Aprilia Tuareg 660

A.S.Moto

MF veteraan
13 apr 2008
6.464
2.165
Limburg
Hij is er....

tuareg.jpeg



Concurrentie voor de Yamaha Ténéré 700.

187kg, 80pk en 70Nm.

Misschien de ideale motor voor degene die wat snufjes mist op de Ten...
- Instelbare vering
- TFT scherm
- 4 rijmodi

Velen vinden het ontbreken van elektronica op de Ten net een pluspunt, voor al de anderen is er nu de Tuareg.

Meer snufjes... wellicht ook iets duurder dan de Ten... ben benieuwd.
 
Ja lijken onderdaad wel tubeless velgen. Een van de grotere minpunten aan de tenere, dat.
 
Ziet er veel belovend uit! Benieuwd of er een quickshifter aanwezig is. Zal wel een mooi uitlaat geluid hebben aprilia kennende.

De 187kg is droog. Stuur ziet er niet zo valbestendig uit. Hopelijk gaat Yamaha deze winter met een update van de T7 komen.

 
Laatst bewerkt:
Dat plus een quickshifter en tft display zou het plaatje compleet maken. Aprilia lijkt zijn huiswerk goed gedaan te hebben..... tests en prijs eens afwachten
 
Dat plus een quickshifter en tft display zou het plaatje compleet maken. Aprilia lijkt zijn huiswerk goed gedaan te hebben..... tests en prijs eens afwachten
Het ontbreken van dit soort dingen spreekt mij dus juist ontzettend aan bij de T7. De Casio-dash is zó veel leuker en leesbaarder dan een iPad met te veel informatie erop..
Daarnaast snap ik de appeal niet van 99 rijmodi, zeker niet bij een motor met 80 pk.
Het enige dat ik aan de T7 een echte upgrade zou vinden, is een ABS die naast AAN en UIT ook in standje 'voor: aan, achter: uit' gezet kan worden.

Maar ieder z'n ding, natuurlijk! Echter, als ik dan toch zoveel 'extra' features zou willen, kocht ik wel een 790 ADV
 
Rijmodi op mijn Tracer zijn wel handig. Op een motor met 80pk niet echt nodig. Een quickshifter (up/down) lijkt mij wel handig gezien je op een lichtere motor meer schakelt.

Binnenkort eens proefrit op de Tenere 700 maken. De normale 790 adventure heb ik al eens getest, maar vind ik qua uiterlijk minder mooi.
 
Ik snap de appeal heel goed. Uitgerekend op een Adventure motorfiets. Hoe fijn is het om bijvoorbeeld een afdaling modus te maken waarbij meteen je ABS op de achterzijde uit staat, gasrespons op laag en etc etc. Kan het zonder? Tuurlijk. Maar alsnog wel fijn om te hebben.
 
Het enige dat ik aan de T7 een echte upgrade zou vinden, is een ABS die naast AAN en UIT ook in standje 'voor: aan, achter: uit' gezet kan worden.

Volgens mij is dat een verplichting bij EURO 5, dat vooraan ABS altijd moet blijven werken.
Bij de GS modellen is dat toch zo dacht ik.
 
Volgens mij is dat een verplichting bij EURO 5, dat vooraan ABS altijd moet blijven werken.
Bij de GS modellen is dat toch zo dacht ik.
Dat staat geheel los van Euro5 maar op die regelgeving is kennelijk wel een loophole oid gevonden, de Tuareg kan namelijk ook bijvoorbeeld ABS aan de voorzijde uitschakelen. Ik gok dat dit tijdelijk is, als in, wanneer je je contact uit zet en weer aan, staat je ABS ook automatisch weer aan, maar dan ben ik aan het speculeren.
 
Dat staat geheel los van Euro5 maar op die regelgeving is kennelijk wel een loophole oid gevonden, de Tuareg kan namelijk ook bijvoorbeeld ABS aan de voorzijde uitschakelen. Ik gok dat dit tijdelijk is, als in, wanneer je je contact uit zet en weer aan, staat je ABS ook automatisch weer aan, maar dan ben ik aan het speculeren.

Het werd mij verteld bij een offroadcursus dit jaar... dat bij de EURO 5 modellen van de GS het ABS systeem dus enkel het achterwiel uitschakelt, en niet meer de beide wielen zoals bij de EURO 4 modellen... Omdat dat een volledige uitschakeling niet meer zou mogen... 🤷‍♂️

Ik legde gewoon de link... weet ook niet hoe de vork juist aan de steel zit.
 
Het werd mij verteld bij een offroadcursus dit jaar... dat bij de EURO 5 modellen van de GS het ABS systeem dus enkel het achterwiel uitschakelt, en niet meer de beide wielen zoals bij de EURO 4 modellen... Omdat dat een volledige uitschakeling niet meer zou mogen... 🤷‍♂️

Ik legde gewoon de link... weet ook niet hoe de vork juist aan de steel zit.
Voor zover ik weet kan je het 'wettelijk' nog steeds geheel uitschakelen, maar is dat inderdaad tot het moment dat het contact eraf gaat.
That is, na je lunchstop moet je verdomd goed opletten dat je je ABS weer uitschakelt na het starten van je motor, anders ga je bij de eerstvolgende afdaling hard rechtdoor :]
 
Ik kijk wel uit naar de reviews, aprilia is de laatste jaren toch voornamelijk een straatmerk, met altijd wel lekker spul. Caponord 1200 was dacht ik de laatste allroadpoging,aar die is een stille dood gestorven.
Probleem is voor mij een beetje reputatie betrouwbaarheid en dealernetwerk, net als met triumph. Als in: ik zou niet weten of / waar er een dealer in de buurt zit.
 
Voor zover ik weet kan je het 'wettelijk' nog steeds geheel uitschakelen, maar is dat inderdaad tot het moment dat het contact eraf gaat.
That is, na je lunchstop moet je verdomd goed opletten dat je je ABS weer uitschakelt na het starten van je motor, anders ga je bij de eerstvolgende afdaling hard rechtdoor :]

Bij de de GS1250 EURO 5 zou de ABS op het voorwiel altijd blijven werken. Nu, op zich is dat geen probleem offroad....

Dat je telkens bij het opnieuw starten alles weer moet afzetten is een gekende zaak... idem voor de TC...
 
Probleem is voor mij een beetje reputatie betrouwbaarheid en dealernetwerk, net als met triumph. Als in: ik zou niet weten of / waar er een dealer in de buurt zit.

Triumph valt op dat vlak toch nog wel mee... , niet?
Hier toch goede ervaringen met Triumph en twee dealers in een omtrek van 50km.



Aprilia dealer ligt hier ook in die range... al weet ik niet hoe het met de betrouwbaarheid zit van dat merk.

Maar moest ik moeten kiezen tussen de Aprilia en de Tenere zou de keuze snel gemaakt zijn. 🤷‍♂️
 
Ik kijk wel uit naar de reviews, aprilia is de laatste jaren toch voornamelijk een straatmerk, met altijd wel lekker spul. Caponord 1200 was dacht ik de laatste allroadpoging,aar die is een stille dood gestorven.
Probleem is voor mij een beetje reputatie betrouwbaarheid en dealernetwerk, net als met triumph. Als in: ik zou niet weten of / waar er een dealer in de buurt zit.

9 dealers in NL results
 
Interessant ding, ga zeker proefrijden. Dit jaar naar een Tenere gekeken maar uiteindelijk toch voor KTM gekozen.
Ander model wat waar ik benieuwd naar ben is de KTM 490 adventure maar dat gaat nog wel even duren denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan