Onderhoud en smering: een vet topic!

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Het doel van dit topic is om een overzicht te krijgen van alle onderhouds en smeermiddelen voor de motor, ik hoop op wat discussie over kwaliteit en toepassing zodat we straks over een overzicht beschikken waarmee we wat kunnen. Het gaat vooral om het onderhoud van het draaiend mechaniek en niet om cosmetisch onderhoud, handige reparatie middeltjes zoals kneedbaar metaal en lager lijm zie ik wel graag in het lijstje.

Molybdeen disulfide vet

In de vraagbaak of WPH wordt er regelmatig naar verwezen maar is soms lastig te vinden, bij de betere automaterialen zaken en professionele winkels zoals Brammer is het te koop. Dit vet is prima geschikt voor glijlagers en splines zoals bij cardan koppelingen en homokineten, minder voor kogel,rol of naaldlagers waarin snelheidsverschillen optreden.
MoS2 wordt ook vaak gebruikt bij montage van nokkenassen en krukassen op de glijlagers, staat ook vaak in het WPH.
voorbeelden
  • OKS 400 MoS2 universeel
  • Valvoline molybdeenvet

Kopervet

Jarenlang het middel tegen het vastrotten van bouten in bijvoorbeeld motorblokken maar inmiddels achterhaald door alternatieven, het werkt niet zo goed als altijd gedacht en vooral bij RVS in aluminium ontstaan nog wel eens problemen. alternatieven voor kopervet zijn bijvoorbeeld:
  • Molycote grafietvet
  • Silvergoop een beter alternatief voor kopervet
  • Interflon Paste HT 1200 in spuitbus

Accupoolvet

Niet alleen voor je accupolen maar ook alle stekers, schakelaars en dergelijke, je elektrische systeem blijft echt veel langer storingvrij werken als de zaak vet gehouden wordt. Speciaal vet hiervoor waar gegarandeerd geen additieven inzitten die je elekrische kontakten kunnen aantasten, je kunt ook zuurvrije vaseline gebruiken zolang het ook maar echt zuurvrij is. Dit soort vet is voor smering onbruikbaar vanwege het lage smeltpunt,

Kontaktspray

Ideaal voor het onderhouden van vooral schakel kontakten, gebruik hier geen WD40 voor in elk geval.
bekende voorbeelden van kontaktspray zijn
  • kontaktchemie (kontakt60/61)
  • Electrolube
Universeelvet

Voor alles wat je wilt smeren en invetten waar sprake is van glijlagers langs elkaar schuifende delen. Universeelvet bestaat eigenlijk niet maar wordt wel als zodanig verkocht, gebruik het voor lichte toepassingen maar zeker niet voor kogellagers. Kogellagervet of wiellagervet kun je weer wel als universeelvet beschouwen, dat is dus het spul wat je bij je wilt hebben of in de schuur wilt hebben staan.


Wiellagervet

Voor wiel en balhoofdlagers alsmede achterbrug kun je niet elk vet zomaar toepassen, hiervoor is dus een speciaal vet ontwikkeld. Dit vet heeft de juiste eigenschappen bij kogellagers waarbij binnen het lager snelheid verschillen zijn, je wilt dat de kogels blijven rollen en niet gaan glijden.
  • Kroonoil Wiellagervet NF
  • Aeroshell 5 (-23 tot 177gr C luchtvaart industrie)
  • Aeroshell 22 (-65 tot 240gr C luchtvaart industrie)
Remmenvet

Ook hier weer een speciaalvet dat bestand moet zijn tegen remvloeistof en ook niet de werking van remvloeistof negatief mag beinvloeden. Wordt gebruikt bij montage van remzuigers, hier kan ook gewone remolie gebruikt worden.
Remmenvet wordt vaak geleverd bij revissiesetjes.

