Motor importeren vanuit Duitsland, een uitleg

Status
Niet open voor verdere reacties.
maar stel je importeerd een zx6r en die wil je ook omzetten naar 25 kW wanneer moet je dat dan doen, voor of na de keuring?
 
maar stel je importeerd een zx6r en die wil je ook omzetten naar 25 kW wanneer moet je dat dan doen, voor of na de keuring?

Lijkt mij na de keuring. Je mag toch wel een 25kW bezitten alleen niet erop rijden hehehe...
Maar zeker weten doe ik dit niet lijkt me alleen logisch.
 
En hoe zit het nou als je een 25Kw rijbewijs hebt?
Kun je dan ook een motor op vol vermogen importeren en hier terug laten voeren/keuren naar 25Kw?
Ik weet wel dat wanneer je een b.v Duitse motor die daar ook al als zijnde 25Kw motor geregistreed staat hierv laat keuren automatisch als 25Kw motor op het kenteken komt.
Maar kun je zo'n motor later ook weer op vol vermogen verzekeren?
Zelf kan ik hier namenlijk geen goede info over vinden, zelfs niet bij de RDW! :?
 
En hoe zit het nou als je een 25Kw rijbewijs hebt?
Kun je dan ook een motor op vol vermogen importeren en hier terug laten voeren/keuren naar 25Kw?
Ik weet wel dat wanneer je een b.v Duitse motor die daar ook al als zijnde 25Kw motor geregistreed staat hierv laat keuren automatisch als 25Kw motor op het kenteken komt.
Maar kun je zo'n motor later ook weer op vol vermogen verzekeren?
Zelf kan ik hier namenlijk geen goede info over vinden, zelfs niet bij de RDW! :?

Ja, maar dan moet de fiets eerst opnieuw gekeurd worden. Als je het volle vermogen ook op het kenteken wil hebben natuurlijk :)
 
maar stel je importeerd een zx6r en die wil je ook omzetten naar 25 kW wanneer moet je dat dan doen, voor of na de keuring?

Lijkt me dat als je dat voor de keuring doet je twee vliegen in 1 klap slaat... anders moet je hem eerst laten keuren om een kenteken te krijgen, en vervolgens nog eens om op dat kentekenbewijs "25 kw" te krijgen... maar kweet eerlijk gezegd niet of de RDW er wel of niet moeilijk over gaat doen, iemand anders die dat wel weet??? Gaat nl. ook voor mij belangrijk zijn :P
 
maar als je een officieel 25 kw setje van een dealer koopt hoeft ie d8 ik niet nog een keer gekeurd te worden, dus dan lijkt me eerst vol laten keuren en dan 25 kw setje er op. maar dat weet ik niet zeker
 
maar als je een officieel 25 kw setje van een dealer koopt hoeft ie d8 ik niet nog een keer gekeurd te worden, dus dan lijkt me eerst vol laten keuren en dan 25 kw setje er op. maar dat weet ik niet zeker

Kentekenbewijs moet aangepast worden, dus moet ie toch gekeurd worden??
 
de dealer moet wat formulieren sturen naar het RDW. Geen onderdelen. Wat moet de RDW met onderdelen ;) Die krijg je gewoon mee, tenminste zeg dat wel even, scheelt je weer geld met teruggooien naar originele vermogen. Dealers willen ze nog wel eens achterhouden.

Als je slim bent, laat je 'm al in Duitsland knijpen, dan hoeft de hele handel niet 2x naar RDW. Maar heeft de motor die je importeert een 2e typegoedkeuring (dus voor 25kw) dan zou je het ook in Nederland kunnen laten doen. Let wel op : In Nederland kost het waarschijnlijk VEEL meer dan in Duitsland.

Heeft de motor geen 2e typegoedkeuring, dan voordat je 'm een Nederlands kenteken geeft, eerst knijpen.

Veel dealers importeren ook Duitse motoren, zetten 'm dna nog niet op kenteken, is er dan een koper die 'm als 25kw motor wil hebben, dan halen ze een drosselset (25kw set) uit Duitsland, knijpen ze 'm en dan pas wordt de motor op kenteken gezet.


Overigens is het best een aardig handeltje om bepaalde motoren naar NL te halen die hier geen 2e typegoedkeuring hebben en deze al te knijpen.
FZR400, FZR400RR, CB1, CBR400RR, GSXR400RR, Bandit 400 enz.
Kan je een leuk zakcentje op verdienen !
 
even ter aanvulling, vergeet niet bij import van de oudere fitesen, in elk geval 90 maand of ouder, dat er 10% bpm blijft staan. vroeger was het na 100 maand vrij.dat is dus sind een jaar of 4 niet meer zo. Hoe ouder dus de motor, hoe minder aantrekkelijk het wordt.
 
ff nog een aanvullend vraagje:
Ik ga volgende week kijken voor een gsxr 600 uit 6-'99...moet ik dan wel een CVO of zit die net op het randje dat het niet hoeft?
En als ik die kerel erom moet vragen, wat is CVO in het duits??
 
Nog even een andere mogelijkheid om je auto of motor naar NL te krijgen:

Niet iedere eigenaar zal zomaar bereid zijn om zijn motor of auto mee te geven met zijn eigen kenteken en verzekering. Daarmee loopt ie namelijk een groot risico.

Maar er is nog een andere mogelijkheid: het duitse exportkenteken!!!

Het duitse exportkenteken is in heel europa geldig, da's dus mooi, maar zeker zo mooi is dat de looptijd alleen beperkt is door de exportverzekering die je afsluit.

De ADAC sluit exportverzekeringen af met een looptijd van maximaal 4 weken. Da's dus 4 weken lang rijplezier (in heel europa als je wilt) op een duits exportkenteken. Allemaal keurig legaal. De ADAC gaat overigens alleen WA verzekeringen aan.

Hoe gaat dat nu in zijn werk:
1. de vorige eigenaar moet zijn auto/motor afmelden bij de officiële instantie. Dat is de lokale Kfz-Zulassungsbehörde.

2. jij moet een exportverzekering afsluiten. Bijvoorbeeld bij de ADAC.

3. met die verzekeringspapieren ga jij nu naar die Kfz-Zulassungsbehörde voor aanvraag van het exportkenteken.

4. met de papieren die je daar krijgt, moet je een officiële kentekenplaat laten maken (of 2 voor een auto). Die bedrijfjes zitten vaak in hetzelfde gebouw of er direct naast.

5. met die plaat ga je weer terug naar de Kfz-Zulassungsbehörde. Er komt dan iemand mee de auto of motor bekijken om te zien of het om het juiste voertuig gaat.

Als dat nu allemaal goed is gegaan krijg je de officiële papieren mee en kun je gaan rijden :)

Het kan bij de Kfz-Zulassungsbehörde erg druk zijn, dus reken erop dat de hele procedure wel enkele uren in beslag kan nemen. Maar daarna is het onbekommerd rijden met je nieuwe speeltje. In ieder geval de eerste maand *D

Veel plezier
Duwgati
 
Ik wil graag een zxr400 importeren uit Duitsland.
Ik heb de howto doorgelezen maar er blijven bij mij nog een paar vragen over voor ik hieraan durf te beginnen:

Als ik een motor uit '93 wil importeren, is hier dus geen CVO van te krijgen. Wat heeft dit voor gevolgen voor de keuring van de RDW? Ik bedoel wordt hij (of 'zij' volgens sommige...) dan volgens de zelfde normen gekeurd, de keuring van +- 70 Euro?
Of anders gesteld: Wat maakt dat deze motor uit Duitsland iets anders is als een zelf gefrabriceerde motor, welke veel zwaarder gekeurt moet worden.

Ik ben namelijk bang dat ik om een of andere reden (het missen van een CVO, het niet bezitten van een ander document, etc..) tegen de zelfde keuring aanloop als die bv een zelf opgebouwde auto moet ondergaan om er een kenteken op te krijgen. Van dat soort keuringen kunnen de kosten wel oplopen tot 1500 €, als hij uberhaubt al goedgekeurt wordt. Ik was ooit eens van plan zelf een auto op te bouwen en precies om die reden heb ik er hard vanaf gezien.

En een andere vraag: Als ik uit duitsland rijd hoef ik dan dus _alleen_ een "abmeldebescheinigung fur den fahrzeughalter" bij me te hebben. (afgezien van de motor natuurlijk...)
Is zo een document iets waar ik daar op kan wachten? het lijkt mij dat de huidige eigenaar namelijk geen zin heeft de motor te gaan vrijwaren voor dat hij mij en het geld gezien heeft. Dus pas daarna kan hij voor mij achter dat "abmeldebescheinigung fur den fahrzeughalter" aan.

Dat wil ik dus nog even zeker weten, want het lijkt toch nog een beetje eng om zoveel geld over de grens uit te geven zonder dat je een kenteken er bij hebt...

Alvast harstikke bedankt voor elk antwoord.

Grt Tijs van Roon
 
Over dat CVO kan ik je niets zeggen, maar als je een Abmeldebescheinigung hebt, mag je niet meer rijden. Tenzij je zelf een ander kenteken hebt. Een exportkenteken zoals ik hierboven beschreef.

Als je 'm op een aanhanger zet, is de Fzg-brief met een bijbehorende Abmeldebescheinigung voldoende. Dat is een document dat je zo bij de lokale Kfz-Zulassungsbehörde kunt laten opmaken.

Houd er wel rekening mee dat die Kfz-Zulassungsbehörde beperkte openingstijden hebben. Volgens mij zijn ze geopend op maandag t.e.m. donderdag hele dagen en vrijdagochtend. Zaterdag dacht ik helemaal niet.

Het stelt niet meer voor dan het overschrijven van een auto of motor hier in NL, maar alleen gaat het daar dus niet bij het postkantoor.

Succes
 
Bedankt.
Ik heb dus en een "Abmeldebescheinigung" en een Fzg(? waar staat dat voor. fahrzeug....) brief nodig?

Ik wil alleen dus nog zeker weten dat ie 'gewoon' gekeurd kan worden hier. En de RDW liet me na 20 min wachttijd a 0,10 €/minuut ook kennismaken met de onderbroken-kiestoon-zonder-kosten dus daar ben ik ook even mee uitgetelefoneert. Morgen maar weer eens proberen.
 
Yep, Fzg-brief staat voor Fahrzeugbrief. Dat Fzg is een afkorting die je op de duitse advertentiesites regelmatig tegenkomt.

Succes met de RDW.
 
Kan iemand misschien mijn vraag beandwoorden 29 post terug :9 :}
 
Mich, jij mag best een motor laten keuren die niet 25kw is.

Ik weet alleen niet of hij op je naam mag staan als je een 25kw motor hebt...goede vraag dus eigenlijk, en je zal daarvoor de RDW moeten bellen denk ik :)
 
Nog ff een vraagje. Uit hoeveel pagina`s bestond bij jullie de Fahrzeugbrief. Ik heb namelijk een kopietje gekregen ( origineel krijg ik als ik hem ga ophalen ) en die bestaat uit 4 pagina`s. Maar volgens mij moeten het er 6 zijn.
 
Nog ff een vraagje. Uit hoeveel pagina`s bestond bij jullie de Fahrzeugbrief. Ik heb namelijk een kopietje gekregen ( origineel krijg ik als ik hem ga ophalen ) en die bestaat uit 4 pagina`s. Maar volgens mij moeten het er 6 zijn.
wat heb je er voor betaald als ik vragen mag
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan