Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Over heet worden en stuk gaan.
Ik vindt het eigenlijk in- en indroevig.
Forums vol met ervaring en techniek, maar geen antwoord op de meest elementaire vraag; Waarom gaat het stuk?
Waarom is er niemand die aan de oliepomp denkt of verdenkt van slecht functioneren?
Het lampje gaat uit en dat is voldoende?
Ben zelf ook al 60 jaar met WL pompen bezig.
De eerste die we van een overmaat rotor hadden voorzien maakte een trip naar Chomutov met zijspan en drie mensen.
Een hulp uit de familie kon dat wel aan, een overmaat rotor maken en zo mooi passend gemaakt dat de afdichting op het scheidingsvlak oliedicht was.
Uiteraard ook de excentrische kamer vergroot om de capaciteit in balans te brengen met de te leveren arbeid.
Zo was de stand van onze techniek in 1965.
En nu, 2017, zijn ze in de USA nog op het niveau van de service manual,1937.
Nooit verder gedacht, of geleerd van problemen.
En ik zie geen kans om door de muur van dommigheid te breken.
Ik verwacht op zijn minst enige basis kennis van techniek en constructie en zeker over oliepompen.
Maar ik zie helemaal niemand, wat op een redelijk denkend mens lijkt.
Wel gezellig vertellen dat je niet de enige bent met problemen.
Ook nu zie ik niemand op een redelijk niveau antwoorden geven op elementaire vragen.
Waarom word een HD zo heet en waarom gaat het stuk?
Zijn toch normale vragen, toch?
Ja toch, of niet dan?
Je herkent de forums al snel aan de zeer korte reacties op vragen.
Meestal maar een paar woorden.
Ondanks mijn ervaring vanaf 1965 is de WL pompcapaciteit die we nu nodig hebben zeker 2/3 maal zoveel dan dat ze dachten in 1937 nodig te hebben.
Maar vergeet niet dat daar een afstand van 90 jaar tussen zit.
De enige die daar wat probeert aan te doen is Cala's uit Zweden.
Maar ondanks de nieuwe technieken is het een pomp die zo lek is als een mandje.
En de retourpomp werkt door teveel spelingen al helemaal niet.
Zo is en blijft het een droevig verhaal.
Ben gelukkig tot het besluit gekomen om alleen wat aan een HD te verbeterenn als het ook werkelijk een stap vooruit is.
Met de pompkamer vergroten kom je een grens tegen en je capaciteit blijft op een te laag niveau staan.
Heeft geen zin om daarmee verder te gaan.
Vergeet de oude pomp, maar maakt dan wel een betere die ook nog eens oliedicht is en onafhankelijk van het zijdeksel kan functioneren.
Een iets te ruime nokkenas bus mag ook geen reden zijn voor het doorleken van de pomp.
De pomp zelf moet oliedicht zijn.
Nu vormt het zijdeksel het sluitdeel van de pomp.
Mooi en eenvoudig, maar het werkt niet.
Ales wat met de oppervlak kwaliteit van het zijdeksel te maken heeft zal de pompwerking nadelig beïnvloeden en soms geheel te niet doen.
En een oem pomppakking gebruiken helpt echt helemaal niets of je moet op zoek gaan naar geluk.
Er zijn HD rijders die er recht op hebben.

En dan kom je dezelfde problemen tegen in de auto techniek.
Op wat voor school hebben die praters in het Tros programma gezeten?
Of alleen kortstondig examen kennis onthouden, om daarna op het WPHB niveau verder te gaan?
================================================================================================================
WL oilpump feed 2003.jpg
 
Dacht u nu echt dat een pompas recht in het carter staat?
Lukt alleen bij mensen die nergens last van hebben.
=============================================================================================================
Pompas scheefstand 36-98 JVA.jpg
 
Leuk dar er voor de meest simpele problemen ook oplossingen zijn, toch?
Och en zo belangrijk is een pomp niet, als je oude HD in de schuur staat te staan.
Hopen op betere tijden is geen verkeerde tijd besteding, toch?
Hopen op een goede oliepomp is ook niet verkeerd, toch?
Ja, toch?
Of zijn er simpele oplossingen?
Kopen , monteren en niet zeuren?
Hoef je ook geen as recht te zetten en ook geen pompbody te coaten en te bewerken.
Misschien draait de pomp niet, maar daar gaan we niet over zeuren.
Nemen een paar spietjes mee voor onderweg, en een paar pakkingen natuurlijk.
Of we zetten de motor in een busje!
Zo ging de HDCN naar Frankrijk en soms nog verder.
Zo zijn wij tot in de Carpaten geweest, "het lef om te gaan en het geluk om weer thuis te komen".
En twee keer in Noorwegen.
De laatste keer brak de drijfstang, op de terugweg, vlak voor Hamburg.
Quickborn was de naam van het eindpunt geloof ik.
Wat een geluk dat je er dan toch nog 10.000 km mee heeft mogen maken, toch?
Notabene met een nieuwe oliepomp.
Inderdaad bijna geen oliedruk, maar wie maakte zich daar toentertijd druk om?
Dat was het begin om de techniek in onze HD wat nader te gaan bekijken en vandaar dat meten gedoe.
===========================================================================
X2 oliepomp met  6 naaldlagers.jpg
 
Ma Jul 13, 2015 22:00

Van de MV overgenomen.

Het grote vraagteken, waarom is heet worden normaal, voor 4 takt motoren?
Omdat het een verbrandingsmotor is? Het woord zegt het al, er vindt een verbranding plaats, in de motor. Is heet worden dan onvermijdelijk? Het is nu eenmaal een luchtgekoelde motor, de geijkte uitdrukking van HD dealers. Zo kom je met alles weg, een goede smoes is goud waard!
Het meest verbazende is, dat iedereen het accepteert.
Of is dat een reactie van onmacht tegenover de normalisering van de verbrandingsmotortemperatuur; heet is normaal.
Iedere autofabrikant is blij met een paar procent zuiniger draaien van hun motortjes.
Ze worden inderdaad steeds kleiner. En zuiniger!
Soms ongelooflijk veel zuiniger.
Wij stellen dan de vraag; hoe heet worden deze motoren?
Is daar de motortemperatuur ook opgejaagd om aan de eisen te voldoen? Zoals, u voelt het al aankomen, de Twin Cam motoren van Harley-Davidson.
Of zou het de luchtweerstand kunnen zijn?
Of het aantal banden op de weg?
===========================================================================================================
Leergeld.jpg
 
Iedere autofabrikant is blij met een paar procent zuiniger draaien van hun motortjes.
Ze worden inderdaad steeds kleiner. En zuiniger!
Soms ongelooflijk veel zuiniger.
Wij stellen dan de vraag; hoe heet worden deze motoren?
Ben geabonneerd op een nieuwsbrief van AMT.
Daar komen soms interessante berichten voorbij.

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2019/03/stap-voor-stap-inlaat-reinigen-met-pro-clean-10161950?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20190309-amt-ZATERDAG&tid=TIDP637475XB501B65241804E81935462FBD452658CYI4


Vervuiling van inlaatkleppen en inlaatkanalen is een veelvoorkomend probleem. Directe injectie is een belangrijke oorzaak, maar ook zorgt moderne benzine voor vervuiling van injectoren. Dat geeft een slechter inspuitbeeld. De lambdasonde gaat bijregelen en dat gaat eventjes goed. Tot het motormanagement niet meer kan compenseren, en dan komt de klant binnen met diverse klachten. Tijd voor een reiniging.

Op dat gebied zijn er diverse mogelijkheden en leveranciers die verschillende producten aanbieden. Hier kijken we naar het reinigen van inlaatpoorten en kleppen met Pro-Clean van Forton. Jeroen Dictus van Fortron laat bij Peugeot Blauwendaal zien hoe een Pro-Clean-reiniging in zijn werk gaat.

===========================================================================================================================
Uiteraard denkt niemand aan oververhitting.
================================================================================
AMT Inlaat verkoold.jpg
 
Een HD SH inlaatklep.
Nou, en?
Ergens in 1975 opgebouwde kool.
Wat wil je daarmee zeggen?
Nou eigenkijk niks, alleen leuk om naar te kijken.
Ja toch?
Beetje dom, dat wel.
Er waren er met een 10mm hoge rand.

================================================================================
Een HD inlaatklep, nee toch..jpg
 
Hoi Max, leuke fotos. AMT zit vol boeiende technische verhalen :-) Fabrikanten doen hun best maar met de strengere milieu-eisen wordt dat een onmogelijke taak. Aan mij zijn ze niet besteed die nieuwe motorblokken. Ik blijf met mijn diesel rijden tot de elektrische autos betaalbaar worden.
Lijkt me dat er verbrande gassen teruggeblazen worden in de inlaat en daar de boel dichtkoeken. Uitlaatkleppen te klein, verkeerde kleptiming en dan nog extra pushen met een turbo :-O Het bekende verhaal van vroeger.
 
Weet u het nog, van de Buell extase. Eindelijk een echte sportmotor op de weg en het is nog een Harley ook. En wat is er nu nog van over? Een nieuwe mythe of een vergeten droom. Hoe zou het met Erik zijn? Al vergeten in de droomwereld van grote wensen en verwachtingen? Het is jammer maar elke Buell was niet meer dan een gewone HD met een ander jasje. En Erik was zo naief, dat hij er zijn naam en ziel aan verbond. Na 13 K km zien de kleppen en zittin- gen eruit als van een liberator. Al die kool is voortijdig verbrande benzine, Zo hard als steen -kool worden deeltjes uit de zitting getrokken en er vormen zich al gaten. HD techniek van het laagste niveau. En dan geven ze deze koppen ook nog een mooie naam "Thunderbolt"
Je moet het van de naamgeving hebben om de rijder nog een beetje het gevoel te geven dat het echt wat voorstelt. De ademhaling is door de opgeschroefde compressie verhouding zo slecht dat oververhitting het logische gevolg is.
=========================================================================================================
Buell Inlaatklep koolvervuiling.jpg
 
Het meest verrassende; opeens de achterband vol olie.
Na 13204 km was de cilinderwand zo lek als een mandje.
========================================================================
Buell zo lek als een mandje.jpg
 
Zuinigere brandstofmotoren door minder wrijving


Belangrijk bij de ontwikkeling is vooral het samenspel van de componenten. Er is geen ideaal smeermiddel en er is geen ideale oppervlaktecoating en -structuur. Beslissend is vooral dat alles met elkaar in harmonie te brengen en dat in het samenspel van de verschillende motorcomponenten.
=======================================================================================================================
Slim hé
Had ik dat ook al niet eerder ontdekt?
=====================================================================================
Minder wrijving zuigerpennen.jpg
 
Cilinderwand smering is jarenlang een hobby van mij geweest.
Ooit een super smering berijkt met behulp van de drukverschilen tussen carter en nokkenas deel.
Onno Wieringa maakte er een eigen vinding van.
De olieschraapveer oliedicht maken was een noodzaak.

Misschien gaan ze bij Fraunhofer de uitlaatgasflow opnieuw uitvinden.
Zou zomaar waar kunnen zijn.
======================================================================================================
Harmonie in slijtage.jpg
 
Weer een leuke foto gevonden in mijn technische bibliotheek.
Ze staan nu op een aparte harde schijf, wel zo veilig.
Sta er zelf versteld van, komt meer voor, dat er leerzaam materiaal tussen zit.
Zo ook deze foto van het fenomeen zuigerpen buigen.
Alweer zo iets waar je een paar jaar geleden helemaal niets van afwist.
Zo kan kennis opbouw ernstige vormen aan nemen. Wordt je er wel wijzer van, of alleen maar onrustiger.
Denk ook vaak aan mijn geheel onwetende periode van aan HD's sleutelen en rijden.
Was dat algemeen onwetend zijn wel zo leuk?
Hoe was dat bij u, nu een jaar geleden?
Wist U niets van lekkende oliepompen, slecht georganiseerde oliesmeersystemen en heet worden de inlaatkleppen?
Nu weet u het wel.
Of kiest u voor het BOB blijven.
Bewust Onwetend Blijven.
Hoe dik moet een zuigerpen zijn?
Volgens de DIN normen of op de HD manier, zolang mogelijk een veel te kleine diameter gebruiken.
Pas in 1998 een op de zuiger diameter aangepaste diameter.
Een zuigerpen buigt erg gemakkelijk, al lijk hij nog zo stevig.
Tijdens dat buigen is klemmen een probleem, en dat is al met een enkele 0,01 mm.
Het is aan het oppervlak te zien, dat buigen.
De pen vertoond richels en plaatselijke slijtage sporen.
Met de goede lichtval is deze vorm van slijtage goed te zien en gemakkelijk voor te stellen hoeveel invloed dat op het loopvlak zal hebben.
Waarschijnlijk van meer invloed dan we ooit hebben vermoed.
Onherroepeijk zal het zuigerloopvlak daar snelle slijtage door ondervinden.
Alweer iets om ons druk over te maken.
Er komt nooit een eind aan.
======================================================================================================
Druk olie slijtage zuigerpen.jpg
 
Het linker plaatje komt bij Track-NL vandaan en het rechter bij Powerglides.UK.
Het middelste plaatje is bekend, maar is als voorbeeld gebruikt om het resultaat te laten zien, hoe een cilinder na het span-boor-hoon proces vanaf de HDMOCO er uit gaat zien. Na 13000 km denk je dat iemand achterop meenemen zomaar mag.
Door het meergewicht is meer gasgeven niet noodzakelijk maar het gebeurt toch, bijna ongewild.
Door de hogere druk in de verbrandingskamer worden de openingen tussen de dragende delen in de cilinder gebruikt als leklucht kanalen.
Genoeg om de luchtsnelheid zo te laten toenemen dat onherroepelijk olienevel meegenomen wordt.
Een betere oliepomp kan dat niet voorkomen en andere cilinders ook niet zolang die vervormingskanalen zich laten zien.
vervorming is met mechanische hulpmiddelen niet te voorkomen.
Het is een thermische vervorming.
=================================================================================
Cilinder vervorming en torckplates.jpg
 
De traagheid in het leerproces is verbazingwekkend.
Alles duurt jaren en jaren en meestal wordt er niets gedaan of bereikt.
===========================================================
Buell 13204 kop en cilinder.jpg
 
Het is een thermische vervorming.
=================================================================================Bekijk bijlage 1364206

ik snap het even niet : de torqueplates simuleren de mechanische vervorming zoals de cylinders gemonteerd in het blok zitten. maar dan zeg je weer dat het thermische vervorming is ? dus zou je ze ook nog eens op bedrijfstemperatuur moeten brengen voor het bewerken ?
 
Het "HD leven in de hele wereld" wil mij doen geloven dat het probleem mechanisch op te lossen is.
Tijdens het mechanisch voorspannen is het onmogelijk om de cilinder op werktemperatuur te brengen.
Meten en op maat maken is eveneens onmogelijk.
Zo doen ze alsof ze serieus bezig zijn.
Er zijn zelfs platen 3 x zo dik als van de concurentie.
Narigheid is handel, tegen elke prijs.
=======================================================================
Buell thermisch verbussen.jpg
 
Een zuigerpen buigt erg gemakkelijk, al lijk hij nog zo stevig.
Tijdens dat buigen is klemmen een probleem, en dat is al met een enkele 0,01 mm.
Het is aan het oppervlak te zien, dat buigen.
De pen vertoond richels en plaatselijke slijtage sporen.

De slijtage zou ook kunnen komen door gebrekkige spatsmering van de pen/zuiger of door het buigen van de zuigers.

Wat me ook opvalt is :

- de zuigerpennen niet conisch uitgedraaid zijn aan de uiteinden, zonde van de makkelijke gewichts-besparing.
- de zuigers gegoten zijn en het lijken mij aardige dunne wandjes bij de zuigerpennen.
 

De aluminium buitenkant zet meer uit tijdens het warm worden dan de stalen bus. Dus als je een glij passing zou gebruiken dan zou tijdens het warm worden de aluminium buitenkant meer uitzetten en los komen te zitten. Daarom zorgen de fabrikanten ervoor dat de aluminium buitenkant er zodanig omheen is gekrompen dat bij de werk temperatuur de bus en de buitenkant nog steeds strak tegen elkaar aanliggen.
Als je dan besluit om het geheel te "bakken" op 200C zal alle krimpspanning wegvloeien en dan ligt de bus dus niet meer tegen de gekoelde buitenkant aan waardoor het doorgeven van de warmte stil komt te liggen......
 
Daarom zorgen de fabrikanten ervoor dat de aluminium buitenkant er zodanig omheen is gekrompen dat bij de werk temperatuur de bus en de buitenkant nog steeds strak tegen elkaar aanliggen.
Laten ze dat nu vergeten zijn.
Je ziet door de hoonslag de gietvorm in het loopvlak terug.
Op bedrijfstemperatuur liggen de bussen los in de cilinder.
De streep in het loopvlak duid er op dat de cilinderwand ter plaatse een 0,05 mm naar binnen geduwd is.
Daar is de hoonslag volledig verdwenen en direct naast de streep is het loopvlak nooit dor de zuigerveren aangeraakt.
Of misschien maar heel kort.
Zo vertellen slijtage beelden meer dan wat er in het WPHB staat.
===================================================================================================================
Cilinderwand beelden.jpg
Slijtage door oververhitting.jpg
 
BHJ Products

Een veelvoud aan torck platen.
Vooral nuttig voor meercilinder inlijn motoren.
=================================================================================================
BHJ spanplaten.jpg
883 cc vervorming.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan