Onderhoud en smering: een vet topic!

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Het doel van dit topic is om een overzicht te krijgen van alle onderhouds en smeermiddelen voor de motor, ik hoop op wat discussie over kwaliteit en toepassing zodat we straks over een overzicht beschikken waarmee we wat kunnen. Het gaat vooral om het onderhoud van het draaiend mechaniek en niet om cosmetisch onderhoud, handige reparatie middeltjes zoals kneedbaar metaal en lager lijm zie ik wel graag in het lijstje.

Molybdeen disulfide vet

In de vraagbaak of WPH wordt er regelmatig naar verwezen maar is soms lastig te vinden, bij de betere automaterialen zaken en professionele winkels zoals Brammer is het te koop. Dit vet is prima geschikt voor glijlagers en splines zoals bij cardan koppelingen en homokineten, minder voor kogel,rol of naaldlagers waarin snelheidsverschillen optreden.
MoS2 wordt ook vaak gebruikt bij montage van nokkenassen en krukassen op de glijlagers, staat ook vaak in het WPH.
voorbeelden
  • OKS 400 MoS2 universeel
  • Valvoline molybdeenvet

Kopervet

Jarenlang het middel tegen het vastrotten van bouten in bijvoorbeeld motorblokken maar inmiddels achterhaald door alternatieven, het werkt niet zo goed als altijd gedacht en vooral bij RVS in aluminium ontstaan nog wel eens problemen. alternatieven voor kopervet zijn bijvoorbeeld:
  • Molycote grafietvet
  • Silvergoop een beter alternatief voor kopervet
  • Interflon Paste HT 1200 in spuitbus

Accupoolvet

Niet alleen voor je accupolen maar ook alle stekers, schakelaars en dergelijke, je elektrische systeem blijft echt veel langer storingvrij werken als de zaak vet gehouden wordt. Speciaal vet hiervoor waar gegarandeerd geen additieven inzitten die je elekrische kontakten kunnen aantasten, je kunt ook zuurvrije vaseline gebruiken zolang het ook maar echt zuurvrij is. Dit soort vet is voor smering onbruikbaar vanwege het lage smeltpunt,

Kontaktspray

Ideaal voor het onderhouden van vooral schakel kontakten, gebruik hier geen WD40 voor in elk geval.
bekende voorbeelden van kontaktspray zijn
  • kontaktchemie (kontakt60/61)
  • Electrolube
Universeelvet

Voor alles wat je wilt smeren en invetten waar sprake is van glijlagers langs elkaar schuifende delen. Universeelvet bestaat eigenlijk niet maar wordt wel als zodanig verkocht, gebruik het voor lichte toepassingen maar zeker niet voor kogellagers. Kogellagervet of wiellagervet kun je weer wel als universeelvet beschouwen, dat is dus het spul wat je bij je wilt hebben of in de schuur wilt hebben staan.


Wiellagervet

Voor wiel en balhoofdlagers alsmede achterbrug kun je niet elk vet zomaar toepassen, hiervoor is dus een speciaal vet ontwikkeld. Dit vet heeft de juiste eigenschappen bij kogellagers waarbij binnen het lager snelheid verschillen zijn, je wilt dat de kogels blijven rollen en niet gaan glijden.
  • Kroonoil Wiellagervet NF
  • Aeroshell 5 (-23 tot 177gr C luchtvaart industrie)
  • Aeroshell 22 (-65 tot 240gr C luchtvaart industrie)
Remmenvet

Ook hier weer een speciaalvet dat bestand moet zijn tegen remvloeistof en ook niet de werking van remvloeistof negatief mag beinvloeden. Wordt gebruikt bij montage van remzuigers, hier kan ook gewone remolie gebruikt worden.
Remmenvet wordt vaak geleverd bij revissiesetjes.

Diversen

  • WD40: Wordt gebruikt als vochtverdrijvend middel, goed als reiniging maar zeker geen smeermiddel
  • Kruipolie: vooral om vastgeroeste bouten enzo weer gangbaar te maken
  • Remmenreiniger: de naam zegt het al
  • Interflon Metalclean: Prima reinigingsmiddel maar pas op met rubber
  • Interflon Fin lube TF: een prima ketting smeer middel voor offroad gebruik
  • Interflon Fin Grease: een beter ketting smeer middel bij normaal gebruik


Montage en reparatiemiddelen:


kneedbaar metaal

Dit kan vooral onderweg handig zijn voor het repareren van gescheurde carterdelen, er zijn soorten voor staal,alu,RVS en brons van het merk Devcon
voorbeeld: DEVCON F, (10611 / 10610) voor aluminium

vloeibare pakking

Er zijn vele soorten en ik noem een aantal van Loctite omdat ik die zelf vaak gebruik.
Loctite 5926 (silicone blue) is voor universeel gebruik,
Loctite 596 (silicone red) voor moeilijk bereibare plaatsen.
Loctite 5910 (silicone black) extra oliebestendig.
Loctite 5699 (silicone grey) koelvloeistof bestendig
Loctite 5920 (silicone copper) extra hoge temperatuur