Diversen

  • WD40: Wordt gebruikt als vochtverdrijvend middel, goed als reiniging maar zeker geen smeermiddel
  • Kruipolie: vooral om vastgeroeste bouten enzo weer gangbaar te maken
  • Remmenreiniger: de naam zegt het al
  • Interflon Metalclean: Prima reinigingsmiddel maar pas op met rubber
  • Interflon Fin lube TF: een prima ketting smeer middel voor offroad gebruik
  • Interflon Fin Grease: een beter ketting smeer middel bij normaal gebruik


Montage en reparatiemiddelen:


kneedbaar metaal

Dit kan vooral onderweg handig zijn voor het repareren van gescheurde carterdelen, er zijn soorten voor staal,alu,RVS en brons van het merk Devcon
voorbeeld: DEVCON F, (10611 / 10610) voor aluminium

vloeibare pakking

Er zijn vele soorten en ik noem een aantal van Loctite omdat ik die zelf vaak gebruik.
Loctite 5926 (silicone blue) is voor universeel gebruik,
Loctite 596 (silicone red) voor moeilijk bereibare plaatsen.
Loctite 5910 (silicone black) extra oliebestendig.
Loctite 5699 (silicone grey) koelvloeistof bestendig
Loctite 5920 (silicone copper) extra hoge temperatuur

Borgmiddel

Ook dan kom je automatisch bij Loctite uit, er zijn drie soorten met verschillende sterkte.
Loctite 222 (paars)lage sterkte
Loctite 243 (blauw)gemiddelde sterkte
Loctite 270 (groen)hoge sterkte (moeilijk los te krijgen)

Tank Cure

Dit is een reparatie middel speciaal voor het herstellen van lekkende brandstoftanks, is op basis van epoxy.
 
Laatst bewerkt:
Molybdeen disulfide vet
Moluybdeen disulfide is een vaste smeerstof. In veel gevallen ouderwets en absoluut niet noodzakelijk. Er zijn veel alternatieven verkrijgbaar.

Kopervet
Niet gebruiken. Er zijn veel betere alternaieven verkrijgbaar op basis van keramische deeltjes. Kopervet is zooooooo 1977.

Accupoolvet
Eerst je kabels monteren en daarna inspuiten met een beetje spuitvet. Dus niet eerst invetten en dan monteren.

Remmenvet
What in heavens name is remmenvet???

Kroonoil Wiellagervet NF
Dit vet is het meest ordinaire universele toepasbaar smeervet wat je maar kan vinden. Lithium verdikt, minerale basisolie van 20Cst, en een 4 kogeltest van 3000N. Wat een lachertje. Voor wielllagers en achterbruggen kun je wel 1001 producten toepassen.

WD40
Behoeft juist wel uitleg. WD40 is goed om te reinigen, maar kan wel rubbers aantasten. Daarnaast smeert het voor geen meter. Universeel reinigingsmiddel, maar geen smeermiddel.

Interflon Metal Clean
Een dijk van een reiniger, maar kan plastic en rubbers aantasten. Aangezien de meeste ketting o-ring kettingen zijn zou ik Metal Clean zeker niet gebruiken.

Interflon Fin lube TF
Perfect middel voor de noppenrijders onder ons ons. Voor de woon-werk/regen/pekelrijders is Interflon Fin Grease veel beter!


Bier en chips staat weer klaar! Met alle respect voor de TS, maar ik ben bang dat dit een redelijk kansloos topic gaat worden.



Ik wacht op de wonder reacties van het super spul WD40 . Is een geweldig product, iedereen kent het en bijna iedereen gebruikt het tot volle tevredenheid, en het is overal te koop.
Op het forum lees ik heel regelmatig weer nieuwe gebruiks toepassingen van dit product. :Z
 
Ik wacht op de wonder reacties van het super spul WD40 . Is een geweldig product, iedereen kent het en bijna iedereen gebruikt het tot volle tevredenheid, en het is overal te koop.
Op het forum lees ik heel regelmatig weer nieuwe gebruiks toepassingen van dit product. :Z

Daarna gaan we lang doorzemelen over slick 50, fin25 TSL en ga zo maar weer door.
Ik ga het natuurlijk weer lekker volgen.

Beetje jammer dit -O-

Is het juist eens een beetje serieus topic over smeermiddel/vetten
 
Goed topic *D

Zie vaak ook door de bomen het bos niet meer, met name met al die Loctite nrs.

Iemand een idee van merk/type betreffende remmenvet?
Heb de laatste keer de nieuwe rubbers ingesmeerd met remvloeistof, om te kunnen monteren, werkte ook wel. Maar gevoelsmatig lijkt mij remmenvet beter.

Heb het destijds bij een automaterialenhandel gevraagd en die verkoper keek me aan alsof hij water zag branden. (inmiddels ook failliet)


Als je nu door de bomen het bos al niet meer ziet dan kan je beter dit topic niet verder volgen.
Komen alleen maar meer bomen bij O-) .
Niet negatief bedoeld, maar ik ga bij mijn buurvrouw ook niet vragen hoe zij het brood bakt en wat ze ervoor gebruikt zonder te weten of zij het allemaal echt wel weet.
Ik probeer alleen maar te waarschuwen voor onzin verhaaltjes.
Nee ook ik weet niet alles over smeermiddelen, maar ik weet wel waar ik mijn kennis moet vandaan halen.
 
ik gebruik aeroshell grease 5 voor lagers. als je er een vliegtuig van een paar ton mee op de baan kan smijten en dan binnen 5 meter het wiel 300km/h laten draaien zal het ook wel goed zijn voor mijn wielen.
Grease 7 is dunner en wordt in de industrie voor rol- en glijlagers gebruikt. Daar heb je op de motor niet veel aan.
Deze 2 vetten zijn honingkleurig.
Daarnaast heb ik ook nog grease 4 een "low friction" glijlagervet. heel mooi voor alles dat in een busje draait.

Deze vetten zijn allemaal geconstrueerd om te acteren bij temperaturen tussen de -50 en +50 en soms zeer natte en corrosieve omstandigheden. ideaal voor motoren dus.

Je kunt ze gewoon bestellen bij aviation postorder bedrijven en kosten een fractie van "motor" vetten.

Dezelfde bedrijven verkopen ook "anti seize" compound. Soms valt ook copaslip onder deze dekmantel, maar ik bedoel een hittebestendig zink of nikkel montagepasta. ook hier loont het de moeite om in de aviation wereld te shoppen.

Olie ben ik helemaal klaar mee. Mijn motorfietsen hebben een droge koppeling, daar gaat dus de API SJ olie van de Lidl in. Dat is geen experimentje van vorige maand, daar rijd ik al 10.000 en kilometers mee. Dagelijks op de R1100 (100.000km)en ook met de K75 die een enorm zijspan moet sleuren (140.000km).
Deze wonderolie zit ook in de CB250n met een natte koppeling, ook die doet het daar prima op.

Remmenreiniger koop ik bij de Action, net als WD40. Schoonmaken :r Dasty van de Wibra. Winterconservering: diesel met een scheut Lidl olie.

BMW's hebben gevoerde kabels dus die hoef ik niet te smeren.
 
ik gebruik aeroshell grease 5 voor lagers. als je er een vliegtuig van een paar ton mee op de baan kan smijten en dan binnen 5 meter het wiel 300km/h laten draaien zal het ook wel goed zijn voor mijn wielen.
Grease 7 is dunner en wordt in de industrie voor rol- en glijlagers gebruikt. Daar heb je op de motor niet veel aan.
Deze 2 vetten zijn honingkleurig.
Daarnaast heb ik ook nog grease 4 een "low friction" glijlagervet. heel mooi voor alles dat in een busje draait.

Deze vetten zijn allemaal geconstrueerd om te acteren bij temperaturen tussen de -50 en +50 en soms zeer natte en corrosieve omstandigheden. ideaal voor motoren dus.

Je kunt ze gewoon bestellen bij aviation postorder bedrijven en kosten een fractie van "motor" vetten.

Dezelfde bedrijven verkopen ook "anti seize" compound. Soms valt ook copaslip onder deze dekmantel, maar ik bedoel een hittebestendig zink of nikkel montagepasta. ook hier loont het de moeite om in de aviation wereld te shoppen.

Olie ben ik helemaal klaar mee. Mijn motorfietsen hebben een droge koppeling, daar gaat dus de API SJ olie van de Lidl in. Dat is geen experimentje van vorige maand, daar rijd ik al 10.000 en kilometers mee. Dagelijks op de R1100 (100.000km)en ook met de K75 die een enorm zijspan moet sleuren (140.000km).
Deze wonderolie zit ook in de CB250n met een natte koppeling, ook die doet het daar prima op.

Remmenreiniger koop ik bij de Action, net als WD40. Schoonmaken :r Dasty van de Wibra. Winterconservering: diesel met een scheut Lidl olie.

BMW's hebben gevoerde kabels dus die hoef ik niet te smeren.

Interessante bijdrage, had er nog helemaal niet aan gedacht om het in de vliegtuig wereld te zoeken.
 
Ik wacht op de wonder reacties van het super spul WD40 . Is een geweldig product, iedereen kent het en bijna iedereen gebruikt het tot volle tevredenheid, en het is overal te koop.
Op het forum lees ik heel regelmatig weer nieuwe gebruiks toepassingen van dit product. :Z
WD40 is prima parfum als je effe nix anders heb

Ik gebruik het verder alleen bij vochtproblemen, ik zou anders geen nuttige toepassing weten.
 
WD40 is prima parfum als je effe nix anders heb

Ik gebruik het verder alleen bij vochtproblemen, ik zou anders geen nuttige toepassing weten.


Kijk dat bedoel in nu.
WD40 is helemaal geen vochtverdrijvings middel.
Pak een glas water doe er 30% WD40 bij ga goed schudden, en voila, je zal zien dat de olie en water gemengt blijven.
Doe eens de zelfde test met Joker van Motorex.
Je zal zien dat water meteen gescheiden wordt van het product.
Maar WD40 ruikt wel lekker.
 
Kijk dat bedoel in nu.
WD40 is helemaal geen vochtverdrijvings middel.
Pak een glas water doe er 30% WD40 bij ga goed schudden, en voila, je zal zien dat de olie en water gemengt blijven.
Doe eens de zelfde test met Joker van Motorex.
Je zal zien dat water meteen gescheiden wordt van het product.
Maar WD40 ruikt wel lekker.

Daarmee suggereer je dat WD40 een waardeloos spul is?
 
:^ eigenlijk wel , voor je elektrische contacten beter een kontaktspray gebruiken met een hoog alcohol gehalte , deze reinigt je kontakten en laat geen vettig laagje achter.

WD40 gebruik ik alleen voor m`n velgen kettingvet vrij te maken, maar dat kan ook met diesel. Maar zo`n bussie is handiger.

PS wel mooi topic wat ik zeker zal volgen . :9
 
Laatst bewerkt:
Ik had al langer het gevoel dat WD 40 nu niet bepaald een wondermiddel was, toen we met een groep 400Km door de regen moesten was het wel het middel om de motoren weer aan de praat te krijgen maar ik vraag me af of een andere oplossing niet veel beter was geweest.

Kontaktspray is pure reiniger maar geeft geen bescherming, ik vertrouw het meest op het accupoolvet of zuurvrije vaseline. Ik maak al vaker mee dat elektrische problemen vaak voorkomen in de buurt van connectors, een beetje vet op elektrische verbindingen in een 12V omgeving is geen enkel probleem zolang het maar zuurvrij is.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat bedoel in nu.
WD40 is helemaal geen vochtverdrijvings middel.
Pak een glas water doe er 30% WD40 bij ga goed schudden, en voila, je zal zien dat de olie en water gemengt blijven.
Doe eens de zelfde test met Joker van Motorex.
Je zal zien dat water meteen gescheiden wordt van het product.
Maar WD40 ruikt wel lekker.
waar denk je dat de letters W en D voor staan? wiki google zelf maar waar die 40 voor staat.
 
Daarmee suggereer je dat WD40 een waardeloos spul is?



Nee het is eigenlijk een geweldig product.
Iedereen kent de naam, iedereen gebruikt het, iedereen adviseerd het en terwijl het product niet eens doet wat het zal moeten doen.
Dus maketing technisch is het geweldig.
WD staat wel voor water displacement en het is product /formule nummer 40 en volgens mij op de markt gebracht in 1953, voor zover ik het mij nog kan herrinneren van mijn oliecusrussen.
Maar daar hebben wij ook praktijktesten gedaan om te zien wat een product wel en niet doet.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik zelf " kontakt chemie " produkten , omdat we dat veelal op het werk bestellen voor onderhoud aan meetapparatuur etc. Wat betreft je melding van stekers idd eerst goed reinigen en zuurvrij invetten dat doe ik ook en werkt prima. Maar schakelaars doe ik alleen met een kontakt chemie produkt . bv een ( kontakt 60 of 61 ) en geen WD40 , ik heb zo`n vermoeden dat dit gaat inbranden op den duur ?
 
Nee het is eigenlijk een geweldig product.
Iedereen kent de naam, iedereen gebruikt het, iedereen adviseerd het en terwijl het product niet eens doet wat het zal moeten doen.
Dus maketing technisch is het geweldig.
WD staat wel voor water displacement en het is product /formule nummer 40 en volgens mij op de markt gebracht in 1953, voor zover ik het mij nog kan herrinneren van mijn oliecusrussen.
Maar daar hebben wij ook praktijktesten gedaan om te zien wat een product wel en niet doet.
ik ben ook nog op die cursus van Motorex geweest
 
Gebruik zelf " kontakt chemie " produkten , omdat we dat veelal op het werk bestellen voor onderhoud aan meetapparatuur etc. Wat betreft je melding van stekers idd eerst goed reinigen en zuurvrij invetten dat doe ik ook en werkt prima. Maar schakelaars doe ik alleen met een kontakt chemie produkt . bv een ( kontakt 60 of 61 ) en geen WD40 , ik heb zo`n vermoeden dat dit gaat inbranden op den duur ?

Kontakt 60/61 is uitstekend spul, ik gebruikte het ook jarenlang op mijn werk maar tegenwoordig is men overgestapt op Electrolube en dat werkt ook (is niet beter of slechter).
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik aeroshell grease 5 voor lagers. als je er een vliegtuig van een paar ton mee op de baan kan smijten en dan binnen 5 meter het wiel 300km/h laten draaien zal het ook wel goed zijn voor mijn wielen.
Grease 7 is dunner en wordt in de industrie voor rol- en glijlagers gebruikt. Daar heb je op de motor niet veel aan.
Deze 2 vetten zijn honingkleurig.
Daarnaast heb ik ook nog grease 4 een "low friction" glijlagervet. heel mooi voor alles dat in een busje draait.

Deze vetten zijn allemaal geconstrueerd om te acteren bij temperaturen tussen de -50 en +50 en soms zeer natte en corrosieve omstandigheden. ideaal voor motoren dus.

Je kunt ze gewoon bestellen bij aviation postorder bedrijven en kosten een fractie van "motor" vetten.

Dezelfde bedrijven verkopen ook "anti seize" compound. Soms valt ook copaslip onder deze dekmantel, maar ik bedoel een hittebestendig zink of nikkel montagepasta. ook hier loont het de moeite om in de aviation wereld te shoppen.

Olie ben ik helemaal klaar mee. Mijn motorfietsen hebben een droge koppeling, daar gaat dus de API SJ olie van de Lidl in. Dat is geen experimentje van vorige maand, daar rijd ik al 10.000 en kilometers mee. Dagelijks op de R1100 (100.000km)en ook met de K75 die een enorm zijspan moet sleuren (140.000km).
Deze wonderolie zit ook in de CB250n met een natte koppeling, ook die doet het daar prima op.

Remmenreiniger koop ik bij de Action, net als WD40. Schoonmaken :r Dasty van de Wibra. Winterconservering: diesel met een scheut Lidl olie.

BMW's hebben gevoerde kabels dus die hoef ik niet te smeren.

Dasty van de Wibra rules! Super schoonmaakmiddel.

Aeroshell 5 heeft een minerale basisolie, dus lager dan -25, -27 gaat echt niet met een minerale olie. -50 gaat echt niet, maar dan stap je ook niet meer op de brommer denk ik :-)
 
Dasty van de Wibra rules! Super schoonmaakmiddel.

Aeroshell 5 heeft een minerale basisolie, dus lager dan -25, -27 gaat echt niet met een minerale olie. -50 gaat echt niet, maar dan stap je ook niet meer op de brommer denk ik :-)
Over Dasty heb ik al meer gehoord, toch maar eens uitproberen.

Dat van Aeroshell staat ook in de specs dat het niet lager dan -25 gaat, de bovengrens is veel hoger in elk geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan