Positie op de weg

Alldayvespa

MF'er
6 mrt 2023
248
260
Ik kijk regelmatig video's op youtube over motorrijden. Heel breed: van fails en crashes tot rijles video's. Er valt genoeg te leren namelijk (ook dus van video's van ongelukken).
Een rijlesinstructeur had het over de positie op de weg en zei min of meer het midden (bij alleen rijden), i.v.m. spoorvorming van autobanden links en rechts van het midden. Dit snap ik wel maar in het midden van de weg kom je toch eerder troep tegen?? Dit is misschien vnl. bij snelwegen het geval?

Waar houden jullie je een beetje aan?
 
Een rijlesinstructeur had het over de positie op de weg en zei min of meer het midden (bij alleen rijden), i.v.m. spoorvorming van autobanden links en rechts van het midden
Je moet dus ook niet in het midden rijden, maar iets meer links van het midden... Buiten de spoorvorming en de troep.
 
Net links van het midden idd, zo heb ik het iig geleerd 18 jaar geleden.. geen idee wat ze je tegenwoordig leren want ik zie ze maar te vaak net naast de streep van de rijbaan rijden. Claim je ruimte om rare inhaalmaneuvres van anderen te voorkomen.

Bij pijlen op de weg net over de kop heen rijden links langs de streep.
 
Net links van het midden idd, zo heb ik het iig geleerd 18 jaar geleden.. geen idee wat ze je tegenwoordig leren want ik zie ze maar te vaak net naast de streep van de rijbaan rijden. Claim je ruimte om rare inhaalmaneuvres van anderen te voorkomen.

Bij pijlen op de weg net over de kop heen rijden links langs de streep.
Precies zo is mij geleerd... alleen ben ik meestal degene die de rare inhaalmanoeuvres moet doen omdat automobilisten zo druk zijn met van alles en nog wat en daarom slingerend als een slak over de weg bewegen...:+
 
Je hele rijbaan gebruiken lijkt mij vooral dat het jou heel onvoorspelbaar maakt voor anderen.

Zeker als je ook nog eens geen richting aan zou geven bij wisselen van baan
 
Uiteraard van rijbaan verwisselen richting aangeven maar binnen je eigen rijbaan de volle breedte gebruiken en dus niet stokstijf links vh midden vd rijbaan blijven rijden.

Mij is gezegd dat je veranderen van positie binnen de grenzen van je eigen rijbaan je zichtbaarheid verbetert.
 
"In het midden van de beschikbare ruimte", kreeg ik laatst te horen op een training van de KNMV.
 
Uiteraard van rijbaan verwisselen richting aangeven maar binnen je eigen rijbaan de volle breedte gebruiken en dus niet stokstijf links vh midden vd rijbaan blijven rijden.

Mij is gezegd dat je veranderen van positie binnen de grenzen van je eigen rijbaan je zichtbaarheid verbetert.
Naast de argumenten die Swetty noemt, is het vooral bij stedelijk verkeer gewoon nodig om de over de hele breedte van de weg te wisselen met je positie. De weg is in de stad zelden overal even breed, dan begint er een voorsorteervak, dan weer splitst de weg zich, dan weer komen er 2 stroken vloeiend samen…..kortom gebruik de weg in jouw richting zoals het je uitkomt, en let op je eigen vrije uitzicht, je zichtbaarheid voor/door anderen en je veiligheid.
 
Er is geen eenduidig antwoord hierop, het is echt afhankelijk van de situatie.

Midden in de rijstrook:
  • Exact het midden van de rijbaan bied over het algemeen minder grip, ook meer kans op olie en wegvervuiling.
  • In het midden heb je zelf dan weer het beste zicht naar achter in je spiegels, zo kan je beter anticiperen op mogelijke gevaren.
Net uit het midden:
  • Bandensporen van auto's zijn ook niet fijn, maar is zeker niet op alle wegen het geval, biedt juist ook veel grip.
  • Iets links van het midden rijd je recht voor de ogen van de automobilist achter je, zo val je meer op dan aan de rechtse kant. Wordt in principe vaak geleerd als je standaard positie.
Verder:
  • Zichtbaarheid in drukte kan het nodig maken te verplaatsen
  • Een bewegende rijder (over de breedte van de rijbaan) wordt beter gezien dan wanneer je niet beweegt. Een kleine beweging kan je bijvoorbeeld ook doen als je niet zeker weet of een automobilist van voor of achter je ziet.
  • Aan de zijkanten van de rijstrook heb je meer ontsnappingsruimte, plus minder dode hoek (zeker busjes en vrachtwagens)

Wat mij ook opvalt is dat sommige motorrijders als je een afslag gaan nemen op de snelweg "alvast voorsorteren", ik vind dat maar niks. Ik maak me lekker breed tot ik er ook echt af ga. Zie wel eens dat auto's anders erg dicht op die voorgesorteerde motor kruipen.
 
Standaard links van het midden maar ook rekening houdend met de zichtbaarheid.
Als er een vrachtwagen of tractor in de andere richting komt rij ik vaak uiterst rechts om gezien te worden door eventuele voorstekers.
 
Ik weet niet, hoor. Maar dit lijkt op elkaar aanpraten om slingerend te gaan rijden, dan weer links, dan weer rechts op je rijbaan. Kan me voorstellen dat een andere weggebruiker (lees blikbewoner) dat vreselijk irritant vindt. Met alle gevolgen van dien. Het is al zo onrustig met speedpedelecs, scootertjes, wielrenners etc links en rechts om je heen, en als wij dan ook nog eens "onze plek" gaan claimen op die manier.. Beter is om niet te dicht op, en inderdaad links of rechts van het midden (ligt er aan welke kant je op wil: naar rechts wisselen bij voornemens rechtsaf te gaan, of bij een motor vóór je baksteensgewijs) maar vooral zichtbaar in de spiegels van de blikbewoner vóór je en dat blijven. Als je steeds van plek wisselt dan wordt het erg onrustig voor iedereen.

Gedateerd maar i.m.o. nog steeds relevant: www.youtube.com/watch?v=9eFNcbltDnM
 
Altijd lastig…..maar bij weefvakken dan ik heb ik de hoge snelheid erin. Hou ik zelf de overzicht en niet anderen die achterop kruipen danwel op het laatst besluiten om plotseling van rijbaan de veranderen.

Al een aantal keren meegemaakt dat ze mij van mijn rijbaan eraf rijden.(gelukkig op deze momenten geen verkeer naast me dus ik kon uitwijken) ...ze horen of zien mij niet, en ze zijn bezig met andere dingen tijdens het rijden.

Oftewel op de beruchte weefvakken A1/A35 waar ik weleens rij dan gas erop….160 of meer…kan ik richten en naar toe rijden waar het vrij is…ik bepaal en niet anderen zoals ik al eerder schreef.
 
Ik weet niet, hoor. Maar dit lijkt op elkaar aanpraten om slingerend te gaan rijden, dan weer links, dan weer rechts op je rijbaan. Kan me voorstellen dat een andere weggebruiker (lees blikbewoner) dat vreselijk irritant vindt. Met alle gevolgen van dien. Het is al zo onrustig met speedpedelecs, scootertjes, wielrenners etc links en rechts om je heen, en als wij dan ook nog eens "onze plek" gaan claimen op die manier.. Beter is om niet te dicht op, en inderdaad links of rechts van het midden (ligt er aan welke kant je op wil: naar rechts wisselen bij voornemens rechtsaf te gaan, of bij een motor vóór je baksteensgewijs) maar vooral zichtbaar in de spiegels van de blikbewoner vóór je en dat blijven. Als je steeds van plek wisselt dan wordt het erg onrustig voor iedereen.
Tis niet slingeren zoals je ziet met zgn banden opwarmen zegmaar maar telkens wisselen…
 
Tis niet slingeren zoals je ziet met zgn banden opwarmen zegmaar maar telkens wisselen…
Telkens wisselen zou over kunnen komen als slingeren. En als er 1 ding waar ik als motorrijder in blik (ja, ook) een hekel aan heb, is een racende tweewieler langs mijn deur op. Je schrikt je het apelazerus. Mijn idee is bekijk het eens hoe het overkomt op het gros op de weg (dus de koekblikkers) met motoren links en rechts om je heen. Oftewel: "Hoe zou jij het vinden als..".
 
Gedateerd maar i.m.o. nog steeds relevant: www.youtube.com/watch?v=9eFNcbltDnM
Ha, Evel Knievel 50 jaar terug, wel leuk!

@swetty
Eens, gas geven naar veilige ruimtes doe ik ook. Zo ook met wisselen van rijbaan altijd eventjes wat gas extra.
En inderdaad zeker niet irritant slingeren, maar constant op dezelfde positie van de rijbaan blijven rijden is ook niet optimaal.
 
Ha, Evel Knievel 50 jaar terug, wel leuk!

@swetty
Eens, gas geven naar veilige ruimtes doe ik ook. Zo ook met wisselen van rijbaan altijd eventjes wat gas extra.
En inderdaad zeker niet irritant slingeren, maar constant op dezelfde positie van de rijbaan blijven rijden is ook niet optimaal.
Je bedoeld de middeleeuwen?
IMG_1438.jpeg
 
Telkens wisselen zou over kunnen komen als slingeren. En als er 1 ding waar ik als motorrijder in blik (ja, ook) een hekel aan heb, is een racende tweewieler langs mijn deur op. Je schrikt je het apelazerus. Mijn idee is bekijk het eens hoe het overkomt op het gros op de weg (dus de koekblikkers) met motoren links en rechts om je heen. Oftewel: "Hoe zou jij het vinden als..".
Heb liever dat anderen schrikken dan dat ik van de motor afgereden wordt met alle gevolgen van dien…. :X

Klinkt een beetje aso maar telkens maak ik mee dat ik als motorrijder heel veel rekening moet houden met anderen die gewoon niet opletten…en dan komt het soms voor dat ik bepaal….mijn eigen veiligheid/ ruimte voorop dus.
 
Heb liever dat anderen schrikken dan dat ik van de motor afgereden wordt met alle gevolgen van dien…. :X

Klinkt een beetje aso maar telkens maak ik mee dat ik als motorrijder heel veel rekening moet houden met anderen die gewoon niet opletten…en dan komt het soms voor dat ik bepaal….mijn eigen veiligheid/ ruimte voorop dus.
Ik vraag me af of je met 160 of meer ruimte creeert. En ja, je moet rekening houden met anderen die gewoon niet opletten, of alleen maar ander blik registreren. Van petjes tot hoogbejaarde recreanten al dan niet met volbeladen fietsendragers tot yuppies (en die zijn inmiddels ook al op leeftijd) in Tesla's. Dus liever defensief dan agressief rijden. Dat vergt wat geduld, soms wat handigheid en af en toe een dotje gas er bij idd. Agressief rijden lokt alleen maar raar gedrag uit bij petjes, yuppies in Tesla's en schrikacties tot bijna full-stops midden op de snelweg bij hoogbejaarde recreanten al dan niet met volbeladen fietsendragers. Actie is reactie.
 
Ik kijk regelmatig video's op youtube over motorrijden. Heel breed: van fails en crashes tot rijles video's. Er valt genoeg te leren namelijk (ook dus van video's van ongelukken).
Een rijlesinstructeur had het over de positie op de weg en zei min of meer het midden (bij alleen rijden), i.v.m. spoorvorming van autobanden links en rechts van het midden. Dit snap ik wel maar in het midden van de weg kom je toch eerder troep tegen?? Dit is misschien vnl. bij snelwegen het geval?

Waar houden jullie je een beetje aan?
Met een Vespa rij je rechts van het midden,
met de TDM rij ik links van het midden op de meest linkse strook.
met de VS rij ik in het midden van de meest rechtse strook.
Verder doe ik niet aan politiek, ik hou alleen niet van bullies })
 
Terug
Bovenaan Onderaan