Borgmiddel

Ook dan kom je automatisch bij Loctite uit, er zijn drie soorten met verschillende sterkte.
Loctite 222 (paars)lage sterkte
Loctite 243 (blauw)gemiddelde sterkte
Loctite 270 (groen)hoge sterkte (moeilijk los te krijgen)

Tank Cure

Dit is een reparatie middel speciaal voor het herstellen van lekkende brandstoftanks, is op basis van epoxy.
 
Laatst bewerkt:
Remmenvet is een vet met keramische deeltjes, dat dus achter het remblokje aangebracht dient te worden om trillingen te dempen.
Dit vet is in staat om hogere temperaturen te weerstaan.
Remmenvet is geen verdikte rem(olie) . remolie is een verkeerde benaming. Remvloeistof is een meervoudig alcohol (giftig) en daarom ook hygroscopisch (wateraantrekkend). Je kan remvloeistof dus niet indikken.

Vet: Algemeen is een zeep op natrium/kalium of lithiumbasis met olie in het zeepnetwerk.
De natrium/kaliumzepen zijn gevoelig voor water, lithiumvet wat minder.

In het vet kan je ook nog vaste deeltje opnemen zoals koper, aluminium, teflon, molybdeendisulfide, grafiet enz. Elke stof heeft zijn voor en nadelen.
Molybdeensulfide en grafiet zijn microscopisch gezien kleine plaatjes die over elkaar heen schuiven als er een schuifbelasting op komt. Dit schuiven gaat met een zeer geringe wrijving wat ook de smerende eigenschap verklaard.

Molybdeensulfide smeert iets beter dan grafiet maar is gevoeliger voor water. Molybdeensulfide wordt door water aangestast en verliest zijn smerende werking.
Grafiet is onder normale omstandigheden onaantastbaar.
 
Hmm, ik kan toch de verleiding niet weerstaan ook mijn bijdrage te leveren.

Molybdeendisulfidevet is inderdaad in één of andere vorm vrij algemeen verkrijgbaar bij automaterialenzaken, al weet ik niet of er grote kwaliteitsverschillen bestaan. Wat ik wel weet is dat het wordt afgeraden voor lagers met snelheidsverschillen erin (kogel- en naaldlagers, dat werk), maar dat het wel uitstekend geschikt is voor langs elkaar glijdende oppervlaktes (kabelnippels, spievertandingen e.d.).

Accupoolvet is volgens mij gewoon zuurvrije vaseline (in ieder geval wordt dat ook aangeraden), te koop op iedere straathoek en bij elke Halfords in die leuke openklikkende blikjes. Ik neem aan dat als het accupoolvet in plaats van vaseline heet, dat het dan twee keer zo duur is.

Kopervet heeft een slechte naam, het zou iedereen zijn aluminium schroefdraden kosten, maar altijd als je vraagt naar wie ooit in zijn leven een schroefdraad heeft gezien die weggevreten is als gevolg van kopervet, blijft het angstwekkend stil. Waar natuurlijk rekening mee gehouden moet worden is dat je het aanhaalmoment moet verlagen (met iets van 1/3de) wanneer je een smeer- of zelfs borgmiddel gebruikt. Mijn vermoeden is dan ook dat draden eerder door te hoog aanhaalmoment dan door kopervet verdwijnen. Dat gezegd, er zijn voldoende alternatieven zonder koper erin.

Remmenvet is ingedikte remolie, is mij altijd verteld, en dus compleet overbodig: alleen nodig bij het installeren van nieuwe afdichtrubbers, en daar voldoet remolie net zo goed - al wordt vaak wel een zakje vet bij een revisiesetje geleverd, dus kun je het net zo goed gebruiken ook.

Wiellagervet dit is het meest algemene spul verkrijgbaar. Iedereen maakt het, al zal Retinax vast wel iets beter zijn dan het Eurol-potje. Ook te gebruiken als roestwerend middel, om je tuinhek minder te laten piepen enz. enz. enz.
Borgmiddel heeft Bison ook (Loc Bond heet het geloof ik), en als je WD40 vermeldt zou ik ook kruipolie, remmenreiniger en contactspray in je OP zetten.

Weggevreten? nee. Vastgerot? meerdere keren. RVS bouten in vorkbruggen en kroonplaten die je er uit moest hakken of boren, RVS kuipboutjes die vastrotten in de plaatklemmen, stuurgewichten, etc. -O-
 
Laatst bewerkt:
Om terug te komen op kopervet...............en het monteren van de verschillende metalen zoals aluminium en rvs-boutjes..........en heeeeeeeeel hitte bestendige toepassingen tot 1200 graatjes..........................!!!!

NIET............niet..............denken aan motorfiets-gerelateerde smeersels......als ze al bestaan......

Bij een goede fietsenzaak/verkoper kun je voor een 7 tot 8 euri een potje keramisch vet kopen (shimano) die al onze wensen/of gezeik kan oplossen !!!!
Dus geschikt voor carterboutjes/uitlaat boutjes/moeren enz. enz. enz.

Waarom is iedereen alleen maar op zoek in "motorland" er "is" meer in de wereld !!!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
remolie is een verkeerde benaming.

Vet: Algemeen is een zeep op natrium/kalium of lithiumbasis met olie in het zeepnetwerk.
De natrium/kaliumzepen zijn gevoelig voor water, lithiumvet wat minder.


Weer de eeuwige discussie over remolie of vloeistof. De vloeitsof in je remsysteem is een hydraulische vloeistof op basis van een poly-alkyleen-glycol. Dit is een vloeistof welke in de industrie ook wordt toegepast als hydraulische vloeistof, kettingsmeermiddel en tandwielkastsmeermiddel. VOor industriele toepassingen wordt het wel tandwiekastolie, hydraulische ole en kettingolie genoemd. En bij de motorfiets is het opeens geen olie meer? Ik begrijp de verwarring, remmen en olie is geen goede combi, maar de dot 3, dot 4 en dot 5.1 zijn toch echt hydraulische olien op basis van een PAG!

Kaliumvetten??? Ik denk dat je calciumvetten bedoelt. Calciumvetten zijn juist extreem waterbestendig! Ik ga er wel van uit dat je calcium 12-hydroxystearaat bedoelt en niet calciumstearaat als zeep.

Natrium is weer minder waterbestendig. Nadeel van natrium is weer de mengbaarheid met andere vetten.

Tevens noem je nu alleen maar natrium, calcium en lithium. Er zijn er zoveel meer, maar voor de gemiddelde MF-er/hobbyist totaal zinloos om te weten en brengt alleen maar verwarring.
 
Om terug te komen op kopervet...............en het monteren van de verschillende metalen zoals aluminium en rvs-boutjes..........en heeeeeeeeel hitte bestendige toepassingen tot 1200 graatjes..........................!!!!

NIET............niet..............denken aan motorfiets-gerelateerde smeersels......als ze al bestaan......

Bij een goede fietsenzaak/verkoper kun je voor een 7 tot 8 euri een potje keramisch vet kopen (shimano) die al onze wensen/of gezeik kan oplossen !!!!
Dus geschikt voor carterboutjes/uitlaat boutjes/moeren enz. enz. enz.

Waarom is iedereen alleen maar op zoek in "motorland" er "is" meer in de wereld !!!!!!!!

Ik heb geprobeer te lezen en te begrijpen wat je hebt geschreven. Uiteraard mijn tekortkoming , maar ik snap er geen reet van.
 
Remmenvet is ingedikte remolie, is mij altijd verteld, en dus compleet overbodig: alleen nodig bij het installeren van nieuwe afdichtrubbers, en daar voldoet remolie net zo goed - al wordt vaak wel een zakje vet bij een revisiesetje geleverd, dus kun je het net zo goed gebruiken ook.


Jouw "remmenvet" is vaak een vet op basis van siliconen om het monteren van cups en ringen te vergemakkelijken. Siliconenvet is een heel geschikt voor smering van rubbers tov metaal. Een heel ordiniar siliconenvet dus. Heeft niets te maken met "ingedikte" remolie. Het is een montagepasta voor rubbers.
 
Dit is dus precies waar het om gaat. Het ZAL wel beter zijn....

Gebaseerd op WAT?
Het feit dat het duurder is? En het feit dat mijn opa en oom het aanrieden, en die vertrouw je als kleine jongen natuurlijk blindelings. En ik vind het er mooier uitzien. En het voelt wat soepeler als ik het tussen mijn vingers wrijf. En als ik na een jaar dingen uit elkaar haal waar Retinax in zat, ziet dat vet er mooier uit en zit het beter verdeeld dan wanneer ik het met Eurol heb gedaan. Tuurlijk, dat zijn dus allemaal persoonlijke observaties, maar ik zeg dan ook niet dat iedereen al zijn vet weg moet gooien en massaal aan de Retinax moet.

En oké, remmenvet is geen ingedikte remolie, maar zijn we het er wel over eens dat het niet voor achter op het remblokje is, en dat je bij montage van je remrubbers (vooral de afdichtringen, niet zozeer de stofhoesjes) ook remolie kan gebruiken? Persoonlijk ben ik een beetje huiverig voor het gebruik van vet in de remklauw na het verhaal gelezen te hebben van iemand zijn rem die vastsloeg doordat een kanaaltje verstopt zat met vet.
 
Weggevreten? nee. Vastgerot? meerdere keren. RVS bouten in vorkbruggen en kroonplaten die je er uit moest hakken of boren, RVS kuipboutjes die vastrotten in de plaatklemmen, stuurgewichten, etc. -O-
Kwam dat door een teveel of een tekort aan kopervet? Anders gezegd: zouden die bouten zónder kopervet niet zijn vastgerot? Want bouten hebben de neiging dat te doen, ook RVS bouten - zoals mijn eerder genoemde opa zei: roestvrij staal bestaat niet, er bestaat alleen roestvast staal.

Maargoed, (keramische) montagepasta schijnt beter te zijn en ik betwijfel of het veel duurder is dan kopervet, dus dat is ongetwijfeld in elk scenario een betere keus. Maar ik heb nog een potje kopervet, en persoonlijk heb ik er nog nooit problemen mee gehad.
 
Goed topic *D

Zie vaak ook door de bomen het bos niet meer, met name met al die Loctite nrs.

Iemand een idee van merk/type betreffende remmenvet?
Heb de laatste keer de nieuwe rubbers ingesmeerd met remvloeistof, om te kunnen monteren, werkte ook wel. Maar gevoelsmatig lijkt mij remmenvet beter.

Heb het destijds bij een automaterialenhandel gevraagd en die verkoper keek me aan alsof hij water zag branden. (inmiddels ook failliet)
 
Als je per se remmenvet wil hebben: ATE maakt dat spul, blauwe tube bij de Brezan (al hebben ze het ook in andere verpakkingen en bij andere zaken). Maar volgens RSV31 is het doodgewoon siliconenvet, en volgens mij is het, onafhankelijk van wat het is, overbodig.
 
Goed topic *D

Zie vaak ook door de bomen het bos niet meer, met name met al die Loctite nrs.
Iemand een idee van merk/type betreffende remmenvet?
Heb de laatste keer de nieuwe rubbers ingesmeerd met remvloeistof, om te kunnen monteren, werkte ook wel. Maar gevoelsmatig lijkt mij remmenvet beter.

Heb het destijds bij een automaterialenhandel gevraagd en die verkoper keek me aan alsof hij water zag branden. (inmiddels ook failliet)
Zoals eerder gezegd is het ook mijn ervaring dat men een kleine verpakking 'remmenvet' (van een paar gram/ml) meekrijgt bij de aankoop van een revisieset. ;) ;) 8-) :] :]
 
Zoals eerder gezegd is het ook mijn ervaring dat men een kleine verpakking 'remmenvet' (van een paar gram/ml) meekrijgt bij de aankoop van een revisieset. ;) ;) 8-) :] :]

Dat is anders niet mijn ervaring ;) 8-)

Vorig jaar bij Roukama nieuwe rubbers besteld, en daar zat toch echt niks bij...
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet welke rubbers je bedoeld (uitwendig (niet nodig) of inwendig :? ), in ieder geval had ik het erbij zitten bij het revisie-setje van een remklauw-cilinder en ook bij het revisie-setje voor de achterste rempomp. ;) 8-) :]

Inwendig.

Ben trouwens niet juist geweest, heb ze gewoon los bij de plaatselijke motorboer 'meegekregen'
 
Plaatje ATE remcilindervet

grtz,

Cees
full
 
RVS op RVS, bout & moer, wil bij het vastdraaien vaak gaan "vreten".
Het resultaat is een nauwelijks meer los te krijgen iets. De slijptol / dremel moet dan uitkomst bieden.
Met wat kopervet of grafietvet (Molykote) is die narigheid te voorkomen.
Je kan ook Never Seeze gebruiken.


Rubberdelen worden soepeler als je ze insmeert met (ongeparfumeerde) talkpoeder.
Dat spul smeert ahw het rubber en het is niet vet.

Grafietpoeder is goed bruikbaar als smeermiddel op metalen delen die niet vet mogen zijn.
Zoals contaktsleutel / contaktslot/ tankdopslot.

Voor smering van de bewegende delen van trommelremmen, d.i. de draaipunten van de segmenten en de nok waarmee deze naar buiten geduwd worden, is kopervet goed bruikbaar. Ook als smeermiddel voor de geleidepennen van remblokjes.
Vooral spaarzaam gebruiken.


Olie en smeermiddelen, een glibberig terrein......
In de talloze motorolie topics heeft Oliesjeik RSV31 vaak de nodige helderheid gebracht.
Met uitleg en onderbouwing.

Een net zo glibberig iets zijn aandraaimomenten.
Iets heel anders dan smeermiddelen, maar net zo vaag, als je er als leek tegenaan kijkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan