Salira Z201 195...dinges

  • Onderwerp starter Onderwerp starter PLR
  • Startdatum Startdatum
Joost 'doet' vooral '70/'80 fietsen en Japans...in Oud-Belgisch heb ik hem nog niet kunnen betrappen..😉
 
Joost (JV) heeft inderdaad veel engels; daar is mogelijk het een en ander bruikbaar...
Joost (Woesthoff) is een motorsloper uit Brummen

Het ligt er dus aan in welke kant van het land je 'Joost' zegt; in het verre Oost'n des lands slaat dat eigenlijk altijd op de sloper uit Brummen
 
Laatst bewerkt:
Meubeldoppen van gaten voorzien, kroonplaat zit op z'n plek...

IMG_20210806_180737241.jpg
 
Op dat zwarte spuitwerk zouden rode biezen wel smashing staan.. 8-)
 
Dit is een fietsje uit de tijd dat de TV nog in zwart-wit was Sam...dus je snapt dat rood, ook al zijn het slechts biesjes, not done is...
Dit wordt een fietsje in zwart-wit...dus..
 
We zien wel; op dit moment is alles zwart...de bies komt later.
Het achterwiel had nette lagers en spaken, maar de band uit 2001 was zó hard dat ik hem eraf moest zagen (!)
Vers rubber erop, wiel drin..

IMG_20210807_161001112.jpgIMG_20210807_161334638.jpg

Morgenmiddag even naar Weerselo...mógelijk kan ik wat klein grut scoren.
De spaken van het voorwiel zijn bijna doorgerot, dus daar komen eerst andere in voordat de nieuwe band erop gaat.
 
Laatst bewerkt:
Wat kost nu zo'n boerenfluitjes-restauratie?
Tot nog toe:

- 6 knikkerbussen à €3 (bouwmarkt); €18
- 2 banden mèt binnenband (MP) ; €40
- A4 met stickers (scenery workshop);
€18
- 2 meubeldoppen 41mm (www); €6
- 2 stuurklemmen (grandado); €16
- stuur en schakelaar (brammotoren); €65
- cylinder en deksel (MP); €45
- achterlichtje met plaathouder (MP); €12
- zadelframe (2ehands.be); €55
- set spaken+ nippels (4taktwinkel); €30

TOTAAL (tot nu) €289,-


Ik heb de teller ter restauratie weggebracht naar een restaurateur.
Blok moet nog uit elkaar, uitlaatpijp moet nog, en ten slotte een RDW keuring á €280 (incluis identiteits onderzoek).

Ik heb niet de indruk dat ik er met eventuele verkoop met winst uitspring; restaureren doe je voor jezelf..
 
Laatst bewerkt:
De verwachtingen waren al niet hoog, maar wederom was Weerselo Kwalitatief Uitermate Teleurstellend....☹️

30 brommers in een cirkel zetten en 4 kraampjes met ouwe meuk noem ik geen 'markt'..Vuk zeg..
Mijn hoop is nu gevestigd op de Sparta Onderdelenbeurs...
 
en ten slotte een RDW keuring á €280 (incluis identiteits onderzoek).
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, via de website van rdw wordt ik niet heel veel wijzer.
Ik heb hier een MV-tje staan uit de jaren '60, zonder papieren, ge-erft van mń vader die hem weer van een beurs in Italie heeft gehaald, geen verkoop overeenkomst oid. Had een replica racer moeten worden, maarja...
tzt wil ik die wel op kenteken hebben .
 
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, via de website van rdw wordt ik niet heel veel wijzer.
Ik heb hier een MV-tje staan uit de jaren '60, zonder papieren, ge-erft van mń vader die hem weer van een beurs in Italie heeft gehaald, geen verkoop overeenkomst oid. Had een replica racer moeten worden, maarja...
tzt wil ik die wel op kenteken hebben .
Even bellen...
 
Even bellen...
Klinkt logisch, is het niet.
Heb vorig jaar Lelystad gebeld, eigenlijk zou ik geen kans maken op een kenteken.
Dus ik ben benieuwd naar de echte ervaringen van iemand die de weg wel weet.
Gaat dus om een klassieker waar nog wel duidelijk een frame nr in staat zonder papieren of verkoopovereenkomst.
Nou is dat laatste wel “te regelen” bij de pizzaboer, die toevallig wel echt Italiaans is :P
 
Klinkt logisch, is het niet.
Heb vorig jaar Lelystad gebeld, eigenlijk zou ik geen kans maken op een kenteken.
Dus ik ben benieuwd naar de echte ervaringen van iemand die de weg wel weet.
Gaat dus om een klassieker waar nog wel duidelijk een frame nr in staat zonder papieren of verkoopovereenkomst.
Nou is dat laatste wel “te regelen” bij de pizzaboer, die toevallig wel echt Italiaans is :P
Papieren verstoppen in een calzone...8-)
 
@KwaSuz ; je betaalt €155 voor een kentekenkeuring, waarbij gekeken wordt naar algemene zaken als werking verlichting, claxon etc.
Moet er ook onderzoek gedaan worden naar de herkomst, (is het voertuig gestolen, heeft het een lopend/slapend/geldig kenteken buiten Nederland) dan betaal je daar €130 extra voor.

In jouw geval komt de brommer van je vader.
Dat kan ook net zo goed de buurman of iemand anders zijn.
Herkomst is een marktje ergens in Italië zoals je aangeeft.
Italië = EU...waar denk je anders dat onze centen heengaan?..dus er bestaat een kans dat het apparaat nog een geldig/slapend italiaans kenteken heeft...
Daar komen ze met het identiteitsonderzoek achter.
IF SO...dan zul je het Italiaanse kenteken moeten activeren, zorgen dat je de papieren krijgt, zodat het kenteken als 'export' opgegeven kan worden.
Pas dán kun je ermee terug naar het RDW om er een Nederlands kenteken op te krijgen.

Is er geen geldig kenteken bekend? Dan kan het motortje meteen van een Nederlands kenteken worden voorzien.

Je hebt de motor geërfd; leeft je vader nog?
Is er iemand in staat om wat op papier te zetten?
" Kees heeft deze motor geërfd van zijn vader op die-en-die dag"
Handtekening eronder, telefoonnummer..voila

Het is allemaal niet zo moeilijk..echt..geloof de spookverhalen niet.
Ik weet wel dat ambtenaren per RDW-station nogal willen verschillen; de ene denkt met je mee, de ander vooral aan zijn aanstaande pensioen...
 
Mijn vader leeft helaas niet meer, maar dit is wel wat ik zeker weet.
De motor ligt kompleet uit elkaar, is het dan handiger om met alleen het frame voor het identiteits onderzoek daar langs te gaan.
Of eerst in elkaar zetten?

Bedankt voor je uitleg iig. *O*
 
Ik zou hem compleet restaureren en afmonteren.
Zorg ervoor dat het framenummer en eventuele merktekens/ gietnummers duidelijk zichtbaar zijn.
Maak foto's van je restauratie, zorg voor documentatie waaruit af te leiden is uit welk jaar of tijdsspanne de motor gefabriceerd is.
JIJ moet aantonen dat wat je ter keuring aanbiedt gewoon klopt...dat hoeven zij niet te doen.

De rest is aan hen (Interpol, framenummer-onderzoek).
 
Zou 't ook meebrengen (weet even juiste woord niet) als het ding niet waardevol is?
 
Oh vast...bij een 1925 Brough Superior SS100 die tegenwoordig een slordige €250.000 waard zijn zullen ze wat meer op hun hoede zijn dan bij een €100 CZ..

Al moet dat in principe niet uitmaken; de te bewandelen route is hetzelfde.
Identiteits onderzoek ok? Kenteken.


Ik heb intussen wat meer kosten gemaakt:

- set vissenstaart dempers (AliXpress) €80...(ik heb er maar eentje nodig),
- benzinekraan (Kreidlershop) €19
- Villiers lichtschakelaar (India) €10
- pakkingset motorblok €25

NIEUW TOTAAL: €423
 
Meer kosten maken is meer hechting, verzet je er niet tegen..
resistance is futile..
 
Ik ben nooit een tweetakt-man geweest; reed vroeger uitsluitend Honda 4-takt, en sindsdien "hooked".
Misschien dat dit Salira-tje daar verandering in brengen gaat..
 
Het is wel een beetje " going slow in style" met die vroege 2 takten.
Het lijkt qua rijden meer op een kleine 4takt vanwege de "lange" slag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan