Led verlichting

In NL geld, zolang het lichtbeeld goed is, is LED in een halogeen unit toegestaan.
De voertuigen die af fabriek zijn uitgerust met LED verlichting hebben veel fellere lampen als degene die er naderhand een LED licht inzetten.
Maar de af fabriek lampen hebben wel altijd een goed lichtbeeld.
 
In NL geld, zolang het lichtbeeld goed is, is LED in een halogeen unit toegestaan.
De voertuigen die af fabriek zijn uitgerust met LED verlichting hebben veel fellere lampen als degene die er naderhand een LED licht inzetten.
Maar de af fabriek lampen hebben wel altijd een goed lichtbeeld.
O ja?
De nieuwste Volvo's hebben zulk een lichtbeeld dat het erop lijkt dat de betreffende bestuurder een sterke "ik-heb-een-goed-zicht-op-de-weg-en-het-kan-mij-geen-kl*ten-schelen-dat-elke-tegenligger-zwaar-verblind-wordt" aanhanging heeft.

Oke oke oke ... ik overdrijf (een beetje).

Ja, ik wéét het, ik heb zelf twee after market LED koplampen op mijn motor, en die zullen mee overgenomen geworden op de volgende motor, de gehele koplampunit bedoel ik dan. (De volgende motor is dan ook een zelfde model).

Even een korte beschrijving van de koplampen evolutie:
Eind jaren 90 kwamen de eerste xenon koplampen. Die waren feller dan halogeens, maar acceptabel.
Die xenons werden steeds feller.
After market xenons bulbs verschenen, geen probleem zolang ze juist gemonteerd EN AFGESTELD worden.
Toen kwam de LED, nog feller en witter dan de xenons. In het begin ging het nog redelijk.
Ook hier volgden after market exemplaren, en idem als bij xenon, geen probleem zolang ze juist gemonteerd EN AFGESTELD worden, en je bereid was er wat aan te spenderen ipv de goedkooptste prul ...
Maar toen ging het plots de verkeerde kant op, het lijkt erop dat de auto (en motor) merken een soort "race" houden, en waar vroeger koplampen en achterlichten* vooral functioneel waren, bepalen ze nu het (lelijke) design van de voertuigen, en geven ze steeds meer en meer licht, en dat is NIET GOED. Buiten dat ze verblinden, zorgen ze vooral op onverlichte wegen (of zwak verlichte wegen) voor het grootste probleem. Tegenliggers worden verblind, en hun pupillen passen zich na passage van een LED-auto niet snel genoeg aan, en je hebt amper zicht. Maar erger nog voor de bestuurder van zo een LED-auto. Diens pupillen passen zich sowieso aan aan de lichtbundel die steeds voor hun uitgeworpen word. En daardoor hebben ze zo goed als geen zicht op wat er zich in/aan de donkere kanten van de straat afspeelt, lees: fietsers, voetgangers, herten, en nog zo wat van die dingen, die zie je pas wanneer ze zich IN JE LICHTBUNDEL bevinden, te laat dus.

Het probleem is dat men bij de constructeurs maar niet lijkt te beseffen dat méér licht absoluut niet altijd beter is. Integendeel, in het verkeer is teveel aan licht niet goed. Ik begrijp zelfs niet dat ze 10 jaar geleden al niets hadden bij de homologatie processen zo van, "seg jongens, die koplampen tegenwoordig, moet daar is geen max waarde voor ingesteld worden?" Maar nee, het werkt, dus is het goed ...

De meest hinderlijke zijn toch echt wel Volvo's, ongelooflijk wat een bak licht daar uit komt :X
Heb zelf ooit eens geseind op zo eentje omdat ik dacht dat die zijn grootlichten aan had staan ... hij seinde terug! Ik heb het geweten! Dat is echt NIET GEZOND!

Maar ja, ik kan hier nu wel als hypocriet beschouwd worden met mijn after market LED's in de motorfiets koplamp. Maar ik heb mijn ombouw wel zeer zorgvuldig gedaan. Ik ben intussen ook tot de conclusie gekomen, dat als je LED's (of zelfs nog xenons), in een reflector koplamp monteerd, dat dat doorgaans hinderlijk is. daarvoor moeten je reflectors echt in uitmuntende staat zijn, alsook het koplampglas (plastiek). Als je met projectors gaat werken wordt het een heel ander (en beter) verhaal. Is wel duurder, en meestal een pak meer werk, maar het loont wel.

Wie geïnteresseerd is in mijn ombouw, dat kan je tot in detail bekijken, door in dit bericht alle linkjes aan te klikken in de weergegeven volgorde. (doorscrollen naar #16 als dat niet automatisch gebeurt)
Twee redenen waarom ik de ombouw gedaan heb, enerzijds om er een symetrische koplamp van te maken, en ten tweede, vanwege de LED projectortjes. Die LED's wilde ik omdat ik het gevoel heb onzichtbaar te worden tussen al dat LED geweld. Als "morgen" lichtbundels aan een max lichtsterkte EN kleur gebonden zouden worden, vergelijkbaar met de gekende H4 en H7 koplampen, zou ik gerust mijn LED's er weer willen uithalen en er gewoon 2x een Haogeen H4 in te steken, prima voor mij, want mijn grootste wens was om een symetrische koplamp te hebben.

Al bij al vind ik het niet verkeerd dat auto's en motoren af fabriek LED koplampen mee krijgen, maar de intensiteit van die kopampen zou geruguleerd moeten worden. Die hoeven echt niet meer licht te geven dan een halogeen lamp, en ook niet zo fel wit. Geel is in principe nog steeds het beste ... ohw ja, mijn LED's, die ZIJN GEEL!

In België, maar wellicht in alle andere landen in dit universum ook, worden tegenwoordig ook straat verlichting vervangen door erg felle witte LED's. Gelijkaardig probleem als bij LED koplampen, zo veel en sterk licht, dat als je dan overgaat op een onverlichte baan, dat je teveel tijd nodig hebt om je ogen daarop aangepast te geraken. Ook hier is LED op zich het probleem niet, maar ze zouden niet zo fel en wit moeten zijn. Voor straatverlichting zouden ze daarbij terug naar de geel/oranje kleur van vroeger moeten gaan, niets rijdt aangenamer. In de straat waar ik woon worden die "oude gele lampen" wanneer ze kapot zijn, vervangen door LED's, maar hier bewijzen ze dat dat ook kan zonder een overdosis aan lichtsterkt, en er een zachte kleur toegepast kan worden. Ze zijn niet zo geel/oranje als de oude lampen, ook niet witter dan wit zoals de meeste LED's, maar eerder de flauwgele kleur gelijkaardig aan halogeen koplampen bij voertuigen.


* Ja, het zijn niet alleen de koplampen die een probleem vormen, ook de achterlichten en bijhorende pinkers worden gewoon te fel (en dan hebben we het nog niet gehad over de grootste idioterie, die loop-pinkers ...). Bij de meeste nieuwe auto's, en ook hier is Volvo weer koploper, moet je een zonnebril aandoen als die hun remlichten aan gaan, zelfs de gewone achterlichten zijn feller dan remlichten 25 a 30 jaar geleden ...


Het wordt echt hoog tijd dat er paal en perk aan gesteld wordt, en dat zou zelfs snel moeten gaan. Als het van mij zou afhangen, vanaf nu een wet daarop, nieuw ingevoerde auto's moeten er aan voldoen, auto's die al rondrijden krijgen een jaar de tijd om aan te passen, en indien de koplampunits volledig vervangen dienen te worden, tja, dan heb je pech, het moet gewoon.

Btw: Wat mij betreft zou er nog veel meer aan banden gelegd mogen worden bij auto's.
De pk's. Waarom heb je 200+ pk nodig??? 100pk is meeeeeeer dan genoeg voor een auto.
En, de afmetingen! Vroeger vonden we een VW Jetta een verdomd ruime auto, maar heden ten dage ken je zulk een jaren 80 Jetta (figuurlijk) IN een VW Golf parkeren.

Steek de nieuwste technologie in auto's ter grootte van de jaren 70/80 auto's, met max 100pk, en je zal zien hoe het verbruik (en de belasting op het milieu) positief uitdraait.

Ach ... ik ben weer een hoopje aan het zeveren ... bij start van dit typen dacht ik, "ik ga dat hier eens in 't kort neertypen" ... yep ... ni dus ...
Maar, nu moet ik wel mijnen nest in kruipen, heb de nacht gehad ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een cbr600rr van 2014 en heb nu het groot licht zo ver naar beneden gezet dat hij onder mijn streep van het dimlicht zit. Maar nou vroeg ik mij af, zijn er al led lampen(h7) voor in het groot licht waar gelijk een goed beeld uit komt? Dus dat ik gewoon beide lampen aan kan zetten? En ja ik weet dat er setjes zijn etc voor 50%licht maar dit wil ik allemaal niet.
Zou evt. led er in zetten vanwege de kleur....
 
Ik heb een cbr600rr van 2014 en heb nu het groot licht zo ver naar beneden gezet dat hij onder mijn streep van het dimlicht zit. Maar nou vroeg ik mij af, zijn er al led lampen(h7) voor in het groot licht waar gelijk een goed beeld uit komt? Dus dat ik gewoon beide lampen aan kan zetten? ...

Nee.

Probleem is dat alle lampen hetzelfde zijn (led\halogeen\xenon) er zit geen verschil tussen groot en dimlicht qua lamp.

Dat is de reflector en glas die het beeld bepalen.
Dat is dus onoplosbaar voor je. Er zijn alleen oplossingen die niet goed zijn zoals 50% en naar beneden stellen.
Je lichtbeeld blijft verkeerd.

edit: ik weet niet of een cbr600rr uit die tijd een "flatbeam" heeft?
Zet hem eens voor een witte muur en kijk naar het lichtbeeld: flatbeam: ------ vaak met berm uitlichting zie je veel: ----/
Mijn oude VFR1200 had flatbeam.

Wanneer hij flatbeam heeft zou je misschien een koplampunit in Engeland kunnen zoeken.
Geen flatbeam, dan kan dat ook niet want dan is de bermuitlichting verkeerd om.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, welke H4 LED is aan nu te bevelen....:?

Ik verveel me een beetje en als voorbereiding op seizoen 2021 wil op mijn 888 LED verlichting nu inbouwen.

Ohja, met de auto als motor heb ik 100pk: meer dan genoeg...dat pk gejakker ben ik allang overheen.
 
Ik verveel me een beetje en als voorbereiding op seizoen 2021 wil op mijn 888 LED verlichting nu inbouwen.
Heeft die een reflector? Of een projector?

Indien een H4 projector, dan zou ik gewoon voor zo een H4 mini LED projector gaan.
Die zijn gewoon heel goed, en perfect af te stellen.


Ik heb er mij achteraf nog gele stickertjes in geplakt. Super tevreden van :t
 
Ding is 30 jaar oud, dus reflector.....

En liefst wil een ‘vette’ achterlicht (dus niet 21/5 watt) vanwege irritante klevers achter je. En nee, ik rij niet als een oud wijf maar je hebt altijd van die gasten die kleven ondanks dat je 5-10 km/h boven het maximum rijdt.
 
Ding is 30 jaar oud, dus reflector.....
Prima, dan past zo een H4 mini LED projector er 1 op 1 in, zonder onnodige ombouwingen.
Behalve als er zo een metalen "kapje" voor je halogeen H4 zit, maar met wat gepruts haal je dat eruit via de fitiing, dus zónder de koplampunit te moeten openen.

De dimlichtbundel gaat door het projectorglaasje, de highbeam via de originele reflector.


Maare ... wacht is effe ... heb jij dan nog zo een glazen koplamp met van die Fresnell lijnen erin (of hoe dat ook moge noemen ...)? Want dan werkt het niet met zo een projectortje.

Edit: ja dus -O-
200771821_6.jpg



In dat gevalmis het werken met een "LED-vervang-bulb".
Zoiets bijvoorbeeld, maar er bestaan er zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet ...
Probleem is natuurlijk dat wanneer je niet met projectortjes kan werken, het effect doorgaans niet het gewenste effect heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee.

Probleem is dat alle lampen hetzelfde zijn (led\halogeen\xenon) er zit geen verschil tussen groot en dimlicht qua lamp.

Dat is de reflector en glas die het beeld bepalen.
Dat is dus onoplosbaar voor je. Er zijn alleen oplossingen die niet goed zijn zoals 50% en naar beneden stellen.
Je lichtbeeld blijft verkeerd.

edit: ik weet niet of een cbr600rr uit die tijd een "flatbeam" heeft?
Zet hem eens voor een witte muur en kijk naar het lichtbeeld: flatbeam: ------ vaak met berm uitlichting zie je veel: ----/
Mijn oude VFR1200 had flatbeam.

Wanneer hij flatbeam heeft zou je misschien een koplampunit in Engeland kunnen zoeken.
Geen flatbeam, dan kan dat ook niet want dan is de bermuitlichting verkeerd om.
Volgensmij heb ik wel een vlak beeld. Maar van dit model is er niet veel te krijgen. Was er al bang voor dat het niet zo eenvoudig zou zijn. Haha. Dan houd het even op.
Het lichtbeeld word echt gevormd door de spiegels zeg maar. Had gehoopt dat er met die nieuwe leds misschien ook al een h7 zou zijn die zeg maar afgeschermd is aan de onderkant. Beetje zelfde idee zeg maar als bij een h4 lamp.
 
@DKP
Ze verblinden niet omdat het lichtbeeld niet goed is maar omdat ze zo fel zijn! Want af fabriek LED heeft altijd een goed lichtbeeld, anders mag hij niet op de markt komen.

@swetty
Als je een koplampglas hebt met lijnen moet je er geen LED inzetten omdat je dan heel veel strooilicht krijgt.

@Willem
In Duitsland zijn er al goedkeuringen voor verschillende aftermarket LED lampen, maar die gelden nog niet voor alle auto's.
 
Laatst bewerkt:
@DKP
Ze verblinden niet omdat het lichtbeeld niet goed is maar omdat ze zo fel zijn! Want af fabriek LED heeft altijd een goed lichtbeeld, anders mag hij niet op de markt komen.

@swetty
Als je een koplampglas hebt met lijnen moet je er geen LED inzetten omdat je dan heel veel strooilicht krijgt.

@Willem
In Duitsland zijn er al goedkeuringen voor verschillende aftermarket LED lampen, maar die gelden nog niet voor alle auto's.
Ok, dan niet..spaart mij het werk en een tientje aan een led...;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan