Over heet worden en stuk gaan.
Ik vindt het eigenlijk in- en indroevig.
Forums vol met ervaring en techniek, maar geen antwoord op de meest elementaire vraag; Waarom gaat het stuk?
Waarom is er niemand die aan de oliepomp denkt of verdenkt van slecht functioneren?
Het lampje gaat uit en dat is voldoende?
Ben zelf ook al 60 jaar met WL pompen bezig.
De eerste die we van een overmaat rotor hadden voorzien maakte een trip naar Chomutov met zijspan en drie mensen.
Een hulp uit de familie kon dat wel aan, een overmaat rotor maken en zo mooi passend gemaakt dat de afdichting op het scheidingsvlak oliedicht was.
Uiteraard ook de excentrische kamer vergroot om de capaciteit in balans te brengen met de te leveren arbeid.
Zo was de stand van onze techniek in 1965.
En nu, 2017, zijn ze in de USA nog op het niveau van de service manual,1937.
Nooit verder gedacht, of geleerd van problemen.
En ik zie geen kans om door de muur van dommigheid te breken.
Ik verwacht op zijn minst enige basis kennis van techniek en constructie en zeker over oliepompen.
Maar ik zie helemaal niemand, wat op een redelijk denkend mens lijkt.
Wel gezellig vertellen dat je niet de enige bent met problemen.
Ook nu zie ik niemand op een redelijk niveau antwoorden geven op elementaire vragen.
Waarom word een HD zo heet en waarom gaat het stuk?
Zijn toch normale vragen, toch?
Ja toch, of niet dan?
Je herkent de forums al snel aan de zeer korte reacties op vragen.
Meestal maar een paar woorden.
Ondanks mijn ervaring vanaf 1965 is de WL pompcapaciteit die we nu nodig hebben zeker 2/3 maal zoveel dan dat ze dachten in 1937 nodig te hebben.
Maar vergeet niet dat daar een afstand van 90 jaar tussen zit.
De enige die daar wat probeert aan te doen is Cala's uit Zweden.
Maar ondanks de nieuwe technieken is het een pomp die zo lek is als een mandje.
En de retourpomp werkt door teveel spelingen al helemaal niet.
Zo is en blijft het een droevig verhaal.
Ben gelukkig tot het besluit gekomen om alleen wat aan een HD te verbeterenn als het ook werkelijk een stap vooruit is.
Met de pompkamer vergroten kom je een grens tegen en je capaciteit blijft op een te laag niveau staan.
Heeft geen zin om daarmee verder te gaan.
Vergeet de oude pomp, maar maakt dan wel een betere die ook nog eens oliedicht is en onafhankelijk van het zijdeksel kan functioneren.
Een iets te ruime nokkenas bus mag ook geen reden zijn voor het doorleken van de pomp.
De pomp zelf moet oliedicht zijn.
Nu vormt het zijdeksel het sluitdeel van de pomp.
Mooi en eenvoudig, maar het werkt niet.
Ales wat met de oppervlak kwaliteit van het zijdeksel te maken heeft zal de pompwerking nadelig beïnvloeden en soms geheel te niet doen.
En een oem pomppakking gebruiken helpt echt helemaal niets of je moet op zoek gaan naar geluk.
Er zijn HD rijders die er recht op hebben.
En dan kom je dezelfde problemen tegen in de auto techniek.
Op wat voor school hebben die praters in het Tros programma gezeten?
Of alleen kortstondig examen kennis onthouden, om daarna op het WPHB niveau verder te gaan?
================================================================================================================
Ik vindt het eigenlijk in- en indroevig.
Forums vol met ervaring en techniek, maar geen antwoord op de meest elementaire vraag; Waarom gaat het stuk?
Waarom is er niemand die aan de oliepomp denkt of verdenkt van slecht functioneren?
Het lampje gaat uit en dat is voldoende?
Ben zelf ook al 60 jaar met WL pompen bezig.
De eerste die we van een overmaat rotor hadden voorzien maakte een trip naar Chomutov met zijspan en drie mensen.
Een hulp uit de familie kon dat wel aan, een overmaat rotor maken en zo mooi passend gemaakt dat de afdichting op het scheidingsvlak oliedicht was.
Uiteraard ook de excentrische kamer vergroot om de capaciteit in balans te brengen met de te leveren arbeid.
Zo was de stand van onze techniek in 1965.
En nu, 2017, zijn ze in de USA nog op het niveau van de service manual,1937.
Nooit verder gedacht, of geleerd van problemen.
En ik zie geen kans om door de muur van dommigheid te breken.
Ik verwacht op zijn minst enige basis kennis van techniek en constructie en zeker over oliepompen.
Maar ik zie helemaal niemand, wat op een redelijk denkend mens lijkt.
Wel gezellig vertellen dat je niet de enige bent met problemen.
Ook nu zie ik niemand op een redelijk niveau antwoorden geven op elementaire vragen.
Waarom word een HD zo heet en waarom gaat het stuk?
Zijn toch normale vragen, toch?
Ja toch, of niet dan?
Je herkent de forums al snel aan de zeer korte reacties op vragen.
Meestal maar een paar woorden.
Ondanks mijn ervaring vanaf 1965 is de WL pompcapaciteit die we nu nodig hebben zeker 2/3 maal zoveel dan dat ze dachten in 1937 nodig te hebben.
Maar vergeet niet dat daar een afstand van 90 jaar tussen zit.
De enige die daar wat probeert aan te doen is Cala's uit Zweden.
Maar ondanks de nieuwe technieken is het een pomp die zo lek is als een mandje.
En de retourpomp werkt door teveel spelingen al helemaal niet.
Zo is en blijft het een droevig verhaal.
Ben gelukkig tot het besluit gekomen om alleen wat aan een HD te verbeterenn als het ook werkelijk een stap vooruit is.
Met de pompkamer vergroten kom je een grens tegen en je capaciteit blijft op een te laag niveau staan.
Heeft geen zin om daarmee verder te gaan.
Vergeet de oude pomp, maar maakt dan wel een betere die ook nog eens oliedicht is en onafhankelijk van het zijdeksel kan functioneren.
Een iets te ruime nokkenas bus mag ook geen reden zijn voor het doorleken van de pomp.
De pomp zelf moet oliedicht zijn.
Nu vormt het zijdeksel het sluitdeel van de pomp.
Mooi en eenvoudig, maar het werkt niet.
Ales wat met de oppervlak kwaliteit van het zijdeksel te maken heeft zal de pompwerking nadelig beïnvloeden en soms geheel te niet doen.
En een oem pomppakking gebruiken helpt echt helemaal niets of je moet op zoek gaan naar geluk.
Er zijn HD rijders die er recht op hebben.
En dan kom je dezelfde problemen tegen in de auto techniek.
Op wat voor school hebben die praters in het Tros programma gezeten?
Of alleen kortstondig examen kennis onthouden, om daarna op het WPHB niveau verder te gaan?
================================================================================================================