Laat je Aprilia Pegaso ff zien

Om herhaling van de kettingbreuk te voorkomen, heb ik voor de derde set een mal van het achtertandwiel gemaakt, overgetrokken op een stuk karton en een andere motorzaak heeft toen voor mij de juiste set besteld, met een DID ketting en JT tandwielen.
Een ori Aprilia kettingset is ook nog eens peperduur!

Aprilia is in mijn ogen een heel goed merk, maar met de onderdelen voorziening heb ik nog een keer iets geks meegemaakt, mijn linker kettingspanner blokje (aluminium) was gescheurd dus had ik een nieuwe nodig.
Via een webshop een linker blokje besteld, zat er een rechter blokje in het zakje.
Aan de bel getrokken, aan mijn verhaal werd getwijfeld, maar er werd een nieuwe besteld.
Weer een rechter blokje! Mijn conclusie, het onderdeel nummer klopt niet.
Onmogelijk volgens de webshop, mijn geld heb ik niet teruggezien.
Ik stelde voor om een rechter blokje te bestellen, hopend dat ik dan wél het linker blokje zou krijgen. Gingen ze niet in mee.Einde oefening.

Maar ik had wel een nieuw blokje nodig, dus daarna via de dichtsbijzijnde motorzaak besteld, weer de verkeerde ontvangen, maar één ding stond voor mij vast, Aprilia heeft links met rechts verward, maar ik kreeg dit de man achter de balie niet aan zijn verstand gepraat.

Andere motorzaak, ook zij wilden eerst toch de linker kant bestellen, ondanks mijn waarschuwing dat dit niet goed zou uitpakken. En ja hoor weer het verkeerde blokje!@#!%?
Maar,........ deze mensen namen me wél serieus en bestelden nu het rechter blokje en ja hoor, eindelijk het juiste, linkerblokje!!!!!!!!!!!!!!!Motoport rules! :}
 
Een paar maanden geleden zat het link-systeem van de achter vering vast, ik had deze nog nooit doorgesmeerd, dus, eigen schuld, dikke bult.
Nieuwe lagers en asjes gemonteerd, veert weer als nieuw!
Advies: na 20000km smeren die hap. }) Niet na 55000km dus!! ;( .
 
Door mij gemonteerde accesoires:-Handkappen
-Puig-ruitje
-Givi kofferrek (pasten mijn oude koffers op)
-Osco ketting olie systeem
-Hoog zadel
:]
 
Door mij vervangen onderdelen:-Benzinepomp
-Kettingsets
-Remblokjes
-Olie+filter
-Benzinefilter
-luchtfilter
-Achterremschijf (50000km)
-kettingspan blokje
-Achterwiellagers
-Balhoofdlagers/seals
-Voorvork olie/seals
-Koelvloeistof
-Swingarm: lagers/seals
-Link-systeem: lagers/busjes/seals
-O-ring olie vuldop
-Veer tank dekseltje
-O-ringen schokbreker bevestiging

De motor wordt continu in top conditie gehouden, al slipte het link systeem toch tussen de mazen door! :(

Banden laat ik door Motoport monteren, met nieuwe binnenbanden.
Ik gebruik nog steeds de Pirelli Scorpion Trail-banden, waar ik erg tevreden mee ben. *D

Ik rij het gehele jaar, behalve als er gestrooid wordt, ivm pekel en gladheid.
Met in de regen rijden hebben mijn Aprilia en ik geen problemen. ;)
Woon werk, tot de kinderen kwamen ook op vakantie.
De Pegaso is naar Noorwegen geweest, Zuid Frankrijk, Noord Spanje, Eiffel en Ardennen.

In de bergen en heuvels komt een Trail nóg meer uit de verf en is geen bocht of hellinghoek hem te veel!
 
Off road is met de standaard banden goed te doen, behalve op gras, in het gras ben ik een keer weggegleden, omdat er in het hoge gras opgedroogde moddersporen lagen, die ik niet kon zien en hierdoor gleed ik naar een slootkant toe.

Het was toen kiezen; sloot in rijden, of met een ruk aan het stuur weer de goede kant op.
Dit werd dus keuze twee, waarna ik over de harde klei onderuit schoof.

Schade: -stuur krom
-richting aanwijzer gebroken
-kleine lakschade aan de tank

Stuur en RAW vernieuwd, tank vervangen voor een Marktplaats tank. :]
Het gras wordt nu gemeden, off road alleen als het op mijn weg komt, dus bijna niet.
 
Ik ben er ook blij mee, maar ik heb hem vorig jaar pas gekocht. Het bouwjaar is 2007 maar had pas 2100 km gelopen.
vraagje, weet je nog wat voor een type benzinepomp je hebt besteld en waar?
Want volgens wat ik lees gaan die dingen vroeg of laat stuk en is de originele pomp erg duur (ongeveer 450 euro)dan bewaar ik dat adres even voor het geval dat de mijne stuk gaat.
 
Ik heb de benzine pomp bij een Chinees bedrijf gekocht als "sample", de gegevens heb ik niet bij de hand, maar die zal ik opzoeken.
De absurde prijs van de originele pomp was ook voor mij de rede om voor dit exemplaar te kiezen.
Koste me wel een zee van tijd om deze pomp te vinden op het net.
Dit was zeven jaar geleden.
 
Als je het op wilt zoeken graag, alvast bedankt.

ik heb nog een tip voor het vocht in het dashboard, Roke motors in Mijdrecht boord een klein gaatje in de achterkant, het is dan niet voor 100% weg maar wel veel minder. (als je met een los dashboard langskomt doen ze het gratis).
 
De standaard banden maten voor een 2005-? Pegaso Strada zijn 110/70/17 en 160/60/17.
Nou moet mijn voorband vervangen worden. Achter heb ik een Michelin Pilot Road 4 en voor een Pilot Road 3. De achterband is vrij kort geleden nog vervangen (was ook een PR 3).
De PR 4 is niet leverbaar in 110/70, maar wel in 120/70.
Kan ik deze iets bredere band ook laten monteren? Maakt dat veel uit in stuur gedrag? Zou ik misschien achter ook een bredere/andere maat band kunnen laten leggen?
 
Eens een keer weer's enkele foto's geschoten.
Helaas met een simpel mobieltje, camara vergeten ….
Maar toch een indruk:

IMG_3370_zpswkqdae3x.jpg


en …

IMG_3376_zpsad9a0coe.jpg
 
Laatst bewerkt:
Helleuw,

Ondanks dat ik hem vrijdag pas op ga halen.. Wil ik hem graag showen op het forum. Mijn eerste bike.. Aprilia Pegaso Strada Factory.. :]

11709548_866432870072615_1881573093081712181_n.jpg


11701232_866132730102629_5676443616589358644_n.jpg


Helemaal verliefd!
 
Laatst bewerkt:
~
De startkoppeling kost bij ktm 60 euro, bij bmw 90 en bij aprilia 300 of 400 euro. Dan heb je ook de fly Wheel magneto hub nodig. Kost ook iets van 300 euro bij aprilia en slechts 80 of 90 bij bmw. Het blok moet gespoelt worden om metaal restjes eruit te krijgen. Denk dat je zo rond de 300 euro kwijt bent bij een universele motorgarage aan arbeidsloon. Verschillende offertes opvragen helpt.

Ik he alles bij BMW gekocht kwa onderdelen omdat ze een belachelijk korte levertijd hebben, 3 dagen meen ik. De onderdelen die je nodig hebt zijn iddntiek aan die van de bmw f650 funduro en ST.


HELP:

ik heb ongeveer 1 mnd geleden een aprilia pegaso bwjr 97 gekocht en na 3 weken heeft ze me al laten staan. Vlgs apriliadealer is de startkoppeling defect en is de reparatie zo'n 1350 euro mede omdat de aprilia onderdelen schrikbarend duur zijn. Nu lees ik op dit forum dat BMW dezelfde onderdelen gebruikt voor de F650. Kan ik zo naar de BMW dealer stappen en deze onderdelen bestellen of moet ik op zoek gaan naar nummers?

gr Jos
 
Laatst bewerkt:
oh ja, ik heb de pegaso gekocht omdat ze me gewoon paste door de perfectzithouding. Was dus een emotie aankoop maar wel van m'n zuurverdiende spaarcenten.
 
Je gaat naar je dichtsbijzijnde BMW dealer, en je vraagt naar een startkoppeling voor een BMW F650 uit 1997. Als ze vragen naar het kenteken dan zeg je: weet ik niet. Verzin wat. Soms is er meer schade dan alleen de startkoppeling, kijk dus goed wat je nodig hebt! De startkoppeling bestaat uit 3 elementen: sprag clutch / freewheel / flywheel, zoals op de foto hieronder te zien is. Soms kun je meekijken op hun computerscherm, en dan kun je precies aanwijzen wat je nodig hebt. Ik meen iets van 180 euro in totaal kwijt te zijn aan onderdelen. Je kunt ook naar een KTM dealer stappen, daar kosten die dingen nog minder! Als je handig bent, is het goed zelf te doen. Ben je dat niet, begin er niet aan, en laat het een willekeurige motor monteur doen. Als je geld wil besparen. Een dealer kan ook, maar die rekenen de hoofdprijs. Een startkoppeling die overlijdt komt best vaak voor, dus wees maar niet bang. Het overkomt de beste van ons ;)
attachment.php



Bij elkaar ziet het er zo uit:
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Ad, bedankt voor je geruststellende reactie. Ik ga de dealer waar ik de pegaso zonder garantie heb gekocht toch nog eens aanspreken. Betreft ook nog eens een KTMdealer dus dat moet goed komen. 8-)
 
Ad, bedankt voor je geruststellende reactie. Ik ga de dealer waar ik de pegaso zonder garantie heb gekocht toch nog eens aanspreken. Betreft ook nog eens een KTMdealer dus dat moet goed komen. 8-)

Succes! De Pegaso is ondanks haar negatieve reputatie, een fantastische motor om te rijden. 2 zwakke punten zijn de startkoppeling (check) en rond de 18-25.000 km een lekke koppakking. Hou je temp en koelvloeistof goed in de gaten, en check de werking van de koel fan. Voor de rest, een beresterke motor, met een fijne loop en een heerlijke wendbaarheid.

Je gaat er veel plezier aan beleven, mits je voor haar zorgt!
 
Ik weet nog weinig van een Pegaso.
Moet je olie peilen bij een warm of koud blok ?
Wat voor olie en hoeveel gaat er in?
Waar bestellen jullie eventueel onderdelen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan