Onderhoud en smering: een vet topic!

Ratman

MF veteraan
Lid geworden
15 apr 2004
Berichten
6.770
Waarderingsscore
2
Locatie
IJmuiden
Het doel van dit topic is om een overzicht te krijgen van alle onderhouds en smeermiddelen voor de motor, ik hoop op wat discussie over kwaliteit en toepassing zodat we straks over een overzicht beschikken waarmee we wat kunnen. Het gaat vooral om het onderhoud van het draaiend mechaniek en niet om cosmetisch onderhoud, handige reparatie middeltjes zoals kneedbaar metaal en lager lijm zie ik wel graag in het lijstje.

Molybdeen disulfide vet

In de vraagbaak of WPH wordt er regelmatig naar verwezen maar is soms lastig te vinden, bij de betere automaterialen zaken en professionele winkels zoals Brammer is het te koop. Dit vet is prima geschikt voor glijlagers en splines zoals bij cardan koppelingen en homokineten, minder voor kogel,rol of naaldlagers waarin snelheidsverschillen optreden.
MoS2 wordt ook vaak gebruikt bij montage van nokkenassen en krukassen op de glijlagers, staat ook vaak in het WPH.
voorbeelden
  • OKS 400 MoS2 universeel
  • Valvoline molybdeenvet

Kopervet

Jarenlang het middel tegen het vastrotten van bouten in bijvoorbeeld motorblokken maar inmiddels achterhaald door alternatieven, het werkt niet zo goed als altijd gedacht en vooral bij RVS in aluminium ontstaan nog wel eens problemen. alternatieven voor kopervet zijn bijvoorbeeld:
  • Molycote grafietvet
  • Silvergoop een beter alternatief voor kopervet
  • Interflon Paste HT 1200 in spuitbus

Accupoolvet

Niet alleen voor je accupolen maar ook alle stekers, schakelaars en dergelijke, je elektrische systeem blijft echt veel langer storingvrij werken als de zaak vet gehouden wordt. Speciaal vet hiervoor waar gegarandeerd geen additieven inzitten die je elekrische kontakten kunnen aantasten, je kunt ook zuurvrije vaseline gebruiken zolang het ook maar echt zuurvrij is. Dit soort vet is voor smering onbruikbaar vanwege het lage smeltpunt,

Kontaktspray

Ideaal voor het onderhouden van vooral schakel kontakten, gebruik hier geen WD40 voor in elk geval.
bekende voorbeelden van kontaktspray zijn
  • kontaktchemie (kontakt60/61)
  • Electrolube
Universeelvet

Voor alles wat je wilt smeren en invetten waar sprake is van glijlagers langs elkaar schuifende delen. Universeelvet bestaat eigenlijk niet maar wordt wel als zodanig verkocht, gebruik het voor lichte toepassingen maar zeker niet voor kogellagers. Kogellagervet of wiellagervet kun je weer wel als universeelvet beschouwen, dat is dus het spul wat je bij je wilt hebben of in de schuur wilt hebben staan.


Wiellagervet

Voor wiel en balhoofdlagers alsmede achterbrug kun je niet elk vet zomaar toepassen, hiervoor is dus een speciaal vet ontwikkeld. Dit vet heeft de juiste eigenschappen bij kogellagers waarbij binnen het lager snelheid verschillen zijn, je wilt dat de kogels blijven rollen en niet gaan glijden.
  • Kroonoil Wiellagervet NF
  • Aeroshell 5 (-23 tot 177gr C luchtvaart industrie)
  • Aeroshell 22 (-65 tot 240gr C luchtvaart industrie)
Remmenvet

Ook hier weer een speciaalvet dat bestand moet zijn tegen remvloeistof en ook niet de werking van remvloeistof negatief mag beinvloeden. Wordt gebruikt bij montage van remzuigers, hier kan ook gewone remolie gebruikt worden.
Remmenvet wordt vaak geleverd bij revissiesetjes.

Diversen

  • WD40: Wordt gebruikt als vochtverdrijvend middel, goed als reiniging maar zeker geen smeermiddel
  • Kruipolie: vooral om vastgeroeste bouten enzo weer gangbaar te maken
  • Remmenreiniger: de naam zegt het al
  • Interflon Metalclean: Prima reinigingsmiddel maar pas op met rubber
  • Interflon Fin lube TF: een prima ketting smeer middel voor offroad gebruik
  • Interflon Fin Grease: een beter ketting smeer middel bij normaal gebruik


Montage en reparatiemiddelen:


kneedbaar metaal

Dit kan vooral onderweg handig zijn voor het repareren van gescheurde carterdelen, er zijn soorten voor staal,alu,RVS en brons van het merk Devcon
voorbeeld: DEVCON F, (10611 / 10610) voor aluminium

vloeibare pakking

Er zijn vele soorten en ik noem een aantal van Loctite omdat ik die zelf vaak gebruik.
Loctite 5926 (silicone blue) is voor universeel gebruik,
Loctite 596 (silicone red) voor moeilijk bereibare plaatsen.
Loctite 5910 (silicone black) extra oliebestendig.
Loctite 5699 (silicone grey) koelvloeistof bestendig
Loctite 5920 (silicone copper) extra hoge temperatuur

Borgmiddel

Ook dan kom je automatisch bij Loctite uit, er zijn drie soorten met verschillende sterkte.
Loctite 222 (paars)lage sterkte
Loctite 243 (blauw)gemiddelde sterkte
Loctite 270 (groen)hoge sterkte (moeilijk los te krijgen)

Tank Cure

Dit is een reparatie middel speciaal voor het herstellen van lekkende brandstoftanks, is op basis van epoxy.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken het bentoniet als vervanger voor zand/klei/water om de hydrostatische druk op te vangen tijdens boringen , ontgravingen enz. als de grond de put of boorgat dreigt in te storten.
 
Het zit echt in de wiellagers van vliegtuigen. En op 10km hoogte wordt het echt -50. Dat zou dus betekenen dat Boeing vet met de verkeerde specificaties voorschrijft. Of die wielen warmen tijdens het dalen voor de landing voldoende op.

ff volledig off topic.
Net ff opgegezocht in het AMM (aircraft maintenance manual) van een b767. De wiellagers mogen gesmeerd worden met:
-Aeroshell 22 (D00378)
-Mobil Grease 28 (D00233)
-Mobil Aviation Grease SHC100
-En als alternatief: Aeroshell 5

Aeroshell 5 gebruik je dus alleen als je die andere vetten niet kan krijgen.
Banden die uit de shop komen zijn meestal gesmeerd met SHC100 (afhankelijk van de shop). Wij gebruiken voornamelijk Grease 28 voor de meeste toepassingen. Eigenlijk voor alles wat draaid en gesmeerd wordt met glijlagers. Waaronder ook veel landing gear onderdelen en flight control lagers.
De wielbakken (gearbays) worden trouwens niet verwarmd tijdens de vlucht. Veel langdinsgestellen zijn ook diep bevroren na een vlucht. Enige uitzondering die ik ken is een Fokker 70/100 waar de overtollige cabine lucht in de wielbakken wordt gedumpt.

ff ontopic:
Andere handige smeermiddelen vanuit de luchtvaart industrie:
-Aeroshell 28 (glijlagers, multipurpose grease)
-Aeroshell 33 (zelfde princiepe als 28)
-Dow Cornering DC4 (siliconen vet, soort "accu polen vet" )
-Dow Cornering DC33 medium (Kogel lager vet)
-Silvergoop (kopervet, alleen dan met silver)
-Bostic neverseez (soort "koper" vet)

WD40 gebruiken we wel, maar niet zo heel erg vaak en al helemaal niet op stekkers of andere electische verbindingen. Laat een residu achter wat uiteindelijk de verbinding verslechterd (heb ik me laten vertellen...)
 
Zilvervet werd bij de guzzidealer ook gebruikt

verder wel interessant die smeermiddelen uit de luchtvaartwereld.
 
Laatst bewerkt:
Er staan geen merken in het AMM.
In het AMM staat een BMS nummer. Met een equivalenten lijst kan je dan het merk opzoeken dat de operator graag wil gebruiken.
Bij die blauwe vliegtuigen is dat jarenlang grease 5 geweest.

Maar het lijstje kan per operator compleet verschillend zijn, zolang het maar aan de eisen van de fabrikant (BMS) voldoet.
 
Alleen op de accu gebruiken, maar niet ergens anders. Siliconen is niet zo'n fijn metaal-op-metaal smeermiddel. Niet in lagers doen dus!

En stekkers en bedrading.
Ik doe dat al jaren en zie dat stekkers er als nieuw uit blijven zien terwijl onbehandelde stekkers vaak wel aanslag vertonen en zelfs geen kontakt meer maken of half.
Wat ook een goeie is is dat motorlolie op bedrading ook niet best is, dan is het vooral de isolatie die hard wordt en scheurtjes vertoont met alle gevolgen vandien.
 
Er staan geen merken in het AMM.
In het AMM staat een BMS nummer. Met een equivalenten lijst kan je dan het merk opzoeken dat de operator graag wil gebruiken.
Bij die blauwe vliegtuigen is dat jarenlang grease 5 geweest.

Maar het lijstje kan per operator compleet verschillend zijn, zolang het maar aan de eisen van de fabrikant (BMS) voldoet.

Bij onze grote vrienden van Boeing Seatle staan er gewoon merken bij. Lijstje wat ik gepost hebt komt 1 op 1 uit het AMM. (AMM 32-45-01 config 1 pagina 406/407).
Boeing Longbeach (=voormalig MacDonnald Douglas) is wat erger wat dat betreft. Die geeft alleen "MIL-G-81322 (DPM 5348)" voor wat je mag gebruiken voor je as. Deze moet je dan idd weer gaan opzoeken in de equivalenten lijst.
Onze blauwe broertjes gebruiken tegenwoordig meer grease 33 ipv grease 5, voor zover ik weet. Ik smeer niet zo heel vaak meer, en al helemaal niet op de blauwe vliegtuigen. Wij gebruiken, geheel in onze eigen kleur setting, over het algemeen grease 28.
 
Is vliegtuigvet in je wiellagers geen gigantische overkill? Ik kan me niet voorstellen dat dat spul goedkoper is dan een potje standaard lagervet, en ik denk dat er maar heel weinig mensen hier zijn die bij -50 graden van een paar meter hoogte met enkele tienduizenden kilos opeens 3G versnelling op hun wiellagers zetten. Voordat dit draadje naar Off-topic wordt verplaatst kan de vliegtuigdiscussie misschien in een ander draadje voortgezet worden?
 
Is vliegtuigvet in je wiellagers geen gigantische overkill? Ik kan me niet voorstellen dat dat spul goedkoper is dan een potje standaard lagervet, en ik denk dat er maar heel weinig mensen hier zijn die bij -50 graden van een paar meter hoogte met enkele tienduizenden kilos opeens 3G versnelling op hun wiellagers zetten. Voordat dit draadje naar Off-topic wordt verplaatst kan de vliegtuigdiscussie misschien in een ander draadje voortgezet worden?
Ik heb juist begrepen dat de prijs van vliegtuig vet erg meevalt, het is juist het speciale motorfiets gebeuren dat duur is omdat daar weer een slim marketing apparaat achter zit.
WD40 is daar een mooi voorbeeld van! van een nutteloos product een bestseller maken.
Er worden producten gemaakt die voor de industrie bestemd zijn en producten die voor de consument, de eerste wordt geleverd in een saaie verpakking en voldoet aan de eisen en de tweede heeft een aantrekkelijke verpakking en de kwaliteit is onduidelijk. er is geen consument die controleert of de wiellagers nu echt beschermd zijn door het vet of niet, als ze stuk zijn worden ze vervangen klaar.

Ratman is ook wel benieuwd wat ze bij de spoorwegen gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Ik heb juist begrepen dat de prijs van vliegtuig vet erg meevalt, het is juist het speciale motorfiets gebeuren dat duur is omdat daar weer een slim marketing apparaat achter zit.
WD40 is daar een mooi voorbeeld van! van een nutteloos product een bestseller maken.
Er worden producten gemaakt die voor de industrie bestemd zijn en producten die voor de consument, de eerste wordt geleverd in een saaie verpakking en voldoet aan de eisen en de tweede heeft een aantrekkelijke verpakking en de kwaliteit is onduidelijk. er is geen consument die controleert of de wiellagers nu echt beschermd zijn door het vet of niet, als ze stuk zijn worden ze vervangen klaar.

Ratman is ook wel benieuwd wat ze bij de spoorwegen gebruiken
:^

Nog een toevoeging zou mij interesseren, waar is vliegtuig-vet voor particulieren te koop en voor welke prijs ongeveer.

Daarnaast lijkt het mij ook interessant om te weten wat de spoorwegen gebruiken. ;) 8-) :]
 
Heeft iemand hier ervaring met motorolie van de action? Kan dat goed zijn? :o

Zoek namelijk goede motorolie en vind wat je bij de pomp ziet staan altijd wel erg duur. :X Tips?
 
Heeft iemand hier ervaring met motorolie van de action? Kan dat goed zijn? :o

Zoek namelijk goede motorolie en vind wat je bij de pomp ziet staan altijd wel erg duur. :X Tips?
Het volgende is een tekst horende bij de Yamaha xj600s en op de meeste motoren van toepassing:

full
 
Heeft iemand hier ervaring met motorolie van de action? Kan dat goed zijn? :o

Zoek namelijk goede motorolie en vind wat je bij de pomp ziet staan altijd wel erg duur. :X Tips?

De pomp is duur, 20 euro voor een liter olie! :(

Bij de action zou ik niet direct gaan voor motorolie behalve als het voor koekblik is.
Voor een Guzzi,BMW,Harley of Ural zou je het wel kunnen doen want die hebben allemaal een aparte versnellingsbak en drogeplaatkoppeling.

Anders gewoon naar motorzoom of zo
Castrol grand prix 4T (10W40) 4liter voor 45.-

mijn voorkeur is Castrol maar dat is historisch zo gegroeid en niet gebaseerd op enige wetenschap, mijn vader gebruikte het in de autosport op aanraden van de tuningspecialist en de Guzzi dealer vond ook dat het een van de betere oliemerken was.
kiezen moet je toch en toevallig voor mij ook nog om de hoek verkrijgbaar.

merkloze olie zal ik niet zo snel gebruiken, ik heb nu al genoeg schade in motorblokken gezien door slechte smering. Het kan zijn dat er te lang met de olie is doorgereden voor verversing of gewoon verkeerde of slechte olie, als je 20000km langer rijdt voor de revisie dan heb je de meerprijs voor goede olie al weer snel terug verdiend.
gewoon goed kijken wat de fabrikant voorschrijft!

verder graag on topic want het gaat hier over vetten en over olie zijn er andere topics
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik Russisch onderzeebootvet, destijds geborgen uit de Koersk.
Bestand tegen zout water, extreem hoge drukken en zelfs radioactiviteit.

Veeel beter dan ordinair vliegtuigvet.
 
Goed, het gaat hier over vetten. Daar heb ik nog wel wat vragen over:

- De balhoofdlagers van m'n KTMmetje. Toen ik die schoonmaakte en overnieuw in het vet zette heb ik het onderste lager voorzien van MoS2-vet op lithiumbasis, viscositeitsklasse NLGI 2. Het bovenste lager heb ik voorzien van Bel-Ray Waterproof Grease (aluminiumcomplex-basis meen ik).
De redenering daarachter: het onderste lager krijgt nogal op z'n donder, dus daar zouden de 'EP-eigenschappen' van het MoS2-bevattend vet nog wel eens goed tot hun recht kunnen komen. Dat het niet helemaal watervast is, is minder belangrijk; er zit een spatbord voor en uiteraard de rubber kering plus dat de zwaartekracht het water tegenwerkt.

De bovenkant is met het watervaste vet gedaan omdat dat lager minder te lijden heeft en de kans op water van bovenaf het grootste is, plus dat de zwaartekracht dit keer tegenwerkt. Ook hier is de kering uiteraard in orde, maartoch.

Ben ik slim geweest met mijn vetkeuzes?



- Welk soort vet gebruik ik het beste voor de (naald-)lagering van het linksysteem en achterbrug?

Daar heb ik momenteel ook het watervaste Bel-Ray vet gebruikt om zoveel mogelijk vochtigheid buiten de deur te houden. Uiteraard zitten er keringen op en zijn die in goede staat (evenals de bussen waat ze op lopen), maartoch.



- Ik prop de ruimte tussen (2RS, tweezijdig afgedichte) wiellagers/tandwieldragerlager en keringen ook altijd vol met dat Bel-Ray watervast vet. Lijkt me slim, want de kans dat water een weg vind naar de kogeltjes van de lagers is weer wat kleiner geworden. Maar is dat ook zo?
 
Wat verstaat men in deze topic onder universeel vet?
Is dat dan ook bijvoorbeeld gewoon de veel voorkomende "ordinaire" Zuurvrije Vaseline?

Met vaseline kan ik toch gewoon elk willekeurig standaard boutje voorzien van een kloddertje. En bijvoorbeeld ook de as van de wielen ff smeren vóórdat ik deze weer door het wiel steek. Of ben ik dan nu echt op verkeerde wijze bezig?
 
Wat verstaat men in deze topic onder universeel vet?
Is dat dan ook bijvoorbeeld gewoon de veel voorkomende "ordinaire" Zuurvrije Vaseline?

Met vaseline kan ik toch gewoon elk willekeurig standaard boutje voorzien van een kloddertje. En bijvoorbeeld ook de as van de wielen ff smeren vóórdat ik deze weer door het wiel steek. Of ben ik dan nu echt op verkeerde wijze bezig?
In mijn ogen heeft vaseline niet de juiste eigenschappen om een motorfiets te smeren, want bijvoorbeeld de wielassen waar jij het op wilt smeren worden erg warm, de vaseline smelt en daarna... mag Joost weten.
 
60000 MULTIPURPOSE GREASE EP-2
Dit universeel toepasbaar EP-2-vet is speciaal ontwikkeld voor de smering van lagers van voertuigen, landbouwmachines, grondverzetmaterieel, vrachtwagens en personenauto’s, die onder zware en stotende belasting dienst doen.

Zou deze beter zijn?
Ik zie ook de afkorting EP in dit Topic terug komen, waar staat dit voor?
MOET ik dan perse vet met EP toevoeging hebben, als ik het óók voor de assen wil gebruiken?
 
60000 MULTIPURPOSE GREASE EP-2
Dit universeel toepasbaar EP-2-vet is speciaal ontwikkeld voor de smering van lagers van voertuigen, landbouwmachines, grondverzetmaterieel, vrachtwagens en personenauto’s, die onder zware en stotende belasting dienst doen.

Zou deze beter zijn?
Ik zie ook de afkorting EP in dit Topic terug komen, waar staat dit voor?
MOET ik dan perse vet met EP toevoeging hebben, als ik het óók voor de assen wil gebruiken?
Misschien dat het volgende verhaal het een en ander verduidelijkt:

http://www.sallandolie.nl/fileitems/Starplex EP2 - BNLF-n.pdf
 
Oké, ik ontdek dat het tegen zware belasting enzo kan....Dus eigenlijk is het TE goed. (maar kan zeker geen kwaad)
Ik haal wel een patroon multi purpose EP vet i.p.v. de vaseline. Dan moet ik sowieso hier wel goed mee zitten om de schroefraad van de boutjes en de assen in te smeren enzo.
 
Ik ken het bentoniet als vervanger voor zand/klei/water om de hydrostatische druk op te vangen tijdens boringen , ontgravingen enz. als de grond de put of boorgat dreigt in te storten.
Bentoniet wordt gebruikt als klompvormende kattenbaksteentjes, daar heb je niks aan.
kryptoniet, dat moet je hebben!
(behalve Superman dan)
 
Bij onze grote vrienden van Boeing Seatle staan er gewoon merken bij. Lijstje wat ik gepost hebt komt 1 op 1 uit het AMM. (AMM 32-45-01 config 1 pagina 406/407).
Boeing Longbeach (=voormalig MacDonnald Douglas) is wat erger wat dat betreft. Die geeft alleen "MIL-G-81322 (DPM 5348)" voor wat je mag gebruiken voor je as. Deze moet je dan idd weer gaan opzoeken in de equivalenten lijst.
Onze blauwe broertjes gebruiken tegenwoordig meer grease 33 ipv grease 5, voor zover ik weet. Ik smeer niet zo heel vaak meer, en al helemaal niet op de blauwe vliegtuigen. Wij gebruiken, geheel in onze eigen kleur setting, over het algemeen grease 28.
Je hebt gelijk.
Het AMM is eigenlijk mijn boek niet, ik ben van het SRM.
Het AMM bevat company pages, daar staan natuurlijk gewoon merken op. wel de merken die de operator graag terug ziet natuurlijk. Sommige operators leveren zelfs hun eigen smeermiddelen mee als ze voor onderhoud komen.
Nogmaals, sorry, je hebt gelijk, in het AMM staan merken.
 
Goed, het gaat hier over vetten. Daar heb ik nog wel wat vragen over:

- De balhoofdlagers van m'n KTMmetje. Toen ik die schoonmaakte en overnieuw in het vet zette heb ik het onderste lager voorzien van MoS2-vet op lithiumbasis, viscositeitsklasse NLGI 2. Het bovenste lager heb ik voorzien van Bel-Ray Waterproof Grease (aluminiumcomplex-basis meen ik).
De redenering daarachter: het onderste lager krijgt nogal op z'n donder, dus daar zouden de 'EP-eigenschappen' van het MoS2-bevattend vet nog wel eens goed tot hun recht kunnen komen. Dat het niet helemaal watervast is, is minder belangrijk; er zit een spatbord voor en uiteraard de rubber kering plus dat de zwaartekracht het water tegenwerkt.

De bovenkant is met het watervaste vet gedaan omdat dat lager minder te lijden heeft en de kans op water van bovenaf het grootste is, plus dat de zwaartekracht dit keer tegenwerkt. Ook hier is de kering uiteraard in orde, maartoch.

Ben ik slim geweest met mijn vetkeuzes?
MoS2-vet wordt afgeraden in rollende lagers, en wel om de volgende reden:
"Putting it simply, it's because platelets of MoS2 can line up under a rolling element and form a wedge, jamming it. Because the additive has such a low coefficient of friction, a jammed ball or roller will then tend to slide rather than roll. This spells doom for the bearing - they are rolling bearings.

MoS2 grease is fine in bushes and balljoints, especially where reciprocal motion is involved as jamming will not occur and clearances are large anyway. Similarly, in a CV joint the rolling elements actually reciprocate as the joint turns under articulation so there is no danger of jamming. Clearances tend to be large within CV joints after a period of use anyway. Wheel bearings are made to very fine limits."

Geldt dus ook voor je balhoofdlagers. Alle rollende lagers, of het nou kogel, naald of kegel is, gewoon met lagervet invetten. Dat is er speciaal voor. En het is nog in watervaste varianten verkrijgbaar ook, al is elk vet watervast - dat is één van de eigenschappen van vet.

- Welk soort vet gebruik ik het beste voor de (naald-)lagering van het linksysteem en achterbrug?
Lagervet. Wiellagervet heet het meestal.

- Ik prop de ruimte tussen (2RS, tweezijdig afgedichte) wiellagers/tandwieldragerlager en keringen ook altijd vol met dat Bel-Ray watervast vet. Lijkt me slim, want de kans dat water een weg vind naar de kogeltjes van de lagers is weer wat kleiner geworden. Maar is dat ook zo?
Te veel vet is niet goed. Als je het helemaal volpropt draait het moeilijker. Er moet gewoon een likje vet opzitten, als de kogellagers vet zijn heeft enig water dat er eventueel in zou komen er geen grip op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan