Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

De grootste misser van de 20ste eeuw HD techniek; De Evo cilinder.
Mahle is mede schuldig.
================================================================
Evo cilinder verbussen.jpg
 
Dus wanneer ik de HD mankementen samenvat, gebaseerd op al de voorgaande posts, dan deugen de volgende, essentiele onderdelen niet:

-krukas
-oliepomp
-cilinders

Best wel droevig eigenlijk. Snap niet dat die dingen nog verkocht worden.
 
Best wel droevig eigenlijk. Snap niet dat die dingen nog verkocht worden.

Mijn ervaring en geschiedenis zijn de problemen van voor 2000.
Maar na 2000 is het niet veel beter geworden.
Dat is nog het meest droevige.
S&S maakt nu zeer goede XL evo cilinders.
Centrifugaal gegoten en meer materiaal gebruikt.
Niet goedkoop, maar ook geen rommel.
De resultaten van de pers krukassen is van een hemel schreiende kwaliteit.
S&S stuurt een TC krukas op, in een mooie doos, maar de zijassen slingeren 0,30 mm.
Na 20 jaar nog niets geleerd?
===============================================================================================
TC krukas pen scheefstand.jpg
 
Iedere keer als ik in het grote archief kijkt dan zie ik weer wat.
Ja, zo blijven we aan de gang.
Wordt vast en zeker vervelend.
===================================================================
S-S zuigerpen slijtage.jpg
Zuiger kleur en aftekeningen.jpg
Zuiger met problemen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het angst bericht van Axtell gevonden.
Lijkt op handel en vermaak.
Een mooi voorbeeld van USA mentaliteit?
================================================================================================================
Axtell verkooptechniek.jpg
 
Dus wanneer ik de HD mankementen samenvat, gebaseerd op al de voorgaande posts, dan deugen de volgende, essentiele onderdelen niet:

-krukas
-oliepomp
-cilinders

Best wel droevig eigenlijk. Snap niet dat die dingen nog verkocht worden.
Het valt wel mee hoor.

Er wordt hier niks Japans gemeten. Of Duits :X Gelukkig maar, anders kan hij een eigen forum starten, met zoveel info :)
 
Het angst bericht van Axtell gevonden.
Lijkt op handel en vermaak.
Een mooi voorbeeld van USA mentaliteit?
Een nieuw angst bericht.
Axtell is daar erg goed in.
===================================================================================================================
Axtell zipper systeem TC.jpg
 
Wat voor een voorspan platen je ook gebruikt, het lijkt mij een illusie om met honen te proberen een on ronde cilinder weer rond te krijgen.
Eerst boren en dan honen.......
Met voldoende hoonervaring is het mogelijk om een vierkante cilinder weer rond en recht te maken.
Dan moet er wel een 0,10 mm ruimte voor zijn.
Net genoeg voor de eerste halve overmaat, de 0,05 ".
Dat is 0,125 mm.
Net als tatro, meerdere XL/Evo cilinders zo weer blijvend rond gehoond.
Het stond voor mij toen al vast, meer dan 30 jaar geleden, dat de zeer duidelijke 4 sporen vervorming een éénmalige thermische factor was.
Het verbussen was een stap verder maar erg kostbaar tegenover tijd en kosten.
=================================================================================================================
Buell cilinderwand slijtage.jpg
 
Er zijn beroepen waarbij niets doen aan een probleem, je schuldig maakt aan nalatigheid.
============================================================================================================
XL-2002 XB 12 Buell kantelen vliegwiel.jpg
 
Was Erik Buell een techneut, of een slachtoffer van de techniek in de XL motoren?


Het is natuurlijk alweer vergeten geschiedenis, dat Buell gedoe, maar we komen toch weer een slachtoffer tegen van de enorme hoeveelheid gebreken in de motoren in de Buell’s.
Veel eigenaren van deze motoren denken nog steeds dat ze op iets bijzonders rijden, ook als ze stil staan met problemen.
Het is natuurlijk een ander motorblok dan in een gewone XL , zo denken ze.
Je kan er veel harder mee rijden, dus zijn ze ook beter.
Zo komen de sterke verhalen in de wereld en de snelheden en PK vliegen je om de oren. Speciale koppen en zuigers maken het imago plaatje compleet. En de nokkenas setjes maken de PK’s tot leven. Maar zonder levensduur!
Soms een redelijk aantal KM ‘ters geen probleem en dan ineens is je achterband vet van de olie uit de carterontluchting slang.
Te gevaarlijk om daarmee verder te rijden en zo komt de Buell tot gedwongen stilstand.
De vraag “Buell problemen” levert weinig resultaten op in de zoektechniek op het internet.
Ervaringen met ander revisiewerk aan HD motoren doet er geen goed aan om de Buell weer snel op de weg terug te zetten.
Wie doet wat aan problemen is dan de vraag die gesteld wordt.
Op de verschillende forums kijken levert ook al niets op en zo heb je ineens een probleem met je Buell; Hoe verder!
Zelfs geen zin om de markt van de Buell techniek te gaan overzien en te raadplegen, ze laten alleen maar handel zien en een redelijk overzicht van problemen en oplossingen is niet te vinden, op werkelijk niet één zichzelf respecterende Buell site.
Het is handel in losse techniek, uitlaten, carburateurs, luchtfilters maar geen revisietechniek te zien.
Er wordt natuurlijk wel gereviseerd maar er is niet te zien hoe, wat, en waarom.
Wel een mooi verhaal over hun manier van reviseren maar geen beproefd systeem van oplossingen van de bekende problemen.

Bekende problemen?
Inderdaad, bekende problemen, een blik aan de andere kant van de oceaan doet wel laten zien dat de problemen in je Buell bekend zijn; Oliedruk, oliepomp aandrijftandwiel schade, big-end, oververhitting, zuigersschade en vervormde cilinders, tot en met compleet gebarsten carters.
Wel fotowerk van de schade maar geen oplossingen.
Zo is die vette achterband ineens een reden om verder te kijken dan het maaiveld van HD-Buell techniek in Nederland.
=============================================================================================================
XL cilinders honen zonder spanringen.jpg
 

Echt veranderen kost veel wilskracht. Die wilskracht moet je trainen, want verleidingen liggen op de loer. Veel mensen vallen na verloop van korte of lange tijd weer terug in bekende patronen. "Als je het heel druk hebt of STRESS hebt, versmalt wat we noemen de WINDOW of tolerance. Je kunt minder hebben en je neemt daardoor minder informatie op. Je brein kiest dan automatisch de bekende, meest gelopen ROUTE. En voor je het weet zit je weer in je vertrouwde, veilige modus. Veranderen is dus vooral een kwestie van bewust en met aandacht leven. We kunnen het wel, maar het gaat zeker niet vanzelf."
==========================================================================================================
HDMOCO 70 jaar vliegwiel techniek.jpg
 
Laatst bewerkt:

'Vermijden van veranderingen is overlevingsmechanisme'
Veranderen vinden we lastig. Zelfs als we het echt heel graag willen, is veranderen een kwestie van doorzetten en heel veel oefenen.

Dat is deels biologisch bepaald en heeft vooral te maken met de angst voor het onbekende, legt psychotherapeut Ianthe Leeuw-Tjiong uit. Mensen zijn gewoontedieren. Ook bij dieren zitten sommige gewoonten zo diep ingebakken, dat ze uitsterven als er iets verandert in hun omgeving. Het vermijden van veranderingen is daardoor een soort overlevingsmechanisme geworden, ook al heeft dat nu geen echte functie meer.
Zekerheid en veiligheid.
Psychotherapeut Ianthe Leeuw-Tjiong begeleidt veel mensen die willen veranderen en begrijpt als geen ander hoe moeilijk dat is. "Om te veranderen is het belangrijk de betekenis van wat we willen veranderen te onderzoeken en te leren begrijpen. Aandacht voor wat er in het HIER en nu in ons gebeurt, versterkt die bewustwording. Eigenlijk zijn we default ingesteld op zekerheid, veiligheid en voorspelbaarheid. Sterker nog, zelfs als we weten dat ons gewone gedrag negatieve gevolgen heeft, vinden we het gemakkelijker om met die negatieve, maar bekende gevolgen te dealen, dan met een mogelijk positieve, maar onvoorspelbare reactie."
Het leven draait om keuzes maken. Kies je voor verandering, of ben je tevreden met je huidige situatie en blijf je waar je bent?
================================================================================================================================
JVA logo.jpg


===============================================================================================================================

Is dit gezeur Off-Topic of juist niet?
 
Window of tolerance.. mooie omschrijving, staat genoteerd!

Is dit gezeur Off-Topic of juist niet?

Jouw topic, you're the boss! Met goede intenties.. kan toch niemand wat van zeggen? In het rijtje ontwerp/productie/gebruik/reparatie lijkt de stressfactor vooral bij die eerste twee vrij laag :P
 
Een oud SH blok voor Hogtech.
Het enige lager wat op zijn plaats staat is het nokkenas naaldlager en de zijlager hoofdlagerbus.
Het rechter carterdeel is dan ook de geometrische basis van het inlijn systeem.
De rest staat uitlijn of staat scheef.
Hoeveel zou de cilinder voet aan scheefstand kunnen hebben?
Vooral de bussen in het zijdeksel zijn een mooi voorbeeld wat er in de productie allemaal fout kan gaan.
========================================================================================================================
Hogtech werk SH 2007.jpg
 
Kennelijk heb je hem overtuigd:t, je berichten komen niet als onzin over op mij.
Realiteit gaat er bij fans van de levende legende niet in, de mammoet die in leven is gehouden met de techniek uit dezelfde tijd
Knap van HD dat er nog steeds zoveel voor word betaald:].samen met alle ellende die je er gratis bij krijgt8)7.
 
[Edit MBM: Reply opgeschoond, sfeer om zeep helpen is niet nodig]
Maak dan ook de rest van het topic schoon.
Een aantal bladzijden staat het vol met haat en nijd berichten.

Erg interessant topic, maar waarom is teruglezen (PUNT . punt .) onmogelijk gemaakt?
Ik heb zelf het topic schoongemaakt.
Vandaar al die punten.
Vondt het onpasselijk, mijn techniek tussen al die onzin en offtopic berichten.
Kennelijk hebben een aantal leden het recht om alles neer te zetten.
Schaap en hij lacht.jpg

===========================================================================================================
 
The bolt together EVO crankshaft has some limits when run at high rpm in powerful engines. The taper-fit crank pin flexes at high rpm and can often shift, even in normal use. Harley choose to enlarge the pin diameter and make it a press fit in flywheels of the Twin Cam® engine. This greater rigidity and load capacity is perhaps the greatest advantage of the Twin Cam® engine over the EVO. JIMS® new EVO crankshaft goes a long way to narrow the difference in strength between the two engines.

De EVO-krukas heeft enkele limieten bij krachtige toerentallen met hoog toerental. De conische crankpen buigt met hoog toerental en kan vaak verschuiven, zelfs bij normaal gebruik. Harley kiest ervoor om de pendiameter te vergroten en het een perspassing te maken in vliegwielen van de Twin Cam®-motor. Deze grotere stijfheid en belastbaarheid is misschien wel het grootste voordeel van de Twin Cam®-motor boven de EVO. De nieuwe EVO-krukas van JIMS® kan het verschil in sterkte tussen de twee motoren aanzienlijk verkleinen. Google vertaling

Jammer. Jims laat niet zien hoe recht en stabieler hun Evo stijl krukassen zijn.
Het is maar een kleine moeite, toch?
Maar waarom doet niemand dat?
Vroeger was het conus beter.jpg

============================================================================================================================
 
Het slijt, nou zowat?
Wie gas geeft moet betalen, ja toch?
==========================================================================================================================
cilinder schade door desaxatie.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan