Royal Enfield Meteor 350

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum Startdatum
Zo, mijn Meteor is de winterstop ingegaan.
De motor dit jaar over de 20.000 km gereden, nog steeds zeer tevreden met de motor.(alleen maar pret kilometers)*D

Motor is weer schoon en in het vet gezet, tevens begonnen met de 20.000 km service beurt.
Via eBay een service pakketje uit New Delhi besteld, voor 36.09 euro had ik het thuis.
Alle pakkingen, O ringen en filters, plus een bougie. (Vond het geen slechte deal)

Banden heb ik bij 16.000 km vervangen,(Metzeler Roadtec01) toen ook de remmen gelijk maar gedaan.
Voor nieuwe remblokjes moeten plaatsen, zaak had wat vast gezetten, dus 1blokje zat bijna op het ijzer.

Motor was nog voor de 15.000km service beurt bij de dealer geweest, blijkbaar is remolie vervangen en verder nergens naar kijken normaal:X

Nu klepjes gesteld, luchtfilter vervangen, kortom de service lijst wat afgewerkt.
Olie en oliefilter vervang ik volgend jaar in maart wel.
Ketting kan denk ik nog wel een 10.000km mee.
Zit nog in dubio, of ik de olie van de voorste schokdempers, ook maar moet vervangen.

Afgelopen zomer mijn motorscooter uit 2006, weer in goede staat gebracht.
Deze kan evt weer als pekelfiets gebruikt worden.
De Jawa 640 geschorst, deze trek ik komend jaar uit elkaar, frame is aan onderhoud toe.
Kortom hoef me niet te vervelen.

gr Bas.
 
Zo, mijn Meteor is de winterstop ingegaan.
De motor dit jaar over de 20.000 km gereden, nog steeds zeer tevreden met de motor.(alleen maar pret kilometers)*D

Motor is weer schoon en in het vet gezet, tevens begonnen met de 20.000 km service beurt.
Via eBay een service pakketje uit New Delhi besteld, voor 36.09 euro had ik het thuis.
Alle pakkingen, O ringen en filters, plus een bougie. (Vond het geen slechte deal)

Banden heb ik bij 16.000 km vervangen,(Metzeler Roadtec01) toen ook de remmen gelijk maar gedaan.
Voor nieuwe remblokjes moeten plaatsen, zaak had wat vast gezetten, dus 1blokje zat bijna op het ijzer.

Motor was nog voor de 15.000km service beurt bij de dealer geweest, blijkbaar is remolie vervangen en verder nergens naar kijken normaal:X

Nu klepjes gesteld, luchtfilter vervangen, kortom de service lijst wat afgewerkt.
Olie en oliefilter vervang ik volgend jaar in maart wel.
Ketting kan denk ik nog wel een 10.000km mee.
Zit nog in dubio, of ik de olie van de voorste schokdempers, ook maar moet vervangen.

Afgelopen zomer mijn motorscooter uit 2006, weer in goede staat gebracht.
Deze kan evt weer als pekelfiets gebruikt worden.
De Jawa 640 geschorst, deze trek ik komend jaar uit elkaar, frame is aan onderhoud toe.
Kortom hoef me niet te vervelen.

gr Bas.
Moet hem nog winter klaar maken en 10.000 km beurt geven. Misschien kom ik er deze week aan toe.

Ben wederom in conclaaf via de dealer met importeur.
Mijn kilometerteller glas is voor de 2de keer stuk. Tripper glas was ook al stuk gegaan. Eerste keer kilometerteller werd snel vervangen, tripper kreeg ik niet vergoed. Na een mail naar India ging de importeur overstag.
Afwachten maar weer.
Bij jou nog wat specials gebeurt in die 20.000 km?
 

Bijlagen

  • 20241026_203640.webp
    20241026_203640.webp
    305 KB · Weergaven: 0
  • 20241026_203706.webp
    20241026_203706.webp
    101,9 KB · Weergaven: 0
Bij jou nog wat specials gebeurt in die 20.000 km?

Nee weinig tot geen ergernissen, 1x met een OBD2 scanner, een oil temp storing, uit het systeem gehaald.(oranje lichtje in teller bleef branden)
Dealer heeft later dit software matig opgelost, was een herkenbaar probleem.

Nog steeds tevreden over het benzine, verbruik, zit gemiddeld op 1 op 32, kon aan de oude bougie wel zien, dat deze motoren behoorlijk schraal zijn afgesteld.(Grijs tot bijna wit)
Heb een temperatuur metertje, op de olie vuldop geplaatst, staat gemiddeld 60 graden, na wat meten is dit zo"n 85 graden cilinder.
File rijden met luchtgekoeld, is niet echt leuk, Meteor houd hier ook niet van, temp loopt dan aardig op.

Nieuwe banden geven me veel meer zekerheid, vond de oude maar matig presteren bij natte wegen.
Teller heeft wat vochtproblemen achter het glas, net als mijn geplaatste toerenteller, hoort er schijnbaar bij.

Chroom werk moet je wel goed bij houden, uitlaat vertoond al kleine spinnen webjes, voor de zekerheid maar weer goed in de zuurvrije vaseline gezet.



 
Nee weinig tot geen ergernissen, 1x met een OBD2 scanner, een oil temp storing, uit het systeem gehaald.(oranje lichtje in teller bleef branden)
Dealer heeft later dit software matig opgelost, was een herkenbaar probleem.

Nog steeds tevreden over het benzine, verbruik, zit gemiddeld op 1 op 32, kon aan de oude bougie wel zien, dat deze motoren behoorlijk schraal zijn afgesteld.(Grijs tot bijna wit)
Heb een temperatuur metertje, op de olie vuldop geplaatst, staat gemiddeld 60 graden, na wat meten is dit zo"n 85 graden cilinder.
File rijden met luchtgekoeld, is niet echt leuk, Meteor houd hier ook niet van, temp loopt dan aardig op.

Nieuwe banden geven me veel meer zekerheid, vond de oude maar matig presteren bij natte wegen.
Teller heeft wat vochtproblemen achter het glas, net als mijn geplaatste toerenteller, hoort er schijnbaar bij.

Chroom werk moet je wel goed bij houden, uitlaat vertoond al kleine spinnen webjes, voor de zekerheid maar weer goed in de zuurvrije vaseline gezet.



Uitlaat schijnt een bekend euvel te zijn in India, daar roesten ze geheel door.
Vocht in km teller is ook een bekend euvel, soms zit er een sticker over een beluchting gaatje geplakt.
Mijn verbruik ligt op de 1:36 maar dat is verschillende wegen/snelheid.
Temperatuur maak ik me niet druk over. Ik zorg gewoon voor goede kwaliteit olie.
Het schraal lopen is op te lossen maar voor verlopig vind ik het wel goed zo.
 
Wat is je mening over de Metzeler versus de originele Ceat?
Mijn persoonlijke mening, dat ze me meer vertrouwen geven, dan wat er a fabriek op zat.
Op gegeven moment rij je ze toch wat vierkant, voor vond ik dat op gegeven moment, niet best meer.

Beter bij nat weer, hebben minder warmte nodig voor meer grip.
Meteor is vrij wendbaar,maar geen race monster vind de Metzeler hier goed bij passen, je komt er een bocht goed mee door.
Duurzaamheid geen idee, ze zitten er net 5000km op.
 
[Metzeler
Beter bij nat weer, hebben minder warmte nodig voor meer grip.
Dat staat me wel aan. Ik ben na een aanrijding overgestapt op een andere Meteor en ik zit opnieuw met Ceat. Op de vorige waren de Ceat versleten en had ik Bridgeston Battlax gemonteerd, die goed bevielen Nu ik weer op Ceat rijdt geeft die me een minder goed gevoel op natte wegen; soms een beetje wegglippen en dat geeft me schrik. En omdat ik 's winters wil doorrijden overweeg ik om ze te vervangen ook al zijn ze nog lang niet versleten. Ik denk dat ik de Metzeler maar eens een kans geef.
 
Oude bandjes op Marktplaats zetten, als ze nog goed zijn. Scheelt weet een paar tientjes in het budget :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan