Motor verkoopcijfers 2021

Joostst

Sceptisch optimist - Motorpedist
31 mrt 2013
1.281
687
Nrd-Holland
In navolging van voorgaande jaren heb ik ook dit jaar weer uitgebreid door de open data van de RDW gestruind en een samenvatting geschreven.
Mijn vrienden van Bakker Motors hebben weer de website beschikbaar gesteld voor mijn proza.

Veel leesplezier! KLIK HIER

En als iemand antwoorden weet op openstaande vragen.....
(Waarom zoveel Zero's geëxporteerd? Waarom in september al 27 R7's op kenteken? Wat zijn die Eysinks?)
 
Vraag 3
47442420-3488-4728-9AD2-9D8EADF7BF50.jpeg
 
Demobikes in september op kenteken zetten en pas in november in de showroom klinkt erg onlogisch, daarnaast hoeven demobikes niet op kenteken voor dealers, die hebben immers de groene plaat.
Demobikes voor de journalisten?
De 1e tests waren in Spanje en 27 zijn erheeeeel veel, zoveel motor-journalisten zijn er niet in NL. Ik zat nog te zoeken in de richting van de R7-cup maar die start in NL pas in2023 en op kenteken zetten van racers is erg ongebruikelijk.
Ja, dat kreeg ik met Googlen ook naar voren, maar nu de rest.
 
De 1e tests waren in Spanje en 27 zijn erheeeeel veel, zoveel motor-journalisten zijn er niet in NL. Ik zat nog te zoeken in de richting van de R7-cup maar die start in NL pas in2023 en op kenteken zetten van racers is erg ongebruikelijk.

Ja, dat kreeg ik met Googlen ook naar voren, maar nu de rest.

Hoofdkantoor van europa zit op schiphol-rijk hé, misschien dat zijn voor de europese vloot zorgen...
 
Wat zijn die Eysinks?

Een oud Nederlands merk dat nu blijkbaar op brommers en 125 cc's van Chinese makelij (letterlijk) geplakt wordt. Ze worden al langer gevoerd onder de naam Killerbee. Geen idee wie of wat er achter steekt, verder dan advertenties van brommerdealers kom ik ook niet.
 
In navolging van voorgaande jaren heb ik ook dit jaar weer uitgebreid door de open data van de RDW gestruind en een samenvatting geschreven.
Mijn vrienden van Bakker Motors hebben weer de website beschikbaar gesteld voor mijn proza.

Veel leesplezier! KLIK HIER

En als iemand antwoorden weet op openstaande vragen.....
(Waarom zoveel Zero's geëxporteerd? Waarom in september al 27 R7's op kenteken? Wat zijn die Eysinks?)
Leuk en interessant. :t
 
Hoofdkantoor van europa zit op schiphol-rijk hé, misschien dat zijn voor de europese vloot zorgen...
Ja precies. De test motoren waar de eu pers mee rijdt op locatie, dus ook in Spanje etc, staan bij yamaha al een tijdje op nl kenteken. Dat was bijv bij de tracer 9 ook het geval.

De vraag over de zero: mijn gok is dat dat komt omdat er in het noorden van het land een dealer in elektro motoren zit. Die levert niet alleen in Nederland.
 
Thanks!
Zero klinkt aannemelijk, moet ook wel zoiets zijn.
Dat is best goede zaken doen dan! Weinig dealers die +/+ 50 nieuwe motoren verkopen.
 
Vandaag heeft de RDW de cijfers van 31 december vrijgegeven In totaal de laatste week toch nog 60 nieuwe motoren op kenteken gezet.
Het gesjoemel van BMW is nu ook cijfermatig bewezen, vanaf 14 november zijn er opeens meer dan 100 BMW's op kenteken gezet en deze zijn niet verzekerd, die gingen dus niet rijdend de showroom uit.
De laatste details, aanpassingen en foutjes zijn nu rechtgetrokken -> KLIKK
 
Die 27 R7's stonden in oktober of november bij Motoport Veldhoven ter inspectie nadat ze de journalisten in Spanje hadden overleefd. Denk aan kleine beschadigingen door de tests of transportschade die nader bekeken moest worden.
Best een indrukwekkend legertje bij elkaar; ze stonden gewoon open en bloot midden in de zaak. :)

Ik weet trouwens niet wat er daarna mee zou gebeuren. Door het land verdelen als demo's?
 
Als BMW in de laatste maand nog snel motoren op kenteken zet.
Bv 100 stuks.
Deze worden dan het opvolgde jaar verkocht.
Dan hebben ze dat jaar een "achterstand" van 100 stuks.
Hoeveel motoren gaan ze dan komende december op kenteken zetten?
 
Vorig jaar waren het er ook ongeveer 100.
Ik heb van voorgaande jaren begrepen dat er ook veel naar het buitenland verdwijnen, waarschijnlijk een BPM teruggaaf constructie ofzo.
 
Als BMW in de laatste maand nog snel motoren op kenteken zet.
Bv 100 stuks.
Deze worden dan het opvolgde jaar verkocht.
Dan hebben ze dat jaar een "achterstand" van 100 stuks.
Hoeveel motoren gaan ze dan komende december op kenteken zetten?
Dat is dus ws niet zo. Die inschrijvingen verdwijnen ook weer bijvoorbeeld door export. BMW is niet het enige merk.

Maar het persbericht is al wel de wereld ingeslingerd hoor
BMW Motorrad voor 12e jaar op rij marktleider in Nederland.

Ik heb eerder ook wel eens registratiedata bestudeerd (voor werk, maar voor een ander doel) en gezien dat er de jaren die ik in mijn dataset had een export piekje te zien was in de rdw inschrijvingen. Misschien leuk @Joostst om daar over 2 maanden eens naar te kijken.

Zou me trouwens ook niets verbazen als meer dan de helft van die R7s binnen het kwartaal weg is.
 
Wel heel triest dat de verkoop-aantallen blijkbaar zo gemanipuleerd kunnen worden.
In dit geval ook wel een beetje flauw zoals BMW dit nu al voor 2e (?) jaar doet.
Dat kost BMW (?) dus veel geld. Gaan ze deze kosten opslaan bij de motoren die wel ECHT worden verkocht?
Het bericht wat we lezen met '12e jaar op rij marktleider' moeten we maar met een korreltje zout nemen.

Overigens is het verkoop-aantal sowieso een punt waar een discussie over te maken is.
Veel motoren kúnnen wel worden verkocht, maar door gebrek aan chips gaan ze niet uitgeleverd worden.
Dus de fabrikant die de meeste chips heeft weten in te kopen, staat er het beste voor.
 
Wel heel triest dat de verkoop-aantallen blijkbaar zo gemanipuleerd kunnen worden.
In dit geval ook wel een beetje flauw zoals BMW dit nu al voor 2e (?) jaar doet.
Dat kost BMW (?) dus veel geld. Gaan ze deze kosten opslaan bij de motoren die wel ECHT worden verkocht?
Het bericht wat we lezen met '12e jaar op rij marktleider' moeten we maar met een korreltje zout nemen.

Overigens is het verkoop-aantal sowieso een punt waar een discussie over te maken is.
Veel motoren kúnnen wel worden verkocht, maar door gebrek aan chips gaan ze niet uitgeleverd worden.
Dus de fabrikant die de meeste chips heeft weten in te kopen, staat er het beste voor.
Ach en zo wordt je genept, alleen vraag ik me of je je koopgedrag/merk van laat afhangen…..:?

Voor de rest gaat de verkoop van motoren als een speer…..:)
 
Interessant om te lezen hoe het BMW in hun thuisland vergaat.
Klik

Ook bizar dat Nui daar zoveel verkoopt, zeker vergeleken met de 19 stuks in NL.


HIER trouwens nog een stuk over onze Zuiderburen.
 
Ik weet 't niet hoor.....................??
In België zijn van de 4 NIEUW best verkochte types er 3 van BMW-boxer.
Prachtige modellen van Kawasaki en Yamaha staan (veel) lager op de lijst. Onbegrijpelijk!

Zo erg veel meer zie je deze hangtiet-motoren toch ook weer niet rijden?
Zijn dit motoren die vooral door yuppen NIEUW (kunnen) worden gekocht, en daarna vooral stof staan te happen in de garage?
 
bij ons rijdt de grootste hoop woon-werkers met een obligate "beemer"
je kunt het ze niet kwalijk nemen, ze rijden niet voor hun plezier, dan stoort een "hangtietmoto" ook niet :+
 
Ik heb eerder ook wel eens registratiedata bestudeerd (voor werk, maar voor een ander doel) en gezien dat er de jaren die ik in mijn dataset had een export piekje te zien was in de rdw inschrijvingen. Misschien leuk @Jooststom daar over 2 maanden eens naar te kijken.

Vandaag schitterend weertje om hier eens naar te kijken.
Ik heb dus naar de BMW's gekeken die eind 2021 op kenteken waren gezet en niet verzekerd waren.
Veruit het grootste deel is al allemaal verkocht/op naam gezet. Hoe het nu daadwerkelijk gaat blijft wat vaag. Sommige motoren hebben al 2 privé eigenaren gehad, sommige 2 zakelijke eigenaren, de rest heeft nu 1 eigenaar. Geen enkele heeft een export indicator.
Conclusie: BMW heeft eind 2021 een zwerm motoren geregistreerd om de top1 positie te behouden en deze toch alweer aan de man gebracht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan