Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Royal Enfield Meteor 350

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum Startdatum
Ben benieuwd hoe jou dit straks bevalt. Zoals die orgineel is ben ik deze nu helemaal gewend en bevalt die eigenlijk heel erg goed.
Mij eigenlijk ook. Maar zat een beetje te klooien met 60km wegen. In 4 hoge toeren en in 5 weer te laag. En aangezien ik volgend jaar via Duitsland naar Zweden wil en daar veel 100km wegen zijn leek dit mij wel een goede oplossing. Ik zal zodra mijn rug het toelaat een update tevens.
 
1 op 37. Valt nog mee hoor, ik heb 1 op 38 met de Classic gehaald, dat moet de Meteor ook kunnen. Ik denk dat het nog wel zuiniger kan.
Waar haal je die 1 op 37 vandaan?
Bertocello rijdt gemiddeld 1 op 42 zag ik in zijn verhaal…
 
Waar haal je die 1 op 37 vandaan?
Bertocello rijdt gemiddeld 1 op 42 zag ik in zijn verhaal…
Ik rij 1:36. Maar dat is op 50/70/80/90 en snelweg gemengd. De 1:42 is hoofdzakelijk 50km wegen volgens mij.
Hoe dan ook het is vele malen beter dan menig ander merk.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Meteor heeft nu ruim 4.000 kilometer. Tot nu is de snelheidsmeter nog niet boven de 90 km per uur geweest, totaal geen behoefte aan.
Dagelijks spuit ik met zo'n spuitbusje wat kettingvet op het stukje ketting dat bloot ligt over het achterste tandwiel. Daar kan je gemakkelijk bij. Tot nu heb ik de ketting nog niet hoeven bijstellen, er zit nog altijd 2,5 centimeter speling op.
 
Ja ik heb een 125cc gehad en die deed 1:50. Ik praat over de gemiddelde motor die 200kg weegt. Dan is 1:18 redelijk standaard.
Mijn destijds nieuw gekochte Honda Dylan 150 verbruikte gemiddeld 25 km/l. Het laagste verbruik was 33 km/l.
 
Waar haal je die 1 op 37 vandaan?
Bertocello rijdt gemiddeld 1 op 42 zag ik in zijn verhaal…
Oh ik las 556 kilometer tussen tankbeurten... en de Meteor heeft een 15 liter in de tank, maar dat is natuurlijk wel tot helemaal leeg.
 
Nee, die 556 kilometer is tot de motor begint te sputteren bij gebrek aan benzine. Ik kon dan 13,23 liter bijtanken tot bijna helemaal vol. Je kan vogens mij gerust stellen dat als de motor begint te sputteren , er nog een halve tot 1 liter benzine als "vuiligheids buffer" in de tank blijft zitten.
Helemaal vol, tot de rand, tanken doe ik , luidens het instructieboekje, nooit.
 
Oh ik las 556 kilometer tussen tankbeurten... en de Meteor heeft een 15 liter in de tank, maar dat is natuurlijk wel tot helemaal leeg.
En dat wordt afgeraden ivm dat de benzine ook koeling is voor de pomp. Kans op schade aan brandstof pomp wordt groter. Het is goed om te weten maar daar houd ik het dan ook bij.
 
En dat wordt afgeraden ivm dat de benzine ook koeling is voor de pomp. Kans op schade aan brandstof pomp wordt groter. Het is goed om te weten maar daar houd ik het dan ook bij.
Helemaal leegrijden moet je sowieso niet doen.
 
Nee, die 556 kilometer is tot de motor begint te sputteren bij gebrek aan benzine. Ik kon dan 13,23 liter bijtanken tot bijna helemaal vol.
Dat vind ik nuttige informatie, want ik rijd meestal door tot de meter op reserve springt en vraag me dan af hoever ik nog kan doorrijden op "F". Zodra de meter op "F" springt kan ik ca. 10 liter tanken (tot de onderrand van de vulopening). Dat zou betekenen dat er op "F" nog effectief ruim 3 liter beschikbaar is en je veilig nog 100 km kunt doorrijden. Mee eens?
Edit: gisteren 50 km gereden op "F", omdat ik geen zin had om langs de snelweg dure benzine te tanken. Ik ging toen ernstig nadenken wat de limiet is.
 
Laatst bewerkt:
De bruikbare reserve inhoud van mijn benzine tank is 4,4 liter. Mijn verbruik op vlakke weg met aangename temperaturen en in meedrijvende modus is 2,35 liter/100km. Ik kom dus met de reserve benzine 185 kilometer ver. Aangenomen dat iemand meer verbruikt en dan ook nog iets minder reserve "zou kunnen hebben" denk ik dat zelfs de zwaardere jongens minstens 120 kilometer op "F" kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer even een rondje rond de kerk, dikke 100 km, het was er het weer voor.
Me een weg gebaand door Solexjes, Dafjes en elektrische dingen met brede banden, toeristen seizoen in Friesland draait op volle toeren.

Inmiddels 1800 km gereden met de Meteor, en nog steeds tevreden, blok is soepeler geworden.
Rijstijl is nu wat pittiger, laatste twee tank beurten een score van 1 op 35 km, iets meer toeren en wat sneller.

Heb voor de aardigheid, even een digitaal torrentellertje op het stuur geplakt (eentje met draadje om bougie kabel,met batterijtje) en op gevoel schakelend geeft dat ding een 3500 tot 4000 toeren aan.
Verder weinig aan onderhoud gedaan, bij elke 500km ketting met doek schoon en weer in het vet.
Ketting is bijna aan wat opspannen toe.
Verder nog een greep, links achter op de schokdemper geschroefd(grote kettingsgalm), bokt net wat makkelijker op nu.

Had gehoopt dat de achtervering nog wat soepeler zou worden, vind deze net iets te hard, dus de niergordel maar weer uit de kast gehaald.
Zal me eens verdiepen over eventuele vervangend materiaal, op www genoeg over te vinden, maar vind het gehalte van wij van wc eend, nog wat te groot.
Dus suggesties, hou me aanbevolen.

Net als met mijn Jawa, veel aanspraak onderweg , ja hij is nieuw en nee komt niet uit Engeland

Gr. Bas
 
Zou graag de handgreep willen zien, weten waar je hem vandaan hebt.
Zit zelf op 1500 met pittige rijstijl en ik kom ook op ongeveer 1:36.
Gisteren voortandwiel gewisseld naar 1th groter. Rijd nu wat lekkerder op de 60km in 4 80 in 5 en 50 in 3. Wegrijden bij stoplichten hoef ik ook wat minder snel op te schakelen. Maar voor ik een definitieve beslissing neem wil ik eerst wat meer km maken en weten of de 120km/u nog steeds makkelijk te halen is met wind tegen.
Zocht je andere achter vering?
 
Zal van de handreep wel eens een foto maken. (komt uit de oud ijzer bak )

Ben inderdaad aan het kijken voor eventuele andere achterveren, iets meer instelbaar.
Moet me hier nog wat verder in verdiepen, mijn kennis hierover is maar matig, gelukkig wel iemand in mijn vriendenkring die met banden en vering zij brood verdient, dus zal wel goed komen.
 
Niet iedereen is even handig om dit te maken. Misschien voelt iemand die dit wel kan zich geroepen om er een aantal te maken en die voor een leuke vergoeding beschikbaar te stellen? Ik zou er graag een overnemen.
 
Niet iedereen is even handig om dit te maken. Misschien voelt iemand die dit wel kan zich geroepen om er een aantal te maken en die voor een leuke vergoeding beschikbaar te stellen? Ik zou er graag een overnemen.
Ben even bezig om uit te zoeken wat het kost om er 1 te maken. Hou je op de hoogte.
 
Goedendag allen,

Mijn naam is Ron, na 2 RE Himalayan's, vorige week een proefrit gemaakt op de Meteor,
De voornaamste reden was dat ik me gelijk aangetrokken voelde door het retro plaatje van de meteor.
Ik ben de tijd voorbij dat ik me druk maak om het aantal PK's en de topsnelheid. Het is gewoon mindset voor mij, wil ik lekker naar mijn zin wat rondrijden of wil ik prestaties. Als je prestaties wil ben je niet aan het goede adres bij RE. Wil je vooral genieten van motorrijden in een mooie omgeving dan wel. Na de twee Himi's ben ik me thuis gaan voelen bij Royal Enfield. Na alle video's en meningen over de Meteor heb ik er dan vorige week op gereden, en was eigenlijk snel verkocht. Soepeler motorisch dan de Himalayan. Qua prestaties merk ik weinig verschil, je weet dat bij een himalayan geen sportieve snelle machine koopt maar een stuk simpele 1 cylinder beleving. De proefrit toonde aan dat de Meteor uit hetzelfde hout gesneden is , blok is heel soepel , kan gewoon mee op de snelweg (100km) en inhalen moet je plannen. in de regio voelt ie zich prima thuis met een heerlijke zit houding en sound.
we gaan het wel vinden samen, ik heb een fireball geel besteld.