Nieuwe functionaliteit: Sociale groepen (publieke test)

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.949
4.196
De Betuwe
@Rob RD heeft een tijd geleden geopperd iets op MF in te richten voor specifieke groepen. Of dat nou een Honda Goldwing fanclub is, een hoek voor liefhebbers van de rokende Yamaha RD350 en RD500, een centraal afspreek topic om te gaan toeren of een plek om blind dates met motorchicks in zwarte lederen kleding te bespreken.

Daar ben ik al een tijd over aan het nadenken en ik denk een oplossing gevonden te hebben: Sociale groepen (te vinden in het hoofdmenu bovenaan het scherm).
Dit is functionaliteit waar je een eigen groep aan kan waar oa het volgende mogelijk is:

- Een eigen opmaak maken met een eigen logo en banner om je te onderscheiden van andere groepen
- Een intro pagina waar je bezoekers kan uitleggen waar de groep voor bedoeld is
- Eigen forums aanmaken
- Evenementen aanmaken (virtueel of fysiek met een kalender en Google Maps kaart voor de specifieke locatie)
- MF'ers uitnodigen om mee te doen
- De persoon die de groep aanmaakt heeft ook veel rechten om zelf zaken aan te passen:
  • Forums aanmaken en verwijderen
  • Een groep instellen als openbaar (iedereen ziet de groep en kan aanvragen lid te worden), gesloten (groep zichtbaar, alleen leden zien de inhoud) of geheim (alleen leden zien de groep en inhoud)
  • Mensen uitnodigen voor toegang en toegang weer wegnemen
  • Groep publiekelijk/verborgen of gesloten maken
  • Ofwel, je bent moderator in je eigen groep

Deze functionaliteit is erg uitgebreid en (technisch) complex. Om die reden is dit een publieke test en dus (nog) niet definitief.
We zijn als MF crew erg benieuwd of jullie dit een nuttige toevoeging vinden en zijn ook benieuwd naar jullie creativiteit ;)

Een paar opmerkingen:
  • We hebben als demo twee groepen aangemaakt zodat je kan kijken hoe het er uit kan zien. Gebruik het als inspiratie om je eigen groep aan te maken :)
  • De rechten zijn nog niet definitief. Het kan zijn dat de maker van de groep óf leden van de groep meer rechten krijgen.
  • De basis van deze functionaliteit is in het Engels geschreven. Kom je Engelse termen tegen die vertaald moeten worden? Laat het me weten!
  • Sociale groepen zijn ingedeeld in categorieën. Momenteel is er maar één categorie (motoren), we denken nog na over andere categorieën. Tips zijn welkom!
  • De kalender heeft nog de Engelse indeling (mon, tue, 06/10 ipv 10/06). Wordt aan gewerkt.
  • Vragen, verzoeken en opmerkingen zijn welkom.

De crew zal op een later tijdstip (waarschijnlijk een paar weken) evalueren. Daarvan houden we jullie op de hoogte.
 
Momenteel is er maar één categorie (motoren), we denken nog na over andere categorieën. Tips zijn welkom!
Clubs, steden, provincies. Alleen wel de vraag of dat dan de al bestaande topics moet overnemen?

BMW über alles
  • Openbare groep
  • 2K
  • 20
  • 2
  • 1
BMW-motoren behoren tot het absolute luxe segment. Ze bieden verfijning, prestaties en betrouwbaarheid op het hoogste niveau. Met geavanceerde technologieën en een exclusief design bieden BMW-motoren een rijervaring van ongeëvenaarde klasse en plezier.
 
Laatst bewerkt:
slecht idee, het bevordert klikjesvorming waarbij het openbaar karakter van een forum deels komt te vervallen, zeker als individuen dan ook nog eens macht krijgen over wat er wel en niet kan "in hun groepje".
verder snap ik de bedoeling ook niet : waarom moet het forum meer en meer op f*ckbook lijken ? wil je een f*ckbook-beleving ga dan bij f*ckerberg zijn clubje, en laat de rest van het internet gerust.
 
Dan moet je maar eens lezen wat ik in het voorstel heb getiept... en anders hebben jullie je azijn lang op kunnen houden
 
Dan moet je maar eens lezen wat ik in het voorstel heb getiept... en anders hebben jullie je azijn lang op kunnen houden
Ik heb jouw voorstel toen niet gelezen en ik kan me voorstellen dat meer mensen dat gemist hebben.

En als iemand wat kritieke vragen/opmerkingen heeft die misschien niet in jouw straatje vallen wil niet meteen zeggen dat het azijnzeiken is ;)

Verder ben ik het met eens met en aantal punten van hierboven en met name:

-dat er informatie niet meer beschikbaar is omdat het in gesloten groepen terecht komt
-sommige wannabee-mods kunnen dan in zulke groepen de leden beheren, wat niet altijd positief bijdraagt.
 
Dan moet je maar eens lezen wat ik in het voorstel heb getiept... en anders hebben jullie je azijn lang op kunnen houden
geen idee over welk voorstel je het hebt, ik lees lang niet alles op het forum.
verder :
ik azijn
jij azijnt
iedereen azijnen (?)
wel eens.
 
Iedereen is ondanks dat het veel mensen zijn 3e psn enkelvoud, dus iedereen azijnt
 
slecht idee, het bevordert klikjesvorming waarbij het openbaar karakter van een forum deels komt te vervallen, zeker als individuen dan ook nog eens macht krijgen over wat er wel en niet kan "in hun groepje".
verder snap ik de bedoeling ook niet : waarom moet het forum meer en meer op f*ckbook lijken ? wil je een f*ckbook-beleving ga dan bij f*ckerberg zijn clubje, en laat de rest van het internet gerust.
Kan me hier wel in vinden. MF is al heel erg uitgedund, de regionale topics leven al jaren niet meer. Het is verworden tot praten over motorrijden en veel meer nog tot gelul over alles en nog wat behalve motorrijden. Gereden in groepsvervand wordt er vanuit MF al lang niet meer. En sociale groepen klinkt zo sociaal. De recentelijke geschiedenis heeft ons juist geleerd dat "social" media vaak ontaarden in het tegenovergestelde, ofwel in a sociaal gedrag.

Maar goed het idee erachter is vast positief bedoeld, dus ik geef het een kans en kijk wel van een afstandje toe.
 
Ik denk dat je sociale groepen moet vertalen naar eensgezinden en helemaal niet naar tinder en facebook. Als er op MF een sociale groep ontstaat voor een merk of type motor wordt je helemaal niet weggehouden van informatie, je kan gewoon bij interesse in zo'n type meekijken in zo'n groep.

@Duderuud doe ik het een beetje goed :+
 
Ik denk dat je sociale groepen moet vertalen naar eensgezinden en helemaal niet naar tinder en facebook. Als er op MF een sociale groep ontstaat voor een merk of type motor wordt je helemaal niet weggehouden van informatie, je kan gewoon bij interesse in zo'n type meekijken in zo'n groep.

@Duderuud doe ik het een beetje goed :+
Wat is dan de toegevoegde waarde van “groepen”?
 
Ik denk dat je sociale groepen moet vertalen naar eensgezinden en helemaal niet naar tinder en facebook. Als er op MF een sociale groep ontstaat voor een merk of type motor wordt je helemaal niet weggehouden van informatie, je kan gewoon bij interesse in zo'n type meekijken in zo'n groep.

@Duderuud doe ik het een beetje goed :+


Nou weet ik heus wel dat er een topic zoals het enige FZR-Topic . Yamaha Tweetakttopic en FJR1200 topic hier lopen en toegankelijk zijn, maar juist dat laatste is niet de bedoeling van een merkenclub topic. Taar wordt je lid van omdat je zo'n fiets hebt en de rest blijft daar uit.

Ik zal de nuance niet goed begrijpen, maar, niet mogen deelnemen in een gesprek voelt toch een beetje als weghouden. Ik denk dat er een heleboel users zijn die een heleboel ervaringen hebben met motoren die ze niet meer bezitten. Om dan een keer mee te praten over zo'n motorfiets moeten ze eerst goedgekeurd worden voor een groep om deel te kunnen nemen. Klinkt als een forum zoals we het nu hebben alleen dan met meer (m.i. onhandige) stappen
 
Ik ben nog lid van een andere club waar de webpagina alleen maar geld kost en nagenoeg weinig activiteit heeft.
Er was al eens een voorstel om de website offline te halen en op FB verder te gaan maar dat stuitte op tegenstand bij de niet FB-ers.
Gaat MF dan ruimte bieden voor dergelijke clubs?
 
Ik denk dat je sociale groepen moet vertalen naar eensgezinden en helemaal niet naar tinder en facebook. Als er op MF een sociale groep ontstaat voor een merk of type motor wordt je helemaal niet weggehouden van informatie, je kan gewoon bij interesse in zo'n type meekijken in zo'n groep.

@Duderuud doe ik het een beetje goed :+
Ik lees in de post van @Duderuud :

  • Een groep instellen als openbaar (iedereen ziet de groep en kan aanvragen lid te worden), gesloten (groep zichtbaar, alleen leden zien de inhoud) of geheim (alleen leden zien de groep en inhoud)
  • Mensen uitnodigen voor toegang en toegang weer wegnemen
  • Groep publiekelijk/verborgen of gesloten maken
Dus dat is niet helemaal waar wat je daar zegt ;)
 
Ik ben benieuwd. Maar het niet toegankelijk zijn van groepen (behalve voor niet geregistreerde MF'ers) klinkt inderdaad als kennis die niet toegankelijk is en dat mensen zullen denken "laat maar zitten"
De crew heeft nu al de optie om irritantjes uit topics te wippen en dat lijkt me afdoende.

Ik noem maar een "groep" welke wel vaker genoemd wordt. Het nacht topic.
Iedereen kan erin en daar komt ook wel wat nieuwe aanwas. Als dat besloten zou worden komt er vanzelfsprekend minder nieuwe aanwas en bloed het uiteindelijk dood. "goh, vroeger was het hier altijd veel drukker/gezelliger/meer posts".

Begrijp me niet verkeerd, overzichtelijke groepen zouden best wat toe kunnen voegen maar het kan zoals net beschreven ook het tegenovergestelde bereiken.
 
Ik had toentertijd dat idee van Rob wel eens gelezen, maar toen dacht ik, dat is er toch al, dmv een topic? Wat is de toegevoegde waarde van een groep tpv topic? En nee, dan niet het lijstje kenmerken uit de openingspost van Duuderuud :P. Elk kenmerk, behalve zelf mod zijn in je eigen stukkie, kan nu toch ook al.

Edit: nog even gespiekt in de demo paginas. Het ziet er echt mooi uit. Net een echt social media ding en kan best bruikbaar zijn. Wat ik niet goed meer begrijp is dat het een concurrent is van jezelf :?.
Even de extremen opzoeken :) : Wat gebeurt er met bijv de zoekfunctie? Minder posts in openbare topics, meer in besloten groepen? Wat is de visie van mf op dit gebied? Wat voor moderatiebeleid is er op de socialwe groepen? Wordt een wanabee mod ook gemod/bewaakt? Je ziet op mf zat persoonlijke irritaties. Een wanabee mod kan zomaar iemand geen toegang geven tot een groep, is dat wenselijk?
 
Laatst bewerkt:
Er moet volgens mij goed nagedacht worden over het doel van MF. Je gaat nu met groepen idd met jezelf concurreren ofzo? En het openbare karakter verdwijnt. Je kan zometeen evenementen vinden bij waar is wat te doen, bij de bmw club, bij de Honda club, bij de toerclub en ga zo maar door.

Het voelt als FB, waar de informatie ook gefragmenteerd en en besloten in allerlei groepen ligt. Heel vreemd concept op een openbaar forum, waar de informatie m.i. juist makkelijk te vinden moet zijn.

Het lijkt nu alsof zonder strategie allerhande social media functionaliteit probeert te incorporeren zonder dat er is nagedacht over het effect daarvan en of het past bij het doel, de doelgroep en de missie van een forum.

Ik wacht af en kijk rustig toe maar voel met de laatste twee updates steeds meer afstand tussen mijn wens voor MF en de richting waarin het gaat
 
niemand hoeft mij uit te nodigen voor een groep, ik wil er geen deel van uitmaken.

Want mijn idee is dat het ook helemaal niet voor MF gebruikers is
heeft het hier dan wel iets te zoeken ?
als het niet voor MF'ers is, hoe gaan die mensen dan die doelgroepen vinden ? net even gegoogled op "Honda fanclub" : niks op de eerste 10 pagina's. "BMW über alles" wordt wel gevonden, maar dan stel ik me de vraag : als ik als BMW-fan gelijkgezinden wil vinden op het internet, hoe groot is de kans dat iemand "BMW über alles" gaan intikken ? nul. maw : je creeert iets voor mensen die niet eens weten dat het bestaat, en die het ook niet gaan vinden. en tegelijkertijd creeer je iets dat de activiteit op het forum zelf gaat verminderen, waardoor je het forum (en dus ook je doelgroepen) dichter brengt bij wat je probeert te voorkomen : dat (modelspecifieke) motorfora verdwijnen.
 
slecht idee, het bevordert klikjesvorming waarbij het openbaar karakter van een forum deels komt te vervallen, zeker als individuen dan ook nog eens macht krijgen over wat er wel en niet kan "in hun groepje".
verder snap ik de bedoeling ook niet : waarom moet het forum meer en meer op f*ckbook lijken ? wil je een f*ckbook-beleving ga dan bij f*ckerberg zijn clubje, en laat de rest van het internet gerust.
Ik vind het iets ongezouten en zou het anders formuleren, toch ben ik het met de strekking eens. Ondanks dat ik dit nog een levendig forum vind, is het minder dan in 2008, toen ik hier begon. In no-time veel reacties en input, elke vrijdag een onzintopic die werd toegestaan en iedereen ook herkende. Het lijkt rustiger hier, of dit ook klopt weet ik niet. Dan werkt aparte FB achtingen groepen minder cohesie in de hand. Ik zou eerder kijken hoe we de insta en FB generatie hier weer terug krijgen. Misschien was dat ook het idee erachter, maar dan werkt dit concept kopiëren naar hier eerder tegen ben ik bang.

edit: zie nu bijvoorbeeld al een motornavigatie groep, mensen hebben nu hun groep waardoor deze info niet meer in het topic komt of waardoor daar minder reacties op vragen komen, het versplinterd info idd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan