Keuzehulp motorscooter 350 en up

volumemousse

MF'er
13 jun 2006
43
18
Hallo allemaal!
Ik heb nu al een tijd mijn motorrijbewijs en na
Een gsr600 en v-storm de overstap gemaakt naar de scooters.
Eerst een Speedfight, toen pcx 125 en daarna een majesty 400.

Nu ben ik weer op zoek naar wat anders. Hij moet wel goed meekomen op de snelweg en behoorlijk wat bergruimte hebben.
Budget is tot de € 4500
Ik zie door de bomen het bos niet meer en de zoekopdracht “motorscooter” laat helaas niet alles zien wat er beschikbaar is.
Hebben jullie suggesties?
 
Silverwing 400/600 (of de nieuwere SW-T 400&600) hebben bakken bagageruimte (2 systeemhelmen passen onder het zadel, met wat geprop), 2 cilinders, snel zat en vallen binnen budget. Voordeel is dat ze een normale vario hebben (itt de burgman 650)
Ze zijn zwaar (al zit het gewicht vrij laag), zijn behoorlijk groot en rijden niet bijster sportief (hyperpro voorveren hielpen bij m'n 600 behoorlijk) en het 1e type 600 is een behoorlijke zuiplap (1:15-16 met 130km/u), de 400 en latere SW-T (met lambdasonde) schijnen een stuk beter te zijn.

De burgman 650 valt in dezelfde categorie, mits de overbrenging heel blijft, een Tmax is ook een snellere grote scooter.
Als je echt langere stukken snelweg moet doen rijden de 2-cilinders ook wel wat prettiger.
 
Snelweg zal 20 km max zijn. Ben niet van plan er mee te gaan touren. Denk dat rond de 400 cc het fijnste is vanwege de wendbaarheid. Zit te kijken naar de xmaxen maar die vind ik behoorlijk aan de prijs voor het bouwjaar..
 
Een Forza 300 is dan ook nog een optie, zeker als je vooral tussen 6&19 rijdt, dan heeft ie zat over.
 
Snelweg zal 20 km max zijn. Ben niet van plan er mee te gaan touren. Denk dat rond de 400 cc het fijnste is vanwege de wendbaarheid. Zit te kijken naar de xmaxen maar die vind ik behoorlijk aan de prijs voor het bouwjaar..
Doorgaans is hoe meer cc, hoe zwaarder en minder wendbaar.
Ik persoonlijk denk dat de sweetspot qua wendbaarheid / zuinigheid de 300cc is.
Zeker met jouw budget zijn de nieuwere 350 (Honda) onhaalbaar.
 
Hallo allemaal!
Ik heb nu al een tijd mijn motorrijbewijs en na
Een gsr600 en v-storm de overstap gemaakt naar de scooters.
Eerst een Speedfight, toen pcx 125 en daarna een majesty 400.

Nu ben ik weer op zoek naar wat anders. Hij moet wel goed meekomen op de snelweg en behoorlijk wat bergruimte hebben.
Budget is tot de € 4500
Ik zie door de bomen het bos niet meer en de zoekopdracht “motorscooter” laat helaas niet alles zien wat er beschikbaar is.
Hebben jullie suggesties?
Een GSR600, een V-Strom, een Speedfight, een PCX125, een Majesty400
Ik zie de logica niet achter de keuze van de motorfietsen die je hebt gehad.

Wat zoek je eigenlijk?
 
Een GSR600, een V-Strom, een Speedfight, een PCX125, een Majesty400
Ik zie de logica niet achter de keuze van de motorfietsen die je hebt gehad.

Wat zoek je eigenlijk?
Eerst zocht ik snelheid, toen avontuur en daarna gemak..
 
Maxsym 600 of een Honda SW-T 400. Bagageruimte zat. Waar je bij de dikkere scooters wel aan moet denken zijn de onderhoudskosten. Die zijn niet misselijk vanwege al het plastic. Vandaar dat ik de simpelere Maxsym 600 eenpitter erbij heb gezet. Een Burgman 650 en een BMW C650 kunnen flink duur in onderhoud zijn. Mag het wat langzamer dan is een Burgman 400 een goede alleskunner.
 
Laatst bewerkt:
De Integra is een prima optie (heb er zelf 1)
Sturen als een motor, bescherming van een scooter, automaat, zuinig en vlot genoeg.
Maar 2 nadelen:
Weinig opbergruimte zonder topkoffer (nog steeds meer dan de meeste normale motoren)
Ketting smeren
 
Kymco maakt prima scooters. De Xciting is ondertussen wel wat ouder maar er is niks mis mee. Dacht ook met ABS?
Een probleempje met Kymco en Sym zijn de dealers. Of wel het ontbreken daarvan. In Eindhoven zit in ieder geval Van de Burg, die is Kymco dealer. In België zijn veel meer Sym en Kymco dealers. Meestal kun je met een dikke motorscooter niet terecht bij de bromfiets zaken. Dus, even controleren of een dealer in de buurt zit. Tenzij je alles zelf kunt. Bij Easyparts kun je meestal wel online onderdelen krijgen.
 
Ik wil alles zelf doen. Ben na jullie advies ook de maxsym gaan bekijken en heb er nu één op het oog uit 2017 met 6k op de teller. Hoop dat dat wat is, ik probeer nu een afspraak te maken om te gaan kijken..
 
De pcx 125 was super wendbaar en zuinig maar op een 80 weg met passerende vrachtwagens voelde het al niet lekker en de snelweg ben ik er maar één keer mee op geweest.

Ik was met de majesty 400 helemaal gelukkig, veel opbergruimte(!!) en genoeg pit. Zeker na de Malossi vario. Die had een hoge kilometerstand, wat gebruikerssporen en speling in het frame, anders had ik hem gehouden.

Ik hoop met de maxsym 600 dezelfde funfactor te halen en het comfort en gemak op de snelweg (zeker met passagier) te overtreffen..
 
De pcx 125 was super wendbaar en zuinig maar op een 80 weg met passerende vrachtwagens voelde het al niet lekker en de snelweg ben ik er maar één keer mee op geweest.

Ik was met de majesty 400 helemaal gelukkig, veel opbergruimte(!!) en genoeg pit. Zeker na de Malossi vario. Die had een hoge kilometerstand, wat gebruikerssporen en speling in het frame, anders had ik hem gehouden.

Ik hoop met de maxsym 600 dezelfde funfactor te halen en het comfort en gemak op de snelweg (zeker met passagier) te overtreffen..
Op de snelweg moet dat zeker goed komen 🤗
Alhoewel de maxsym meer op comfort gebaseerd is kan ik er aardig mee sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan