Show je gereedschappen IX "Dat zeg ik"

Status
Niet open voor verdere reacties.

king-roy

MF veteraan
Lid geworden
9 sep 2006
Waarderingsscore
0
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​

Gereedschap gerelateerde Links:

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:

screwdriver-and-wrench-icon-hi.png

d25314k.jpg

gereedschap.gif

Helaas is dat niet het geval. Zelfs de "stiekem best goede" huismerkjes worden de nek omgedraaid en vervangen voor nog beroerdere kwaliteit (tegen dezelfde prijs, natuurlijk).

De gemiddelde doppenset van Lidl / Aldi veegt de vloer aan met goedkoopste van de Praxis / Karwei. Die laatste twee horen toch net wat meer te kunnen bieden dan een supermarkt, zou je denken....

Laatst bewerkt:
Praxis die Lux voor Sencys vervangt is een triest voorbeeld...

Ja, da,s echt jammer, Lux is best goed spul.
Wel de rode lijn, de blauwe is een stuk minder.
Liggen hier nog wel wat dingetjes die toch al gauw een jaar of 20 oud zijn,
maar voldoen nog goed.

7 delig gatenzaag van de action aangeschaft, kijken hoe die werkt.

Denk dat de gaten in je werk vallen :P

Laatst bewerkt:
In zekere zin is dat wel echt zo. Er zijn dit jaar weer heel wat garage bedrijven afgezakt naar "hobby niveau" gereedschap..
tja, en soms is duur overkill. Heb van bosch groen een schaafmachine, schuurmachine en bovenfrees gekocht. Apparatuur die wij sporadisch gebruiken maar wel handig is om te hebben. Waarom dan dewalt of makita aanschaffen als je geen timmerman bent?

Bij de action hebben ze schuurmachines in de aanbieding voor 13,95. Ideale apparaten voor het grove werk. Als ze kapot gaan donder je ze zo in de ton O-)

tja, en soms is duur overkill. Heb van bosch groen een schaafmachine, schuurmachine en bovenfrees gekocht. Apparatuur die wij sporadisch gebruiken maar wel handig is om te hebben. Waarom dan dewalt of makita aanschaffen als je geen timmerman bent?

Bij de action hebben ze schuurmachines in de aanbieding voor 13,95. Ideale apparaten voor het grove werk. Als ze kapot gaan donder je ze zo in de ton O-)

Als je het sporadisch gebruikt, gebruik je het m.i op hobbymatig niveau. Maar om nou je meest voorkomende werkzaamheden (dagelijks) te gaan doen met dat soort apparatuur, komt je geloofwaardigheid en de kwaliteit van je werk op termijn niet ten goede.

Wij hebben nu sinds enige tijd een paar machines van Maktec (2e merk van Makita) bedrijfsmatig in gebruik.
So far, so good!
Meld me weer als er andere berichten van komen.

Grtz,

Cees

hitachi cirkelzaagmachine gekocht 190 mm blad 1200 watt 180 euro. zal hem niet dagelijks gebruiken maar dan gelijk maar een goede kopen. in de loop van het jaar waarschijlijk nog een accu boormachine en een klop/boormachine van hitachi aanschaffen

Nou heb ik voor vaderdag 'n Panasonic accu schroef machine gekregen ,EY 7441.
14,4 volt - 1,5 ah.
De vraag is , kan ik ongestraft , er 'n zwaardere [ zeg 3,0 ah ] accu in doen???
Huidige accu is de EYGL 42.
bvd.

Als de accu past, kan het zonder problemen, de 3 ah levert ook gewoon 14.4 volt, maar gaat veel langer door voordat hij leeg is. Het aantal ah geeft de capaciteit aan en niet het voltage.

Als de accu past, kan het zonder problemen, de 3 ah levert ook gewoon 14.4 volt, maar gaat veel langer door voordat hij leeg is. Het aantal ah geeft de capaciteit aan en niet het voltage.

En hoe zit het dan met het voltage. Is het zo dat een lager voltage altijd kan maar dat je moet oppassen er een hoger in te knallen of kan het allebei niet? Had laatst een oude makita (20+jaar en werkt perfect :P) waar een 9V (geloof ik) staafaccu in gaat en die accu paste qua aansluitpunt ook prima op de nieuwe van 14V :/ kon alleen niet vergrendeld worden maar werkte wel.

Laatst bewerkt:
Beetje laat maar ik heb enige tijd geleden een kar plus doppenset gekocht bij Datona. Was toen een actie week. Zat eerst te twijfelen of ik een gevulde kar van Sonic zou halen. Ben in de showroom in Purmerend wezen kijken. Is wel heel mooi spul. Echter veel zaken heb ik al eerder verzameld zoals schroevendraaiers, steek en ringsleutels en tangen. Veel bouwmarkt spul maar vind het ook zonde om alles dubbel te kopen. En voor hobby gebruik voldoet het eigenlijk prima.

Uiteindelijk besloten om een losse kar en doppenset te halen. Deze miste nog in de collectie. De kar is stevig en veel degelijker dan bouwmarkt karren. De doppenset is mooi afgewerkt en de ratel werkt perfect. Geen spijt van gehad.

9jwv.jpg

e0b.jpg

Begint al wel aardig vol te raken. Misschien nog maar eens kijken voor een topkist.

Laatst bewerkt:
En hoe zit het dan met het voltage. Is het zo dat een lager voltage altijd kan maar dat je moet oppassen er een hoger in te knallen of kan het allebei niet? Had laatst een oude makita (20+jaar en werkt perfect :P) waar een 9V (geloof ik) staafaccu in gaat en die accu paste qua aansluitpunt ook prima op de nieuwe van 14V :/ kon alleen niet vergrendeld worden maar werkte wel.

Als een motor te lage spanning krijgt, levert hij geen vermogen. en kan stuk gaan.

2 jaar terug was ik in het buitengebied een houten vloer aan het schuren, de schuurmachine had totaal geen vermogen, wisselen van stopcontact hielp ook niet, dus maar eens een voltmeter op het stopcontact. Stond er maar 190 volt op het net. (Was in de winter, dus met hoger stroom verbruik dan normaal) Mijn elektriciteits goeroe gaf me het advies niet door te werken, omdat dan mijn motor schade op kon lopen. 1 van de risico's is oververhitting, omdat bij het dalen van het voltage, het amperage dat de motor gebruikt omhoog gaat. http://www.motorsanddrives.com/cowern/motorterms12.html

aanvulling,

vroeger had je bv die Makita accu's met lage voltages en hoge Ah's
hieruit kon de schroeftol veel vermogen trekken, maar de accu's waren nogal zwaar. O-)
kracht hadden ze wel. :} :}
$(KGrHqYOKkQE1r4Vh1gFBNb3YyRfu!~~_35.JPG

hiermee heb ik wat geschroefd.. :}

tegenwoordig voeren ze het voltage flink op totaan 14,4 volt en hoeven de accu dan niet zo lomp/fors te maken,
immers kan je net zoveel vermogen uit deze accu's trekken omdat het voltage hoger is.

dus of je het Voltage verhoogt en juist Ampérage verlaagd, [nu, lichte accu]
of je het Voltage verlaagt en juist Ampérage verhoogd, [vroeger, zware accu] ]
maakt helemaal niet uit.

maar geef mij dan toch maar een accu van 9,6 volt :Y zit veel meer vermogen in/ gaat gewoon langer mee op 1 lading.
Dat is tenminste mijn ervaring in tegenstelling met die moderne hoge voltage accu's.

Laatst bewerkt:
Nou heb ik voor vaderdag 'n Panasonic accu schroef machine gekregen ,EY 7441.
14,4 volt - 1,5 ah.
De vraag is , kan ik ongestraft , er 'n zwaardere [ zeg 3,0 ah ] accu in doen???
Huidige accu is de EYGL 42.
bvd.

alleen het laden kan funest zijn voor je huidige bijpassende lader,
deze accu zal een hogere laadstroom trekken. :?

Laatst bewerkt:
aanvulling,

vroeger had je bv die Makita accu's met lage voltages en hoge Ah's
hieruit kon de schroeftol veel vermogen trekken, maar de accu's waren nogal zwaar. O-)
kracht hadden ze wel. :} :}
[afbeelding]
hiermee heb ik wat geschroefd.. :}

tegenwoordig voeren ze het voltage flink op totaan 14,4 volt en hoeven de accu dan niet zo lomp/fors te maken,
immers kan je net zoveel vermogen uit deze accu's trekken omdat het voltage hoger is.

dus of je het Voltage verhoogt en juist Ampérage verlaagd, [nu, lichte accu]
of je het Voltage verlaagt en juist Ampérage verhoogd, [vroeger, zware accu] ]
maakt helemaal niet uit. ;)

maar geef mij dan toch maar een accu van 9,6 volt :Y zit veel meer vermogen in/ gaat gewoon langer mee op 1 lading.
Dat is tenminste mijn ervaring in tegenstelling met die moderne hoge voltage accu's.
Door de spanning te verhogen word de accu niet kleiner bij gelijkblijvend vermogen.
Er zitten cellen in van 1,2 volt. Voor een accu met een hogere spanning hebben ze meer cellen moeten plaatsen.
Dat de accu's tegenwoordig kleiner zijn dan vroeger komt omdat de cellen zelf een hogere capaciteit hebben bij hetzelfde formaat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan