KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Goedemiddag allemaal,

Ik ben nu al een poosje op zoek naar een nieuwe motor en dan uiteraard een KTM.
Nu heb ik gisteren een proefrit gemaakt op een KTM 1090 Adventure R en dit beviel mij prima, alleen had ik hier nog wel wat vragen over en ik denk waar kan ik die beter stellen dat in dit topic vol ervaringsdeskundigen😁!?
Mijn voornaamste vraag is eigenlijk wat het brandstofverbruik gemiddeld zo'n beetje is, ikzelf ben namelijk een fanatiek toerder en maak nu zo'n 320km op een tank benzine.
Daarnaast is mij opgevallen dat de ABS naar mijn mening nogal snel ingrijpt, nu stond de KTM nog op noppenbanden waar ik normaal gesproken niet mee rijd maar is dit normaal of is dit met een meer straat georiënteerde band minder, of is dit zelfs nog in te stellen?
Mijn huidige fiets is op het moment 15 jaar oud en de ABS daarvan grijpt pas in als ik met mijn gezicht tussen de tellers lig bij een noodstop dus echt vergelijkingsmateriaal is dat niet.
Nou was ik van plan om er eerst nog 1090 een dagje te huren om echt even een keer wat kilometers te maken maar ik hoor graag eens van de ervaringsdeskundigen hier wat jullie ervaringen zijn.

Alvast bedankt!!
 
Goedemiddag allemaal,

Ik ben nu al een poosje op zoek naar een nieuwe motor en dan uiteraard een KTM.
Nu heb ik gisteren een proefrit gemaakt op een KTM 1090 Adventure R en dit beviel mij prima, alleen had ik hier nog wel wat vragen over en ik denk waar kan ik die beter stellen dat in dit topic vol ervaringsdeskundigen😁!?
Mijn voornaamste vraag is eigenlijk wat het brandstofverbruik gemiddeld zo'n beetje is, ikzelf ben namelijk een fanatiek toerder en maak nu zo'n 320km op een tank benzine.
Daarnaast is mij opgevallen dat de ABS naar mijn mening nogal snel ingrijpt, nu stond de KTM nog op noppenbanden waar ik normaal gesproken niet mee rijd maar is dit normaal of is dit met een meer straat georiënteerde band minder, of is dit zelfs nog in te stellen?
Mijn huidige fiets is op het moment 15 jaar oud en de ABS daarvan grijpt pas in als ik met mijn gezicht tussen de tellers lig bij een noodstop dus echt vergelijkingsmateriaal is dat niet.
Nou was ik van plan om er eerst nog 1090 een dagje te huren om echt even een keer wat kilometers te maken maar ik hoor graag eens van de ervaringsdeskundigen hier wat jullie ervaringen zijn.

Alvast bedankt!!

Hier een 1090R rijder :W

Ik heb vandaag een toerritje gemaakt en 320 km op een tank is geen probleem hoor.
De mijne verbruikt 1:19,7 (zelf gemeten) bij een normale rijstijl.

Banden: ik heb de noppen laten vervangen door Pirelli Scorpion MT90 rubber, bieden volop grip en zien er cool uit 8-)
Het ABS verhaal kan ik daarom ook niet bevestigen, hij remt zeer goed.

Succes met je keuze, je gaat er geen verkeerde aan hebben!
 
Ik heb de de 1090R de noppen banden zijn verwijderd, en heb er pirelli trail 2 op liggen .
Die bevallen echt super messcherp ook in de regen.
ABS ja met noppenbanden heb je duidelijk minder grip dus je abs grijpt dan veel sneller in.
Bij mij nog nooit gehad brandstof verbruik is zeer goed rijd altijd met 2 personen 1 op 18
 
Met mijn 1190r haal ik alleen 1:18 met een bejaarden rijstijl :Z
Beetje doorrijden 1:15/16.
Maar daar heb je ook een KTM voor.8-)
Hoewel mijn Kawa z1000sx zeker niet zuiniger was.
ABS heeft nog nooit ingegrepen je kan echt een anker uit gooien.
 
Een 1190 is niet geheel te vergelijken. Als ik zuinig rijden met mijn 1190 r haal ik ook de 1 op 19. Nu met nieuw filter en fuel dongles is mijn verbruik wel verbeterd met flink doorrijden; ik rijd nu 1op16/17 IPV 1op14/15.

Toen ik met een 1090 aan het rijden was als leenmotor, kwam ik eigenlijk niet onder de 1op16
 
Ik zag gisteren de brandstof meter ook naar beneden zakken 3kwart tank leeg in een uur tijd.. maar ik moet zeggen het ging wel op redelijk tempo😇
IMG-20190408-WA0006.jpg
 
Fraaie fiets! Ik ben benieuwd hoe dat Touratech zadel bevalt. Ik heb ook de neiging om er 1 aan te schaffen. Ik krijg op den duur toch wat last van zowel het originele zadel als die van de "R" die welliswaar wat beter zit dan het origineel. Toch moet ik na een uurtje ff gaan staan om het nog lekker te houden. Ik hoor graag.
 
Vandaag de fueldongles van Rottweiler geïnstalleerd. Wat een verschil zeg. Dit zou iedereen moeten doen.
Gelijk de SAS/Canister stage 2 removal kit geplaatst en de demper vervangen. Nu klinkt ie als een echte motor :)
Gaaf ding! En wat is dan het verschil, als ik vragen mag?
 
Fraaie fiets! Ik ben benieuwd hoe dat Touratech zadel bevalt. Ik heb ook de neiging om er 1 aan te schaffen. Ik krijg op den duur toch wat last van zowel het originele zadel als die van de "R" die welliswaar wat beter zit dan het origineel. Toch moet ik na een uurtje ff gaan staan om het nog lekker te houden. Ik hoor graag.

Thanks. Ik heb geen vergelijk aangezien dit zadel er al op zat. En lange ritten heb ik nog niet gemaakt. Ik kan er dus weinig over zeggen. Jammer dat het duo zitje bijna net zo duur is als het zadel. Die had ik er graag bij willen hebben.
 
Gaaf ding! En wat is dan het verschil, als ik vragen mag?

Hij rijdt nu onderin de toeren veel soepeler. Zeker bij weinig gas. Aan/uit effect is weg en je kan makkelijker in een hoge versnelling met 3500 tot 4000 rpm rijden.
Wat mij betreft elke cent waard. En de installatie van de fueldongles is erg makkelijk.
 
Ik ben net terug van een lang weekend luxemburg. Zeer tevreden met de prestaties van de KTM. Groot verschil met mijn vorige motor. Vooral op het gebied van comfort, opties en puur power!

Helaas ook negatievere punten. Op een gegeven moment reageerde de motor niet meer op de startknop. Oranje lampje, maar geen ready to race. Duurde tien minuten. Toen op eens wel. Hebben jullie dit gehad? Daarna dit niet meer gehad.

Verder ben ik gewend van andere motoren die ik in het verleden hebt gehad dat als ik mijn handen van het stuur hou dat de motor rechtdoor blijft rijden. Op de KTM gaat de motor naar rechts. Tijdens rijden met cruise control of met gas los en op de motorrem gebeurt dit. Is dit ook het geval bij jullie? Ik vrees dat ik naar de dealer moet.
 
Ik ben net terug van een lang weekend luxemburg. Zeer tevreden met de prestaties van de KTM. Groot verschil met mijn vorige motor. Vooral op het gebied van comfort, opties en puur power!

Helaas ook negatievere punten. Op een gegeven moment reageerde de motor niet meer op de startknop. Oranje lampje, maar geen ready to race. Duurde tien minuten. Toen op eens wel. Hebben jullie dit gehad? Daarna dit niet meer gehad.

Verder ben ik gewend van andere motoren die ik in het verleden hebt gehad dat als ik mijn handen van het stuur hou dat de motor rechtdoor blijft rijden. Op de KTM gaat de motor naar rechts. Tijdens rijden met cruise control of met gas los en op de motorrem gebeurt dit. Is dit ook het geval bij jullie? Ik vrees dat ik naar de dealer moet.

Je kan kijken of je achterwiel niet toevallig scheef staat. Ik heb er namelijk geen last van, zelfs nu met noppen blijft hij kaarsrecht. Laatst ook getest met mijn vriendin achterop, vond ze niet zo leuk :+

Nu heb ik wel spaak velgen, en zijn deze nu al een paar keer gericht daar haan. Zit te denken om toch te investeren en stevigere velgranden, want deze zijn net van boter
 
Mijn 1090 gaat ook rechtuit als ik het stuur loslaat. Heb ook nog nooit anders meegemaakt met een motor. Lijkt me dat er iets mis is wanneer hij niet rechtuit gaat.
 
Ik ben net terug van een lang weekend luxemburg. Zeer tevreden met de prestaties van de KTM. Groot verschil met mijn vorige motor. Vooral op het gebied van comfort, opties en puur power!

Helaas ook negatievere punten. Op een gegeven moment reageerde de motor niet meer op de startknop. Oranje lampje, maar geen ready to race. Duurde tien minuten. Toen op eens wel. Hebben jullie dit gehad? Daarna dit niet meer gehad.

Verder ben ik gewend van andere motoren die ik in het verleden hebt gehad dat als ik mijn handen van het stuur hou dat de motor rechtdoor blijft rijden. Op de KTM gaat de motor naar rechts. Tijdens rijden met cruise control of met gas los en op de motorrem gebeurt dit. Is dit ook het geval bij jullie? Ik vrees dat ik naar de dealer moet.
Nee dat is niet de bedoeling, naar rechts trekken.
Rij jij een 1290 sas in 020? Vandaag bij tropenmusem toevallig? Zo veel rijden er hier niet:)
 
Ik ben net terug van een lang weekend luxemburg. Zeer tevreden met de prestaties van de KTM. Groot verschil met mijn vorige motor. Vooral op het gebied van comfort, opties en puur power!

Helaas ook negatievere punten. Op een gegeven moment reageerde de motor niet meer op de startknop. Oranje lampje, maar geen ready to race. Duurde tien minuten. Toen op eens wel. Hebben jullie dit gehad? Daarna dit niet meer gehad.

Verder ben ik gewend van andere motoren die ik in het verleden hebt gehad dat als ik mijn handen van het stuur hou dat de motor rechtdoor blijft rijden. Op de KTM gaat de motor naar rechts. Tijdens rijden met cruise control of met gas los en op de motorrem gebeurt dit. Is dit ook het geval bij jullie? Ik vrees dat ik naar de dealer moet.

Startknop probleem ook gehad, heeft te maken met het tft scherm, als dit probleem nog terug komt gaat dit scherm vervangen moeten worden.
Bij men vorige KTM is dit 2 keer moeten gebeuren...

Het naar rechts trekken is eigen aan de zware uitlaat. Toen ik deze verving door een Wings was dit al minder maar toch nog steeds licht merkbaar.
 
Nee dat is niet de bedoeling, naar rechts trekken.
Rij jij een 1290 sas in 020? Vandaag bij tropenmusem toevallig? Zo veel rijden er hier niet:)

kan ik ook zijn geweest. Werk in Amsterdam en moet momenteel dwars door het centrum ivm afsluiting Piet Hein tunnel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan