Proefrijden op een nieuwe motor niet mogelijk?

Ray B

MF veteraan
30 aug 2007
3.311
3
Amsterdam
Hallo allemaal!

Tijdje niet op het forum geweest en ook geen motor gereden.
10 jaar terug een naked en daarna 2 SM's gereden, daarna alles weggedaan omdat ik er niet heel veel plezier aan beleefde.

Omdat ik mij vaak op zondag verveel lijkt het mij leuk om toch weer een motor te kopen, geen echte maar een motorscooter.
Gewoon een beetje toeren in de polder enzo.

Nu was mijn oog gevallen op een Yamaha Nmax 155.
Van de week een motorzaak hier in Amsterdam Westpoort gemaild met de vraag of ze er 1 hebben staan en of ik een proefrit kan maken.

Hun antwoord was dat ze geen demo model hebben staan en dat ik dus geen proefrit kan maken.
Wel hebben ze een nieuw model staan, waar ik naar mag komen kijken, maar geen proefrit mee mag maken.

Ik heb vriendelijk bedankt en gezegd dat ik wel verder zoek, zonder proefrit koop ik geen motor.

Is dit een normale gang van zaken dat je bij een nieuwe motor geen proefrit mag maken?
In het verleden heb ik op 2e hands motoren wel altijd een proefrit mogen maken.

Wel jammer, want dit lijkt de enige zaak in de buurt te zijn die zo'n ding heeft staan.
 
Als jij met een nieuwe motor een proefrit maakt is hij niet meer als nieuw te verkopen.
Waarom huur je er niet eentje?
Kan je de hele dag touren.:]
 
Mijn ervaring is dat je een proefrit mag maken op een van hun huurmotoren of demo bij interesse in een nieuwe motor. Ik kan me het wel voorstellen dat ze er niet echt happig op zijn.
 
Thanks voor de reacties. Duidelijk, maar wel jammer dus.
Ik zag dat er in Hilversum bij van de Kuinder nog een aantal staan, waaronder 2e handsjes.
Ik mag toch hopen dat ik daar wel op mag proefrijden.

Overigens als iemand er geen interesse in zou hebben dan zou die persoon er ook niet op willen proefrijden lijkt mij.
 
Zoals eerder aangegeven; als ze alleen nieuwe modellen hebben staan dan schrijven ze meteen een paar honderd euro af op zo'n scootertje als ze hem meegeven voor jouw proefrit. Want dan staat er ineens +-40km op en is hij niet nieuw meer.

Dus kijken naar een motorzaak die occasions heeft staan; en daar gaan testrijden.
 
Logisch verhaal. Je hoeft bij een autodealer ook niet aan te komen dat je een proefrit wilt maken in een nieuwe auto in de showroom. Hooguit in een demo, als die er niet is in iets vergelijkbaars wat wel op kenteken staat.

Wellicht zou je kunnen proberen om eens langs te gaan. Kijken of je er qua prijs uitkomt en dan een koopovereenkomst te tekenen ovb dat de proefrit goed bevalt? Dan heeft de zaak wat meer zekerheid. Maar ook daar geef ik je weinig kans eigenlijk… maar mensen bestellen toch continue nieuwe motoren, sommigen zelfs alleen uit de brochure/van het internet, voordat ze erop hebben gereden. Bij een nieuwe zit alles toch wel goed qua garantie etc. Gewoon op een soortgelijk scootertje kijken of de houding en rijstijl bij je past en zo ja kopen die handel.
 
Overigens associeer ik een lichte motorscooter niet met op zondag lekker toeren… eerder met praktisch woon werk verkeer. Ik zou daar goed over nadenken als je in het verleden wel zware motoren hebt gereden.
 
Thanks allemaal. Ik ga gewoon kijken of ik een proefrit in Hilversum kan regelen.

Klopt ook wat betreft motorscooters en bepaald slag volk in Amsterdam.
Bij mijn werk in de buurt (AMS zuid-west) stikt het er van, allemaal op een motorscooter, foute uitlaat eronder en een systeemhelm opengeklapt zodat de rode "hoorntjes" omhoog steken.

Ik heb altijd op lichte motoren gereden, ER5, DRZ400SM.
Ik wil gewoon eens kijken of het bevalt op een scooter, lekker lui tuffen.
Met mijn lengte van 1.70m en lichtgewicht wil ik het liefst de motor ook niet te zwaar hebben, vandaar dat ik eens zo'n 150cc motorscooter wil proberen.
 
Ik vind mailen ook niet heel handig. Er is eerder iets te regelen als je met de verkoper hebt gesproken. Iedereen kan een mailtje sturen met 20 dealers in de BCC om te hengelen naar een proefrit.
Ik zou op een mailtje ook negatief reageren.
 
Ik heb het ook wel eens zo gehad, ik was echt serieus geïnteresseerd in die motor maar er waren wel een paar dingen die ik wel even wilde aanvoelen. Ze wilden hem alleen rijklaar maken als ze zeker wisten dat ik hem zou kopen. Als ik het zeker had geweten dan had ik geen proefrit hoeven maken, dus dan toch lekker niet :W Ik begrijp het van zo'n zaak ook wel hoor, maar voor dat ik een zak geld kom brengen wil ik wel weten wat ik koop.

Volgende motorzaak deed het wel, dus daar gereden en gekocht *O* Half jaar later was die trouwens failliet en de zaak waar ik als eerste was bestaat nog_O-
 
Laatst bewerkt:
Ik vind mailen ook niet heel handig. Er is eerder iets te regelen als je met de verkoper hebt gesproken. Iedereen kan een mailtje sturen met 20 dealers in de BCC om te hengelen naar een proefrit.
Ik zou op een mailtje ook negatief reageren.
Da's vriendelijke service als je zo met een potentieel toekomstige klant om gaat.

Mailen is makkelijk, ik heb geen tijd om door de weeks naar een motorwinkel te rijden om alleen maar een praatje te maken met een of andere gladde verkoper.
Ik ben vrij direct en hoor graag of iets kan of niet. In dit geval kon het niet en de verkoper (of wat de betreffende persoon ook was) heeft geen moeite genomen om toch wellicht een motor te verkopen, dat is dan maar zo.
Vroeg me alleen af of dit gebruikelijk is, maar blijkbaar is dat zo (ook bij auto's).

Ik heb van de Kuinder een mailtje gestuurd via een contactformulier tot aanvraag van een proefrit. Ik ben benieuwd.
 
Al die verhalen over dat je niets via de mail kan regelen.

Mail is juist super zakelijk, alles zwart op wit.

En ze hebben een motor waar je op mag rijden of niet, daar heeft mail niets mee te maken.
 
Al die verhalen over dat je niets via de mail kan regelen.

Mail is juist super zakelijk, alles zwart op wit.

En ze hebben een motor waar je op mag rijden of niet, daar heeft mail niets mee te maken.
Juist dat het zo zakelijk is is een beetje het probleem. Er zit geen gezicht achter waarop ze kunnen inschatten of je echt interesse hebt en hoeveel moeite ze moeten doen.
 
Het motto de beller is sneller werkt nog steeds hoor. Ik pak altijd de telefoon als ik iets wil kopen of iets nodig heb.
Als ik via marktplaats iets verkoop heb ik ook altijd mn vraagtekens bij mensen die mails sturen. Als iemand echt interesse heeft bellen ze wel en dat is vaak ook echt zo.
 
Het motto de beller is sneller werkt nog steeds hoor. Ik pak altijd de telefoon als ik iets wil kopen of iets nodig heb.
Als ik via marktplaats iets verkoop heb ik ook altijd mn vraagtekens bij mensen die mails sturen. Als iemand echt interesse heeft bellen ze wel en dat is vaak ook echt zo.
MP: Velen hebben geen mobiel vermeld;) en willen juist geen “persoonlijk” contact.

We hebben het hier ook over nieuwe motoren. En proefritjes. Bij bedrijven.
 
MP: Velen hebben geen mobiel vermeld;) en willen juist geen “persoonlijk” contact.

We hebben het hier ook over nieuwe motoren. En proefritjes. Bij bedrijven.
Precies, daarbij is ‘persoonlijk’ contact nog belangrijker… en via de telefoon is al persoonlijker dan via de mail. Langsgaan voor een bak koffie is nog beter leert mijn ervaring.
 
Precies, daarbij is ‘persoonlijk’ contact nog belangrijker… en via de telefoon is al persoonlijker dan via de mail. Langsgaan voor een bak koffie is nog beter leert mijn ervaring.
Ligt echt helemaal aan de situatie. Ik geef je ook niet per direct ongelijk natuurlijk.

Ray B had gewoon de vraag of het er was en of hij kon rijden.

Geen chit chat. En geen haast met het antwoord. Dan kun je iets mailen en laat je het los.

En ja als je langs kan gaan moet je dat zeker doen. En wil je direct weten of je langs kan komen en of ze iets hebben, zou ik ook bellen.
 
Als je denkt dat een bedrijf jouw normen van communicatie aan moet houden, vooral doen. Maar wees niet verontwaardigd als ze hun eigen normen hebben.
Mail is hardstikke makkelijk. Ik schrijf ook vaak tientallen bedrijven tegelijkertijd aan in de bcc, vaak reageren er weleens paar O-)
 
Ik denk dat ze je tegen jezelf in bescherming nemen. Ze willen waarschijnlijk liever niet dat je gaat scooterrijden. Het is een goede zaak dat ze ook aan jouw belangen denken, je image, reputatie, zelfrespect enz.
Slaap er nog eens een nachtje over.
 
Laatst bewerkt:
Om dit topic nog even af te sluiten, ik heb gisteren kunnen proefrijden op een NMAX 155 bij vd Kuinder in Hilversum.
Erg vriendelijk ontvangen en proefrit was al geregeld via de e-mail.

Jammer genoeg was het rijden op de motorscooter niet zoals ik had gehoopt en zal dit dus geen aankoop worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan