Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

(...)
ik heb een vraag over de Piaggio Beverly. Na hoeveel km(s) moet de motor blok vervangen worden? Hoeveel km kan de piaggio motorblok aan?
Ik ben al een tijdje de Piaggio Beverly 350 Police/ sport touring 2019 te vergelijken met de yamaha xmax 400 2019.
Verschillen zijn minimaal.
(...)
Waar ligt voor jou de limiet? Wat moet het motorblok aankunnen?
Is 50.000 genoeg, of 100.000, of 200.000, of 500.000, of 1.000.000km?
 
Hoi,

Ik ben hier nieuw.
Dit is mijn eerste bericht hier.
ik heb een vraag over de Piaggio Beverly. Na hoeveel km(s) moet de motor blok vervangen worden? Hoeveel km kan de piaggio motorblok aan?
Ik ben al een tijdje de Piaggio Beverly 350 Police/ sport touring 2019 te vergelijken met de yamaha xmax 400 2019.
Verschillen zijn minimaal.
Ik heb verschillende dealers gesproken. Ook zij zeggen dat er weinig verschillen zijn.
dealers stellen de yamaha xmax400 voor in verband met de kwaliteit.
Ik ben zelf gecharmeerd van de beverly omdat de prijs bij mij beter uitpakt.
De xmax 400 is gelijk 3000 euro duurder.

Klopt het dat de piaggio zuiniger is in verbruik vergeleken met de xmax 400?
Klopt het dat de xmax 400 problemen heeft met bochtjes maken?
Ik lees dat de standaard scherm van de beverly niet hoog genoeg is waardoor je nog steeds geluid hoort en voelt.
Welke scherm moet ik dan halen bij de aanschaf. En wat zijn de afmetingen en kosten van de scherm.
Maakt het nog uit welke merk? Kan de hoge windscherm de snelweg aan? ik wil namelijk niet dat die in 2 breekt als ik de snelweg pakt.
Ik zie dat de beverly geen led verlichting heeft. kan je de normale verlichting vervangen met de led verlichting?
Misschien zijn deze vragen ooit beantwoord geweest.
Maar ik ben hier nieuw en een echte rookie.

Heel eerlijk, tenzij je nooit nog zal veranderen van motor, je dag in dag uit duizenden km’s per jaar rijdt is het weinig van belang hoeveel een blok aankan. Ik ken welgeteld 2 motorrijders dat met 1-zelfde motor de kaap van 100.000 km’s hebben gereden. Mish dan en iemand dat zowel met ee Honda Foresight 250 en een Silverwing op beiden motoren meer dan 100.000km heeft gereden.

Het kan zeker en vast maar elk motorblok moet normaliter in staat zijn de 100.000km probleemloos te ronden, op voorwaarde dat het geen racemotorblok is, niet opgevoerd is, het op tijd onderhoud krijgt EN het in normale omstandigheden wordt gebruikt.

Mijn inziens bestaan er vandaag de dag geen slechte auto’s noch motoren meer, enkel diegene die op de spreekwoordelijke “maandag” zijn gebouwd of door nalatigheid van diegene die het motorblok onderhoud.
Ik zou durven stellen dat de dealer keuze belangrijker is dan het motormerk dat je kiest!

Zelf heb ik meer vertrouwen in een auto of motor dat al km’s heeft gedaan dan een motor van pakweg 20j oud met 10.000km’s op de teller. In het geval je een occasie voertuig overweegt. Zelf heb ik ooit een BMW R850R gekocht van 10j oud met maar 8800km op de teller. Stond al jaren stil en toen ik ermee begon te rijden was het letterlijk het ene lek na het andere. Evengoed een Honda VFR800 (zonder Vtec) gehad van 10j oud met 50.000km op de teller. Zag er gloednieuw uit en de eerste eigenaar gebruikte hem enkel voor zijn vakanties doorheen het jaar en was zelf mechanieker.

Dus conclusie: koop datgene waar je het beste gevoel bij hebt en dat het beste aansluit bij je geldbeugel. Verder hangt het veelal af hoe je er zelf mee omgaat.

😉
 
Voila het 1000km is achter de rug. 90€ betaald. Binnengebracht met 1002km op de teller en opgehaald deze middag. Ze hebben de beide LED lampen gemonteerd en ziet er straks uit. Ook het grootlicht heeft nu LED. De dichtingsrubber hebben ze er af gelaten.

En de olie...... ik heb ze nadrukkelijk gevraagd waarom ze er 5W40 gebruiken en geen 15W40 zoals in de handleiding.

De zaakvoerder zei dat Piaggio 5W40 voorschrijft. Het weet dat er in de handleiding 15W40 staat maar ze doen het al jaren zo.
Nu heb ik vertrouwen in deze dealer en 5W40 it is. Nu zal het de zaak niet maken maar de handleiding is vertaald uit het Italiaans en de normen aldaar. Normen=klimaat zal er voor iets tussen zitten. Terwijl men er vanuit gaat dat men hier ook bij NIET-mediterraanse temperaturen zit (klimaatopwarming buiten beschouwing gelaten 😬)

Maar goed, ik heb zelf wat gelezen en 5W40 lijkt me geen verkeerde keuze net als 15W40.
 
Kan natuurlijk zijn (lijkt me logisch) dat ze een groot vat 5w40 hebben staan waar simpelweg alle motoren olie van krijgen. Zijnde een gulden middenweg!
 
Ik heb niet het idee dat de lamp veel hitte veroorzaakt, dit had ik veel meer met de oude lamp. Heb niet de achterkant gecontroleerd, maar heb er geen last van gehad. Volgens mij kan het ook geen kwaad zonder rubberen kap.

Naar mijn weten schrijft Piaggio 15W50 voor, ik zou mij hier wel aanhouden. Tenzij de dealer goed kan beargumenteren hiervan af te wijken. Ik heb zojuist de handleiding geraadpleegd, er wordt inderdaad 15W50 voorgeschreven (blz.64). Dit is ook wat Roke (dealer) bij mij erin doet.
 
Bij 15W50 zou je bij lage temperaturen iets dikkere olie hebben dan 5W40 en bij hoge motortemperaturen is de olie net even wat dikker bij 15W50 dan bij 5W40.
Daaruit kan ik alleen maar concluderen dat het 330cc blok net even wat dikkere olie nodig heeft om goed te blijven smeren. Met 5W40 doe je er dus olie in die bij koude temperaturen dunner is en bij hoge motortemperaturen (denk onder belasting + warm weer) dunner is dan geadviseerd (voor volgens die dealer Italië).

Het enige voordeel wat ik zo zie is dat je in de winter mogelijk sneller start door dunnere olie, maar voor de rest loopt de motor minder gesmeerd. Ik zou persoonlijk gewoon 15W50 er in knallen en dan zie ik over de loop van het jaar wel of het goed is.
Van wat ik begreep van een Beverly 350 die ik met een kapot blok heb zien staan, gingen daar wel een paar duizend kilometer overheen voor het ding aan stront was gereden.

Maar goed, als jouw dealer het adviseert, je gewoon garantie hebt en per jaar flink wat kilometers maakt... :]
 
Na het eerste onderhoud, met verkeerde olie 😆 en LED verlichting

x0s9ia.jpg
 
Kan natuurlijk zijn (lijkt me logisch) dat ze een groot vat 5w40 hebben staan waar simpelweg alle motoren olie van krijgen. Zijnde een gulden middenweg!
is het wel een officiele piaggio motorscooter dealer??
of doen ze het erbij?
Die motor heeft een drysump systeem waar het carter zo veel mogelijk leeg gepompt wordt door een oliepomp in een apart olie reservoir en dan weer doorgepompt wordt terug naar de motor om te smeren.
misschien als die olie te dun wordt lukt het niet goed genoeg om die olie weg te pompen en wordt misschien niet altijd goed gesmeerd en gaat de boel kapot.
Ik dacht dat een drysump daarom een dikkere olie nodig heeft.
Ik zou even in een email vragen bij een dealer die vele tientallen piaggio motorscooters verkoopt en in onderhoud heeft en die
ook Beverly 350 scooters binnen krijgt met problemen die er verkeerde olie in hadden zitten van ander dealers die lopen te prutsen.
email

info@tensen-tweewielers.nl
die geven ook graag advies.

het probleem is gewoon dat die olie veel te dun wordt en dat de olie te veel in het carter blijft hangen
en dan in het aparte olie reservoir te weinig olie zit om het door te sturen om de motor te smeren.
 
Laatst bewerkt:
Als laatste heb ik het ook eens op een ander forum gevraagd waar ik de techneuten ken en 1 van hen vertelt me het volgende:

5W40 gebruiken als er 15W40 is voorgeschreven is geen probleem. De 5W behoudt gewoon zijn smeereigenschappen over een bredere temperatuur-range. In d epraktijk zouden ze op de temperaturen waar een 15W40 voor gemaakt is dezelfde smeereigenschappen moeten hebben. Bij koudere temperaturen gaat de 5W die eigenschappen beter bewaren dan de 15W.
Mengen is ook niet zo'n groot probleem als sommigen het doen uitschijnen. Een minerale met een semi-synth of full-synth mengen zou ik niet rap doen. Maar olie van hetzelfde type maar met andere W-rating mengen zou ik geen probleem van maken. Heel kort door de bocht: als je een 5W40 en een 15W40 50/50 mengt heb je een 10W40. Veringspecialisten gebruiken dat principe ook wel eens om de demping van shocks heel precies af te stellen.
 
is het wel een officiele piaggio motorscooter dealer??
of doen ze het erbij?
Die motor heeft een drysump systeem waar het carter zo veel mogelijk leeg gepompt wordt door een oliepomp in een apart gedeelte
en dan weer doorgepompt wordt terug naar de motor om te smeren.
misschien als die olie te dun wordt lukt het niet goed genoeg om die olie weg te pompen en wordt misschien niet altijd goed gesmeerd en gaat de boel kapot.
Ik dacht dat een drysump daarom een dikkere olie nodig heeft.
Ik zou even in een email vragen bij een dealer die vele tientallen piaggio motorscooters verkoopt en in onderhoud heeft en die
ook Beverly 350 scooters binnen krijgt met problemen die er verkeerde olie in hadden zitten van ander dealers die lopen te prutsen.
email

info@tensen-tweewielers.nl
die geven ook graag advies.

Dank je voor je bezorgdheid, hij doet eigenlijk bijna niets anders dan Piaggio, Vespa en Kymco en sinds kort Qooder.

Ik heb Piaggio zelf een mail gestuurd met de vraag of dit acceptabel is!
Als ik antwoord zou krijgen weten jullie dat ook!
 
Ik had een mail gestuurd naar de dealer en antwoord terug gekregen en hij zegt dat er wel degelijk 15w40 ingedaan is en dat het uit gewoonte is dat hij dit zei omdat ik de enige ben in zijn klantenbestand met een Beverly 350 en aaaaall de rest zijn Vespa’s en andere 125cc motoren. En deze behoeven wel allemaal 5w40

Dus het is geruststellend nieuws voor me.
 
geen 15 w 50?
mooie scooter hoor die groene, gefeliciteerd.
ik heb het 300cc blok en daar gaat ook 5w40 in maar voor die drysump motor is dat te dun.
 
Heren, mijn onderzoekje naar de uitwisselbaarheid van componenten tussen de Beverly 350 motor en Leader/Quasar motoren (125-300cc) loopt tegen zijn einde.
De krukas van de Beverly 350 is breder, en past daarom niet zonder aanpassingen in een Leader/Quasar carter. Daarnaast lijkt het distributiekettinghuis op een andere plek te zitten en groter te zijn, net als dat de cilindertapeinden verder uit elkaar staan.
Naar mijn idee heeft de beverly 350 motor wat dat betreft meer overeenkomsten met de Piaggio Master motor, en dat is de reden dat ik hier toch nog even post.
Mocht het zo zijn dat de opbouw van de 350 motor en Master blokken overeenkomen wat betreft bovenstaande, dan zijn jullie motoren eenvoudig te voorzien van wat meer PK's. Piaggio kennende gebruiken ze het liefst zo veel mogelijk opnieuw van de andere motoren.

De 398.9cc Master motor (400cc) heeft dezelfde slag (69mm) als jullie Beverly 350 (330cc) motors. Dat wil zeggen dat met een beetje geluk, de 400cc cilinder zomaar past.
Daarbij moet even nagekeken worden of de bovenstaande, en volgende dingen overeenkomen:
- Drijfstanglengte, pistonpen diameter, uitsnede voor kleppen in de zuiger, koelvoorzieningen, etc
Daarmee gaat de boring van 75, naar 85mm.
Met een beetje geluk kan de computer de extra brandstofbehoefte nog zelf bijregelen na het opnieuw inleren van de computer. Ik heb bij de Vespa 300HPE ergens gelezen dat dit ook kan zonder een uitleescomputer, door de lambdasonde af te koppelen totdat er een motorstoring op het display komt. Uitzetten en aankoppelen, dan gaat de computer bijregelen in de komende kilometers (kan even duren). Wellicht werkt dit hetzelfde bij de Bev350.

Wat betreft de 500cc (492.7cc) cilinder lopen jullie tegen wat meer problemen aan. De boring gaat met deze setup van 75 naar liefst 94mm!
De slag is 2 mm langer, 71mm. Dan zijn er twee opties:
Monteren van de originele Master krukas met 71mm slag (controleren of de astappen het zelfde zijn qua ontsteking, variateureind, of...
Hopen dat de distributieketting lang genoeg is (of vervangen voor die van de Master 500), en een 1mm dikke, stalen pakking extra monteren. OF de cilinder aan de bovenkant 1mm vlakken.
Daarbij zal de computer vrijwel zeker problemen gaan opleveren, wanneer er geen andere injector geplaatst word.
Naar mijn weten zijn die uitwisselbaar tussen alle 125cc tot 500cc motoren.

Er zou nog gekeken kunnen worden naar e.v.t. verschillen in cilinderkoppen, inlaattrajecten, nokkenassen e.d.
Een 400cc cilinderkit (incl zuiger, voetpakking) zit zo rond de 350 euro.
Oh, en de 'oude' 500cc cilinder, in werkelijkheid rond de 460cc, heeft ook de 69mm slag, dan met een 92mm boring. Met nog meer geluk, past ook die er in 1 keer op.
Dat wil zeggen, 460cc cilinder (€337,38) en injector (€123,01) van een Piaggio X9 500 IE modeljaar 2000-2003 monteren.

Ik ben benieuwd of jullie het verder oppakken en wat er uit komt, mocht het een en ander passen. Ik zal het topic in de gaten houden.
Groet!
 
Heren, mijn onderzoekje naar de uitwisselbaarheid van componenten tussen de Beverly 350 motor en Leader/Quasar motoren (125-300cc) loopt tegen zijn einde.
De krukas van de Beverly 350 is breder, en past daarom niet zonder aanpassingen in een Leader/Quasar carter. Daarnaast lijkt het distributiekettinghuis op een andere plek te zitten en groter te zijn, net als dat de cilindertapeinden verder uit elkaar staan.
Naar mijn idee heeft de beverly 350 motor wat dat betreft meer overeenkomsten met de Piaggio Master motor, en dat is de reden dat ik hier toch nog even post.
Mocht het zo zijn dat de opbouw van de 350 motor en Master blokken overeenkomen wat betreft bovenstaande, dan zijn jullie motoren eenvoudig te voorzien van wat meer PK's. Piaggio kennende gebruiken ze het liefst zo veel mogelijk opnieuw van de andere motoren.

De 398.9cc Master motor (400cc) heeft dezelfde slag (69mm) als jullie Beverly 350 (330cc) motors. Dat wil zeggen dat met een beetje geluk, de 400cc cilinder zomaar past.
Daarbij moet even nagekeken worden of de bovenstaande, en volgende dingen overeenkomen:
- Drijfstanglengte, pistonpen diameter, uitsnede voor kleppen in de zuiger, koelvoorzieningen, etc
Daarmee gaat de boring van 75, naar 85mm.
Met een beetje geluk kan de computer de extra brandstofbehoefte nog zelf bijregelen na het opnieuw inleren van de computer. Ik heb bij de Vespa 300HPE ergens gelezen dat dit ook kan zonder een uitleescomputer, door de lambdasonde af te koppelen totdat er een motorstoring op het display komt. Uitzetten en aankoppelen, dan gaat de computer bijregelen in de komende kilometers (kan even duren). Wellicht werkt dit hetzelfde bij de Bev350.

Wat betreft de 500cc (492.7cc) cilinder lopen jullie tegen wat meer problemen aan. De boring gaat met deze setup van 75 naar liefst 94mm!
De slag is 2 mm langer, 71mm. Dan zijn er twee opties:
Monteren van de originele Master krukas met 71mm slag (controleren of de astappen het zelfde zijn qua ontsteking, variateureind, of...
Hopen dat de distributieketting lang genoeg is (of vervangen voor die van de Master 500), en een 1mm dikke, stalen pakking extra monteren. OF de cilinder aan de bovenkant 1mm vlakken.
Daarbij zal de computer vrijwel zeker problemen gaan opleveren, wanneer er geen andere injector geplaatst word.
Naar mijn weten zijn die uitwisselbaar tussen alle 125cc tot 500cc motoren.

Er zou nog gekeken kunnen worden naar e.v.t. verschillen in cilinderkoppen, inlaattrajecten, nokkenassen e.d.
Een 400cc cilinderkit (incl zuiger, voetpakking) zit zo rond de 350 euro.
Oh, en de 'oude' 500cc cilinder, in werkelijkheid rond de 460cc, heeft ook de 69mm slag, dan met een 92mm boring. Met nog meer geluk, past ook die er in 1 keer op.
Dat wil zeggen, 460cc cilinder (€337,38) en injector (€123,01) van een Piaggio X9 500 IE modeljaar 2000-2003 monteren.

Ik ben benieuwd of jullie het verder oppakken en wat er uit komt, mocht het een en ander passen. Ik zal het topic in de gaten houden.
Groet!

Wauw leuke info. Persoonlijk hou ik het bij de 330cc en mocht ik voor het eerst in mijn leven deze scooter langer bijhouden dan zou deze upgrade wel eens kunnen.


geen 15 w 50?
mooie scooter hoor die groene, gefeliciteerd.
ik heb het 300cc blok en daar gaat ook 5w40 in maar voor die drysump motor is dat te dun.

Je hebt gelijk Zuunig. De voorschriften stellen dat het 15w50 moet zijn. Maar goed, ben al blij dat de benedengrens zijnde de “5” toch al 15 is gebleken.
 
Jep, gisteren was het plan duidelijk. Lekker een paar honderd kilometer met de witte Beverly rijden om de nieuwe cilinderset in te laten lopen. Na ongeveer 20 kilometer ging mijn ABS lampje branden. Direct alert, de te verwachten complete uitval van mijn dashboard werd werkelijkheid. Snelheidsmeter sloeg helemaal uit, de accu laadt niet meer. op. Helaas aan de kant komen te staan en met de ANWB naar huis gebracht. Ik zou het moeten zoeken in de dynamo of spanningsregelaar. Dit laatste is het geval. De dynamo geeft netjes 80 v per pool af en 0,7 ohm weerstand, vanaf de spanningsregelaar slechts 1 volt. Dus... vervangen.
Spanningsregelaar.jpg
 
Heren, mijn onderzoekje naar de uitwisselbaarheid van componenten tussen de Beverly 350 motor en Leader/Quasar motoren (125-300cc) loopt tegen zijn einde.
De krukas van de Beverly 350 is breder, en past daarom niet zonder aanpassingen in een Leader/Quasar carter. Daarnaast lijkt het distributiekettinghuis op een andere plek te zitten en groter te zijn, net als dat de cilindertapeinden verder uit elkaar staan.
Naar mijn idee heeft de beverly 350 motor wat dat betreft meer overeenkomsten met de Piaggio Master motor, en dat is de reden dat ik hier toch nog even post.
Mocht het zo zijn dat de opbouw van de 350 motor en Master blokken overeenkomen wat betreft bovenstaande, dan zijn jullie motoren eenvoudig te voorzien van wat meer PK's. Piaggio kennende gebruiken ze het liefst zo veel mogelijk opnieuw van de andere motoren.

De 398.9cc Master motor (400cc) heeft dezelfde slag (69mm) als jullie Beverly 350 (330cc) motors. Dat wil zeggen dat met een beetje geluk, de 400cc cilinder zomaar past.
Daarbij moet even nagekeken worden of de bovenstaande, en volgende dingen overeenkomen:
- Drijfstanglengte, pistonpen diameter, uitsnede voor kleppen in de zuiger, koelvoorzieningen, etc
Daarmee gaat de boring van 75, naar 85mm.
Met een beetje geluk kan de computer de extra brandstofbehoefte nog zelf bijregelen na het opnieuw inleren van de computer. Ik heb bij de Vespa 300HPE ergens gelezen dat dit ook kan zonder een uitleescomputer, door de lambdasonde af te koppelen totdat er een motorstoring op het display komt. Uitzetten en aankoppelen, dan gaat de computer bijregelen in de komende kilometers (kan even duren). Wellicht werkt dit hetzelfde bij de Bev350.

Wat betreft de 500cc (492.7cc) cilinder lopen jullie tegen wat meer problemen aan. De boring gaat met deze setup van 75 naar liefst 94mm!
De slag is 2 mm langer, 71mm. Dan zijn er twee opties:
Monteren van de originele Master krukas met 71mm slag (controleren of de astappen het zelfde zijn qua ontsteking, variateureind, of...
Hopen dat de distributieketting lang genoeg is (of vervangen voor die van de Master 500), en een 1mm dikke, stalen pakking extra monteren. OF de cilinder aan de bovenkant 1mm vlakken.
Daarbij zal de computer vrijwel zeker problemen gaan opleveren, wanneer er geen andere injector geplaatst word.
Naar mijn weten zijn die uitwisselbaar tussen alle 125cc tot 500cc motoren.

Er zou nog gekeken kunnen worden naar e.v.t. verschillen in cilinderkoppen, inlaattrajecten, nokkenassen e.d.
Een 400cc cilinderkit (incl zuiger, voetpakking) zit zo rond de 350 euro.
Oh, en de 'oude' 500cc cilinder, in werkelijkheid rond de 460cc, heeft ook de 69mm slag, dan met een 92mm boring. Met nog meer geluk, past ook die er in 1 keer op.
Dat wil zeggen, 460cc cilinder (€337,38) en injector (€123,01) van een Piaggio X9 500 IE modeljaar 2000-2003 monteren.

Ik ben benieuwd of jullie het verder oppakken en wat er uit komt, mocht het een en ander passen. Ik zal het topic in de gaten houden.
Groet!

Interessante informatie. Weet jij ook iets over uitwisselbaarheid ECU ofwel de injectie electronica. Ik heb een Euro 4 en ben een paar pk kwijt t.o.v. de Euro 3. Zou een Euro 3 ECU wat brengen? Verder lijkt het mij dat daar wat valt te winnen met een ECU flash maar heb eigenlijk niks gevonden.
 
Spanningsregelaar heeft het toch lang volgehouden, Mish!

Heb inmiddels mijn testverslag ook klaar;

Hoe gaaf ik een Beverly 350 ook vind, ik denk als ik mijn 113cc er op ga inruilen, dat mijn gewone motor nog maar weinig uit de schuur komt (en dat komt ie nu eigenlijk al niet veel, vanwege de demo's die ik van importeurs meeneem). Ik denk dus echt meer richting NMAX 155, omdat zo'n 155cc'er geen vervanging is van een motor, omdat ie niet heel erg lekker op de snelweg mee kan komen. Met een Beverly 350 kan je alles, dus dat zou een vervanger van de motor kunnen zijn. En dat wil ik niet, want schakelen blijft leuk en een bak vermogen ook (hoewel dat niet nodig is en je in NL steeds minder alle paarden vrij kan laten).
Mocht ik motorrijden zat zijn, dan staat de Beverly 350 hoog op de lijst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Terug
Bovenaan Onderaan