ktm 790 duke

Nog net iets dat ik nog niet genoemd had voor het winterklaar maken van een motor igv doorrijden. Als je met vaselinespray aan de slag gaat ook direct de rubberen delen even meenemen. Niet dat die 's winters veel meer lijden dan ' zomers, maar je bent toch bezig dus kleine moeite. Rubber wordt wel stugger in de winter, dus gevoeliger voor inscheuren. Het deels afdekken van de radiator zul je even moeten testen. Ik doe het zelf zo dat ik de fan af en toe hoor aangaan. Dan weet ik zeker dat de motor af en te een heel eind op temperatuur moet komen. Tijdens neerslag zal ie ondanks dit nog steeds te koud blijven.
 
Laatst bewerkt:
Even een korte vraag tussendoor, wie heeft er hier ervaring met de ergo seat op de 790 (en welke versie heb je dan; lager, hetzelfde of hoger dan standaard).
Volgens de marketing tekst meer comfort en betere positie van de benen etc. Maar voordat ik er eentje bestel hoor ik uiteraard graag de ervaringen van andere mensen!
 
Even een korte vraag tussendoor, wie heeft er hier ervaring met de ergo seat op de 790 (en welke versie heb je dan; lager, hetzelfde of hoger dan standaard).
Volgens de marketing tekst meer comfort en betere positie van de benen etc. Maar voordat ik er eentje bestel hoor ik uiteraard graag de ervaringen van andere mensen!

hebben de lage ergo seat.. Maar deze is uiteindelijk vrijwel net zo hoog als het originele zadel, hoogstens 0,5cm lager, iig niet de 2cm die ktm claimt. Komt door de bouw van het zadel, het ergoseat is wat breder bij de benen waardoor je zithoogte eigenlijk gelijk blijft (snappie?). Het is wel een stuk comfortabeler, vooral bij langere afstanden. Het ziet er ook wat mooier uit, dus al met al wel een aanrader wat mij betreft!

Eind november komen de KTM powerdays waarschijnlijk wel weer, kan interessant zijn voor aanschaf van powerparts..al was 't het afgelopen jaar maar 50 euro korting bij 250 euro besteding..de jaren ervoor was het 50 om 150, dat was wel interessant!
 
Ik zie dat op de KTM 790 ADVENTURE 2019 cruise control leverbaar wordt als Powerpart. Zou toch erg leuk zijn als dat ook op de 790 Duke past/kan.
 
hebben de lage ergo seat.. Maar deze is uiteindelijk vrijwel net zo hoog als het originele zadel, hoogstens 0,5cm lager, iig niet de 2cm die ktm claimt. Komt door de bouw van het zadel, het ergoseat is wat breder bij de benen waardoor je zithoogte eigenlijk gelijk blijft (snappie?). Het is wel een stuk comfortabeler, vooral bij langere afstanden. Het ziet er ook wat mooier uit, dus al met al wel een aanrader wat mij betreft!

Klopt, voor mijn vriendin de lagere versie gemonteerd en paar maal vergeleken met het origineel en dubbel gecontroleerd of het wel de lagere versie was. De zit is wat zachter, maar niet zo zacht als de ergo zadel van de 1290, daar zak je stukje verder in weg.
 
Heb ik al gehad. Deze stuurt stukken beter. :]*O*

De 790 stuurt inderdaad erg lekker, je kunt er ten opzichte van de 1290 duidelijk makkelijker de bocht mee om. Maar hoeveel plezier ik ook heb met de 790, de 1290 geeft me als geheel veel meer plezier. Pak toch altijd de 1290, laat de 790 staan.
 
De 790 stuurt inderdaad erg lekker, je kunt er ten opzichte van de 1290 duidelijk makkelijker de bocht mee om. Maar hoeveel plezier ik ook heb met de 790, de 1290 geeft me als geheel veel meer plezier. Pak toch altijd de 1290, laat de 790 staan.
Tja, het Is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Ik was na een jaar wel gewend aan (en een beetje ‘uitgekeken’ op) de kick van het geweldige vermogen van de Superduke 1290, maar kon er toch niet zo hard mee het circuit rond.
Ondanks dat het rijwielgedeelte volledig instelbare WP voor en achter heeft, zwabberde het ding toch nog behoorlijk on track.

Terwijl er op de Duke 790 helemaal niets is in te stellen (behalve de veervoorspanning achter) ging ik daar toch (de allereerste keer al, vorige maand) zo’n 5 seconden sneller mee rond op Assen. Met toch zeker 25 a 30 km.u minder topsnelheid op de lange rechte stukken en minder acceleratievermogen lukt het me hier gewoon veel makkelijker mee om hogere bochtensnelheden te halen.
Daarnast toer ik lekker rond op mijn 1090 adventure, en die twee vullen elkaar heel mooi aan.
 
Tja, het Is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Ik was na een jaar wel gewend aan (en een beetje ‘uitgekeken’ op) de kick van het geweldige vermogen van de Superduke 1290, maar kon er toch niet zo hard mee het circuit rond.
Ondanks dat het rijwielgedeelte volledig instelbare WP voor en achter heeft, zwabberde het ding toch nog behoorlijk on track.

Terwijl er op de Duke 790 helemaal niets is in te stellen (behalve de veervoorspanning achter) ging ik daar toch (de allereerste keer al, vorige maand) zo’n 5 seconden sneller mee rond op Assen. Met toch zeker 25 a 30 km.u minder topsnelheid op de lange rechte stukken en minder acceleratievermogen lukt het me hier gewoon veel makkelijker mee om hogere bochtensnelheden te halen.
Daarnast toer ik lekker rond op mijn 1090 adventure, en die twee vullen elkaar heel mooi aan.

Rij tot nu toe niet op het circuit met beide motoren. Rij er mee op de weg en dan vind ik de 1290 beter bij mij passen als de 790. Wat ik prettiger vind aan de 1290 is allemaal een klein beetje beter als met de 790, denk aan zithouding, het zadel, minder rijwind, minder moeite om snel te gaan, remt beter, meer remmen op de motor, schakelt met meer gevoel, het geluid, etc.

Denk ook, zeker nu met mijn rijervaring, dat ik met de 790 sneller over het circuit zou gaan. De 1290 is dan toch meer intimiderend en zal meer concentratie vergen in de bochten. Maar dat is op zich ook wel weer een uitdaging. Zou meer voor de lol gaan dan tijden, wat op zich ook weer leuk is natuurlijk. Mooi man, motor rijden!

De 790 geeft me vooral een glimlach bij het sturen, de 1290 bij het gas geven.
 
Lees hier al een tijdje mee;
Ik ben aan het overwegen om een Duke 790 in te zetten als woon-werk motor en natuurlijk voor de weekenden. Aangezien ik behoorlijk wat kilometers maak (26.000km p/j woon-werk) ben ik benieuwd of er al mensen ervaring hebben m.b.t. de grote en kleine beurten en de kosten daarvan.

Ben momenteel aan het rekenen of het rendabel / interessant is :].
 
Ik weet niet waarmee je vergelijkt. Een auto of een motor of een e-bike....

Ik gebruik de Duke regelmatig voor woon/werk. Het eerste wat opvalt is het lage benzine verbruik, ten tweede de onderhoudsinterval is lekker ruim met 15k. Ik heb nog geen ervaring met de kosten qua onderhoud, want ik ben nog niet aan de 15k...

Als het op de kosten aankomt zijn banden en kettingsets de onderdelen die extra kosten meebrengen. Banden kun je voor een toerband kiezen en kettingset goed vet houden met een smeersysteem OSCO, Scottoiler of Pro-oiler.
 
Lees hier al een tijdje mee;
Ik ben aan het overwegen om een Duke 790 in te zetten als woon-werk motor en natuurlijk voor de weekenden. Aangezien ik behoorlijk wat kilometers maak (26.000km p/j woon-werk) ben ik benieuwd of er al mensen ervaring hebben m.b.t. de grote en kleine beurten en de kosten daarvan.

Ben momenteel aan het rekenen of het rendabel / interessant is :].

Kan je dan niet beter gelijk naar de 790 Adventure kijken?
 
Tov een auto moet je het wel heel vreemd doen om met een motor duurder uit te zijn.
De 790 Adventure zal niet wezenlijk anders uitpakken dan de 790 Duke in gebruikskosten toch?
In een vergelijkingstest eerder dit jaar in MotoPlusXL kwam de 790 er prima uit en werden ook de lage onderhoudskosten genoemd.
De overige vaste kosten zijn voor een motor met vergelijkbare prijs vergelijkbaar.
Een nieuwe motor kan natuurlijk prijstechnisch nog steeds niet uit tov een oudere die zowat geen afschrijving meer heeft.
 
Mwa mijn auto rijdt ruim 20 km op een liter diesel en doet 50.000 met een setje banden. Vooral dat laatste haal ik niet met de motor :]
 
Klopt, maar dan nog zijn de vaste kosten aan een auto, zéker in geval van een diesel veel hoger.
Ondanks dat sommige posten van een auto mogelijk iets goedkoper uitvallen, zoals inderdaad de banden of de prijs van een litertje motorolie is een motor altijd goedkoper dan een vergelijkbare auto.
Niet een WA verzekerd golfje 2 waar je geen afschrijving aan hebt en zelf al het onderhoud aan doet vergelijken met een gloednieuwe motor waar ja alle onderhoud aan uitbesteed, all-risk verzekerd hebt en waarop je afschrijving hebt.
Als je het eerlijk vergelijkt is de motor altijd goedkoper, en in de meeste gevallen nog leuker ook. :Y
 
Als het op het drukke display van Triumph kan, waarom zou het dan bij de 790 niet lukken?
Desnoods op een apparte pagina, zoals de muziek pagina, met alleen de basis info.
 

Bijlagen

  • IMG_20181120_073117.jpg
    IMG_20181120_073117.jpg
    839,2 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20181120_073127.jpg
    IMG_20181120_073127.jpg
    791,6 KB · Weergaven: 51
Als het op het drukke display van Triumph kan, waarom zou het dan bij de 790 niet lukken?
Desnoods op een apparte pagina, zoals de muziek pagina, met alleen de basis info.
Het is dan ook onzin dat het niet zou kunnen op het display van de 790. Misschien komt het ooit nog, misschien houden ze het specifiek voor de adventure modellen om een extra te creëren ten opzichte van de andere modellen.

En inderdaad, gewoon net zo maken als audioplayer maar dan met navigatie aanwijzingen (grote pijl/rotonde etc met aantal (km)meters).

Ondertussen heb ik maar een Beeline Moto besteld ;). Lijkt me een handig dingetje om te hebben.
 
Ondertussen heb ik maar een Beeline Moto besteld ;). Lijkt me een handig dingetje om te hebben.
Het aftellen kan stilaan beginnen, als ze hun leverdata van eind Februari/begin Maart kunnen nakomen :)
Had ook liever on display de navigatie gezien maar de Beeline vangt dit hopelijk op.
Cruize control daarintegen zou ik liever zien aangezien ik woon-werkverkeer bijna 45km autostrade doe.
 
Misschien niet helemaal het juiste topic, ik wilde de huidige ktm 790 duke even bekijken op de website. Om te kijken welke powerparts er allemaal voor zijn. Maar de ktm.com site werkt bij mij niet? ik krijg de volgende melding : "The page cannot be displayed because an internal server error has occurred.". Iemand nog meer last van?
 
Ja, hier ook. Soms gebeurt dat wel eens bij de ktm site. Zal wel iemand bezig zijn met een update'tje ofzo :+

Alle 2019 modellen erop zetten gok ik zo :+, maar volgens mij is aan de 790 Duke weinig veranderd. In ieder geval zover ik dat heb gezien, ik ga morgen zelf eens kijken bij de dealer :+
 
Zijn er onder jullie met ervaring met de BoosterPlug, een soort Power Commander, die ondermeer een betere gasrespons en rustiger loop bij lagere toeren zou moeten geven?
 
Zijn er onder jullie met ervaring met de BoosterPlug, een soort Power Commander, die ondermeer een betere gasrespons en rustiger loop bij lagere toeren zou moeten geven?
Lees dit draadje op het Duitse KTM forum maar eens (als je Duits begrijpt tenminste). Lijkt een onzinding dat je zelf voor 2 euro (weerstandje) kunt bouwen. Ze verwijzen naar andere threads (1290 Superduke) waar meer commentaar wordt gegeven, Niet doen dus!
Leistungssteigerung bzw. Abstimmung durch PC, Kastl oder ähnliches - ktmforum.eu
Wat wel lijkt te werken is de Coober ECU, en dan liefst ook in combinatie met een Wings slip-on. Daar krijgt de Duke niet alleen een soepeler gasrespons van (ook in sportmodus), maar lijjkt bovendien veel vermogen en koppel te winnen in het middengebied. Setje kost 1000 euro. Bekijk de vermogensgrafiek maar eens. Trouwens nog geen Duke rijders gehoord die hier ervaring mee hebben in de praktijk.
COOBER GmbH - Plug n Play ECU
 
Terug
Bovenaan Onderaan