ktm 790 duke

Hoe is het met de Duke van de doorrijder? Niet dat er nou al flink gepekeld is, maar nog geen problemen?
En voor iedereen: hoe rijdt de 790 in fileverkeer? 5, 10, 15, 20 km/uur tussen de files door op de snelweg?
Loopt dat gewoon lekker en mooi alsof je op een carburatiefiets zit , of heb je dan last van het aan/uit effect van de injectie en 'bokken' van het blok?
 
De 790 heeft wel "last" van bokkerig gedrag, bij filerijden is de koppeling je beste vriend. Zelf vind ik het nog wel meevallen, maar ik ben dan ook een 525 gewoon die dat 10x zo hard heeft. Een andere mapping (tot nu toe enkel Coober/ATOM) of die Boosterplug zouden het weghelpen.

Mijn Duke is in winterslaap, deels vanwege de weersomstandigheden maar vooral vanwege een gebroken ruggenwervel...

Dat betekent wel dat ik tijd heb voor aanpassingen, zoals de SC-Project demper die ik vandaag gemonteerd heb:

Unboxing met gewichtsmeting
Soundcheck met DB-killer
Soundcheck zonder DB-killer

Helaas laat geen enkele microfoon het geluid tot zijn recht komen...

En uiteraard nog enkele foto's:

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg
 
Ik weet niet hoe ingereden die 790 al is met je bokkerig gedrag, maar mijn 1290 is pas echt soepel geworden na 15000 km.
 
Momenteel net geen 12.000km staan er bij mij op de klok, grootste deel daarvan is in Trackmodus met de throttle response op Sport. Ook even met de trottle response op Track gereden maar dat is erg verraderlijk, na de vrije slag lijkt het meteen alsof de kraan volledig wordt opengedraaid...

Ik denk persoonlijk dat het vooral de rijder is die het gedrag gewoon wordt, na een tijdje was de Track response ook doseerbaarder. Of dat leek zo althans.
Bokkerigheid zit nu eenmaal in de genen van dit blok, geen enkele mapping zal een een soepele 6cil in lijn van maken. Een goede mapping ipv een orginele Euro4 mapping zal het wel minimaliseren, en bij veel mensen zal de gedachte dat ze net € 700 hebben gespendeerd om het weg te werken ook wel een handje helpen in de ervaring.

Maar dat is slechts mijn mening uiteraard:+
 
Dank voor jullie reacties op het 'bokken.' Bokkerig lopen aan aan/uit respons op de gasgreep ligt met name aan de Euro 4 normen. Het is sinds die norm verboden om nog in te spuiten tijdens het terugdraaien van het gas. Rijdend met een bijna gesloten gasschuif waarbij de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten klein is, en een klein beetje meer of minder direct relatief veel. Dit veroorzaakt het rukken op deellast bij kleine gasklepopening. De de ene motorbouwer het wat beter weg kunnen werken dan de ander, maar ik vroeg mij gewoon af op KTM er voor de 790 wat moois op heeft bedacht, maar niet echt dus. Afgelopen jaar heb ik op een Z900RS gereden en die bokt uiteraard niet zoals een 2- of 1-cilindermotor, maar die had er zoveel last van dat het leek of ik op een motor met een onregelmatig gesleten ketting/tandwielset reed, terwijl de motor toch echt nieuw was. Suzuki heeft er voor de SV650A (het laatste model) de low-RPM assist op bedacht. Een electronische truc die de motor bij stapvoets rijden echt net zo mooi laat lopen als de carburateurversie. Je merk bij die motor niet dat je op een moderne injectiefiets rondrijdt, dus het kàn blijkbaar wel. Als het op een V-twin kan . . . .
Mijn 390 Duke heeft er ook best wat last van, maar het schijnt met een PowerCommander te verhelpen zijn.
Mooie uitlaat Jirky, en succes met herstellen!!
 
Rukkerige gasopname onderin is niet bokken he.
Aan / uit gedrag zal idd niet veel verbeteren.

Het verminderen van het bokken op de 1290 zit zeker niet enkel in het hoofd van de eigenaar. Nieuw wilde mijn blok in 6e niet zonder echt stampen en hakken opnemen onder de 130, nu is dat 90 geworden.
 
Hi, Duke-rijders, hoe is het na een seizoen met deze motor?
Zijn er issues, garantiegevallen of recalls gekend?
Ik had wat olielekkage/zweten bij het carter en dat is opgelost. Had ook wat waterlekkage (bij de thermostaat tussen de uitlaten in), is ook opgelost. Nu nog wat olielekkage bij de uitgaande as -> Er was al een nieuwe keerring geplaatst maar mocht helaas niet helpen, kennelijk is er nu eentje waarvan KTM zegt dat het hierna opgelost moet zijn (gaat binnenkort gebeuren). Oh ja, en m'n KTM MyRide wilde niet werken op mijn motor op de een of andere manier, dan maar zonder..

En dan ook gelijk de nieuwste software update zodat hopelijk m'n display direct het correcte brandstofniveau aangeeft en niet pas een minuut later ofzo :+

Al met al ben ik zeer tevreden met de motor en zijn het allemaal geen grote problemen gebleken (duurt wellicht wat lang voordat het allemaal is opgelost, maar er zit tenminste wel continu vooruitgang in). Dus op naar 2019, dat de 790 nog maar mooi wat km's mag maken! :]
 
Is dat de 0.20 versie of is er al een nieuwere update. Ik ben benieuwd of je het ook in het rijden kunt merken. Maar nu eerst oliebollen en wens ik jullie allen een prachtig (KTM)-jaar toe 😀🥂🍾🚀
 
Een paar dagen geleden de 790 eindelijk kunnen inrijden via de Lekdijk bij circa 7 graden waarbij slechts drie balkjes van de koelvloeistoftemperatuurindicatie op de display brandden. Ik vraag mij af hoe dat bij kouder weer is. Plakken jullie de radiator af?
 
Waarom zou je? De motor heeft heus wel een thermostaat die sluit als ie echt te koud is.
 
Nou ja, dat is zo natuurlijk maar omdat in het instructieboekje staat dat bij warme motor er vier tot vijf lampjes branden, dus drie zou dan eigenlijk te weinig zijn.
 
Oh, 4 tot 5 balkjes zie je zelfs in de zomerdagen niet eens altijd (zeker 5 niet). Dus daar zou ik me geen zorgen over maken (boekje is wat optimistisch over de balkjes als je het mij vraagt).

Als het koud is let ik er wel altijd op om hem iets rustiger en wat langer warm te rijden voordat het gas er wat meer op gaat. Geen idee of dat nodig is, maar voelt toch wat beter :)
 
Ik heb een 390, maar het zal qua ontwerp en werking vergelijkbaar zijn, dus sluit me hierbij aan. Afdekken van de radiateur is voor de 790 waarschijnlijk niet nodig.
De 390 geeft de temperatuur aan dmv 5 balkjes. 3 is de normal bedrijfstemperatuur. 4 en 5 zijn warm, respectievelijk heet, en als het gevaarlijk heet wordt gaan de balkjes rood knipperen. Dit kan imo alleen gebeuren als er iets mis is met het koelsysteem.
De 390 heeft natuurlijk wat minder vermogen dan de 790, maar ik heb de temperatuurindicator nog NOOIT meer dan 3 balkjes zien aangeven. Ook niet met twee man erop bij een buitentemperatuur van 30 graden continu boven de 8 krpm door de bergen scheurend. Ik denk dat je met een goed werkend koelsyteem het circuit op zult moeten om meer dan 3 balkjes in beeld te krijgen.
Bij koude motor is de thermostaatklep gesloten en loopt de koelvloeistof alleen door het kleine circuit, dus niet door de radiator. De 390 warmt snel op, maar inderdaad met koude motor rustig aan doen. Dit geldt trouwens voor ALLE voertuigen met een verbrandingsmotor, en voor de 390 vereist dit door het lage vermogen wat meer beheersing dan voor de 790. ;)
Een ander ding dat ik iedereen kan aanraden, met name iedereen die de motor veel in de kou gebruikt is het vervangen van de olie door een dunnere, waarbij je de viscositeit achter de W niet verandert.
De 390 staat standaard op 15W50, en ik heb er nu 5W50 in.
De winst is naast minder slijtage door een beter smerende olie bij koude motor in geval van mijn Duke dat de motor niet meer afslaat bij het afremmen tot (nagenoeg) stilstand. Iets wat met de dikkere olie bij temperaturen onder 10 graden erg vaak gebeurde. Een typisch euro4 390 kwaaltje, maar eenvoudig te fixen.
 
Laatst bewerkt:
Jabba beschreef een enthousiaste trackday met de Bridgestone S21 (in de laatste Kicxstart “warm aanbevolen”), zijn er die met de standaard gemonteerde Maxxisbanden op het circuit gereden hebben?
 
Goeiedag mensen. Ik zal me ook eens melden, want na een proefrit op dit geweldige apparaat wist ik dat er een moest komen. Sinds kort ben ik daarom ook de gelukkige eigenaar van een KTM 790 Duke. Hij staat nu nog mooi te wezen bij de dealer en als het koude weer voorbij is dan haal ik hem op. Qua power parts zit erop: blokbescherming links en rechts, 2cm hoger zadel, tankpads, uitlaatbeugeltje ivm passagierssteunen eraf, kapje ipv duozit en de bar end spiegeltjes. Van evotech heb ik de kentekenplaathouder en de bobbins in de achterbrug om hem op te bokken. Veel zin in seizoen 2019! Groet Gerhard

Hier wat plaatjes bij de praatjes:
20190119_142115_HDR.jpg

20190119_135430_HDR_anon.jpg
 
Mooi Gerhard, vooral dat kapje i.p.v. het duozadel. Ik ben benieuwd hoe de spiegeltjes in de praktijk bevallen. Heb je het hogere zadel ivm je lengte? Meestal hoor je juist over een lager zadel. Ik had het geluk nog net voor het slechte weer de eerste geweldige kilometers te rijden. Nu kijk ik dagelijks de zon uit de hemel 😀 Veel plezier toegewenst!
 
Mooi Gerhard, vooral dat kapje i.p.v. het duozadel. Ik ben benieuwd hoe de spiegeltjes in de praktijk bevallen. Heb je het hogere zadel ivm je lengte? Meestal hoor je juist over een lager zadel. Ik had het geluk nog net voor het slechte weer de eerste geweldige kilometers te rijden. Nu kijk ik dagelijks de zon uit de hemel 😀 Veel plezier toegewenst!

Dank je! Ja ik ben wat langer inderdaad. Voor een Nederlander valt het met 1,87 op zich wel mee hoor, maar toen we de powerparts aan het doornemen waren bij de dealer stelde hij dit voor en dacht ik 'ach waarom ook niet'. Schijnt trouwens te helpen bij de zithouding met langere benen en langere ritten houd je makkelijker vol. Ik heb het origineel er uiteraard nog bij, dus we zullen zien hoe het bevalt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan