Motor importeren vanuit Duitsland, een uitleg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb nog een klein vraagje... een kennis van ons beweerd dat je een duitse motor NIET als 25kw variant kan invoeren. Ik denk daarintegen dat het wel mogelijk is een volvermogen motor in duitsland te kopen en deze daar meteen te laten begrenzen (zo heb ik een zxr400 incl 25kw set gevonden!) De set moet dus nog wel worden gemonteerd door een dealer in dl.

Wie heeft er gelijk? En als ik dan toch gelijk heb, moet ik hem 2x laten keuren in nederland vanwege de 25kw set? ER zit hier 10km vandaan een rdw bureau dus het is zo gepiept :)
 
heb vraagje heb een cbr600 ingevoerd uit belgie hoe kom ik erachter hoeveel decibel de motor mag maken
 
woeter heeft de motor btw gekocht...en geimporteerd...maar dat zegt ie er ook niet effe bij ofzo... :z

edit: duuf....dat staat toch opje papieren ofnie?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Mijn eerste bericht hier op motor-forum... direct op de topic waar ik zelf veel aan heb gehad! Duderuud nog dank hiervoor.

Zo'n 10 jaar terug heb ik 4 jaar motor gereden, door weer en wind en sneeuw totdat de CB550f echt niet meer te maken was op een dag ;) Daarna heb ik 7 jaar bijna niet meer gereden.

Ik heb vorige week in Duitsland mijn Kawasaki ZZR-600 gekocht. Ik heb nog wel een paar aanvullende puntjes hierover die misschien interessant zijn voor mensen die ook naar duitsland willen gaan voor hun motor.

Ten eerste: vergis je niet in de afstand! Ik ben vanuit Delft naar omgeving Dortmund gereden en had het idee om een stuk of 5 motoren te bekijken in 1 dag. Dat was wel erg ambitieus.... Ik denk dat als je in het westen woont dat een stuk of 3 adressen afgaan haalbaar is en eigenlijk ook voldoende om wat leuks te vinden! Voor mij was het bij de tweede aanbieder raak en toch ben ik van 's ochtends 7 uur tot 's avonds 8 uur op pad geweest. Als je gelijk al denkt "dit wordt niks" bij een motor, gelijk wegwezen en niet blijven hangen.

Bij dealers is het handig om van te voren te bellen, niet alleen om te checken of ie nog niet verkocht is maar ook zodat ze hem kunnen klaarzetten. Ik was bij een dealer die erst 10 motoren moest verplaatsen om er vervolgens achter te komen dat er geen accu inzat, en daarna startte ie nog niet.

Verder zijn de Duitsers erg grundlich. Ik heb de motor partikulier gekocht, maar er werd wel een koopcontract opgesteld. Handig als ie nog niet is afgemeld! Op zaterdag kan de motor niet worden afgemeld, dus dan is het een kwestie van vertrouwen. Ik heb de fahrzeugbrief gisteren binnengekregen uit Duitsland. Maar ik had uiteraard wel al een kopie ervan uit Duitsland meegenomen.

ik heb de motor zelf achterin een busje meegenomen, dat is goed te doen als je voldoende van die banden meeneemt om hem vast te zetten.

Al met al scheelt het erg veel in de prijs. Ik heb mijn zzr600 bouwjaar 95 voor 2400 euro op de kop weten te tikken. Nu nog even 3 weken geduld voodat ie gekeurd kan worden :( De wachttijd om te keuren was deze week 25 dagen voor de keuringsstations in Zuid-Holland.

Succes met het importeren!
 
Ik heb trouwens ook nog een vraag:

weet iemand of er bij de keuring moeilijk over wordt gedaan wanneer het originele windscherm (doorzichtig) is vervangen met een ondoorzichtige?
 
Mark, ik DENK het niet. Ik denk dat een monteur dat niet eens ziet...

Maar pin me er niet op vast...
 
Ik had nog een andere vraag,
ik ben aan het kijken naar een motor in belgie en daar zullrn zr vast geen fahrzeugbrief hebben, wat of hoe heet dit wel?

verder zie ik in jouw uitleg duderuud (heel netjes trouwens :} :} :} ) dat je een cvo nodig hebt vanaf halverwege 1999, deze zal je ook wel nodig hebben als je vanuit belgie importeert, maar op de site van de rdw staat dit:

"het voor dit voertuig uitgereikte buitenlands voertuigdocument, inclusief een voor dit voertuig afgegeven CVO (Certificaat van Overeenstemming) indien het een personenauto of motorfiets betreft. ( In elk geval met een datum eerste toelating van 1-1-1998 of later, dan wel bij een datum eerste toelating tussen 1-1-1994 en 1-1-1998 van toepassing is) of"

Hieruit concludeer ik dat het vanaf 1-05-1998 is, klopt dit?

Alvast bedankt
 
Op donderdag 17 april 2003 16:19 schreef Bartman het volgende:
Ik had nog een andere vraag,
ik ben aan het kijken naar een motor in belgie en daar zullrn zr vast geen fahrzeugbrief hebben, wat of hoe heet dit wel?

vaartuigpapierke? :+ LOL :+
 
Het CVO was voor mij ook erg onduidelijk maar je hebt deze nodig wanneer er op het typeplaatje van de motor een nummer staat wat voorafgegaan wordt door een E. De meeste fabrikanten begonnen hiermee in 1999 maar sommige fabrikanten (BMW)begonnen hier al veel eerder mee.
 
Ook als je geinteresserd bent in een nieuwe motor is Duitsland zeer interessant. Ik heb in 2000 een splinternieuwe Kawa ZX-9R geimporteerd scheelde mij ruim Hfl 4500,00. Je moet weliswaar in Nederland BTW betalen maar krijgt de motor in Duitsland belasting vrij.
Green Power,
Heb jij de motor op een bedrijfsnaam gekocht, belastingvrij?
Ik heb hierover een rond gevraagd, maar het is mijn nog niet helemaal duidelijk hoe de gang van zaken gaan bij de aanschaf van een nieuwe motor in duitsland.
Als particulier moet je eerst in duitsland btw betalen, dan in nederland, en daarna weer btw terug vragen bij de dealer waar je de motor gekocht hebt. Zo is het mij vandaag uitgelegt door de Douane.
Is dat bij jou ook zo gegaan?
 
Ik heb mijn motor gisteren laten keuren. Het windscherm was geen probleem en ik vond de keuring in het algemeen niet zoveel voorstellen.

Eerst werd er gekeken naar framenummers om te checken of er niks raars aan de hand was, vervolgens controle van de nummers op banden en uitlaat. Daarna check van alle kabels en een controle of alle verlichting goed werkt. Tot slot even buiten starten en de monteur reed een rondje in zijn eerste versnelling en testte de remmen.... goedgekeurd.

Ik hoorde van de controleur dat er niet zoveel motoren meer werden aangemeld... hij had het over 5 per week (in Schiedam). Er stonden verder ook alleen maar auto's. Na de keuring gelijk mijn BPM betaald... in totaal was ik zo'n 250 euro kwijt aan keuring + BPM.

Als het goed is ligt volgende week mijn kenteken op de deurmat :)
 
Nog een variant op het CVO verhaal:
Mijn framenummer bevat geen E, dus zou er geen CVO noodzakelijk zijn op grond van het framenummer. Echter is de motor van 09-2000, dus wel na 06-1999.
Er staat geen typgenehmigung nummer of wat dan ook ingevuld.
Echter is de motor wel toegelaten op de Duitse wegen. Middels onderstaande verklaring:
full


Wie deelt mijn mening dat ik WEL een CVO nodig zal hebben voor de keuring bij de RDW?
 
En wat betekenen de cijfers onder deze zin:
full


Heeft dat betrekking op het niet gekeurd zijn voor zijspanrijden?
 
En wat betekenen de cijfers onder deze zin:
(Afbeelding)

Heeft dat betrekking op het niet gekeurd zijn voor zijspanrijden?
Inderdaad, niet gekeurd en in Dld dus geen toestemming om met zijspan te rijden.

Wat je CVO betreft nog even het volgende.
Als je auto of motor uit Duitsland komt, wil dat nog niet altijd zeggen dat er een CVO nodig is. Als je een duitse Fahrzeugbrief open vouwt, dan zie je op de binnenzijde helemaal rechts (ongeveer in het midden) de volgende regel staan:
"EG-Typgenehmigung unter"
Als op de volgende regel een nummer is ingevuld dat begint met een "E" dan is het CVO niet nodig.

Maar om problemen te voorkomen bij de keuring kun je ook altijd bij de NL importeur navragen of je voor jouw fiets wel of geen CVO nodig hebt. Als het er niet bij zit, kan de importeur alsnog een CVO aan je verstrekken.
Sommige importeurs brengen het echter wel in rekening heb ik me laten vertellen.
 
Inderdaad, niet gekeurd en in Dld dus geen toestemming om met zijspan te rijden.

Wat je CVO betreft nog even het volgende.
Als je auto of motor uit Duitsland komt, wil dat nog niet altijd zeggen dat er een CVO nodig is. Als je een duitse Fahrzeugbrief open vouwt, dan zie je op de binnenzijde helemaal rechts (ongeveer in het midden) de volgende regel staan:
"EG-Typgenehmigung unter"
Als op de volgende regel een nummer is ingevuld dat begint met een "E" dan is het CVO niet nodig.

Maar om problemen te voorkomen bij de keuring kun je ook altijd bij de NL importeur navragen of je voor jouw fiets wel of geen CVO nodig hebt. Als het er niet bij zit, kan de importeur alsnog een CVO aan je verstrekken.
Sommige importeurs brengen het echter wel in rekening heb ik me laten vertellen.

Bij m'n CBR die ik laatst heb gehaald stond er inderdaad wel het een en ander ingevuld bij Typgenehmigung.
full

Maar deze is leeg...
Hmmm.. toch maar vragen bij de importeur dan
 
Op zondag 25 mei 2003 22:48 schreef scottie het volgende:
Hmmm.. toch maar vragen bij de importeur dan

Gisteren een mail gestuurd aan MV Agusta, de importeur. Als hij me niet kan helpen, wie dan wel?
Tot mijn (enigzins) verbazing krijg ik als antwoord dat zij de motor niet geleverd hebben en dus niks regelen. :r
Flauw eigenlijk. Dit terwijl ik best wel had willen betalen voor het CVO document.
In mijn mail had ik daar niet eens over gesproken. :(

Gelukkig is er ook een MG Agusta in Duitsland. Die helpen mij wel, ALS het framenummer tenminste in hun bestand voorkomt.

Fijn vast te weten wat je aan de importeur in Nederland hebt....
 
Gisteren een mail gestuurd aan MV Agusta, de importeur. Als hij me niet kan helpen, wie dan wel?
Tot mijn (enigzins) verbazing krijg ik als antwoord dat zij de motor niet geleverd hebben en dus niks regelen. :r
Flauw eigenlijk. Dit terwijl ik best wel had willen betalen voor het CVO document.
In mijn mail had ik daar niet eens over gesproken. :(

Gelukkig is er ook een MG Agusta in Duitsland. Die helpen mij wel, ALS het framenummer tenminste in hun bestand voorkomt.

Fijn vast te weten wat je aan de importeur in Nederland hebt....

Voor Duitse motoren kun je ook een CVO aanvragen bij de nederlandse afdeling van de TÜV in lelystad. Kost wel geld, maar ik weet niet hoeveel. Adresgegevens kun je wel met google terugvinden denk ik.

Wel kl*te als de importeur je zo in de steek laat. Daar bewijzen ze zichzelf uiteindelijk toch een slechte dienst mee.
 
Ik heb het ook gedaan, iemand haalde de motor uit Duitsland en ik heb daarna de rest moeten doen!!

Let er wel HEEEEELL goed op dat het type-plaatje niet ontbreekt, dit om een hoop gezeik te voorkomen. Ik heb er nl. niet op gelet (als motorleek) en bij mij ontbrak dit plaatje dus. ;(

Ik moest nl. een week later terugkomen voor een "politiekeuring". Zij gaan dan kijken of er niks vreemds met je motor is gebeurt (opgebouwd uit gestolen onderdelen bijv.) ik heb 6 weken moeten wachten op een antwoord. Gelukkig was alles OK :) . Nieuwe afspraak gemaakt voor inslag van het chassisnummer. Toen opnieuw gezeur van de RDW uit Veendam, mijn motor moest "voorgelegd" worden aan een commissie die dan ging bepalen of ik wel een kentekenbewijs zou krijgen!

Vanaf datum van aanschaf heeft het dus nog al met al zo'n 4 maanden geduurd voordat ik eindelijk eens kon :] is nu net 2 weken voor elkaar en nu al 2000 km gereden om de "schade" in te halen.

Let dus goed op het typeplaatje!!

Verder succes aan iedereen die een motor gaat invoeren!
 
goeie uitleg ook van de andere met extra tips ik wil zelf een zxr400 importeren uit duitsland en iedereen zei : dat is stukken goedkoper. maar nu ik dit gelezen heb moet er heel wat gebeuren en zonder deze uitleg zou ik nooit geimporteerd hebben


Groeten Sandor
 
Ik heb nog een andere vraag die hier nog niet ter sprake is gekomen.

Als je een schade-motor koopt met Duits kenteken en je voert hem niet in en laat hem niet keuren. Mag je er dan mee op het circuit rijden? Of betekent niet invoeren=niet toegelaten in Nederland=niet op het circuit rijden?

Wat is dan handig om te doen? Eerst de schade opknappen, keuren en kenteken erop en dan pas circuit ermee op? Ik heb er nog geen info over kunnen vinden.

Kan iemand er een duidelijk antwoord op geven?

Mijn dank zal groot zijn :}

Groeten,

Fastmarky (r1)
 
Duidelijke uitleg.

Kan nog eens van pas komen :)
 
Inderdaad erg duidelijke uitleg, Duderuud, niets dan lof e.d. :} !!!!! MAAR... zoals het onderwerp al zegt, gaat deze topic over het importeren uit Duitsland. Aangezien ik vlak bij onze zuiderburen (België) woon, is het voor mij interessanter om even aan de zuidelijke kant de grens over te steken. Ten eerst scheelt mij dat veel reistijd en ten tweede mijn Duits is tè slecht om zelfs maar over de prijs te kunnen onderhandelen. Iemand schreef in deze topic, dat de prijzen in België vergelijkbaar zijn met die van Duitsland. Voila, des te meer redenen om mijn volgende motor uit België te importeren. Daarom kan ik alle tips, ervaringen en informatie hierover goed gebruiken.

Die www.mobile.de is inderdaad een geweldige site. Bestaat er ook zoiets voor de Belgische motormarkt? Ik heb al vaak op internet gekeken, maar kan niets specifieks vinden. Hellup!!!!
 
Ik heb trouwens ook nog een vraag:

weet iemand of er bij de keuring moeilijk over wordt gedaan wanneer het originele windscherm (doorzichtig) is vervangen met een ondoorzichtige?
Bij een GoldWing waarschijnlijk wel :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan