Onderhoud en smering: een vet topic!

Ratman

MF veteraan
Lid geworden
15 apr 2004
Berichten
6.770
Waarderingsscore
2
Locatie
IJmuiden
Het doel van dit topic is om een overzicht te krijgen van alle onderhouds en smeermiddelen voor de motor, ik hoop op wat discussie over kwaliteit en toepassing zodat we straks over een overzicht beschikken waarmee we wat kunnen. Het gaat vooral om het onderhoud van het draaiend mechaniek en niet om cosmetisch onderhoud, handige reparatie middeltjes zoals kneedbaar metaal en lager lijm zie ik wel graag in het lijstje.

Molybdeen disulfide vet

In de vraagbaak of WPH wordt er regelmatig naar verwezen maar is soms lastig te vinden, bij de betere automaterialen zaken en professionele winkels zoals Brammer is het te koop. Dit vet is prima geschikt voor glijlagers en splines zoals bij cardan koppelingen en homokineten, minder voor kogel,rol of naaldlagers waarin snelheidsverschillen optreden.
MoS2 wordt ook vaak gebruikt bij montage van nokkenassen en krukassen op de glijlagers, staat ook vaak in het WPH.
voorbeelden
  • OKS 400 MoS2 universeel
  • Valvoline molybdeenvet

Kopervet

Jarenlang het middel tegen het vastrotten van bouten in bijvoorbeeld motorblokken maar inmiddels achterhaald door alternatieven, het werkt niet zo goed als altijd gedacht en vooral bij RVS in aluminium ontstaan nog wel eens problemen. alternatieven voor kopervet zijn bijvoorbeeld:
  • Molycote grafietvet
  • Silvergoop een beter alternatief voor kopervet
  • Interflon Paste HT 1200 in spuitbus

Accupoolvet

Niet alleen voor je accupolen maar ook alle stekers, schakelaars en dergelijke, je elektrische systeem blijft echt veel langer storingvrij werken als de zaak vet gehouden wordt. Speciaal vet hiervoor waar gegarandeerd geen additieven inzitten die je elekrische kontakten kunnen aantasten, je kunt ook zuurvrije vaseline gebruiken zolang het ook maar echt zuurvrij is. Dit soort vet is voor smering onbruikbaar vanwege het lage smeltpunt,

Kontaktspray

Ideaal voor het onderhouden van vooral schakel kontakten, gebruik hier geen WD40 voor in elk geval.
bekende voorbeelden van kontaktspray zijn
  • kontaktchemie (kontakt60/61)
  • Electrolube
Universeelvet

Voor alles wat je wilt smeren en invetten waar sprake is van glijlagers langs elkaar schuifende delen. Universeelvet bestaat eigenlijk niet maar wordt wel als zodanig verkocht, gebruik het voor lichte toepassingen maar zeker niet voor kogellagers. Kogellagervet of wiellagervet kun je weer wel als universeelvet beschouwen, dat is dus het spul wat je bij je wilt hebben of in de schuur wilt hebben staan.


Wiellagervet

Voor wiel en balhoofdlagers alsmede achterbrug kun je niet elk vet zomaar toepassen, hiervoor is dus een speciaal vet ontwikkeld. Dit vet heeft de juiste eigenschappen bij kogellagers waarbij binnen het lager snelheid verschillen zijn, je wilt dat de kogels blijven rollen en niet gaan glijden.
  • Kroonoil Wiellagervet NF
  • Aeroshell 5 (-23 tot 177gr C luchtvaart industrie)
  • Aeroshell 22 (-65 tot 240gr C luchtvaart industrie)
Remmenvet

Ook hier weer een speciaalvet dat bestand moet zijn tegen remvloeistof en ook niet de werking van remvloeistof negatief mag beinvloeden. Wordt gebruikt bij montage van remzuigers, hier kan ook gewone remolie gebruikt worden.
Remmenvet wordt vaak geleverd bij revissiesetjes.

Diversen

  • WD40: Wordt gebruikt als vochtverdrijvend middel, goed als reiniging maar zeker geen smeermiddel
  • Kruipolie: vooral om vastgeroeste bouten enzo weer gangbaar te maken
  • Remmenreiniger: de naam zegt het al
  • Interflon Metalclean: Prima reinigingsmiddel maar pas op met rubber
  • Interflon Fin lube TF: een prima ketting smeer middel voor offroad gebruik
  • Interflon Fin Grease: een beter ketting smeer middel bij normaal gebruik


Montage en reparatiemiddelen:


kneedbaar metaal

Dit kan vooral onderweg handig zijn voor het repareren van gescheurde carterdelen, er zijn soorten voor staal,alu,RVS en brons van het merk Devcon
voorbeeld: DEVCON F, (10611 / 10610) voor aluminium

vloeibare pakking

Er zijn vele soorten en ik noem een aantal van Loctite omdat ik die zelf vaak gebruik.
Loctite 5926 (silicone blue) is voor universeel gebruik,
Loctite 596 (silicone red) voor moeilijk bereibare plaatsen.
Loctite 5910 (silicone black) extra oliebestendig.
Loctite 5699 (silicone grey) koelvloeistof bestendig
Loctite 5920 (silicone copper) extra hoge temperatuur

Borgmiddel

Ook dan kom je automatisch bij Loctite uit, er zijn drie soorten met verschillende sterkte.
Loctite 222 (paars)lage sterkte
Loctite 243 (blauw)gemiddelde sterkte
Loctite 270 (groen)hoge sterkte (moeilijk los te krijgen)

Tank Cure

Dit is een reparatie middel speciaal voor het herstellen van lekkende brandstoftanks, is op basis van epoxy.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand nog iets zinnigs te zeggen over tankcure producten?
behoort tot de reparatiemiddelen

Ook een goeie :Y

Lees ik hier op het forum ook nogal eens wisselende berichten over, waarbij ik zelf het idee heb dat als het fout gaat het vaak door te lage omgevings-temperatuur komt (winterklusjes)
 
Ook een goeie :Y

Lees ik hier op het forum ook nogal eens wisselende berichten over, waarbij ik zelf het idee heb dat als het fout gaat het vaak door te lage omgevings-temperatuur komt (winterklusjes)

Staat in meerdere topics. Meestal met iets van tank en lek in de titel.

Mijn ervaringen zijn prima.
 
Staat in meerdere topics. Meestal met iets van tank en lek in de titel.

Mijn ervaringen zijn prima.

Klopt, maar wel goed om het in een overzichts-topic als dit op te nemen.


Afgelopen winter minimaal 1 topic gelezen waar niet hard werd (waarschijnlijk te koud)

En ik geloof nog 1 waar zijn polyester tank oploste :?

Edit Hopla; Ervaringen met tank sealer
 
Laatst bewerkt:
Aeroshell 5 heeft een minerale basisolie, dus lager dan -25, -27 gaat echt niet met een minerale olie. -50 gaat echt niet, maar dan stap je ook niet meer op de brommer denk ik :-)
Het zit echt in de wiellagers van vliegtuigen. En op 10km hoogte wordt het echt -50. Dat zou dus betekenen dat Boeing vet met de verkeerde specificaties voorschrijft. Of die wielen warmen tijdens het dalen voor de landing voldoende op.
 
Het zit echt in de wiellagers van vliegtuigen. En op 10km hoogte wordt het echt -50. Dat zou dus betekenen dat Boeing vet met de verkeerde specificaties voorschrijft. Of die wielen warmen tijdens het dalen voor de landing voldoende op.

Ja dat klopt wel. Het verbaasde mij ook enigzins. Volgens de specs gaat het echt niet tot -50 maar heeft wel een goedkeuring van Boeing voor de wiellagers.

Ik weet weinig van vleugels af, misschien worden de lagers verwarmd of is de temp stijging richting grond voldoende?
 
Het zit echt in de wiellagers van vliegtuigen. En op 10km hoogte wordt het echt -50. Dat zou dus betekenen dat Boeing vet met de verkeerde specificaties voorschrijft. Of die wielen warmen tijdens het dalen voor de landing voldoende op.
Ja dat klopt wel. Het verbaasde mij ook enigzins. Volgens de specs gaat het echt niet tot -50 maar heeft wel een goedkeuring van Boeing voor de wiellagers.

Ik weet weinig van vleugels af, misschien worden de lagers verwarmd of is de temp stijging richting grond voldoende?
Maar de wielen van zo'n vliegtuig zitten tijdens de vlucht in afgesloten wielkasten en waarschijnlijk verwarmd, daarnaast hangen ze pas in de open lucht als de grond in zicht is, wat een flink verschil in temperatuur zal zijn. ;)
 
Maar de wielen van zo'n vliegtuig zitten tijdens de vlucht in afgesloten wielkasten en waarschijnlijk verwarmd, daarnaast hangen ze pas in de open lucht als de grond in zicht is, wat een flink verschil in temperatuur zal zijn. ;)

Kleine 2 of 3 zitters gaan niet zo hoog dat de temp. te ver daalt. AeroShell Grease 22 is ook een product die ze aanraden voor vliegtuigwielen en die gaat tot -65.

Misschien dat boeing een beperkte goedkeuring heeft gegeven voor aeroshell grease 5.
Is er nog iemand die vliegtuigbouwkunde heeft gestudeerd, die zou het misschien kunnen vertellen.
 
Laatst bewerkt:
Dat niet alleen, maar die momenten worden bepaald met droge/schone bouten/moeren en als men nu vet of olie gaat gebruiken bij het monteren, dan zullen ook die momenten aangepast moeten worden. :o
:Y

Alhoewel sommige opgegeven momenten gelden voor gesmeerde schroefdraad.
In mijn WPH komt het een enkele keer voor dat er olie op het schroefdraad gedaan moet worden, dus het opgegeven moment geldt in die gevallen wel voor gesmeerde bouten/ moeren.

De vraag is, als het moment voor "droge montage" geldt, hoeveel % lager (vuistregel?) moet het moment dan gekozen worden als de draad wel gesmeerd is?
 
Maar de wielen van zo'n vliegtuig zitten tijdens de vlucht in afgesloten wielkasten en waarschijnlijk verwarmd, daarnaast hangen ze pas in de open lucht als de grond in zicht is, wat een flink verschil in temperatuur zal zijn. ;)
Bij een 737 zitten ze gewoon aan de buitenkant.
Maar ik vermoed dat de daling voldoende temperatuurstijging geeft.
 
Ze vertellen hoe goed het spul is maar niet wat het is.

Bij keramiek denk ik aan keiharde deeltjes. Bij het bakken van keramiek worden immers de verschillende deeltjes aan de raakvlakken gefuseert door de bewegingen en in elkaar vloeien van de onderlinge deeltjes.
Misschien is dit iets duidelijker:

Keramisch vet, in spuitbus. Deze keramische spray is een lossings- en montagepasta bestaande uit zeer fijn verdeelde keramiekdeeltjes in een onsmeltbaar bentone basisvet. Hieraan zijn krachtige anti-corrosie en anti-oxidatie inhibitors toegevoegd.

Vet, Olie en smeermiddelen
 
:Y

Alhoewel sommige opgegeven momenten gelden voor gesmeerde schroefdraad.
In mijn WPH komt het een enkele keer voor dat er olie op het schroefdraad gedaan moet worden, dus het opgegeven moment geldt in die gevallen wel voor gesmeerde bouten/ moeren.

De vraag is, als het moment voor "droge montage" geldt, hoeveel % lager (vuistregel?) moet het moment dan gekozen worden als de draad wel gesmeerd is?
Robert Fleischer, een zelfverklaard BMW-goeroe, heeft het altijd over het aanhaalmoment met eenderde verlagen wanneer je niet droog monteert. Dit geldt bij gebruik van kopervet e.d. maar ook voor borgmiddelen als Loctite. Ik heb nooit iets anders gezien, en hou altijd dus maar die eenderde aan. Nooit loszittende moeren en bouten, en nooit kapotte draden (behalve in het begin - souvenirtje van de vorige eigenaar).

Maar was dit topic niet meer bedoeld om aan te geven welk soort vet voor welke toepassingen geschikt is dan om te bespreken wat de temperatuurschommelingen zijn waarmee een middelgroot passagiersvliegtuig zoal te maken krijgt?
 
Maar was dit topic niet meer bedoeld om aan te geven welk soort vet voor welke toepassingen geschikt is dan om te bespreken wat de temperatuurschommelingen zijn waarmee een middelgroot passagiersvliegtuig zoal te maken krijgt?
Ik ben het volkomen met je eens, maar een voorbeeld om aan te geven waar het gebruikt wordt en onder welke omstandigheden lijkt mij persoonlijk ook nuttig. ;) ;) 8-) 8-) :] :]
 
Misschien is dit iets duidelijker:

Keramisch vet, in spuitbus. Deze keramische spray is een lossings- en montagepasta bestaande uit zeer fijn verdeelde keramiekdeeltjes in een onsmeltbaar bentone basisvet. Hieraan zijn krachtige anti-corrosie en anti-oxidatie inhibitors toegevoegd.

Vet, Olie en smeermiddelen

onsmeltbaar bentone basisvet
Contradictio in terminis, misschien.

Bentoniet is een klei, dat voor div. doeleinden wordt gebruikt. Ik weet niet in welk verband dat in vet gebruikt wordt.

Ik heb wikipedia geraadpleegd:

Het "keramiek" wat wordt gebruikt is een verkeerde woordkeus (naar mijn mening)
Het smerende bestanddeel is boornitride. Dat kan kunstmatig worden gemaakt in 2 varianten. Net zoals daimant en grafiet, dat bestaat allebei uit koolstof.
Het kubisch boornitride is bijna net zo hard als diamant. Dat is per definitie niet smerend.
De andere vorm heeft veel weg van de grafietstructuur, plaatjes met een zeskantige atoomconfiguratie.

Deze stof wordt bij hoge temp. gemaakt , vandaar misschien de term "keramiek".
Bij deze hoge temp wordren boor en stikstof atomen met elkaar chemisch verbonden.

Het eindproduct is een witte droge substantie dat geen metalen bevat, niet brandbaar is en electriciteit niet geleid. Het wordt afgebroken bij temperaturen ver boven de gebuiksomstandigheden. Ideaal materiaal dus.

Hier de structuur.

full
 
Hier de structuur van grafiet.

De lagen zijn verschillend gekleurd maar het gaat puur om alleen koolstofatomen in een zeshoekige configuratie.

De smerende werking berust op het over elkaar glijden van de platen koolstof, net zoals boornitride.
full
 
Laatst bewerkt:
onsmeltbaar bentone basisvet
Contradictio in terminis, misschien.

Bentoniet is een klei, dat voor div. doeleinden wordt gebruikt. Ik weet niet in welk verband dat in vet gebruikt wordt.

Ik heb wikipedia geraadpleegd:

Het "keramiek" wat wordt gebruikt is een verkeerde woordkeus (naar mijn mening)
Het smerende bestanddeel is boornitride. Dat kan kunstmatig worden gemaakt in 2 varianten. Net zoals daimant en grafiet, dat bestaat allebei uit koolstof.
Het kubisch boornitride is bijna net zo hard als diamant. Dat is per definitie niet smerend.
De andere vorm heeft veel weg van de grafietstructuur, plaatjes met een zeskantige atoomconfiguratie.

Deze stof wordt bij hoge temp. gemaakt , vandaar misschien de term "keramiek".
Bij deze hoge temp wordren boor en stikstof atomen met elkaar chemisch verbonden.

Het eindproduct is een witte droge substantie dat geen metalen bevat, niet brandbaar is en electriciteit niet geleid. Het wordt afgebroken bij temperaturen ver boven de gebuiksomstandigheden. Ideaal materiaal dus.

Hier de structuur.

[afbeelding]

Contradictio in terminis is bentoniet eigenlijk wel. Bentoniet wordt als verdikker gebruikt in vetten zonder z.g.n. druppelpunt. Het vet verbrand/smelt zonder dat de olie er eerst uit druppelt. Dit is in sommige applicaties juist gewenst, in andere weer niet. Het gaat met name om hoge temperatuur applicaties voor onze motorapplicaties totaal niet relevant.

Boronnitride is een vaste smeerstof net als grafiet, MoS2 en Teflon. Boronnitride, grafiet en MoS2 kunnen, indien verkeerd toepgepast, zeer scherp an abrasief zijn.

Keramische pasta's is meer een commerciele term dan dat de terminolgie technisch klopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan