Motor importeren vanuit Duitsland, een uitleg

Status
Niet open voor verdere reacties.
1 vraagje voor de superduidelijkheid:

Ik heb een motor van 14 maanden oud op het oog met 3500km (jawel...) dan hoef ik géén btw betalen omdattie >6 maannden oud is. Right?
 
hoi allemaal ik heb 1 vraagje ik heb deze week een yamaha r6, bouwjaar
06-02-2001 gekocht in belgie.

hierbij heb ik (maar) twee documenten ontvangen nl. de gelijkvormigheidsattest en de inschrijvingsbewijs.

nou mijn vraag, heb ik genoeg aan deze twee documenten voor het invoeren van mijn motor?

dank u y.c.
 
1 vraagje voor de superduidelijkheid:

Ik heb een motor van 14 maanden oud op het oog met 3500km (jawel...) dan hoef ik géén btw betalen omdattie >6 maannden oud is. Right?

Wrong!!!
Als je motor jonger is dan 6 maanden OF minder dan 6000 km heeft gelopen, wordt ie als nieuw aangemerkt. M.a.w. je moet aan beide voorwaarden voldoen, niet aan 1 van de 2.

Op zondag 20 juli 2003 12:42 schreef Y.C.R 6 het volgende:
hoi allemaal ik heb 1 vraagje ik heb deze week een yamaha r6, bouwjaar
06-02-2001 gekocht in belgie.

hierbij heb ik (maar) twee documenten ontvangen nl. de gelijkvormigheidsattest en de inschrijvingsbewijs.

nou mijn vraag, heb ik genoeg aan deze twee documenten voor het invoeren van mijn motor?

Ja, het gelijkvormigheidsattest is de Belgische benaming voor het CVO.
Dat in combinatie met het officiële eigendomsbewijs is voldoende.
 
yes thanx man je bent super mijn dag kan niet meer stuk laters ik ga maar mijn r6 poetsen
 
he duwgati kun je me mischien nog even verder helpen?

nou heb ik contact opgenomen met de RDW en ik moet wachten tot 2 september pas dan kan ik hem laten keuren.

zijn er geen alternatieven, ik heb ook met andere vestigingen gebelt en de wachtetijden zijn bijna het zelfde

weet iemand hier mischien iets over dat "exportkenteken"? de motor is in belgie gekocht dus dacht ik dat ik met zo'n exportkenteken wel een maandje mee rond kan rijden, weet iemand hier iets meer over van hoe en waar kan ik dit halen?

bedankt y.c.
 
zijn er geen alternatieven

Je eigen RDW beginnen misschien |(

weet iemand hier mischien iets over dat "exportkenteken"? de motor is in belgie gekocht dus dacht ik dat ik met zo'n exportkenteken wel een maandje mee rond kan rijden, weet iemand hier iets meer over van hoe en waar kan ik dit halen?

bedankt y.c.

Exportkenteken mag je zeker niet een maand mee rondcrossen...
Geduld is een schone zaak.
 
Heeft iemand gegevens over dat reflectortje waar dat precies moet zitten, moe tik dat namelijk er nog even op fabriceren hehe..
 
Ik weet niet hoe het in België is geregeld, maar als je vanuit Duitsland importeert, kun je in Duitsland een exportkenteken aanvragen. De geldigheidsduur van dat kenteken is afhankelijk van de verzekering die je afsluit. De ADAC gaat tot maximaal 1 maand, maar ik heb me laten vertellen dat er maatschappijen zijn die tot een half jaar gaan. Enfin, met zo'n verzekeringsbewijs kun je dan een exportkenteken gaan halen. Op dat kenteken wordt ook de begin- en einddatum van de geldigheid vermeld.

Maar dat is dus allemaal voor Duitsland. Ik weet niet of dat in Belgiï ook kan. Daarvoor zou ik als ik jou was de Belgische douane eens bellen.

Wel nog iets om rekening mee te houden:
Je mag met zo'n exportkenteken in Nederland eigenlijk alleen maar rijden om de motor vanaf het aankoopadres via de kortst mogelijke route naar huis te rijden. Dus je moet voor jezelf bepalen hoeveel risico je wilt lopen. Je kunt je natuurlijk altijd proberen van de domme te houden als ze je aanhouden, want op het duitse kenteken staat niet dat je er in NL niet mee mag rondrijden :+

En de wachttijden van de diverse keuringsstations staat gewoon op de site van het RDW. Gewoon ff rondneuzen daar en je weet snel genoeg waar de wachttijden het kortst zijn.

Succes
 
Een ontzettend goed stuk zeg. Maar een ding is mij niet echt duidelijk.
Stel je wilt je motor bij een Duitse dealer halen. Normaal zit daar iets van 16% duitse BTW op. Levert deze Duitse dealer hem dan BTW vrij als je hem Duitsland uitvoert? Of moet je gewoon de Duitse BTW betalen? Verder is het verhaal ontzettend duidelijk. :)
 
Als je de BTW niet in duitsland betaalt, dan krijg je 'm sowieso alsnog hier in NL voor je kiezen. En aangezien Duitsland de laagste BTW heeft, is het zonder meer interessant om de BTW in Duitsland te betalen.
 
Helder stuk Dude!!! :} :} Weet jij of iemand anders of je in Duitsland de motor kan laten keuren voor je hem aanschaft (soort ANWB keuring)?

Thanx!!!
 
he duwgati kun je me mischien nog even verder helpen?

nou heb ik contact opgenomen met de RDW en ik moet wachten tot 2 september pas dan kan ik hem laten keuren.

zijn er geen alternatieven, ik heb ook met andere vestigingen gebelt en de wachtetijden zijn bijna het zelfde

weet iemand hier mischien iets over dat "exportkenteken"? de motor is in belgie gekocht dus dacht ik dat ik met zo'n exportkenteken wel een maandje mee rond kan rijden, weet iemand hier iets meer over van hoe en waar kan ik dit halen?

bedankt y.c.

Bel ff met schiedam, ik belde afgelopen maandag, dinsdag ochtend 0900 gekeurd :) :) :)
 
Wel nog iets om rekening mee te houden:
Je mag met zo'n exportkenteken in Nederland eigenlijk alleen maar rijden om de motor vanaf het aankoopadres via de kortst mogelijke route naar huis te rijden. Dus je moet voor jezelf bepalen hoeveel risico je wilt lopen. Je kunt je natuurlijk altijd proberen van de domme te houden als ze je aanhouden, want op het duitse kenteken staat niet dat je er in NL niet mee mag rondrijden :+

Bij het importeren van mijn vorige Duc heb ik het RDW, de ANWB, de politie en het ministerie van V&W en justitie gevraagd of ik met dit kenteken mocht rijden. Geen van allen kon dit bevestigen noch ontkennen! Ik heb er dus gewoon tot de laatste dag van de geldigheidsduur mee gereden O-)
 
haha, ti's ook zo verrot lastig om je brommert te laten staan als ie in de schuur naar je lacht.
Ik moest mezelf gisteren haast vastbinden :)
 
haha, ti's ook zo verrot lastig om je brommert te laten staan als ie in de schuur naar je lacht.
Ik moest mezelf gisteren haast vastbinden :)

nou zeg die van jouw lacht nog, de mijne R6 die kijkt me alleen maar boos aan

waar zit jij nog trouwens op te wachten je had hem toch al laten keuren afgelopen dinsdag ?????????
 
Laatst bewerkt:
Kijk! hier hebben we temminste iets aan. Goede uitleg en alle documenten erbij. Ook die link naar het berekenen van die bpm is handig.
Klasse van duderuud :}
 
nou zeg die van jouw lacht nog, de mijne R6 die kijkt me alleen maar boos aan

waar zit jij nog trouwens op te wachten je had hem toch al laten keuren afgelopen dinsdag ?????????
Op de platen, de papieren waren zaterdag binnen. Toch wel een rekord. 5 dagen van aankoop tot keuring tot plaaten :)
 
Ja, het gelijkvormigheidsattest is de Belgische benaming voor het CVO.
Dat in combinatie met het officiële eigendomsbewijs is voldoende.

he duwgati ik heb contact gehad met de rdw in zwijndrecht en het vrouwtje daar zegt dat het gelijkvormigheidsattest GEEN cvo is ?????????

nou begrijp ik er helemaal niks van daarnaast kan ik ook geen nummer vinden op het inschrijvingsbewijs dat voorafgaat met een 'E'dus heb ik toch helemaal geen CVO nodig, toch ????
:(
 
tja, das ook wel snel, maar sneller kon bij mij niet.
Op maandag de afspraak maken, op dinsdag de keuring en op zaterdag de papieren binnen en de plaat laten maken.
 
Nog een vraagje: ik hoorde dat veel motoren in Duitsland zijn begrenst op 100 pk (ivm verzekering). Vooral veel 600'tjes (hebben immers iets meer dan 100 pk) schijnen in Duitsland begrenst te zijn... hoe kan ik dat zien op de papieren? Op de fahrzeugbrief staat geen vermogen aangegeven volgens mij. Tweede vraag: als ie begrenst is, is dit makkelijk terug te laten zetten naar origineel vermogen of zitten hier nog haken en ogen aan?

Ik heb dezelfde vraag, maar die is helaas nog niet beantwoord. Weet iemand dit. Voor mij gaat het om een Suzuki TL1000R en dan scheelt het toch al snel zo'n 35 PK'tjes.

Mazzel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan