Show hier je (nieuwe) gereedschap *3*

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Fuzy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Om je velg op te kunnen spannen heb je diverse hulpstukken nodig, je kunt het met een conus vorm doen, maar je kunt ook met pas busjes werken, dit werkt trouwens ook nauwkeuriger omdat het wiel beter gecentreerd dan is.

Hoezo dat, met 2 conussen centreert ie hem toch automatisch... :)

Ik gebruik alleen die pasbussen als de lagers zover uit elkaar zitten dat het geheel met 2 conussen breder is als de as lang is ;)
 
Klopt allebei.

In de pdf van Flick staan mooie plaatjes, met verschillende manier van opspannen.

Ik denk dat die pasbussen ook alleen bedoeld zijn voor de modellen waarbij de conische bussen niet passen.
En dan ook nog wat speciale pasbussen, voor een aantal modellen.
 
Om je velg op te kunnen spannen heb je diverse hulpstukken nodig, je kunt het met een conus vorm doen, maar je kunt ook met pas busjes werken, dit werkt trouwens ook nauwkeuriger omdat het wiel beter gecentreerd dan is.

Die grote bussen zijn waarschijnlijk specifiek voor een bepaalde motor merk of type, BMW, Duc, Honda (vfr) zijn zo van die type's die vaker voor komen.

Je hebt in principe minimaal 2 conussen nodig om aan de gang te kunnen met diverse maten, 1 zit er op je as toen het masjien nog op de pallet stond.

Een vleugelmoer dient wel in balans te zijn, officieel zit er zoiets op:

[afbeelding]

HIER een pdf-je waar alle onderdelen los beschreven worden.

Het beste kun je denk ik een keertje komen kijken, dan zie je wat ik bedoel, en dan kunnen we wat maten uitwisselen, jij blij.. ik blij! ;)


waarom zit er bij motorbanden altijd zo'n arm op het apparaat, dat doen ze bij autobanden nooit?
En het is me ook opgevallen dat een motorwiel altijd met lager toerental gebalanceerd wordt dan een autowiel, is daar een reden voor?
 
waarom zit er bij motorbanden altijd zo'n arm op het apparaat, dat doen ze bij autobanden nooit?
En het is me ook opgevallen dat een motorwiel altijd met lager toerental gebalanceerd wordt dan een autowiel, is daar een reden voor?

Die arm is heel simpel..

In de gemiddelde motorvelg zitten de wiellagers in het wiel, bij een auto zitten deze in de naaf. Bij de motorvelg dien je dus een 'meenemer' te hebben anders draait alleen je wiellager en zwiebert de velg wat na. Je kunt dan nooit zeggen waar het onbalans zit omdat de velg draait tov de balanceer as.

Toerental is bij mijn machine hetzelfde dan bij een autovelg.

Het achterwiel van mijn K heb ik geen motorspul nodig om de velg te balanceren, het naafgat is zo groot dat de balanceer as van mijn apparaat (36mm) er zo doorheen kan.
 
Laatst bewerkt:
Hij is binnen:

sjdiscounttools_2081_116623910


mijn borescope.

Het is de PV2636 met 90 cm fiber. 5.8 mm en een schacht die je er omheen kunt schuiven zodat je een stevige stok hebt.
Lampje, spiegeltje, en magneetje erbij *O*
 
Nu jullie het zo over dat balanceren hebben he, ik heb een setje supermotowielen die ik wil gaan polijsten. daarvoor zullen de loodjes er af moeten, is het nodig om ze te laten balanceren daarna? Ik rij zelfden boven de 100 km/h en die 1 cylinder trilt sowieso al behoorlijk veel.
 
Motorbanden en balanceren zijn de meningen over verdeeld (nouja, de velgen dan balanceren natuurlijk). De een vindt het onzin de ander niet.

Je moet het anders gewoon even aankijken wat het gevolg is?
 
Ik balanceer zelf altijd mijn wielen met zo'n bokje
Heb de ervaring dat als je de band draait ten opzichte van de band je nauwelijks lood hoeft teplakken
Het is wel wat meer werk
 
Nu jullie het zo over dat balanceren hebben he, ik heb een setje supermotowielen die ik wil gaan polijsten. daarvoor zullen de loodjes er af moeten, is het nodig om ze te laten balanceren daarna? Ik rij zelfden boven de 100 km/h en die 1 cylinder trilt sowieso al behoorlijk veel.

Probeer het gewoon ff zonder lood, het is niet gevaarlijk, tis alleen voor het comfort.

Als je er bijna af trilt kun je de wielen altijd nog balanceren ;)

Als er niet veel onbalans in zit denk ik echter dat je weinig zal merken :)
 
Een stuk duidelijker :Y

Ik heb dat conische deel nog gevonden in de auto; lag los onder de stoel.

Ik heb er dus maar één.

En ik zie dat met de basisset de meeste wielen gedraaid kunnen worden. Al die andere delen zijn voor specifieke achterwielen. En de lijst in de pdf is ook wel erg handig.

Ik ga eerst kijken of het apparaat wel werkt, dan kom ik graag en keer langs (met koeken/schnitzels*).


*naar keuze

Het apparaat draait en er branden lampjes. Ook het display geeft dingen aan.

So far, so good...

Nou nog een handleiding.
 
Nu jullie het zo over dat balanceren hebben he, ik heb een setje supermotowielen die ik wil gaan polijsten. daarvoor zullen de loodjes er af moeten, is het nodig om ze te laten balanceren daarna? Ik rij zelfden boven de 100 km/h en die 1 cylinder trilt sowieso al behoorlijk veel.
Sm-wielen balanceren? Gebruik hem zelf alleen op het circuit, maar de laatste keer dat die dingen ergens uitgemeten werden was toen ze ingespaakt werden... Kortom, niet nodig ;)
 
Het apparaat draait en er branden lampjes. Ook het display geeft dingen aan.

So far, so good...

Nou nog een handleiding.


Geen handleiding, maar wel NL prijzen voor evt onderdeeltjes..

www.stokvis-equipment.nl/files/.fileserver/033/064.pdf

Opspanmoer 6 euro, conusje is ook niet zo duur.. 8-)

(maar namaken mag nog altijd hoor! :+ )
 
Laatst bewerkt:
heeft iemand hier toevallig nog een verlengslang voor een compressiemeter "over"? Zelfde aansluitingen als midlock. Een linkje naar een site waar ze die dingen los hebben mag ook ;)
 
Geen handleiding, maar wel NL prijzen voor evt onderdeeltjes..

www.stokvis-equipment.nl/files/.fileserver/033/064.pdf

Opspanmoer 6 euro, conusje is ook niet zo duur.. 8-)

(maar namaken mag nog altijd hoor! :+ )

Dat valt mee ja. 6 euro voor de moer, 9 voor een conusje.

Maar waarom dan 160 euro voor een set, met enkel een aantal hulzen als extra?
Dan laat ik wel ergens wat buisjes draaien en op maat afkorten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat valt mee ja. 6 euro voor de moer, 9 voor een conusje.

Maar waarom dan 160 euro voor een set, met enkel een aantal hulzen als extra?
Dan laat ik wel ergens wat buisjes draaien en op maat afkorten...

8 x 20 euro = 160 euro

Bij de set zitten nog 2 conussen, 1 moer, 2 busjes en een tang om je as te (de)monteren.

De vraag blijft dan kan jij voor een tientje (ex btw) een bus laten draaien incl materiaal.
Dan zul je al een hele goede vriend moeten hebben anders gaat dat niet lukken!
 
Een zeegerringtang heb ik: werkt prima. Anders maak ik wel een eigen tang.

Busjes van restmateriaal. Die zijn toch enkel voor opvullen van ruimte tussen de conussen en de moer?

Gratis draaien gaat wel lukken (ok, kratje Jup) Restmaterialen ook wel.
 
Het apparaat draait en er branden lampjes. Ook het display geeft dingen aan.

So far, so good...

Nou nog een handleiding.

wat weet je niet dan? volgens mij hoef je maar 3 dingen in te stellen, de tekeningen naast de draaiknoppen spreken voor zich.
Dan de kap dicht, dan gaat hij als het goed is draaien.
Stopt vanzelf, door daarna de kap open te doen en met het wiel te draaien zie je dat de lampjes aangeven waar de gewichten moeten komen.
 
wat weet je niet dan? volgens mij hoef je maar 3 dingen in te stellen, de tekeningen naast de draaiknoppen spreken voor zich.
Dan de kap dicht, dan gaat hij als het goed is draaien.
Stopt vanzelf, door daarna de kap open te doen en met het wiel te draaien zie je dat de lampjes aangeven waar de gewichten moeten komen.


Yups, dat lukt.

Maar de calibreermodus? En de andere instellingen? De foutcodes?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan