ktm 790 duke

Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn met de bar end spiegels. Ziet er super gaaf uit, maar het moet wel een beetje functioneel blijven (ik rij veel woon/werk verkeer).
 
Zo, tijd om mijn ervaringen met +/- 11k op de teller eens neer te typen.

Mijn motor heeft de hele winter doorgereden. Dit betekend hier en daar wat roest, vooral op de ball linkjes van de schakelpook. Die zullen we dit voorjaar maar even vervangen. Al met al heeft hij het goed gehouden. Het grootste probleem vond ik dat ik na 20 km rijden (vooral snelweg) met nog steeds maar 1 blokje temperatuur aankom op m'n werk. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn...

Het bokken wat iedereen beschrijft is vooral op te lossen door het verhogen van de resolutie van de rechterhand :P
Het laatste dingetje waar ik nog wel eens last van blijf houden is dat hij af en toe uitvalt als hij koud is. Verder is het een topfiets.

Heeft er nog iemand een goede tip voor banden? De maxxissen zijn op en het is tijd voor nieuwe.
Ik rij heel veel snelweg dus veel rechtdoor. Ik zoek dus een band die hard genoeg is in het midden en die top presteert met slechter weer aangezien ik zelfs in lichte sneeuw naar huis wil.

Die paarduizend kilometer in de Eifel ga overleven ze wel lijkt me.

Ik zat zelf aan de michelin road 5 te denken?
 
Regelmatig uitvallen zou ik niet zomaar accepteren bij een nieuwe motor anno 2018/2019.

Vwb banden kun je terecht in het bandentopic. Voor het gebruik dat jij beschrijft denk ik inderdaad aan de Road 5, maar ook aan de Pirelli Angel/Metzeler Roadtec 01 en de Dunlop Roadsmart 3. Met één van die kun je bijna niet verkeerd zitten.
 
Dank voor je verslag Francis,
Mooi dat ie de winter zonder noemenswaardige vreemde klachten, 'normaal' doorstaat
De klachten of manco's die je hebt zijn heel normaal voor wintergebruik van een Duke of andere motor.

Ik ben ook doorrijder en zal mijn 'oplossing' voor jouw dingen geven.
Zoals je misschien nog weet heb ik zelf een 390 mini-Dukeje, waarmee ik wèl in de winter rijd, maar niét mee door de pekel ga.
Ik heb 'm nog geen jaar, maar ik gok dat ik er zo'n 15 dkm per jaar mee zal rijden.
Voor gebruik het hele jaar door heb ik een SV650 waar ik sinds de komt van de Duke nog zo'n 20 dkm/jaar op zal rijden rijd, waarvan 10 dkm in het winterseizoen, dus ook door de pekel.

Roest op stalen delen is niet heel verwonderlijk. Niet zoveel aan te doen. Het enige wat werkt is alles voor de winter flink inspuiten met Tectyl, Vaselinespray, ketting- of universele vetspray. Voor delen die warm worden (blokdelen) werkt inkwasten met wiellagervet goed. Dat kan tegen de hitte, dus blijft de hele winter een beschermende laag vormen. Tijdens en na de winter ziet alles er niet uit want alle zwarte zooi plakt eraan, maar na een flinke poetsbeurt is alles weer weg en komen de delen er brandschoon en ongeroest onder vandaan.

Temperatuurblokje: Mijn SV wordt zonder aanpassing ook niet echt warm in de winter, zeker niet als het ook regent of sneeuwt. Ik heb zelfs wel eens een wateremulsie in de olie gehad. De oplossing is heel eenvoudig: dek de radiateur af, behalve op de plaats waar de fan zit. De koelende capaciteit van de radiateur neemt hierdoor af waardoor de motor warmer wordt. Fout (lees: oververhit) kan het niet gaan, want mocht de motor te heet worden dan gaat de koelfan aan en die kan nog gewoon koele lucht aanzuigen. Werkt in mijn SV prima sinds ik dit in de winter doe. De Duke 390 heeft hier eigenlijk geen last van . De koelcapaciteit van de radiator is blijkbaar zo klein dat het niet hoeft. 's Zomers gaat de fan vaak aan, en 's winters een heel stuk minder , maar nog steeds heel af en toe ten teken dat ie nog steeds niet langdurig te koud blijft. Komt natuurlijk ook doordat een 390 niet zo veel warmte ontwikkelt als een 790.

Af en toe uitvallen doet de 390 Duke ook. Ik weet precies wat je bedoelt. Als je afremt tot bijna stilstand (verkeerslicht, kruising waar je terug moet naar zowat stapvoets) slaat ie af zodra je de koppeling intrekt . Dat bedoel je toch? Zomers heeft de 390 er geen last van, maar bij temperaturen rond 10 - 15 graden begint de ellende. Ik vond dat ook heel strorend en heb al van alles geprobeerd. Koppeling wat losser afstellen, koudere bougie, niets hielp. Bij de laatste oliewissel heb ik de olie erin gedaan met de laagste W waarde die ik kon vinden, dus de laagste viscositeit in koude toestand en dit bleek de oplossing!!!!!
Origineel voor de 390 is 15W50. Ik heb er nu 5W50 in. De viscositeit ACHTER de W mag niet niet 'zomaar' veranderen tenzij je heel goed weet wat je doet, maar die voor de W mag je altijd verlagen. Hoe lager hoe beter aangezien de smerende film al bij een lagere temperatuur wordt verkregen. Juist voor winterrijders!
Blijkbaar zorgt de dikkere originele olie bij lagere temperaturen voor meer weerstand in de koppeling of meer tegenwerking in het draaiende gedeelte van het blok waardoor onder sommige omstandigheden dit nèt tot afslaan heeft geleid, en met iets dunnere olie net niét! Ik zou dit zeker proberen. Als dit de oplossing niet is tegen het afslaan in de 790 is het zowiezo beter voor je blok.

Het rukkig lopen bij langzaam rijden , bijvoorbeeld bij rijden tussen dd files door is ook vervelend. Ik vrees dat de enige oplossing het plaatsen van een powercommander is. Dure oplossing. Lang leve de euro4 norm :(

Mijn Duke staat standaard op Metzeler M5 , die gaan niet lang mee. 6-7 dkm voor een achterbandje en ruim 10 dkm voor een voorbandje.
M7 rijdt ook lekker, maar deze banden (M5/M7) zijn duur per kilometer.
Voor wat meer kilometers rijdt ik PilotPower 3 op de SV. Heerlijk op droog, goed op nat en gaan lang mee.
De Bridgestone S20 schijnt als zomerband ook goed uit de tests te komen, ook vooral goed in de regen, maar ik heb er nog geen ervaring mee.
Als mijn Michelin rubbers op zijn ga ik een setje proberen.

's Winters rijd ik op zowel de Duke als de SV Heidenau K66 M&S winterbanden.
Een WERELD van verschil tov de beste koud/nat weer zomerband die ik ooit om mijn wielen heb gehad.
Het verschil in vertrouwen in de banden is enorm. Ze zijn wel iets 'slapper' dan zomerbanden, maar daar zit een deel van de werking van winterbanden juist in. Vervormen, warm worden en hierdoor relatief veel rubber aan de weg. Je levert wel iets aan stabiliteit in waarschijnlijk maar het wordt niet oncontroleerbaar en je krijgt er veel grip , feedback en vertrouwen in het rijwielgedeelte voor terug.
Het duurt wel even voordat je ze lekker hebt ingereden. De eerste 1000 kilometer zijn ze een beetje 'vaag' en indirect nog. Het inrijden duurt langer dan het duurt de gladde laag van zomerbanden af te rijden. Ze moeten echt een beetje ingesleten zijn. Dit is mijn ervaring op de Duke en de SV, dus het zal wel aan dit type band liggen . De scherpe randjes moeten er vanaf voor de beste performance. Ik rijd ze altijd in op droog wegdek. Met te nieuwe banden de regen of sneeuw in bij lage wegdek temperaturen vind ik niet lekker.

Als je ze hebt ingereden . . . Je rijdt iedereen zoek!

EDIT: vandaag mooi weer , dus nog even een rondje gemaakt op de 390.
ruim 240 km waarvan plmn 70% dijken, 30% kleine binnenwegen en 0% N en A wegen.

IMG-6769.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn met de bar end spiegels. Ziet er super gaaf uit, maar het moet wel een beetje functioneel blijven (ik rij veel woon/werk verkeer).

Ja, ik heb het voor de looks gedaan want die originele spiegels vind ik persoonlijk niet mooi. We zullen zien hoe het bevalt in de praktijk inderdaad. Ze kunnen ook nog andersom (vergelijkbaar met de Triumph Street Triple RS zeg maar) dus dat is ook nog een optie.
 
En hoe rijdt ie Gerhard? Gave fiets hè. Bevalt de quickshifter? Ik denk dat de qs bij mij niet werkt (op de display staat ie wel op “on”) of ik moet echt iets verkeerds doen...
 
En hoe rijdt ie Gerhard? Gave fiets hè. Bevalt de quickshifter? Ik denk dat de qs bij mij niet werkt (op de display staat ie wel op “on”) of ik moet echt iets verkeerds doen...

Hoe kan die nou niet werken? Ik heb van nog geen enkele Duke-bezitter gehoord dat z’n quickshifter niet werkte. Misschien doe je inderdaad iets niet helemaal goed. Gewoon wegrijden met koppeling, zoals op elke motor, en dan gas geven en doorschakelen met het gas er vol op zonder de koppeling te gebruiken. Dat lukt op de mijne al prima vanaf zo’n 3000 toeren, maar hoe hoger in toeren, hoe soepeler het gaat. Maar wel het gas erop houden! En bij terugschakelen gewoon het gas dicht en terug tikken zonder koppeling. Een kind kan de was doen. Als je er eenmaal aan gewend bent wil je nooit meer een motor zonder quickshifter *O*:].
 
Op Duits forum lees ik wel eens iets over het opnieuw configureren/'inleren'/resetten (zoiets) van de quickshifter. Geen idee wat of hoe, maar je zou het eens aan je dealer kunnen vragen. Hier ook geen problemen met de quickshifter. Kan natuurlijk gewoon een fout in een sensor ergens zitten dat ie niet werkt, who knows.
 
Nou nee, zo makkelijk gaat het echt niet. Het lijkt op gewoon schakelen zonder koppeling 😳. Ik ga dus zeker terug naar de dealer voor misschien wel zo’n reset. Bedankt voor de reacties.
 
En hoe rijdt ie Gerhard? Gave fiets hè. Bevalt de quickshifter? Ik denk dat de qs bij mij niet werkt (op de display staat ie wel op “on”) of ik moet echt iets verkeerds doen...

Hoi Franco, hij rijdt super! Wel grappig, want toen ik eerst bij de dealer wegreed had ik ook wat onenigheid met de quickshifter. Moest voor mijn gevoel teveel druk geven met de voet (dus niet doorgedrukt) dus ben ik even teruggereden en bleek hij inderdaad in het menu nog uit te staan. Daarna werkte hij super. Opschakelen kende ik al wel van de GSX-R1000, maar dat naar beneden blippen is ook echt geweldig.

Dus als hij niet lijkt te werken terwijl hij in het menu aan staat zou ik inderdaad even naar de dealer gaan ermee!
 
Hoe bevallen de bar-ends? Ik zag ze er toevallig voorbij komen en ik vindt ze er persoonlijk erg gaaf uitzien. Jammer maar helaas heeft de dealer in mijn buurt geen enkele motor staan die daarmee uitgerust zijn. Lijkt me wel even wennen? Ik hoop in begin mei een proefritje te kunnen gaan maken, maar meestal zijn ze bij deze dealer niet zo rijk uitgerust :+
 
Okee mooie plannen! De bar ends bevallen me goed, eerst had ik ze naar beneden staan maar inmiddels heb ik ze omgedraaid en staan ze dus naar boven. Naar beneden was wat onwennig vond ik en het duurde me net te lang om goed achter me te kunnen kijken dus ook voor de veiligheid vind ik het prettiger om ze naar boven te hebben. Verder vind ik het op die manier ook prima staan, maar dat is smaak natuurlijk. Succes met de proefrit! Ik was er daarna wel uit ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Dat ziet er dan zo uit:
1383679

1383682


Op de tweede foto is trouwens ook de Tom Tom (Rider 400) te zien op de originele powerparts navi steun. Ideaal. Ik reed nooit met navi maar ik kom nu over schitterende kronkelweggetjes die ik nog nooit gereden had. En vaak niet eens zo ver van huis. Wil niet anders meer nu!
 
Mooi GerhardNL
ben zelf al jaren Garmin rijder, maar ze staan een beetje stil qua ontwikkeling de laatste tijd.. de TomTom serie ziet er steeds interessanter uit, met name die kronkelweg functie. Enige reden om nog garmin te houden is de mp3 speler die vanaf het scherm te bedienen is, als TomTom dat er nou ook eens bij krijgt in de toekomst ben ik om.
 
Dat ziet er dan zo uit:



Op de tweede foto is trouwens ook de Tom Tom (Rider 400) te zien op de originele powerparts navi steun. Ideaal. Ik reed nooit met navi maar ik kom nu over schitterende kronkelweggetjes die ik nog nooit gereden had. En vaak niet eens zo ver van huis. Wil niet anders meer nu!

Ik had er nog niet eens over nagedacht dat ze ook naar boven konden haha. Ziet er zeker goed uit, de Duke blijft wel bovenaan mijn lijstje staan maar ik ga toch ook een paar modellen van de concurrentie proberen. (De oplossing voor de navigatie ziet er trouwens ook strak uit, had ik eerlijk gezegd niet verwacht.) Anders krijg ik dadelijk spijt dat ik dat niet heb gedaan. Met mijn 1.77 zit hij overigens prima, alleen kunnen mijn voeten net niet plat bij de grond, ik heb net een paar millimeter speling. Dus het 2cm verlaagde zadel is dan ook geen overbodige luxe. Ik heb nog genoeg tijd om te kunnen nadenken, ik mag 30 april op voor de AVD en ik koop geen motor voordat ik het rijbewijs heb. Ik krijg dan toch de neiging om te gaan rijden en dat wil ik maar al te graag voorkomen.
 
@GerhardNL, hoe bevalt de navi bracket PP? Ik ga binnenkort ook een duke kopen en rijd zelf met Garmin. Enige angst is dat de navi het zicht wegneemt van je TFT scherm, is dat het geval?
Afgelopen zaterdag voor het eerst een proefritje gedaan op de Duke en is super goed bevallen, wil wat zwaarders gaan rijden nu ik mijn A rijbewijs heb behaald.
 
@VRaG0 ik rij met een zumo 590 op de steun. Ik kan net over de navi heen kijken. Alleen vind ik persoonlijk dat de navi erg laag zit, zou eigenlijk boven de teller moeten. Nu moet ik wel erg ver naar beneden kijken. (Ik had hiervoor een GS en daar zit de navi ongeveer voor je neus 😆 )
 
Als het alleen om een MP3 (of Spotify) gaat, dan kun je de Bluetooth module overwegen. Ik laat de Garmin gewoon thuis en heb dan toch muziek onderweg. :]
 
@Erik Dat vermoeden had ik al haha! Bij een GS zit dat toch wel anders ja, net als zo'n lekker groot scherm voor je neus
 
Mooi GerhardNL
ben zelf al jaren Garmin rijder, maar ze staan een beetje stil qua ontwikkeling de laatste tijd.. de TomTom serie ziet er steeds interessanter uit, met name die kronkelweg functie. Enige reden om nog garmin te houden is de mp3 speler die vanaf het scherm te bedienen is, als TomTom dat er nou ook eens bij krijgt in de toekomst ben ik om.

Ik hoor inderdaad ook steeds meer enthousiasme over de Rider-serie van motorvrienden om me heen. De 400 is al wat ouder maar bevalt prima (mijn pa had hem over dus ik dacht laten we dat eens proberen).

Ik had er nog niet eens over nagedacht dat ze ook naar boven konden haha. Ziet er zeker goed uit, de Duke blijft wel bovenaan mijn lijstje staan maar ik ga toch ook een paar modellen van de concurrentie proberen. (De oplossing voor de navigatie ziet er trouwens ook strak uit, had ik eerlijk gezegd niet verwacht.) Anders krijg ik dadelijk spijt dat ik dat niet heb gedaan. Met mijn 1.77 zit hij overigens prima, alleen kunnen mijn voeten net niet plat bij de grond, ik heb net een paar millimeter speling. Dus het 2cm verlaagde zadel is dan ook geen overbodige luxe. Ik heb nog genoeg tijd om te kunnen nadenken, ik mag 30 april op voor de AVD en ik koop geen motor voordat ik het rijbewijs heb. Ik krijg dan toch de neiging om te gaan rijden en dat wil ik maar al te graag voorkomen.

Kijk mooie plannen! Zonder rbw rijden op een nieuw apparaat zou ik inderdaad afraden ;)

@GerhardNL, hoe bevalt de navi bracket PP? Ik ga binnenkort ook een duke kopen en rijd zelf met Garmin. Enige angst is dat de navi het zicht wegneemt van je TFT scherm, is dat het geval?
Afgelopen zaterdag voor het eerst een proefritje gedaan op de Duke en is super goed bevallen, wil wat zwaarders gaan rijden nu ik mijn A rijbewijs heb behaald.

Bevalt goed! Je kunt hem op twee standen erop monteren, waarbij ik de hogere stand inderdaad het zicht op de tft iets teveel weggenomen vond. Dus de lagere optie gedaan; zie de foto's hieronder.

@VRaG0 ik rij met een zumo 590 op de steun. Ik kan net over de navi heen kijken. Alleen vind ik persoonlijk dat de navi erg laag zit, zou eigenlijk boven de teller moeten. Nu moet ik wel erg ver naar beneden kijken. (Ik had hiervoor een GS en daar zit de navi ongeveer voor je neus 😆 )

Hij zit inderdaad wat aan de lage kant, je moet steeds een beetje naar beneden kijken. Mijn maat op zijn tiger 800 heeft hem ook recht in beeld, wat natuurlijk ideaal is (qua navigatie dan, want je wilt natuurlijk naked rijden haha).

Als het alleen om een MP3 (of Spotify) gaat, dan kun je de Bluetooth module overwegen. Ik laat de Garmin gewoon thuis en heb dan toch muziek onderweg. :]

Gebruik je die module dan in combinatie met een bepaalde BT-headset om muziek te luisteren van je telefoon? En hoe werkt dat dan? Nummers selecteren op je tft met de knoppen van de motor?

Hier nog wat foto's van de navisteun / smartphone / gps bracket:
1383918

1383920
1383921
1383922
 
Als het alleen om een MP3 (of Spotify) gaat, dan kun je de Bluetooth module overwegen. Ik laat de Garmin gewoon thuis en heb dan toch muziek onderweg. :]
Dat lijkt wel heel interessant dan! Ik gebruik nu "Hey Google" om mijn muziek te bedienen met de Cardo set. Dat is toch niet altijd even handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan