je bevindingen zijn met de imitatie accu's (daar hoor ik namelijk verschillende berichten over, zowel positief als negatief).
De stroom die door de accu geleverd wordt is alleen maar afhankelijk van hoeveel er door de machine gevraagd wordt, aantal Ah speelt geen rol, al hang je er een 100 Ah accu aan. Als ik mijn motortankinhoud verdubbel gaat mijn fiets ook niet meer verbruiken, ik kom wel twee keer zover.
Dat deze accu's niet altijd onderling uitwisselbaar zijn is een verkoopstrategie, fabrikant kan zo twee identieke machines in verschillende uitvoeringen op de markt brengen, enige wat anders is is een nokje op de accu en een sleufje in de machine.
Ik heb ooit een 12 V loodaccu onder een 9,6 V machine gefrot, heeft jaren probleemloos gewerkt. Voordeel was zelfs een hoger toerental.
Kort gezegd, als je een accu met meer capaciteit passend kunt maken is er niets nadeligs aan de hand, je kunt gewoon langer werken.

Bij een grote belasting zal de spanning van een 1,5 Ah accu verder inzakken dan bij een 3Ah accu.
Ik vraag me echter af of dat dat effect zo groot is dat dat je machine kan slopen.

Lijken op de Aldi sleutels en die waren niet fout. Of dit dezelfde zijn? Maar goed genoeg wss om je wielen vast te zetten. 28-210Nm start zo ongeveer vanaf een M8 bout/moer en hoger

De "goede", zij het Mannesmann, zij het Aldi/Lidl, beginnen bij 42NM. 28>210NM is een ruimer bereik dan de meeste professionele sleutels. Dat zegt een hoop.

ok heb mijn makita en mijn pa's hobby ding er bij gepakt. gebruik een BDF446 14v 3ah voor werk, m'n pa heeft een BDF343 14v met roomboterstalen accessoires in aluminium beauty case met 1,3 ah accu's (die van de bouwmarkten inderdaad) en ik kan jullie mededelen dat deze feilloos op elkaar passen! gebeurd helemaal niks raars met motor toeren of rare geluiden onder belasting, is gewoon een verkoop truc.

of dit voor andere modellen/ merken ook op gaat weet ik niet, maar volgens mij zijn de accus voor mijn 446 sws voor de hele makita lijn geschikt. alle nokjes/ gleufjes tussen de 2 accu's zijn identiek. enige verschil is (gek genoeg) de accu lader van de bouwmarkt, deze is iets lichter uitgevoerd. waarschijnlijk een iets minder sterk snel laad proces? wel geschikt voor verschillende type en voltage accu's.

Ik kan me ook moeilijk voorstellen waarom Makita de accu's niet universeel maakt.

Ze hebben veel accu gereedschap, dus waarom zou je dan 2 verschillende accu aansluitingen maken, dat zou ook betekenen dat je de gehele gereedschaplijn ook in 2e moet delen.

En dat is niet echt Japanse filosofie, kijkende naar Honda, daarbij is ook bijna alles onderling uit te wisselen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan