Salira Z201 195...dinges

  • Onderwerp starter Onderwerp starter PLR
  • Startdatum Startdatum
En tussengas geven bij het terugschakelen is niet alleen cool, maar ook goed voor de smering...
Weet je al met wat voor/welke olie je gaat mengen?
 
Ik heb geen verwachtingen van de prestaties van dit oude 200cc-tje, maar dat zal in de buurt van m'n AWO liggen denk ik; mooi tokkelen op secundaire en achteraf wegen dus..👍

@sammie ; oorspronkelijk schreef Villiers 1 : 16 voor met SAE 40, maar ik wil niet als rijdend rookgordijn door de straat.
Ik zal bij de Sparta Motorclub wel navragen hoe en waar ik mee mengen moet; Sparta gebruikte dit blok ook.
 
Ehm, my 2 cts, bij de jawa club zweren ze bij 1 op 25 minerale tweetaktolie,(en dat MOET castrol zijn..) want dat ze kool af en dat vinden ze kennelijk leuk en is veel te rijk etc.. Misschien dat de Spartanen er anders over denken?
In mijn 1967 mono jawa doe ik 'gewoon' 1 op 50 volsyntheet wat vlgs de genoemde clubmensen niet kan, geef goed gas, rijd er 100 mee en alles blijft heel..
 
ik smeer met gewoon moderne 2t olie, 1:40, en dat is nog aan de vette kant als ik de uitlaten zo zie.
 
Dat 1 op 25 smeren komt uit de tijd dat er nog geen speciale mengsmering olie was maar alleen gewone motorolie van toen nog niet zulke goede kwaliteit
 
Ik begrijp uit diverse fora dat 1 : 35 tot 40 prima is.
De voorgemengde benzinepomp mengsmering is
1 : 50, dat wordt door velen als te schraal beschouwd.

Ander nieuws; de postbode is langs geweest!:

IMG_20210810_163133473.jpg

Nieuwe spaken, een ander stuur en dim/groot schakelaar met claxonknopen een Kreidler benzinekraan... hopelijk past het
 
Laatst bewerkt:
Wie zijn 'de velen'? Maar joh, doe met inrijden waar jij je safe op voelt, anders zit je er ook niet lekker op en kijk dan verder..
 
1 : 35 is al de helft schraler dan dat Villiers origineel voorschrijft....
Als het blok ingelopen is, zal ik nog eens bekijken of het eventueel nog schraler kan...ik zit niet te wachten op vastlopers.
 
leuk ding , mooi mat zwart
mijn terrot heeft 1:15 nodig ivm de krukas lagers , maar ik denk ook om 1:20 te proberen want de olie is beter dan in de jaren 20 .
 
hmm , zijdeglans dan _O- , ligt misschien ook aan men scherm .
Dit blok heeft 3 versnellingen denk ik ? villiers blokken zaten ook in Sparta en Monet Goyen volgens mij
 
Yup..

Spaken voorwiel waren bagger, dus;

IMG_20210811_095740928.jpgIMG_20210811_110155393.jpg
 
Nieuwe spaakjes drin;

IMG_20210811_140239658.jpgIMG_20210811_142013139.jpg

Alleen nog laten richten/ balanceren
 
Toen m'n aandacht maar naar het blok, eerst schoongemaakt met een staalborstel en toen;

IMG_20210811_144641555.jpgIMG_20210811_145310837.jpgIMG_20210811_145336098.jpgIMG_20210811_145835664.jpg

Mmmm...gezien de roest onderin het bakhuis heeft er water ingestaan...
 
Dan de primaire kant;

Koppeling ziet er nog netjes uit, dikte zat
 

Bijlagen

  • IMG_20210811_150413954.jpg
    IMG_20210811_150413954.jpg
    255,5 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20210811_150623234.jpg
    IMG_20210811_150623234.jpg
    229,2 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20210811_150842063.jpg
    IMG_20210811_150842063.jpg
    264,7 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20210811_151230066.jpg
    IMG_20210811_151230066.jpg
    157,5 KB · Weergaven: 25
Cylindertje eraf, blok gesplitst;
 

Bijlagen

  • IMG_20210811_152222606.jpg
    IMG_20210811_152222606.jpg
    149,5 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20210811_154746732.jpg
    IMG_20210811_154746732.jpg
    153,1 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20210811_155202929.jpg
    IMG_20210811_155202929.jpg
    256,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20210811_160814245.jpg
    IMG_20210811_160814245.jpg
    150 KB · Weergaven: 30
..ik heb zó de schurft aan kroonsteentjes..
 

Bijlagen

  • IMG_20210811_152812419.jpg
    IMG_20210811_152812419.jpg
    149,5 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20210811_152645581.jpg
    IMG_20210811_152645581.jpg
    127,1 KB · Weergaven: 48
Hoofdlagers eraf, dan kan de krukas naar een revisiebedrijf om het bigendlager te vernieuwen en te richten
 

Bijlagen

  • IMG_20210811_161310007.jpg
    IMG_20210811_161310007.jpg
    138 KB · Weergaven: 21
Vandaag m'n wiel weggebracht om het te laten richten en van een band te laten voorzien, de cylinder + zuiger + krukas ter controle en bewerken weggebracht naar een revisiebedrijf.
En ik kon m'n gereviseerde teller weer ophalen, echt topwerk à €75..

IMG_20210812_133406252.jpg


En daarmee komt het nieuwe totaal op €498...
Het wachten is nog op een paar stuurklemmen (€15,50 Singa) en universeel gashendel en handvatten (€20 Grandado) en een repro Villiers lichtschakelaar (India €10).
Verder heb ik niks in bestelling staan.

Ik moet nog;

- een (linker) spiegel,
- knierubbers op de tank,
- tankdop
- koplamp binnenwerk (reflector, glas),
- uitlaatpijp,
- kabels,
- ketting,
- claxon en
- zadeldek
 
Laatst bewerkt:
Handvatten zijn binnen, dus gaatje boren in stuur voor positie-/blokkeerpen...en dim/groot/claxon dingesten gesoldeerd en gemonteerd..

IMG_20210813_132201950.jpgIMG_20210813_133514332.jpg
 
Daarna de carb gedemonteerd...

IMG_20210813_150746743.jpg
IMG_20210813_153654029.jpg

Zucht..3/8 UNF schroefdraad van benzinetoevoer blijkt vernaggeld...en dat fix je niet met een heleboel teflon tape..

IMG_20210813_154159843.jpg

Dus Helicoil drin of een overmaats banjootje regelen..
 
Laatst bewerkt:
Is een andere carb niet een betere optie? anders gaat dit blijven lekken vrees ik....
 
Nee, ik draai er een knietje 1/8 NPT in; dat is conisch draad...komt goed.

Vandaag even aan het pielen geweest met een zadelframe, met dank aan Guido; niet voor de Salira of Sparta...maar uiteindelijk pas gemaakt 👍

IMG_20210814_130912968.jpgIMG_20210814_130905235.jpg

Frame zwart gespoten, veren ontroest en ingeolied
Nu nog een zadeldek.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan